Romantic Killer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Romantic Killer
ロマンティック・キラー
(Romantikku Kirā)
Genre
Manga
PengarangWataru Momose
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics+
Majalah AsalShōnen Jump+
Tarikh Pengeluaran30 Julai 20192 Jun 2020
Jilid4
Animasi internet original
PengarahKazuya Ichikawa
Skrip/Penulis
  • Sayuri Ōba
  • Hiroko Fukuda
Lagu/Muzik
  • Ryo Kawasaki
  • Tomoyuki Kono
StudioDOMERICA
Dilesenkan olehNetflix
Dikeluarkan pada27 Oktober 2022
Jangka masa tayangan24–30 minit
Episod12
Portal Anime dan Manga

Romantic Killer (Jepun: ロマンティック・キラー, Hepburn: Romantikku Kirā) ialah siri manga Jepun yang ditulis dan diilustrasikan oleh Wataru Momose. Ia telah disirikan dalam tapak web Shōnen Jump+ Shueisha dari Julai 2019 hingga Jun 2020, dengan bab-babnya dikumpulkan ke dalam empat jilid tankōbon. Sebuah adaptasi animasi Internet asli oleh DOMERICA telah dikeluarkan di Netflix pada Oktober 2022.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada suatu hari, seorang ahli sihir yang mendakwa sebagai "cupid cinta" bernama Riri muncul di hadapan Anzu Hoshino, seorang gadis sekolah menengah yang tidak berminat dalam percintaan di luar watak permainan video. Dunia tempat Riri berasal diasaskan dengan memberi impian dan harapan kepada kanak-kanak, dan mengumpul hati murni mereka sebagai tenaga sebagai balasan. Disebabkan penurunan kadar kelahiran yang diandaikan oleh pengurangan peluang percintaan antara lelaki dan wanita, Riri dihantar untuk membantu Anzu mengalami percintaan kehidupan sebenar dengan kumpulan "ikemen" untuk dia pilih. Walaupun Anzu tidak mahu kerana minatnya yang sifar untuk mengejar percintaan dalam kehidupan sebenar, Riri merampas "tiga keinginan terbesarnya", permainan video, coklat dan kucingnya, Momohiki, dan berkomplot beberapa siri acara untuk membuat Anzu mengalami situasi seperti dalam permainan otome, menyebabkan Anzu tiada pilihan lain. Anzu memutuskan untuk bermain bersama-sama dengan "permainan" Riri, tetapi berharap untuk membuat Riri berputus asa dan membebaskan "tebusan" mereka dengan mengelakkan semua situasi yang mungkin berlaku percintaan dengan sekuat tenaga supaya dia boleh kembali ke kehidupan normalnya. Sepanjang perjalanan tersebut, Anzu menjalinkan hubungan yang tulen dengan calon-calon yang romantik, dan perlu mengemudi perasaan mereka - dan keinginannya untuk melindungi mereka daripada skim Riri - dengan kesukaran yang semakin meningkat.

Watak[sunting | sunting sumber]

Anzu Hoshino (Jepun: 星野 杏子, Hepburn: Hoshino Anzu)
Disuarakan oleh: Rie Takahashi[3] (Bahasa Jepun), Deneen Melody[4] (Bahasa Inggeris)
Protagonis yang mempunyai sifat "anti-heroin". Tahun pertama sekolah menengah tinggi yang mendakwa tiga keinginannya yang besar ialah permainan video, kucing (terutamanya Momohiki peliharaannya), dan coklat. Dia tidak berminat dalam percintaan kehidupan sebenar dan telah mengukur balas semua situasi seperti manga shōjo yang dikonspirasikan oleh Riri. Dia seorang yang bernas, terus terang, dan sangat penyayang yang tidak boleh meninggalkan rakannya apabila mereka menghadapi masalah. Dia tidak mengambil berat tentang cara orang yang tidak dikenali memandangnya, dan akan sentiasa berpegang teguh pada perasaan dalaman tentang betul dan salah. Dia terkenal dengan rambut merahnya yang lebat, gemar pakaian bertemakan kucing, dan ketakutan terbesarnya ialah lipas.
Riri/Rio (Jepun: リリ/リオ)
Disuarakan oleh: Mikako Komatsu[3] (Bahasa Jepun), Courtney Lin[5] (Bahasa Inggeris)
Ahli sihir jenis maskot yang dihantar untuk membantu Anzu dalam mengejar percintaan. Dia kelihatan licik dan manipulatif; menggunakan apa sahaja yang boleh, hanya supaya Anzu dapat menghadapi situasi seperti manga shōjo. Dia boleh berubah bentuk menjadi lelaki, mengikut Rio, atau perempuan, Riri, mendakwa sama ada sebagai "sepupu" Anzu, dan sering menggunakan salah satu bentuk ini untuk mendorong Anzu bersama atau mencetuskan cemburu antara calon. Ia mendedahkan bahawa dia tidak pernah sekali pun memanipulasi mana-mana perasaan atau ingatan lelaki-lelaki itu; mendakwa kasih sayang mereka terhadap Anzu adalah nyata. Selepas melanggar dasar kerja mereka, Riri digantikan oleh ahli sihir lain untuk membantu Anzu, tetapi Anzu membawa mereka kembali dengan menambah Riri sebagai calon percintaan selepas Riri mendedahkan hasratnya untuk kekal di sisinya.
Tsukasa Kazuki (Jepun: 香月 司, Hepburn: Kazuki Tsukasa)
Disuarakan oleh: Yūichirō Umehara[6] (Bahasa Jepun), Jason Griffith[7] (Bahasa Inggeris)
Seorang budak lelaki yang dingin dan pendiam yang merupakan calon percintaan pertama Anzu. Dia popular di kalangan wanita kerana ketampanannya tetapi cenderung mengelak mereka, menolak sebarang lamaran percintaan secara langsung. Dia bertemu Anzu dalam meet cute di mana dia secara tidak sengaja terserempak dengannya dan memecahkan telefonnya. Akibat campur tangan Riri, rumahnya dinaiki air dan dia terpaksa tinggal bersama Anzu pada awal cerita. Ia kemudiannya mendedahkan bahawa sebelum berpindah sekolah dia seorang yang mesra dan penyayang yang boleh "berkawan dengan sesiapa sahaja", menunjukkan bahawa penampilannya yang dingin bukan perwatakannya yang sebenar. Keperibadiannya berubah secara drastik selepas berulang kali diintai oleh seorang wanita yang lebih tua yang pernah dibantunya suatu ketika dahulu, sehingga terpaksa berpindah dari rumah dan sekolahnya untuk berjauhan dengannya dan bapanya yang tegas yang menyalahkannya atas situasi itu. Dalam usaha untuk menjauhkan diri daripada perhatian wanita, dia sering memakai topi di khalayak ramai dan mengalami serangan panik jika dibiarkan bersendirian dengan mereka akibat kenangan trauma. Dia akhirnya menyedari perasaan terpendamnya terhadap Anzu selepas dia membantunya berkali-kali, menganggapnya sebagai penyelamatnya.
Junta Hayami (Jepun: 速水 純太, Hepburn: Hayami Junta)
Disuarakan oleh: Gakuto Kajiwara[6] (Bahasa Jepun), Aleks Le[7] (Bahasa Inggeris)
"Kawan zaman kanak-kanak" yang Riri sediakan untuk Anzu. Anzu pada asalnya percaya dia adalah lelaki kacak rawak yang dicuci otak oleh Riri, tetapi kemudiannya mendedahkan bahawa dia sebenarnya adalah kawan zaman kanak-kanak Anzu yang dipanggil "Tonta" yang kelihatan berbeza pada masa itu, dan perasaannya terhadap Anzu adalah tulen . Tonta seorang yang pemalu, berat hati, dan sukar untuk berkawan sebelum dia bertemu Anzu dan menjalin hubungan dengannya dalam permainan video cereka Cat Ranger. Dia telah menjadi sangat tinggi dan berotot, dan dikenali sebagai "bintang besbol pemula" di sekolahnya. Ia kemudiannya mendedahkan bahawa dia telah mengambil besbol dan mengubah dirinya selepas mendengar Anzu mengatakan bahawa dia ingin bercinta dengan "lelaki atletik yang boleh mengalahkan bos." Anzu menyedari perasaannya terhadapnya, dan bertindak tidak sedar untuk menyembunyikannya daripadanya. Dia ikhlas dan agak pengecut, juga bersembunyi dari lipas seperti Anzu, tetapi tidak takut untuk berhadapan secara fizikal dengan sesiapa yang menyakiti rakannya.
Hijiri Koganei (Jepun: 小金井 聖, Hepburn: Koganei Hijiri)
Disuarakan oleh: Natsuki Hanae[6] (Bahasa Jepun), Kellen Goff[8] (Bahasa Inggeris)
Seorang budak kaya yang tidak berhubung dengan kehidupan "rakyat marhaen", juga ditubuhkan oleh Riri untuk Anzu. Dia bertemu Anzu dalam satu kelainan pada meet cute anime klasik, di mana dia terlambat ke sekolah dan dilanggar oleh keretanya. Dia membawanya ke janji temu untuk mendapatkan pampasan, dengan mengandaikan Anzu memang mahu dilanggar, dan dia terkejut apabila Anzu menolaknya. Dia tidak biasa mempunyai gadis menolaknya jadi dia cuba memikat Anzu dengan membelinya. Selepas dipanggil dan seterusnya oleh Anzu, dia cuba mengemudi kehidupan biasa dengan mendapatkan pekerjaan di kedai serbaneka tempat Anzu bekerja dan mendapatkan wangnya sendiri. Mengetahui betapa Hijiri sudah terbiasa untuk mendapatkan apa yang dimahukannya, bapanya telah memindahkannya dari bekas sekolah swastanya supaya dia boleh belajar mengurus dirinya sendiri. Ia menunjukkan bahawa dia juga secara beransur-ansur mengembangkan minat romantis terhadap Anzu, serta personaliti "tsundere" yang hangat dan dingin.
Tsuchiya (Jepun: 土屋, Hepburn: Tsuchiya)
Disuarakan oleh: Kenjiro Tsuda[6] (Bahasa Jepun), Matthew David Rudd[7] (Bahasa Inggeris)
Pemandu Hijiri Koganei yang mengambil berat kepadanya. Dia menawarkan nasihat romantis kepada Hijiri, dan kadang-kadang muncul sebagai calon percintaan jenaka, dianggap sama kacak kepada calon. Dia boleh muncul di sisi Hijiri dengan satu klikan jari, dan menjadi emosi apabila Hijiri mengucapkan terima kasih kepadanya. Dia benar-benar menghargai kehadiran Anzu dalam hidup Hijiri, dan menganggapnya sebagai pengaruh yang sangat baik kepadanya. Malangnya, kerana jumlah gadis yang telah melemparkan diri di hadapan keretanya untuk ke Hijiri, dia berada dalam senarai pemerhatian.
Saki Takamine (Jepun: 高峯 咲姫, Hepburn: Takamine Saki)
Disuarakan oleh: Manaka Iwami[6] (Bahasa Jepun), Jenny Yokobori[9] (Bahasa Inggeris)
Kawan perempuan terbaik Anzu di sekolah. Dia menghargai ikatannya dengan Anzu kerana Anzu telah mempertahankannya semasa masa sukarnya di sekolah menengah. Dia bertemu Anzu apabila dia ditolak oleh pembuli sekolah yang cemburu, dan Anzu memaksa pembuli itu meminta maaf. Sejak itu, dia bergantung pada Anzu untuk menyelamatkannya, dan mahu menyokong Anzu dengan caranya sendiri. Seperti Tsukasa, dia sangat popular, dan terpaksa berhadapan dengan kemajuan yang tidak diingini daripada orang di sekelilingnya. Khususnya, di sekolah menengah, dia bertemu rakan sekelas senior yang kelihatan baik hati selepas diajak keluar setiap hari. Pada mulanya dia bertindak seperti lelaki yang sempurna, tetapi cuba memaksa dirinya padanya apabila mereka bersendirian. Dia cuba menyebarkan khabar angin tentang dia ke sekolah untuk menutup tindakannya, tetapi Anzu berhadapan dengannya. Kerana keberanian yang diberikan Anzu kepadanya, dia telah menjadi seseorang yang tidak boleh diganggu gugat, dan tidak takut untuk melepaskan komen-komen yang tidak senonoh, membalasnya dengan soalan yang sama peribadi. Dia mendapat tahu tentang Anzu yang tinggal bersama Tsukasa dan Junta dan berjanji untuk merahsiakannya.
Makoto Oda (Jepun: 織田 真斗, Hepburn: Oda Makoto)
Disuarakan oleh: Hiro Shimono[6] (Bahasa Jepun), Ryan Colt Levy[7] (Bahasa Inggeris)
Kawan Tsukasa Kazuki yang mudah mesra dan boleh dipercayai. Dia agak pemalu dan tidak sedar, tetapi kerana keperibadiannya yang baik, Tsukasa boleh melepaskan kawalannya di sekelilingnya. Dia hairan dengan sikap dingin Tsukasa terhadap gadis, dan sering meminta maaf bagi pihak rakannya. Sebelum Anzu, Makoto adalah satu-satunya kawan Tsukasa di sekolah baharu ini. Dia mempunyai kakak perempuan yang kurang ajar dan selekeh di sekitar rumahnya, yang menyebabkan dia kurang berminat untuk bercinta. Dia mengagumi Junta kerana kesukanan dan ketampanannya, mengagumi betapa hebatnya Junta. Apabila Saki berasa tidak selesa selepas melihat pendera sekolah menengahnya di Festival Musim Panas, Makoto dapat membaca tanda dan menghalau Saki dengan tangan. Ia tersirat bahawa Saki kagum dengan ini, dan dia mungkin mengembangkan perasaan untuknya.
Arisa Kazuki (Jepun: 香月 亜里砂, Hepburn: Kazuki Arisa)
Disuarakan oleh: Marina Inoue[7] (Bahasa Jepun), Gilli Messer[7] (Bahasa Inggeris)
Kakak Tsukasa Kazuki yang baik hati. Dia dan Tsukasa kedua-duanya sangat menarik, menjadi pasangan adik-beradik yang "cantik membuta tuli." Dia pertama kali bertemu Anzu apabila Anzu diganggu selepas menumpahkan kopi orang yang tidak dikenali. Dia datang untuk menyelamatkan Anzu, dan apabila dia melihat Anzu dan abangnya bersama, dia segera melihat potensi untuk hubungan mereka. Dia sangat menyokong adik lelakinya, kerana dia telah melindunginya dari masa lalu daripada bapa mereka, dan penguntit Tsukasa. Dia melindungi Tsukasa, dan bersyukur kerana Anzu berada di sisi Tsukasa. Dia cenderung untuk mengusik Anzu dan Tsukasa, walaupun dia tidak terlalu memaksa mengambil kira masa lalu Tsukasa.
Yukana Kishi (Jepun: 岸 優花菜, Hepburn: Kishi Yukana)
Disuarakan oleh: Yoko Hikasa[10] (Bahasa Jepun), Jesse Valinsky[7] (Bahasa Inggeris)
Penguntit Tsukasa Kazuki yang tidak stabil. Dia seorang wanita muda berusia dua puluhan yang dibuli di tempat kerjanya. Kerana dia dibuang, dia "diselamatkan" oleh Tsukasa apabila dia membantunya bangun selepas dia jatuh, dan memberikan begnya kembali kepadanya. Ini kemudian menjadi penyesalan terbesarnya. Dia mempamerkan banyak kecenderungan mengintai yandere, seperti menunggu Tsukasa sebelum dan selepas sekolah, menghantarnya bungkusan dengan nama palsu, dan juga memberi dadah kepadanya supaya mereka boleh bersendirian di dalam biliknya. Dia juga menggodam akaun dalam taliannya untuk merangka hubungan mereka sebagai romantis. Ini mencemarkan reputasi Tsukasa, dan memaksanya untuk berpindah, tetapi dia menemuinya melalui latar belakang foto media sosial kandid. Ibu Tsukasa, Arisa, dan Anzu semuanya "mengerikan" di matanya, kerana mereka cuba mengoyakkan "cinta mereka". Dia menyerang Anzu, tetapi ditangkap. Yukana dihantar ke kemudahan perubatan apabila Hijiri menggunakan hubungan keluarganya untuk menghalang Pakcik Yukana merasuah pihak berkuasa. Walaupun dimasukkan ke hospital, dia terpaku pada Tsukasa, dan satu-satunya cara untuk menghalangnya ialah Riri menghapuskan ingatannya. Setelah ingatannya disapu, ancaman itu seolah-olah hilang, tetapi rakan sekerja Riri, Cupid, Kate, meletakkan Yukana sebagai pelanggan mereka dalam penutup cerita yang tergantung.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Ditulis dan diilustrasikan oleh Wataru Momose, Romantic Killer telah disirikan dalam tapak web Shōnen Jump+ Shueisha dari 30 Julai 2019,[11] hingga 2 Jun 2020.[12] Jilid tankōbon pertama dikeluarkan pada 4 Disember 2019.[1] Jilid kedua hingga keempat dikeluarkan secara digital pada 4 Mac,[13] 4 Ogos,[14] dan 4 September 2020;[15] jilid-jilid tersebut telah dikeluarkan dalam cetakan pada 4 Oktober 2022.[16]

Pada Februari 2022, Viz Media mengumumkan bahawa mereka melesenkan siri ini untuk penerbitan bahasa Inggeris.[17]

Senarai jilid[sunting | sunting sumber]

No. Tarikh keluaran original ISBM Original Tarikh keluaran bahasa Inggeris ISBN bahasa Inggeris
1 4 Disember 2019[18]ISBN 978-4-08-882164-14 Oktober 2022[19]ISBN 978-1-97-473469-6
2 4 Mac 2020 (digital)[13]
4 Oktober 2022 (cetakan)[20]
ISBN 978-4-08-883326-23 Januari 2023[21]ISBN 978-1-97-473507-5
3 4 Ogos 2020 (digital)[14]
4 Oktober 2022 (cetakan)[22]
ISBN 978-4-08-883327-9
4 4 September 2020 (digital)[15]
4 Oktober 2022 (cetakan)[23]
ISBN 978-4-08-883328-6

Anime[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos 2022, laman web Shōnen Jump+ mengumumkan bahawa siri ini akan diadaptasi menjadi animasi Internet asli. Ia diterbitkan oleh DOMERICA dan diarahkan oleh Kazuya Ichikawa, dengan Sayuri Ōba dan Hiroko Fukuda menyelia skrip, Arisa Matsuura mereka bentuk watak, dan Ryo Kawasaki dan Tomoyuki Kono mengarang muzik.[3] Siri ini telah dikeluarkan di Netflix pada 27 Oktober 2022.[24] Tema pembukaan ialah "ROMA☆KiRA" oleh YURiKA,[3] manakala tema penutup ialah "Romantic Love ~Renai Shimasen ka?☆~ (Won't You Fall in Love)" oleh Mikako Komatsu.[6]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Siri ini merupakan pemenang tempat pertama bagi Anugerah Manga Skrol Menegak Shonen Jump yang kedua.[25] Pada tahun 2020, siri ini menduduki tempat ke-12 dalam Anugerah Manga Seterusnya dalam kategori manga web.[26]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b 干物JKが魔法の力で強制的にイケメンと恋?「ロマンティック・キラー」1巻. Natalie (dalam bahasa Jepun). Natasha, Inc. 4 Disember 2019. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  2. ^ "Romantic Killer". Viz Media. Dicapai pada 27 Ogos 2022.
  3. ^ a b c d Komatsu, Mikikazu (22 Ogos 2022). "Romantic Killer Comedy Manga Gets Netflix Anime Adaptation on October 27". Crunchyroll. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  4. ^ Melody, Deneen [@DeneenMelody] (27 Oktober 2022). "AHHH! I'm the English voice for Anzu Hoshino in #RomanticKiller on @NetflixAnime!! I can't imagine a more perfect character or show for my first anime lead. It honestly feels like a dream! Anzu has such a special place in my heart & I hope you all love her as much as I do...💛" (Twit). Dicapai pada 27 Oktober 2022 – melalui Twitter.
  5. ^ Lin, Courtney [@thecourtneylin] (27 Oktober 2022). "#RomanticKiller is out now on @netflix!! I play Riri, the egg-looking wizard out to make the PERFECT match for Anzu, played by @DeneenMelody. This show is HILARIOUS ! Thank you Kathy for directing, @_TheVSIGroup for having us😋🥰" (Twit). Dicapai pada 27 Oktober 2022 – melalui Twitter.
  6. ^ a b c d e f g Pineda, Rafael (19 September 2022). "Romantic Killer Anime's Trailer Reveals More Cast, Ending Song". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 September 2022.
  7. ^ a b c d e f g "Romantic Killer (ONA) - Anime News Network". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Oktober 2022.
  8. ^ Goff, Kellen [@kellengoff] (27 Oktober 2022). "Gaze upon perfection, plebeians! Extremely excited to say I play Hijiri Koganei in #RomanticKiller, now on Netflix! This was an absolute 𝓉𝓇𝑒𝒶𝓉. A pretty boy, tsundere prince. 😭 CERTAINLY the first time I've ever gotten to play a role like this, and we had so. much. FUN.💛" (Twit). Dicapai pada 27 Oktober 2022 – melalui Twitter.
  9. ^ Yokobori, Jenny [@JennyYokobori] (27 Oktober 2022). "💕✨ Role announcement! ✨💕 You can hear me as Saki in "Romantic Killer" on Netflix! This show is absolutely adorable and it was such a joy to be a part of it. Plus, I got to play BFFs with one of my favorite people, @DeneenMelody who CRUSHES it in her first lead!" (Twit). Dicapai pada 27 Oktober 2022 – melalui Twitter.
  10. ^ "Hikasa, Youko". My Anime List. Dicapai pada 7 November 2022."
  11. ^ [1話]ロマンティック・キラー. Shōnen Jump+ (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Disember 2019. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  12. ^ [38話]ロマンティック・キラー. Shōnen Jump+ (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Jun 2020. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  13. ^ a b ロマンティック・キラー 2 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  14. ^ a b ロマンティック・キラー 3 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  15. ^ a b ロマンティック・キラー 4 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  16. ^ 【10月4日付】本日発売の単行本リスト. Natalie (dalam bahasa Jepun). Natasha, Inc. 4 Oktober 2022. Dicapai pada 4 Oktober 2022.
  17. ^ Mateo, Alex (14 Februari 2022). "Viz Announces Fall 2022 Book Releases Including Mission: Yozakura Family, Thus Spoke Rohan Kishibe Manga, Jujutsu Kaisen Novels". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Ogos 2022.
  18. ^ ロマンティック・キラー 1 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  19. ^ "Romantic Killer, Vol. 1". Viz Media. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  20. ^ ロマンティック・キラー 2 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  21. ^ "Romantic Killer, Vol. 2". Viz Media. Dicapai pada 30 September 2022.
  22. ^ ロマンティック・キラー 3 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  23. ^ ロマンティック・キラー 4 (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  24. ^ Mateo, Alex (22 Ogos 2022). "Romantic Killer Manga Gets Anime on Netflix on October 27". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Ogos 2022.
  25. ^ ロマンティック・キラー. Jump Rookie! (dalam bahasa Jepun). Shueisha. Dicapai pada 28 Oktober 2022.
  26. ^ Loveridge, Lynzee (19 Ogos 2020). "Norio Sakurai's The Dangers in My Heart Wins Tsugi ni Kuru Web Manga 2020 Awards". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Ogos 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]