Pepatung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pepatung
Pepatung
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Infraorder:
Anisoptera

Selys, 1800[1]
Keluarga

Aeshnidae
Austropetaliidae
Cordulegastridae
Corduliidae
Gomphidae
Libellulidae
Macromiidae
Neopetaliidae
Petaluridae

Pepatung, patung-patung, sibar-sibar, sesibar, sibur-sibur atau capung merupakan sejenis serangga dalam order Odonata, suborder Epicrota, atau lebih tepat lagi di bawah infraorder Anisoptera. Ia dikategorikan berdasarkan ciri-ciri mata majmuk bersegi besar, mempunyai 2 pasang sayap yang kuat dan lutsinar, dan berbadan panjang. Walaupun pepatung mempunyai 6 kaki seperti serangga-serangga lain, ia tetap tidak boleh berjalan. Pepatung juga merupakan serangga yang paling laju terbang.

Pepatung adalah pemangsa berguna yang memakan nyamuk dan pelbagai serangga kecil lain seperti lalat, lebah, semut dan kupu-kupu. Ia biasanya boleh dijumpai di sekitar tasik, kolam, sungai dan tanah lembap kerana larvanya, yang juga dikenali sebagai “nimfa”, adalah bersifat akuatik. Serangga ini ditemukan hidup dari aras laut hingga ke gunung-ganang[2] di setiap benua kecuali Antartika. Kebanyak spesies pepatung ada di kawasan tropika, kawasan beriklim sederhana mempunyai bilangan spesies lagi kurang.

Nimfa boleh memberi kesan gigitan yang menyakitkan apabila terancam. Pastikan anda membersihkan kawasan gigitan seluruhnya untuk mencegah jangkitan air tersimpan di bawah kulit.

Peristilahan[sunting | sunting sumber]

Perkataan pepatung (Jawi: ڤڤاتوڠ) dan patung-patung (Jawi: ڤاتوڠ٢) setara dengan perkataan Sunda ᮕᮕᮒᮧᮀ papatong. Nama lain yang berkaitan ialah belalang patung yang digunakan di Kedah.[3]

Perkataan sibar-sibar (Jawi: سيبر٢) dan sesibar (Jawi: سسيبر) digunakan di Johor.[4]

Perkataan capung (Jawi: چاڤوڠ) dipinjamkan daripada kata bahasa Jawa ꦕꦥꦸꦁ capung.[5]

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Nama infraorder Anisoptera datang daripada kata-kata bahasa Yunani ἄνισος anisos "tidak sama"[6] dan πτερόν pteron "sayap"[7] kerana sayap belakang pepatung lagi lebar daripada sayap depannya.[8]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Banyak spesies pepatung mempunyai badan yang berwarna-warni dan berkilau.

Badan nimfa pepatung berwarna campur perang kusam, hijau dan kelabu yang membantunya menyamar diri di antara tumbuhan atau bawah lumpur kolam.[9]:88 Pepatung dewasa yang keluar dari rangka luar lamanya tampak pucat dan mendapatkan warna-warna barunya selepas beberapa hari kemudian.[10]

Kitaran hidup[sunting | sunting sumber]

Pepatung betina bertelur di dalam atau berhampiran dengan air, pada kebiasaannya di atas tumbuhan terapung atau tumbuhan baru. Semasa bertelur, sesetengah spesies akan menyelam sepenuhnya untuk bertelur dalam permukaan yang baik. Telur tersebut kemudiannya menetas menjadi nimfa.

Nimfa[sunting | sunting sumber]

Pepatung hidup sebagai naiad, sejenis bentuk nimfa, di bawah permukaan air. Kebanyakan jangka hayat pepatung diluangkan dalam bentuk ini.

Ia menggunakan muncung yang boleh dipanjangkan untuk menangkap invertebrata atau vertebrata lain seperti berudu, ikan dan lain-lain.[11][12] Nimfa bernafas melalui insang yang terdapat di dalam rektum, dan boleh menggerakkan badan mereka dengan pantas melalui cara memaksa air keluar dari duburnya secara tiba-tiba.[13] Sesetengah nimfa juga memburu di darat, satu kebolehan yang agak biasa pada zaman dahulu ketika pemangsa di bumi masih lembab.

Peringkat larva bagi pepatung yang besar boleh mencecah sehingga 5 tahun. Dalam spesies yang lebih kecil, peringkat ini hanya mengambil masa antara 2 bulan hingga 3 tahun.

Metamorfosis[sunting | sunting sumber]

Apabila larva telah bersedia untuk menjalani metamorfosis menjadi dewasa, ia akan memanjat lalang air atau tumbuhan terapung. Keadaan terdedah kepada udara menyebabkan larva mula bernafas. Kulit larva atau juga digelar sebagai rangka luar akan terbuka pada bahagian yang lemah dan lembut di belakang kepala. Kemudian, pepatung dewasa akan merangkak keluar dari kulit larva yang lama, menarik nafas lalu mengepam hemolimfa yang mengembangkan sayapnya.[14]:10–11 Ia terbang mencari lalat atau serangga kecil sebagai makanan.

Peringkat dewasa bagi kebanyakan pepatung hanya selama beberapa hari hingga kurang 4-5 minggu.[15]

Hubungan dengan manusia[sunting | sunting sumber]

Di Eropah, pepatung selalu dianggap sebagai satu ancaman. Di sebahagian negara Amerika Selatan, pepatung juga dipanggil metacaballo yang bermaksud pembunuh kuda memandangkan ia dilihat boleh mendatangkan bahaya kerana sesetengah spesies adalah sangat besar untuk dikategorikan sebagai serangga. Walau bagaimanapun, pepatung mempunyai reputasi yang lebih baik di Asia Timur dan pedalaman Amerika. Di pedalaman Amerika, ia dipercayai sebagai simbol perubahan selepas berusaha bersungguh-sungguh melakukan sesuatu. Di negara Jepun pula, pepatung dianggap sebagai lambang keberanian, kekuatan dan kegembiraan, malah ia sering dipersembahkan dalam seni dan kesusasteraan terutamanya haiku.

Gambar-gambar menarik tentang pepatung adalah biasa dalam Art Nouveau, terutamanya dalam mereka bentuk barang kemas. Ia juga digunakan sebagai motif dekoratif pada fabrik dan hiasan rumah.

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Di sebahagian kawasan Bumi seperti di Indonesia, pepatung merupakan sumber makanan yang dimakan sama ada dewasa ataupun larva. Ia juga pernah digunakan sebagai ubat pada zaman dahulu di negara China dan Jepun.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Selys-Longchamps, E. (1854). Monographie des caloptérygines (dalam bahasa Perancis). t.9e. Brussels and Leipzig: C. Muquardt. m/s. 1–291 [1–2]. doi:10.5962/bhl.title.60461.
  2. ^ Carchini, G.; Solimini, Angelo; Ruggiero, A. (2005). "Habitat Characteristics and Odonata Diversity in Mountain Ponds of Central Italy". Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems. 15 (6): 573–581. doi:10.1002/aqc.741.
  3. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "patong". A Malay-English dictionary (romanised). II. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 221 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
  4. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "sibar". A Malay-English dictionary (romanised). II. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 469 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
  5. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "chapong". A Malay-English dictionary (romanised). I. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 469 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
  6. ^ Liddell, Henry George; Scott, Robert (1940). "ἄνισος". A Greek-English Lexicon. Perseus Digital Library.
  7. ^ Liddell, Henry George; Scott, Robert (1940). "πτερόν". A Greek-English Lexicon. Perseus Digital Library.
  8. ^ Gordh, G.; Headrick, D. (2011). A dictionary of entomology (ed. 2nd). CABI Books. m/s. 74–75. ISBN 978-1-84593-542-9.
  9. ^ Lawlor, Elizabeth P. (1999). Discover Nature in Water & Wetlands: Things to Know and Things to Do. Stackpole Books. m/s. 88, 94–96. ISBN 978-0-8117-2731-0.
  10. ^ Paulson, Dennis (2011). Dragonflies and Damselflies of the East. Princeton University Press. m/s. 29–32. ISBN 978-1-4008-3966-7.
  11. ^ Seth, Bybee (1 Mei 2012). "Dragonflies and damselflies: Odonata". Featured Creatures. University of Florida: Entomology and Nematology. Dicapai pada 21 November 2022.
  12. ^ Dijkstra, Klaas-Douwe B. (2006). Field Guide to the Dragonflies of Britain and Europe. British Wildlife Publishing. m/s. 8–9. ISBN 978-0-9531399-4-1.
  13. ^ Mill, P. J.; Pickard, R. S. (1975). "Jet-propulsion in anisopteran dragonfly nymphs". Journal of Comparative Physiology A. 97 (4): 329–338. doi:10.1007/BF00631969. S2CID 45066664.
  14. ^ Berger, Cynthia (2004). Dragonflies. Stackpole Books. ISBN 978-0-8117-2971-0.
  15. ^ Cannings, Robert A.; Stuart, Kathleen M. (1977). The Dragonflies of British Columbia (ed. pertama). Victoria, British Columbia, Kanada: Muzium Provinsi British Columbia. m/s. 19.