Perbincangan pengguna:Carlz

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Assalamualaikum, Salam sejahtera & Salam Wikipedia, Carlz, Selamat datang ke Wikipedia bahasa Melayu!
Pengenalan
Pengenalan
Pengenalan
  • Jika anda masih baru di sini, sila klik Pengenalan terlebih dahulu.
  • Tidak sabar untuk memulakan penulisan, sila gunakan Kotak pasir terlebih dahulu sebagai langkah percubaan awal.
  • Baca juga Lima tonggak di Wikipedia yang menjadi asas kepada pembentukan ensiklopedia bebas yang utuh dan berkaliber.
Bantuan
Bantuan
Bantuan
  • Bantuan:Kandungan - merupakan suatu pusat rujukan pelbagai yang memberi anda pilihan untuk mencari maklumat berkaitan Wikipedia mengikut susunan seksyen.
  • Wikipedia:FAQ - menyenaraikan contoh-contoh soalan serta jawapan lazim berkaitan Wikipedia.
  • Portal:Masyarakat - Portal utama berkaitan kegiatan Wikipedia bahasa Melayu, juga sebagai portal panduan umum kepada pengguna Wikipedia.
  • Lihat Wikipedia:Pengumuman untuk mengetahui perkara terbaru yang berlaku di Wikipedia ini, anda juga berpeluang melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti WikiProjek dan rapat umum Wikipedia bahasa Melayu.
  • Jika anda perlukan bantuan tambahan, jangan lupa hubungi kami. Para pentadbir kami dari kalangan pengguna seperti anda sentiasa sedia membantu.
Tips
Tips
Tips
  • Sentiasa menyemak, memahami dan mematuhi Dasar dan garis panduan yang diamalkan sepanjang penglibatan anda di Wikipedia.
  • Sentiasa belajar cara menyunting halaman dengan baik serta menjaga dan memelihara kualiti rencana setiap masa.
  • Jadikan Wikipedia:Tutorial sebagai panduan dalam membina rencana berkaliber.
  • Selalu mengamalkan etika tandatangan dalam mengakhiri setiap mesej dalam meja diskusi di laman pengguna, laman perbincangan dan laman Kedai kopi. Langkahnya cukup mudah iaitu dengan meletakkan simbol ~~~~ pada hujung penyataan dalam mesej anda. Paparan nama pengguna, jam dan tarikh mesej dihantar akan tayangkan secara otomatik selepas anda menekan butang simpan.
  • Keraplah mencari topik dan tambahilah pengetahuan anda di Wikipedia.
  • Adakan tinjauan sekeliling dalam pelbagai topik dan kategori di Wikipedia bahasa Melayu.
  • Anda juga boleh mencari laman rawak.
  • Sentiasalah melihat perubahan demi perubahan yang berlaku dari masa ke semasa di Wikipedia ini menerusi Perubahan terkini.
Takut melakukan kesalahan dalam penyuntingan?
Takut melakukan kesalahan dalam penyuntingan?
Takut melakukan kasalahan dalam penyuntingan?
  • Jangan berasa takut untuk menyunting—sesiapa pun boleh menyunting hampir mana-mana satu halaman, dan kami menggalakkan anda berani! (tetapi tolong jangan melaku musnah, Perbuatan laku musnah membolehkan anda disekat!

Welcome! If you are not an Malay speaker, you may want to visit the Malay Wikipedia embassy or |a slight info to find users speaking your language. Enjoy!

Lihat juga tutorial Wikipedia dan Meja bantuan. Untuk menandatangani pesanan anda pada laman perbualan, seperti laman ini, letakkan ~~~~ (empat kali tanda gelombang) atau klik butang Tandatangan dan cap waktu pada laman penyuntingan.

Semoga anda menikmati kunjungan anda di Wikipedia Bahasa Melayu. Selamat menyumbang!

Luangkan masa dengan menonton Panduan Menyunting Wikipedia dalam bentuk video di dan
Panduan dari Howcast di Youtube (Inggeris) Panduan dari Living Colour Film Production di Commons


--Aplikasi-Bot (bincang) 05:36, 11 Februari 2012 (UTC)[balas]

== NAMA JARI TANGAN DALAM BAHASA KADAZANDUSUN PIAWAI ==kopisanangan kuma toinsanan tomoinai om tambalut.salam sejathra kepada kepada saudara dan kawan.senarai nama jari dalam bahasa dusun ibu jari=dondohlohing,jari telunjuk=tuntuduk.jari tengah tidak diketahui,jari manis tidak diketahui,jari kelingking=nondikis.kopisanangan=Salam sejathra

PENGENALAN[sunting sumber]

Kita selalunya mengetahui nama-nama jari tangan manusia dari bahasa lain seperti Bahasa Melayu atau Bahasa English yang diajar oleh guru di sekolah. Namun kita khususnya komuniti Kadazandusun [KDM] di Sabah kurang tahu atau pun langsung tidak tahu akan nama-nama jari dalam bahasa ibunda sendiri. Oleh yang demikian, disini dimaklumkan kepada semua berkait dengan nama jari tersebut dalam bahasa kadazandusun.

Nama-nama jari tangan / Ngaran do tunturu[sunting sumber]

Berikut adalah nama-nama jari tangan di dalam bahasa Kadazandusun piawai yang mana mungkin mempunyai perbezaan sebutan dengan variasi dailek lain mengikut daerah dan kawasan. Walau bagaimanapun, ini adalah sebutan yang digunapakai dalam pembelajaran dan pengajaran di sekolah-sekolah seluruh Sabah. Namun, setiap insan Kadazandusun yang mempunyai bahasa [dailek] dalam sebutan bahasa sendiri disarankan memelihara sebutan dan bahasa tersebut agar tidak hilang ditelan arus zaman. Lihat nama-nama jari dalam bahasa kadazandusun dengan perbandingan nama jari beberapa bahasa lain di dunia.

Kadazandusun Piawai Bahasa English Bahasa Melayu bahasa Arabi
Gondohing Thumb Ibu jari إبهام ibham
Tuntuduk Forefinger Jari telunjuk سبابة sabbabah
Baranat Middle finger Jari hantu وسطى wusto
Randawi Ring finger Jari manis بنصر binsir
Nanangkis Little finger Jari kelengkeng خنصر khinsir

Terdapat cara sebutan bagi nama-nama jari dalam dailek Liwan [Majoriti mendiami kawasan Ranau, Tambunan, Keningau, dan Kundasan] iaitu:

Gondolohing - Thumb Tutuduk - Forefinger Baranat - Middle finger Randawi - Ring finger Ganangkis - Little finger

Begitulah sebutan dan istilah bagi nama jari dalam bahasa Kadazandusun.

Bahasa Melayu[sunting sumber]

Terima kasih kerana mencuba Wikipedia. Percubaan anda berjaya dan telah diundurkan atau dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk sebarang percubaan yang anda kehendaki. Selain itu, anda boleh melihat laman pengenalan untuk mempelajari lebih lanjut bagaimana anda boleh menyumbang di ensiklopedia ini. Mungkin anda perlu baca ini dahulu sebelum memohon rencana Bahasa Melayu. -- 莫哈末 (Wong) 07:19, 11 Mei 2013 (UTC)[balas]

Saya rasa bahagian nama rencana Alphabet tersebut perlu diubah kepada Huruf atau Perkataan bagi mengikut garis panduan sebenar dalam bahasa Melayu.Apli kasi 10:08, 14 Mei 2013 (UTC)[balas]

[saya tidak tahu mengedit tajuk tersebut, boleh bantu kepada "perkataan", terima kasih]
Baiklah, saya akan membantu. Sebenarnya cara untuk menukarkan tajuk tersebut ada di bahagian atas sebelah tanda bintang yang mempunyai tanda anak panah ke bawah. Anda klik pindahkan kemudian anda boleh mengalihkan laman tersebut.Apli kasi 10:18, 14 Mei 2013 (UTC) :terimah kasih, atas tunjuk ajar dari anda, amat-amat dihargai. terima kasih sekali lagi..[balas]
Sama-sama. Semoga anda sentiasa berada di Wikipedia ini kerana WBM juga memerlukan rencana mengenai Kadazandusun.Apli kasi 10:29, 14 Mei 2013 (UTC)[balas]

Bukankah rencana mengenai bahasa Kadazandusun sudah tersedia?. Lihat Bahasa Kadazan dan Bahasa Dusun.Apli kasi 13:57, 14 Mei 2013 (UTC)[balas]

ya mmg sudah ada namun rencana tersebut membincangkan tentang bahasa atau dailek masing-masing, rencana yang saya buat adalah berdasarkan bahasa kadazandusun yang diajarkan di sekolah-sekolah iaitu Bahasa kadazandusun piawai bagi memudahkan pelajar atau sesiapa sahaja untuk membuat rujukan. saya rangkumkan dalam bahasa kadazandusun seperti mana persetujuan simposum antara KDCA (persatuan yang diwakili oleh kadazan) dan USDA (persatuan yang diwakili oleh dusun. Rujukan akan diberikan kemudaian kerana agak susah atau belum memahami untuk meletakkan rujukan (sambil membaca panduan wiki)– komentar Wikipedia:Tandatangan oleh Carlz (bs).
Anda boleh meletakkan rujukan dengan melihat Wikipedia:Rujukan pantas. Gunakan teknik APA, iaitu nama pengarang. tahun. tajuk buku/jurnal. lokasi penerbitan: penerbit. Contohnya: John Doe. 2013. The Living Language. United Kingdom: McGrowHill Publication. Harap membantu. -- 莫哈末 (Wong) 14:37, 14 Mei 2013 (UTC)[balas]
ya, terima kasih atas tunjuk ajar, harap rencana ini tidak dihapuskan. Saya akan cuba menyunting rencana bahasa Kadazan dan bahasa dusun dalam wiki tersebut mengikut perpektif kedua-dua dailek. Terima kasih.
boleh tumpang tanya bagaimanakah saya menggabungkan rencana "bahasa Kadazan" dan "rencana Bahasa Kadazandusun", boleh bantu saya untuk menggabungkan rencana tersebut dengan mengekalkan tajuk rencana "kadazandusun". terima kasih.– komentar Wikipedia:Tandatangan oleh Carlz (bs).
Jadi, melalui pembacaan dan rujukan anda, tiada bahasa Kadazan, dan hanya ada bahasa Kadazandusun, begitu? -- 莫哈末 (Wong) 02:36, 15 Mei 2013 (UTC)[balas]

saya tidak bermaksud sedemikian, bahasa kadazan memang wujud dan tidak ada sesiapa pun menafikan fakta tersebut cuma saya mendapat massage dari pihak wiki yang mencadangkan ianya digabungkan, jadi saya menyokongnya. Walau bagaimanapun, kewujudan rencana bahasa kadazan juga perlu ada dalam wiki. bagi rujukan para pengkaji yang membuat kajian khusus kepada bahasa kadazan. Bagi saya kedua-duanya harus dikekalkan baik bahasa kadazan mahupun bahasa kadazandusun ini kerana apabila merujuk kepada bahasa kadazan ianya dirujuk kepada bahasa dailek dalam coastal kadazan, dan manakala bahasa kadazandusun pula merujuk bahasa yang diajar di sekolah. jadi dari segi etmologinya ada perbezaan.

Gunakan kod <ref>nama. tahun. tajuk. tempat: penerbit.</ref> untuk letak citation dalam artikel anda. -- 莫哈末 (Wong) 12:19, 15 Mei 2013 (UTC)[balas]

tumpang tanya "citation" tu apa?, (Carlz (bincang) 12:33, 15 Mei 2013 (UTC))[balas]
Citation atau petikan. Ia digunakan dalam penulisan ilmiah. Kalau anda lihat di artikel Bahasa Kadazandusun ada simbol [1]. Itu adalah inline citation iaitu sumber rujukan di mana petikan ayat tersebut ditulis di buku ataupun jurnal atau keratan akhbar. Saya lihat anda ada masukkan inline citation seperti (Ong. 1994). Ia betul tetapi kurang tepat dengan gaya Wikipedia. Oleh kerana Wikipedia boleh disunting oleh sesiapapun, amat penting untuk setiap artikel di Wikipedia mempunyai petikan sahih. Jika tidak, ia boleh dipertikaikan kebenaran fakta-fakta yang ditulis di sesuatu artikel Wikipedia. -- 莫哈末 (Wong) 15:02, 15 Mei 2013 (UTC)[balas]
Hi. Sekadar menjelaskan. Rujukan perlu diambil dari sumber sahih. Oleh itu ia biasanya di ambil dari sumber akhbar, organisasi berdaftar, laman kerajaan, dan sepertinya. Blog peribadi perlu dielakkan. What counts as a reliable source. Harap ini dapat membantu anda mengembangkan pengetahuan anda. Yosri (bincang) 15:35, 15 Mei 2013 (UTC)[balas]

terima kasih atas saranan dan tunjuk ajar. sekarang dah jelas tentang 'citation' tersebut. Namun masih samar-samar tentang citation ulangan [rujukan yang sama]yang diambil untuk rujukan seterusnya. Mungkin citation yang bersimbul [1] itu sesuai untuk rujukan yang diambil dari website yang autentik, namun bagaimana pula dengan rujukan yang diambil melalui buku-buku, surat khabar dan journal? adakah citation berbeza dengan rujukan yang diambil dari website? jika ada, bagaimanakah caranya. (Carlz (bincang) 01:07, 16 Mei 2013 (UTC))[balas]

Untuk rujukan berulang, pada rujukan pertama <ref name=Kadazan> ___.1999.____.___:____</ref>. Kemudian pada ayat yang hendak diulang menggunakan rujukan sama, anda hanya letakkan sahaja begini, <ref name=Kadazan/>. Rujukan tersebut akan tertera [1] dan juga [1] menunjukkan diambil dari rujukan yang sama. -- 莫哈末 (Wong) 01:40, 16 Mei 2013 (UTC)[balas]
Mencelah: lihat contoh rujukan berulang. ...Aurora... (b) 07:04, 16 Mei 2013 (UTC)[balas]

saya dah cuba membuatnya berdasarkan kepada panduan tetapi asyik2 ralat. saya akan membacanya malam ni agar lebih faham... atau saudara boleh beri format yang mudah diikuti.

Penghargaan untuk anda![sunting sumber]

Penghargaan Topik Sabah
Terima kasih kerana menyumbang di Wikipedia Bahasa Melayu khususnya mengenai kaum Kadazan. ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 09:05, 19 Mei 2013 (UTC)[balas]

terima kasih moga saya mampu menguasai function dlm wiki ini.

(Carlz (bincang) 12:41, 24 Mei 2013 (UTC))[balas]