Pionono

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pionono
JenisPastri
Tempat asalSepanyol
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pionono menerangkan pastri manis dan mempunyai perisa yang berbeza dari Granada, Sepanyol, Caribbean, Amerika Selatan dan Filipina. Ia dinamakan sempena nama Pope Pius IX dalam bahasa Sepanyol, Pío Nono.[1] [2]

Mengikut negara[sunting | sunting sumber]

Sepanyol[sunting | sunting sumber]

Piononos ialah pastri kecil tradisional di Santa Fe, sebuah bandar kecil bersebelahan dengan bandar Granada, Sepanyol. Pionono mempunyai dua bahagian: lapisan nipis pastri yang digulung ke dalam silinder, disiram dengan pelbagai jenis sirap yang memberikan pionono tekstur yang manis dan menyenangkan, dan dinobatkan dengan krim panggang.

Amerika Selatan dan Cuba[sunting | sunting sumber]

Di pelbagai negara Amerika Selatan seperti Argentina, Uruguay, Paraguay, Venezuela, Colombia, Peru dan Cuba, pionono disediakan menggunakan doh yang diperbuat daripada tepung, telur, dan gula, yang dibakar dalam kepingan nipis kemudian digulung di sekeliling inti dulce de leche dengan walnut, atau buah-buahan seperti strawberi dengan krim putar, atau dalam kes pionos berperisa dengan ham, keju, tomato dan mayonis yang diawet, atau salad berperisa, seperti salad ham dengan asparagus dan salad, salad ayam atau bahkan tuna . Kek yang serupa dipanggil "Brazo de Gitano" atau "Brazo Gitano" di Cuba, Sepanyol, dan beberapa negara berbahasa Sepanyol yang lain. Di Uruguay, penyediaan serupa yang dipanggil massini tidak digulung dan dohnya diisi di antaranya dengan krim putar.

Puerto Rico (A.S)[sunting | sunting sumber]

Di Puerto Rico, pionono disediakan menggunakan pisang raja yang masak atau kuning sebagai "roti" di sekeliling inti yang enak. Ia biasanya disumbat dengan isi daging berupa picadillo, makanan laut atau sayur-sayuran dengan keju; keseluruhannya dicelup dalam adunan yang diperbuat daripada tepung dan telur dan kemudian digoreng.

Filipina[sunting | sunting sumber]

Di Filipina, pionono lebih biasa dieja sebagai pianono. Ia adalah kek span gulung dan lebih tepat adalah sejenis kek gulung. Ia terdiri daripada lapisan pastri yang diperbuat daripada telur, gula, dan tepung yang diayak yang dibakar dalam lembaran. Setelah sejuk, agar-agar atau jenis inti lain ditaburkan di atas pastri. Ia kemudiannya digulung dari satu hujung ke hujung yang lain. Tradisionalnya yang paling biasa hanyalah berisikan gula dan mentega, sama seperti bentuk lain dari mamon Filipina (kek span). Bagaimanapun, biasanya berfros dan boleh termasuk pelbagai tampalan.[3] [4]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fenix, Mickey (28 August 2014). "'Bibingka,' 'monay,' 'escandaloza' and other curious names of Philippine baked goodies". Inquirer.net. Dicapai pada 4 December 2014.
  2. ^ Ocampo, Ambeth R. (9 January 2015). "From Pius IX to 'Pio Nono'". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada 22 April 2019.
  3. ^ "Pianono". Ang Sarap. 28 July 2017. Dicapai pada 22 April 2019.
  4. ^ "Pianono (Filipino Sponge Cake Roll)". Kawaling Pinoy. 23 April 2018. Dicapai pada 22 April 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]