Pengguna:Shah ahmadyusof/Godfather (2022 film)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
GodFather
Fail:Godfather Telugu poster.jpeg
Theatrical release poster
PengarahMohan Raja
Lakon layarMohan Raja
Dialogue byLakshmi Bhupal
BerdasarkanLucifer oleh
Murali Gopy
Dihasilkan oleh
DibintangiChiranjeevi
Salman Khan
Nayanthara
Satya Dev
SinematografiNirav Shah
Disunting olehMarthand K. Venkatesh
Muzik olehS. Thaman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehPVR Pictures
Magic Frames
Tarikh tayangan
  • 05 Oktober 2022 (2022-10-05)
Masa tayangan
157 minutes
NegaraIndia
BahasaTelugu
Bajet₹100 crore[1]
Pecah panggungang. 105crore[2]

Godfather ialah filem thriller aksi politik berbahasa India Telugu 2022 yang diarahkan oleh Mohan Raja . [3] Filem ini dibintangi oleh Chiranjeevi, Salman Khan, Nayanthara dan Satya Dev . Ia diterbitkan oleh R. B. Choudary dan N. V. Prasad menggunakan sepanduk Syarikat Pengeluaran Konidela dan Super Good Films . Ia adalah pembuatan rasmi semula bagi filem Malayalam 2019 Lucifer . Dalam filem itu, pemimpin tertinggi parti pemerintah meninggal dunia, meninggalkan kekosongan yang besar, bukan sahaja dalam bidang pemilihan dan kepimpinan parti tetapi juga negeri. Dalam pertengkaran yang tidak dapat dielakkan, garis nipis yang memisahkan yang baik dan buruk menjadi kabur yang tidak dapat dipulihkan. Siapa yang akan menggantikannya membentuk plot.

Fotografi utama dimulakan pada Ogos 2021 dengan penggambaran berlangsung di Hyderabad, Ooty dan Mumbai . Muzik ini digubah oleh Thaman S dengan sinematografi dikendalikan oleh Nirav Shah.

Godfather telah ditayangkan secara teater pada 5 Oktober 2022. Filem ini dibuka dengan ulasan yang positif.[4]

Di pejabat Interpol di Perancis, seorang pegawai sedang menyerahkan kesnya tentang Abraham Qureshi yang merupakan seorang pemburu Tuhan yang misteri kepada juniornya dengan menyatakan bahawa itu satu-satunya kesnya yang tidak dapat diselesaikan.

Sementara itu, di Andhra Pradesh, CM Padmakant Reddy alias "PKR", ketua parti pemerintah Parti Jan Jagruti (JJP), meninggal dunia di hospital ketika sedang dirawat. Mengambil kesempatan daripada keadaan dan percaya bahawa ia akan memberi manfaat kepada pilihan raya akan datang, pemangku CM, Narayana Varma, menghantar pekerja parti untuk merusuh di luar hospital. Govardhan, seorang pencari kebenaran, merakam siaran langsung Facebook dan mengutuk mereka yang memuji PKR, mendakwa bahawa dia adalah boneka, semasa tahun-tahun terakhirnya di tangan sindiket kewangan, yang mengawal keseluruhan sistem politik India. Beliau mendakwa bahawa parti JJP mempunyai dua kali ganda jumlah wang daripada keseluruhan perbendaharaan negeri, dan orang yang menggantikan PKR adalah penting. Dia menyenaraikan empat calon yang mungkin semasa siaran langsung: Sathyapriya Jaidev, Jaidev Das, Narayana Varma, dan Brahma Teja.

Sathya ialah anak perempuan PKR yang berkahwin dengan Jaidev, seorang pengedar dadah yang terkenal dan bijak, yang kebanyakannya berurusan dengan hartanah dan penipuan Hawala. Dia juga berhubung dengan raja dadah di Mumbai, semuanya tanpa diketahui oleh Sathya dan parti. Varma mengisytiharkan dirinya sendiri sebagai pengganti PKR yang paling mungkin, kerana lebih senior dalam parti, dan terutamanya dengan kemahiran melobinya. Brahma pula merupakan anak pertama PKR tetapi dirahsiakan daripada dunia, kerana PKR tidak mahu orang ramai mengetahui dia mempunyai seorang anak lelaki dengan isteri pertamanya. Govardhan menyifatkan dia sebagai orang yang "paling berbahaya" daripada senarai itu, dan memanggilnya sebagai Godfather . Masa lalu Brahma tidak diketahui, tetapi kini terkenal dengan kerja kontraknya untuk syarikat di Chennai, semuanya diketahui hasil dari penyelidikan Govardhan.

Sementara itu, di Mumbai, Jaidev dan Varma bertemu rakan kongsi Jaidev, Abdul, dan memberitahunya bahawa PKR telah memberinya kata dua, sebulan lalu, untuk menghentikan kegiatan tidak bermoralnya. Dengan kematian PKR, Jaidev merancang untuk membiayai JJP dengan wang dadah, dengan menawarkan wang kepada pembiaya sekarang. Dengan bantuan Abdul, Jaidev memutuskan perjanjian dengan Lucas, yang bersetuju untuk memindahkan 750 crore (AS$110 juta), setiap bulan, sebagai pertukaran untuk mengimport seludup dadah yang tidak terkawal ke Hyderabad, sebaik sahaja JJP memenangi pilihan raya. Untuk perjanjian itu diteruskan, Jaidev perlu terlebih dahulu membangunkan sebuah kilang dadah secara diam-diam. Abdul menegaskan bahawa kilang itu harus berada di tepi jalan yang ditutup oleh kerajaan. Pada masa yang sama, upacara terakhir PKR dijalankan di Hyderabad, di mana Sathya meminta Varma melarang Brahma daripada mengambil bahagian dalam upacara itu.

Atas arahan Varma, Raghuram cuba menghalang jalannya, tetapi gagal. Pada malam yang sama, Jaidev tiba di rumah, di mana dia memberikan krim malana kepada kakak Sathya, Jhanvi, tanpa pengetahuan Sathya dan mengadakan pertemuan dengan menteri-menteri JJP, memaklumkan keputusannya untuk membiayai parti dan membubarkan kementerian semasa, yang akan memastikan pendahuluan pilihan raya. Ini akan membolehkan mereka mengambil kesempatan atas gelombang simpati sekarang dan mencalonkan dirinya sebagai calon CM parti yang seterusnya. Memandangkan pembiaya sekarang ialah Brahma sendiri, Varma menasihati Jaidev untuk berunding dengan Brahma, tetapi Brahma membantah membiayai parti itu dengan wang dadah dan mengancam Jaidev. Berang, Jaidev menugaskan Varma untuk merasuah 140 MLA, daripada parti, untuk mencalonkannya sebagai calon CM.

Jaidev menghantar lelaki untuk membangunkan kilang dadah. Setelah mengetahui ini, Brahma pergi ke kilang dan membunuh mereka semua. Pembantu Brahma dan pengintip Jaidev, Koti, menyaksikan perkara ini dan melaporkannya kepada mereka berdua. Raghuram dihantar untuk mengesan bukti dari kilang, tetapi tidak menemui apa-apa. Daripada diari Sathya, Jaidev mendapati bahawa dia membenci Brahma, kerana bapanya memberi lebih banyak perhatian terhadapnya, yang dibawa ke rumah mereka semasa kecil, dan menjadi punca keretakan hubungan antara ibu bapanya. Koti memujuk kekasihnya, Renuka, untuk memfitnah Brahma. Pada berita umum, dia menuduh Brahma menyeludup dadah haram. Ini menimbulkan kemarahan orang ramai terhadap Brahma, yang ditangkap dan dipenjarakan. Di penjara, Brahma mendapat panggilan telefon daripada kontraktor seterusnya dan Masoom Bhai, pembantunya yang paling dipercayai. Jaidev mengatur pukulan ke atas Brahma, dengan menghantar penjahat ke dalam penjara, tetapi percubaan itu gagal.

Semasa memindahkan wang untuk merasuah ahli parti lain dalam JJP, kontena Lucas telah disabotaj oleh Masoom Bhai. Brahma bertemu dengan Govardhan, di mana dia memberikan bukti rasuah pekerja parti kepada Govardhan dan juga mendedahkan sebab dia terlibat dalam perdagangan dadah, di Chennai. Sementara itu, Koti, yang menyedari kesilapannya, bersama dengan Renuka, mengakui bahawa mereka berbohong tentang Brahma, dalam berita nasional. Brahma kemudiannya dibebaskan dari penjara. Sementara itu, Jhanvi dimasukkan ke hospital selepas pengambilan dadah yang berlebihan. Daripada Jhanvi, Sathya mengetahui tingkah laku pemangsa Jaidev terhadapnya. Apabila berhadapan dengan Sathya, Jaidev mengakui segala-galanya dan mengancam untuk mendedahkan hubungan Jhanvi dengan pengedar dadah. Dia juga mengancam untuk membunuhnya dan Jhanvi, seperti PKR. Sathya yang telah berubah, tanpa pilihan lain, meminta bantuan Brahma. Brahma, yang mendedahkan asal-usulnya kepada Sathya, bersumpah untuk melindungi mereka. Sathya putus asa, selepas mengetahui wajah sebenar abangnya.

Raghuram memeras ugut Sathya, sebagai pertukaran kerana tidak memfailkan kes terhadap Jhanvi. Masoom Bhai membunuh Raghuram dan orang-orangnya, selepas itu, Brahma bertemu dengan pemilik saluran berita NNTV. Brahma menjelaskan hutang saluran berita itu, dan memberikan kawalan penuh dan autonomi saluran berita itu kepada Sathya. Brahma dan Masoom Bhai juga memeras ugut Varma dan MLA lain, untuk bersekutu dengannya, sebagai pertukaran supaya tabiat dadah mereka tidak sampai ke tangan media. Jaidev menculik Jhanvi dan memeras ugut Sathya, dari Mumbai, untuk mengumumkannya sebagai CM seterusnya. Dengan bantuan Masoom Bhai, Brahma membunuh rakan-rakan Jaidev. Mereka berhadapan dengan Jaidev, di mana apabila melihat Brahma, Lucas mendedahkan bahawa Brahma sebenarnya, Abram Qureshi aka "Godfather". Walaupun terkejut, Jaidev cuba untuk membunuh Sathya dalam kemalangan kereta, tetapi orang-orang Brahma menyelamatkannya. Setelah dikalahkan, Jaidev membunuh dirinya sendiri. Sathya dipilih sebagai presiden baharu parti JJP, manakala Brahma menuju ke Paris, bersama Masoom Bhai. Selepas mengumpulkan semua raja dadah utama di dunia, Brahma dan Masoom Bhai membunuh mereka semua.

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pembuatan semula Telugu bagi filem Malayalam 2019 Lucifer diumumkan pada April 2020 dengan Chiranjeevi sebagai watak utama ( lakonan Mohanlal dalam Lucifer ). Sujeeth telah ditandatangani untuk mengarahkan projek itu, yang juga telah mula mengerjakan skrip untuk adaptasi Telugu. [5] Sujeeth telah menarik diri daripada projek itu pada September 2020 kerana perbezaan kreatif. Kemudian, VV Vinayak telah didekati menggantikannya. [6] Pada Disember 2020, Mohan Raja telah disahkan sebagai pengarah, menandakan kepulangannya ke pawagam Telugu selepas 20 tahun. <i id="mwXg">Hanuman Junction</i> (2001) adalah filem Telugu pertama dan satu-satunya sehingga itu. [7] Filem ini telah dilancarkan secara rasmi pada Januari 2021 dengan upacara pooja tradisional di Hyderabad . Filem ini menandakan kerjasama sulung Chiranjeevi dengan komposer Thaman S . Nirav Shah telah ditandatangani sebagai ahli sinematograf. [8] Ia akan diterbitkan oleh Syarikat Pengeluaran Konidela dan Filem Super Good . Tajuk filem itu telah diumumkan sebagai Godfather pada Ogos 2021. [9]

Pemutus[sunting | sunting sumber]

Pada September 2021, Nayanthara, Biju Menon dan Satyadev mengadakan perbincangan untuk menandatangani filem itu.[10] Nayanthara[11] dan Satyadev telah mengesahkan menjadi sebahagian daripada filem itu pada bulan November dan Satyadev telah menandatangani untuk memainkan watak antagonis utama dalam filem ini. [12] Gangavva yang memainkan watak ibu Chiranjeevi dalam filem itu.[13] Pengarah Puri Jagannadh mempunyai peranan istimewa dalam filem itu.[14] Peserta <i id="mwfg">Bigg Boss 4</i> Divi Vadthya menyertai filem itu kerana Chiranjeevi menjanjikannya peranan dalam perlawanan akhir musim ini.[15]

Pada Ogos 2021, pelakon Salman Khan didekati untuk memainkan peranan penting dalam filem itu.[16] Pada bulan November, Thaman mengesahkan bahawa Khan akan membintangi bersama Chiranjeevi, selain muncul sebagai nombor tarian, sekali gus menandakan penampilan sulung Khan dalam pawagam Telugu.[17] Khan dilaporkan membawakan watak Zayed Masood (Prithviraj Sukumaran) daripada Lucifer .[18][19]

Penggambaran[sunting | sunting sumber]

Fotografi utama filem itu bermula pada 13 Ogos 2021.[20] Jadual pertama filem itu berlangsung di Hyderabad.[21] Jadual kedua filem itu bermula pada September 2021 di Ooty.[22] Penggambaran dihentikan pada Oktober ketika Chiranjeevi menjalani pembedahan di tangan kanannya yang diikuti dengan rehat perubatan selama 15 hari.[23] Dia menyambung semula penggambaran pada November 2021 di Hyderabad.[24] Pada Januari 2022, pelakon itu disahkan positif COVID-19 dan oleh itu terpaksa mengkuarantin dirinya.[25] Pengambaran diteruskan bagi beberapa adegan penting yang tidak melibatkannya semasa Nayanthara menyertai produksi.[26] Chiranjeevi menyertai set pada bulan Februari selepas pemulihannya.[27] Salman Khan menyelesaikan penggambaran bahagiannya pada Mac 2022 dalam jadual selama seminggu di ND Studios, Karjat, Mumbai.[28][29] Khan juga membuat penggambaran lagu bersama Chiranjeevi di Hyderabad di bawah koreografi Prabhu Deva .[30]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Godfather
Runut bunyi oleh
Dilancarkan pada4 October 2022
Dirakamkan pada2021–2022
GenreFeature film soundtrack
Panjang21:26
BahasaTelugu
SyarikatSaregama
PenerbitThaman S
Kronologi
Sarkaru Vaari Paata
(2022)
Shah ahmadyusof/Godfather Varisu
(2023)
Audio luar
Ikon audio Godfather - Full Album di YouTube
Single daripada Godfather
  1. "Thaar Maar Thakkar Maar"
    Dikeluarkan: 15 September 2022
  2. "Najabhaja"
    Dikeluarkan: 27 September 2022
  3. "Godfather - Title Song"
    Dikeluarkan: 3 October 2022
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Skor filem dan album runut bunyi filem ini digubah oleh Thaman S . Hak cipta muzik telah diperoleh oleh Saregama . Single pertama bertajuk "Thaar Maar Thakkar Maar" telah dikeluarkan pada 15 September 2022. [31]

Telugu
No.TajukPenyanyiMasa
1."Thaar Maar Thakkar Maar"Shreya Ghoshal4:28
2."Najabhaja"Sri Krishna, Prudhvi Chandra3:18
3."Godfather - Title Song"Anudeep Dev, Aditya Iyengar, Raghuram,Saicharan Bhaskaruni, Arjun Vijay, Ritesh G Rao, Chaitu Satsangi, Bharat, Arun Kaundinya, Sri Krishna, Adviteeya, Sruthika, Pranathi, Pratyusha Pallapothu, Rachita, Vaishnavi, Harika Narayan, Sruthi Ranjani, Sahiti Chaganti2:46
4."Blast Baby"Damini Bhatla, Blaaze3:39
5."Padara Sainika"Sreerama Chandra4:09
6."Annayya"Vaishnavi Kovvuri3:08
Jumlah masa: 21:26

 

Hindi
No.TajukPenyanyiMasa
1."Thaar Maar Thakkar Maar"Shreya Ghoshal4:28
2."Dekho Dekho"Ritesh G. Rao, Sai Charan Bhaskaruni3:18
3."Godfather - Title Song"Anudeep Dev, Aditya Iyengar, Raghuram,Saicharan Bhaskaruni, Arjun Vijay, Ritesh G Rao, Chaitu Satsangi, Bharat, Arun Kaundinya, Sri Krishna, Adviteeya, Sruthika, Pranathi, Pratyusha Pallapothu, Rachita, Vaishnavi, Harika Narayan, Sruthi Ranjani, Sahiti Chaganti2:46
4."Blast Baby"Blaaze, Pratyusha Pallapothu3:39
5."Chalo Chalo Sainiko"Sreerama Chandra4:09
6."Thu Hi Hai"Vaishnavi Kovvuri3:08
Jumlah masa: 21:26


Perlepasan[sunting | sunting sumber]

Godfather telah ditayangkan di pawagam pada 5 Oktober 2022 dalam bahasa Telugu bersama-sama dengan versi alih suara bahasa Hindi.[32] Filem ini diedarkan di India oleh Syarikat Pengeluaran Konidela bersama-sama dengan PVR Pictures manakala pengedaran ke luar negara adalah oleh Sarigama Cinemas melalui Phars Film.[33][34] Hak teater seluruh dunia bagi filem itu dijual dengan kos ₹91 crore.[35] Versi alih suara Tamil telah dikeluarkan pada 14 Oktober 2022.[36]

Media Utama[sunting | sunting sumber]

Hak penstriman digital filem itu telah diperoleh oleh Netflix dengan kos ₹57 crore.[37] Telah dilaporkan daripada News18 bahawa, penerbit filem telah ditawarkan ₹45 crore untuk hak satelit dan digital untuk versi filem Hindi yang dialih suara ini.[38]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Godfather menerima ulasan positif dengan kebanyakan pengkritik memuji persembahan Chiranjeevi.[4] Paul Nicodemus dari The Times of India memberikan penarafan 3.5 daripada 5 menyatakan bahawa filem itu terbukti sebagai pembikinan semula yang layak untuk filem asli Malayalam dengan Chiranjeevi tampil dengan persembahan berkarisma.[39] Murali Krishna CH dari The New Indian Express menilai filem itu 3.5 daripada 5 bintang dan menulis, "Tonton pastinya untuk Megastar, yang memberikan persembahan yang mantap yang berbaloi untuk wang anda".[40] Arvind V dari Pinkvilla menilai filem itu 3 daripada 5 bintang dan menulis "Chiranjeevi, selepas persembahan yang membosankan di Acharya, hebat di sini. Satyadev menyampaikan output yang memenangi anugerah".[41] Memberikan pendapat yang sama, Manoj Kumar R dari The Indian Express menghargai kerja Mohan Raja dan menyatakan bahawa dia "telah mengelak daripada misteri dan telah mengubah GodFather menjadi drama politik penuh".[42]

Roktim Rajpal dari India Today menilai filem itu 3 daripada 5 dan menulis, "Triller politik yang diterajui Chiranjeevi lebih besar dan lebih penuh dengan aksi daripada versi Malayalam. GodFather ialah perayaan besar jenama Chiranjeevi yang terbukti menjadi hidangan untuk peminat setia wira veteran itu".[43] Hans India menilai filem itu dengan 3 daripada 5, menyatakan bahawa filem itu adalah tontonan sekali sahaja dan menawarkan sesuatu untuk menggembirakan peminat Chiranjeevi.[44] Deepa Gahlot dari Rediff.com menilai filem itu dengan 3/5 bintang, menyatakan filem itu mempunyai Chiranjeevi yang berumur anggun, yang memainkan watak Brahma dengan wajah yang tenang tetapi mengancam memastikan penonton terus terlibat.[45]

Sowmya Rajendran dari The News Minute menilai filem itu 2.5 daripada 5 bintang dan menulis "Pengarah Mohan Raja nampaknya telah berbelah bagi di antara nalurinya untuk membuat thriller politik yang mantap dan untuk memberi tumpuan kepada peminat untuk watak utamanya".[46] Abimanyu Mathur dari Hindustan Times menyatakan bahawa, filem itu hanya berfungsi apabila Chiranjeevi berada di skrin, dengan pelakon veteran itu lebih daripada memegang sendiri dan hanya membawa filem itu dengan bintang dan kehadiran skrinnya untuk menyelamatkan filem itu daripada kekurangan.[47] Sebaliknya, Priyanka Sundar dari Firstpost menilai filem itu 2.5 daripada 5 bintang dan menulis "Sentuhan ajaib nampaknya hilang dalam GodFather. Ia sememangnya bukan filem yang akan membuatkan anda tidur, namun, ia juga bukan filem yang akan menimbulkan keseronokan terlarang". [48]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "'God Father' vs 'The Ghost' clash on Dussehra 2022: Who is likely to win the box office?". The Times of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 October 2022. Dicapai pada 4 October 2022.
  2. ^ "God Father collections: అనుకున్నదొకటి అయ్యిందొకటి.. ఇక తేరుకోవడం కష్టమే!". News 18 Telugu (dalam bahasa Telugu). Dicapai pada 24 October 2022.
  3. ^ "Godfather". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 September 2022. Dicapai pada 30 September 2022.
  4. ^ a b "Chiranjeevi shares special message for Salman Khan, says 'Masood Bhai is force behind GodFather's success'". India Today (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 2022-10-09. It received positive reviews, with most critics praising the veteran actor's performance.
  5. ^ "Saaho director Sujeeth roped in for Telugu remake of Mohanlal's Lucifer, confirms Chiranjeevi". Firstpost. 11 April 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 26 August 2021.
  6. ^ "VV Vinayak replaces Sujeeth as director for Lucifer Telugu remake". The News Minute. 4 September 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 August 2021. Dicapai pada 26 August 2021.
  7. ^ "Mohan Raja to direct the Tollywood remake of Lucifer with Chiranjeevi in the lead". The Hindu. 17 December 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 January 2022. Dicapai pada 26 August 2021.
  8. ^ "Chiranjeevi's next with Jayam Mohan Raja launched". The Indian Express. 20 January 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 July 2021. Dicapai pada 26 August 2021.
  9. ^ "Mohan Raja's Chiru 153 titled Godfather". The New Indian Express. 21 August 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 August 2021. Dicapai pada 25 August 2021.
  10. ^ "Nayanthara, Biju Menon, Satyadev in Talks for Chiranjeevi's GodFather". Silverscreen India. 1 September 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 October 2021. Dicapai pada 4 October 2021.
  11. ^ "మెగాస్టార్ కు చెల్లెలిగా నయనతార..!". Telugu Global. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 August 2022. Dicapai pada 19 August 2022.
  12. ^ Vyas (19 November 2021). "Godfather team rubbishes the rumors". www.thehansindia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 October 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  13. ^ "Gangavva: చిరంజీవికి తల్లిగా గంగవ్వ.. ఏ చిత్రంలోనో తెలుసా?". Namasthe Telangana (dalam bahasa Telugu). 4 October 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 March 2022. Dicapai pada 4 October 2021.
  14. ^ "Chiranjeevi reveals Puri Jagannadh will play "special role" in Godfather". ThePrint. 9 April 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 April 2022. Dicapai pada 9 April 2022.
  15. ^ "That moment, my respect for Chiru sir grew by leaps and bounds". The Times of India. 18 February 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 June 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  16. ^ Amena, Rasti (10 August 2021). "Salman Khan, Chiranjeevi to share screen for first time?". Siasat Daily. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 March 2022. Dicapai pada 17 March 2022.
  17. ^ "Mega Collaboration! S Thaman Confirms Salman Khan, Chiranjeevi's Dance Number in Godfather". Outlook India. 10 November 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 March 2022. Dicapai pada 17 November 2021.
  18. ^ "Salman Khan joins the cast of Chiranjeevi's Godfather: "Sharing screen with you is an absolute joy"". The Indian Express. 16 March 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 March 2022. Dicapai pada 17 March 2022.
  19. ^ "Salman Khan joins the sets of Chiranjeevi's Godfather!". The Times of India. 16 March 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 October 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  20. ^ K., Janani (13 August 2021). "Chiranjeevi's Lucifer Telugu remake shoot begins. Director Mohan Raja shares pic with crew". India Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 August 2021. Dicapai pada 26 August 2021.
  21. ^ "Salman Khan to make guest appearance in Chiranjeevi's next?". Telangana Today. 24 August 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 26 August 2021.
  22. ^ K., Janani (22 September 2021). "Chiranjeevi resumes Mohan Raja's Godfather shoot in Ooty". India Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 September 2021. Dicapai pada 4 October 2021.
  23. ^ "Chiranjeevi's Godfather shoot called off due to surgery". Telangana Today. 18 October 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 February 2022. Dicapai pada 11 February 2022.
  24. ^ "Chiranjeevi Resumes Shooting For Godfather In Hyderabad After Injury". News18. 2 November 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 February 2022. Dicapai pada 11 February 2022.
  25. ^ "Chiranjeevi tests positive for Covid-19". The Indian Express. 26 January 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 February 2022. Dicapai pada 11 February 2022.
  26. ^ "Spotted: Nayanthara shoots for Chiranjeevi co-starrer Godfather in Hyderabad". The Times of India. 3 February 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 February 2022. Dicapai pada 11 February 2022.
  27. ^ "Chiranjeevi is back to work after testing negative for COVID-19, Vijay Deverakonda's Liger wraps up". The Indian Express. 8 February 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 February 2022. Dicapai pada 11 February 2022.
  28. ^ "Salman Khan starts shooting for Chiranjeevi's Godfather". The New Indian Express. 14 March 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 October 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  29. ^ "Salman Khan completes shooting for Chiranjeevi's Godfather, see pictures". The Indian Express. 25 March 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 June 2022. Dicapai pada 22 June 2022.
  30. ^ "Chiranjeevi shakes a leg with Salman Khan for Godfather". The Indian Express. 29 July 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 July 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  31. ^ "Chiranjeevi and Salman Khan come together for 'Thaar Maar' in Godfather; song to release on September 15". Bollywood Hungama. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 September 2022. Dicapai pada 14 September 2022.
  32. ^ "Chiranjeevi GodFather Teaser out: Action feast for Chiranjeevi and Salman Khan fans - Watch". Zee Business. 2022-08-22. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 September 2022.
  33. ^ Jha, Lata (11 July 2022). "Chiranjeevi, Salman Khan-starrer Godfather to release for Dussehra". mint. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 July 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  34. ^ "Chiranjeevi's God Father first look out". Indulgexpress.com. 6 July 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 29 July 2022.
  35. ^ "God Father Pre Release Business: షాకింగ్ గా గాడ్ ఫాదర్ ప్రీ రిలీజ్ బిజినెస్.. బ్రేక్ ఈవెన్ అవ్వాలంటే ఎన్నికోట్లు రాబట్టాలంటే?". Zee News Telugu (dalam bahasa Telugu). 2022-10-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 2022-10-05.
  36. ^ K, Janani (2022-10-14). "GodFather box office collection Day 9: Megastar Chiranjeevi's film eyeing for an eventful weekend". India Today (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-16.
  37. ^ "Chiranjeevi and Salman Khan starrer 'GodFather' sold to Netflix for THIS whopping amount". Bollywood Hungama. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 September 2022. Dicapai pada 20 September 2022.
  38. ^ "Chiranjeevi starrer Godfather Hindi version offered whopping amount for digital, satellite rights?". Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 30 September 2022.
  39. ^ GodFather Review: Chiranjeevi delivers a charismatic performance in this worthy remake, Times of India, 5 October 2022, diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2022, dicapai pada 2022-10-05
  40. ^ CH, Murali Krishna (8 October 2022). "'God Father' movie review: Chiranjeevi is back with a bang". The New Indian Express. Dicapai pada 2022-10-11.
  41. ^ "GodFather Movie Review: This Chiranjeevi starrer is a pack of power games and whistle-worthy moments". Pinkvilla. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2022. Dicapai pada 5 October 2022.
  42. ^ "GodFather movie review: Chiranjeevi-Salman Khan starrer is a satisfying watch". The Indian Express (dalam bahasa Inggeris). 2022-10-05. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2022. Dicapai pada 2022-10-05.
  43. ^ Rajpal, Roktim (5 October 2022). "GodFather Movie Review: Chiranjeevi turns 'boss of bosses' in Lucifer remake with Salman for company". India Today (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-10-11.
  44. ^ "GodFather Movie review: Perfectly made for fans go high in theatres". The Hans India. 5 October 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 5 October 2022.
  45. ^ Gahlot, Deepa (6 October 2022). "Godfather Review: Chiranjeevi isn't abdicating the superstar's throne just yet". Rediff.com. Dicapai pada 14 October 2022.
  46. ^ "Godfather review: This Chiranjeevi remake has some fresh ideas but still flounders". The News Minute. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2022. Dicapai pada 6 October 2022.
  47. ^ Mathur, Abhimanyu (5 October 2022). "GodFather movie review: Chiranjeevi's unmatched charisma gives this fun political thriller many whistle-worthy moments". Hindustan Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2022. Dicapai pada 5 October 2022.
  48. ^ "GodFather movie review: Chiranjeevi-starrer is a mediocre remake plus a VFX-heavy Salman Khan". Firstpost. Dicapai pada 12 October 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

[[Kategori:Sumber bahasa Telugu CS1 (te)]] [[Kategori:Templat tarikh filem dengan 1 tarikh tayangan]] [[Kategori:Filem 2022]] [[Kategori:Laman-laman dengan terjemahan-terjemahan yang belum disemak]]