Rubah corsac

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rubah corsac[1]
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
V. corsac
Nama binomial
Vulpes corsac
Linnaeus, 1768
Wilayah rubah corsac

Rubah corsac (Vulpes corsac), juga dikenali sebagai corsac, ialah sejenis rubah bersaiz sederhana yang dijumpai di steppe, di separa gurun, dan di gurun di Asia Tengah, berwilayah sehingga Mongolia dan China timur laut. Sejak 2004, ia telah dikelaskan sebagai Kurang Membimbangkan oleh IUCN, kerana populasi naik turun dengan ketara, dan bilangan boleh menurun sebanyak sepuluh kali gandaTemplat:Jelaskan dalam setahun tunggal.[2]

Ia juga dikenali sebagai rubah steppe, dan kadang-kadang dirujuk sebagai "rubah pasir", tetapi peristilahan ini mengelirukan kerana dua lagi spesies lain, rubah pasir Tibet dan rubah Rüppell juga kadang-kadang dikenali dengan nama ini. Rubah corsac diancam oleh perburuan kerana perdagangan bulu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wozencraft, W. C. (2005). "Order Carnivora". Dalam Wilson, D. E.; Reeder, D. M (penyunting). Mammal Species of the World (ed. 3rd). Johns Hopkins University Press. m/s. 532–628. ISBN 978-0-8018-8221-0. OCLC 62265494.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ a b Poyarkov, A. and Ovsyanikov, N. (2008). "Vulpes corsac". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa.CS1 maint: multiple names: authors list (link) CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Amaran: Kunci susunan asali "Rubah Corsac" membatalkan kunci susunan asali "Rubah ''corsac''" yang sebelumnya.

Templat:Pautan RP