Polis Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Polis Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPOL)
Peta negara anggota PBB.a
Ibu pejabatWilayah antarabangsa
Manhattan
Bandar Raya New York
Bahasa rasmi
Keanggotaan193 negara anggota
Pemimpin
Portugal António Guterres
Perancis Jan-Pierre Lacroix
Portugal Luis Carrilho
Pendirian
• Piagam PBB ditandatangani
26 Jun 1945
• Piagam berkuat kuasa
24 Oktober 1945
Laman web rasmi
[1]
  1. Perhatian bahawa peta ini tidak mewakili pandangan anggotanya atau PBB berhubung status sah mana-mana negara,[1] ataupun mencerminkan kerajaan kawasan yang ada wakil PBB.

Polis Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPOL; bahasa Inggeris: United Nations Police) ialah bahagian penting operasi perdamaian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.[2] Kini, sekitar 11 530 pegawai Polis PBB dari lebih 90 negara diatur kedudukan di 11 pengaman PBB dan 6 Misi Politik Khas.[3] "Misi Polis PBB adalah meningkatkan keamanan dan keselamatan antarabangsa dengan menyokong Negara Anggota dalam konflik, selepas konflik dan keadaan krisis lain untuk mencapai perkhidmatam polis yang berkesan, cekap, berperwakilan, responsif dan bertanggungjawab yang berkhidmat dan melindungi penduduk[4]".

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The World Today" (PDF). Dicapai pada 18 June 2009. The designations employed and the presentation of material on this map do not imply the expression of any opinion whatsoever on the part of the Secretariat of the United Nations concerning the legal status of any country
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-29. Dicapai pada 2020-10-26.
  3. ^ "The mission of UN police | United Nations Police". police.un.org. Dicapai pada 2020-03-24.
  4. ^ United Nations (10 November 2016). Report of the Secretary-General on United Nations policing. New York: United Nations. m/s. 6. Dicapai pada 15 June 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]