Sejarah Xinjiang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Gambaran satelit bagi wilayah xinjiang
Xinjiang's location in the People's Republic of China

Sejarah mencatat tarikh Xinjiang untuk milenium SM 2. Banyak kerajaan dikawal beberapa daerah ini, termasuk Xiongnu, Han, Göktürks, Tang, Turki Uighur, dan Mongol. wilayah tersebut ditawan oleh Dinasti Qing pada 1759, yang bernama daerah Xinjiang, yang bermaksud "sempadan baru"). Xinjiang kini menjadi sebahagian daripada Republik Rakyat China, yang telah jadi sejak tahun ditubuhkan pada tahun 1949.

Nama[sunting | sunting sumber]

Di China kuno, daerah itu dikenali sebagai "Xiyu" atau "Kawasan Barat", nama yang menjadi lazim dalam catatan China selepas Dinasti Han mengambil alih wilayah tersebut. Untuk Uighur, wilayah ini " Sharqi Turkistan "(harfiah" Tanah Timur Turki "dalam bahasa Inggeris). Daerah ini disebut sebagai sebahagian daripada "Turkistan" oleh musafir Venice abad ke-13 Marco Polo. Setelah Dinasti Qing merebut kembali daerah ini, daerah itu dilantik Xinjiang, yang digunakan untuk merujuk kepada seluruh daerah bekas kerajaan China yang sebelumnya telah hilang namun kembali oleh Qing, namun akhirnya bererti ini Xinjiang barat laut sahaja. Dalam bahasa Uighur, Xinjiang pusat dianggap lebih dari barat laut dalam orientasi.

Penghuni Awal Kaukasia[sunting | sunting sumber]

Akaun China[sunting | sunting sumber]

Menurut JP Mallory, para China menjelaskan adanya "orang kulit putih dengan rambut panjang" atau Bai'orang dalamShan Hai Jing , yang tinggal di luar mereka sempadan barat laut. "Makhluk-makhluk aneh dari jing Shanhai: (...) kita menemukan mencatat utara wilayah" naga ikan "tanah dari Putih (Bai), badan whos berwarna putih dan yang rambut panjang jatuh di bahu mereka seperti keterangan boleh sesuai baik dengan penduduk Caucasoid luar sempadan China kuno dan beberapa sarjana telah mengenalpasti kulit putih ini sebagai Yuezhi .. " JP Mallory, "The mumia Tarim", P55 ISBN 0-500-05101-1

Telaga diawetkan Tarim mumia dengan Caucasoid ciri-ciri, seringkali dengan rambut kemerahan atau pirang, hari ini ditunjukkan di Urumqi Museum dan tarikh pada 2 milenium SM, telah ditemui di kawasan yang sama dari Cekungan Tarim. Berbagai suku nomad, seperti Yuezhi ini mungkin sebahagian daripada penghijrahan [Bahasa [Indo-Eropah | Indo-Eropah]] penceramah yang telah diselesaikan di Asia Timur Tengah (mungkin sejauh Gansu) pada waktu itu. The order budaya di China utara timur Yuezhi, adalah contoh lain, namun sisa-sisa kerangka dari budaya aliran dijumpai telah didominasi Mongoloid.

Rujukan pertama sampai Yuezhi nomaden di 645 SM oleh Guan Zhong dalam bukunya Guanzi 管子 (Guanzi Essay: 73: 78: 80: 81). Dia menggambarkan Yuzhi 禺 氏, atau Niuzhi 牛氏, sebagai orang-orang dari barat-utara yang disediakan giok untuk orang Cina dari pergunungan yang terdekat Yuzhi 禺 氏 di Gansu. "Les Saces ", Iaroslav Lebedynsky, ISBN 2-87772-337-2, P59 Bekalan batu giok dari Tarim Basin China: Sebuah Sejarah dan Budaya Dictionary, oleh Michael Dillon dari zaman kuno ini didokumentasikan dengan baik archaeologically:. "Hal ini juga diketahui bahawa para penguasa Cina kuno mempunyai keterikatan kuat untuk jade Semua unsur batu giok digali dari makam Fuhao dari [dinasti [Shang]], lebih dari 750 buah, yang dari Khotan di moden Xinjiang Pada awal milenium pertama SM pertengahan yang Yuezhi terlibat dalam perdagangan batu giok, di mana pelanggan besar adalah penguasa China pertanian .. " (Liu (2001), hal 267-268).

Suku-suku nomad dari Yuezhi didokumentasikan dalam catatan sejarah China, khususnya abad ke-2-1 SM "Catatan Sejarah Agung", atauShiji , oleh Sima Qian. Menurut akaun ini:

Seorang gadis dengan ciri-ciri Mongoloid di Hotan
"The Yuezhi awalnya tinggal di kawasan antara Qilian atau Gunung Surgawi (Tian Shan) dan Dunhuang, tetapi setelah mereka dikalahkan oleh Xiongnu mereka bergerak jauh ke barat, di luar Dayuan, di mana mereka menyerang dan menakluk orang-orang Daxia dan mendirikan istana raja mereka di tepi utara Gui [= Oxus] River. A sejumlah kecil orang mereka yang tidak mampu untuk melakukan perjalanan barat berlindung di antara Qiang barbar di pergunungan Selatan, di mana mereka dikenali sebagai Yuezhi Kecil ", Watson, Burton .. Trans. 1993. Catatan Sejarah Agung dari China: Dinasti Han IIDiterjemahkan dariShijidari Sima Qian .. Bab 123: "The Akaun [Dayuan []]," Columbia University Press. Edisi Semakan. ISBN 0-231-08166-9, ISBN 0-231-08167-7 (pbk.), hal 234 .

Menurut laporan Han, Yuezhi "itu berkembang" selama masa besar pertama Maharaja Qin China, tetapi secara teratur dalam konflik dengan suku tetangga dari Xiongnu untuk timur laut.

Beberapa ahli mendakwa keturunan Uighur Uyghur moden baik dari Turki Uyghur dan pra-Turki Tokharia (Yuezhi), dan rambut yang relatif adil dan mata, dan lain-lain yang disebut 'Caucasoid' sifat fizikal, yang tidak biasa di antara Uyghur. Modern analisis genetik menunjukkan bahawa penduduk asal mempunyai perkadaran quality DNA asal Eropah Perdagangan Gen sepanjang Jalan Sutera: mtdna Urutan dan Asal Tengah Populasi Asia; David Comas1, 2, *, Francesc Calafell1, 3, *, eva Mateu1, Anna Pérez-Lezaun1, 4, Elena Bosch1, Rosa Martínez-Arias1, Jordi Clarimon1, Fiorenzo Facchini5, Giovanni Fiori5, Donata Luiselli5, Davide Pettener5 dan Jaume Bertranpetit1, The American Journal of Genetics Manusia, Volume 63, Issue 6, 1824 -1838, 1 Disember 1998 DOI: 10.1086/302133

Namun, pada 2009, sisa-sisa individu yang ditemui di sebuah laman web di Xiaohe dianalisis untuk Y-DNA dan spidol mtdna. . Studi ini mendapati bahawa sementara Y-DNA berkaitan untuk penduduk Barat Eurasia, mtdna haplotype dominan adalah dari Asia Timur asal-mencadangkan penggantian suatu kumpulan etnik dahulu Templat:Mengutip web Lokasi geografi dimana admixing ini terjadi saat ini tidak diketahui. Xiaohe adalah tapak arkeologi tertua manusia menghasilkan tetap ditemui di dataran rendah Tarim to-date.

Akaun Rom[sunting | sunting sumber]

Senior Tua () laporan keterangan penasaran dari Seres (di wilayah barat laut China) yang dibuat oleh kedutaan dari Taprobane (Sri Lanka) untuk Maharaja Claudius , mengatakan bahawa mereka "melebihi tinggi manusia biasa, memiliki rambut kuning muda, dan mata biru, dan membuat semacam kasar dari hingar dengan cara berbicara", menunjukkan mereka mungkin merujuk pada penduduk Kaukasia kuno Tarim Basin .

Perjuangan antara Xiongnu dan Han China[sunting | sunting sumber]

Dilalui oleh utara Sutera Road C. Michael HoganSutera Road NorthCina, portal megalitik, ed. A. Burnham Kawasan Barat adalah [[Bahasa Cina | Cina] nama] untuk Tarim dan Dzungaria wilayah yang sekarang barat laut China. Pada awal Dinasti Han (206 SM - 220 AD), daerah itu tunduk kepada Xiongnu, orang-orang nomad yang kuat yang berpusat di Mongolia moden. Pada abad ke-2 SM, Han China menghantar Zhang Qian sebagai utusan kepada negara-negara di kawasan itu, bermula beberapa dekad perjuangan antara Xiongnu dan Han China atas dominasi wilayah, akhirnya berakhir dalam kejayaan China. Pada 60 SM Han China mendirikan naungan Daerah Barat (西域都护 府) di Wulei (乌 垒; berhampiran moden Luntai) untuk mengawasi seluruh wilayah sejauh barat sebagai Pamir.

Selama perampasan dari Wang Mang di China, negara bergantung dari naungan yang memberontak dan kembali ke dominasi Xiongnu di AD 13. Selama abad berikutnya, Han China melakukan beberapa ekspedisi ke wilayah ini, kembali mendirikan naungan itu 74-76, 91-107, dan dari 123 dan seterusnya. Setelah jatuhnya Dinasti Han (220), naungan terus dipelihara oleh Cao Wei (sehingga 265) dan Dinasti Jin Barat (dari 265 dan seterusnya).

Sebuah kerjaya masyarakat[sunting | sunting sumber]

Sebuah patung Buddha dari Tumshuq, Xinjiang. Abad ke-5. Contoh

.

The Barat Jin Dinasti menyerah pada gelombang pencerobohan oleh nomaden dari utara pada awal abad ke-4. Berumur pendek kerajaan China non-Han yang memerintah barat laut China satu demi satu, termasuk Bekas Liang, Bekas Qin, Kemudian Liang, dan Sarawak Liang, semua berusaha untuk mempertahankan naungan, dengan luasan berbeza-beza dan tahap kejayaan. Setelah penyatuan semula akhir dari China utara di bawah kerajaan Wei Utara, naungan nya dikawal apa yang sekarang yang ketiga tenggara Xinjiang. Tempatan negara-negara seperti Kashgar (shule), Hotan (Yutian), Kucha (Guizi) dan Cherchen (Qiemo) menguasai bahagian barat, sedangkan wilayah tengah di sekitar Turfan dikawal oleh Qara-hoja (Gao chang), sisa-sisa dari sebuah Xiongnu negara] Liang Utara yang pernah menguasai sebahagian dari apa yang kini wilayah Gansu] di China barat laut.

Empayar Gokturk[sunting | sunting sumber]

Pada abad ke-5 an Tuyuhun dan Rouran menegaskan kuasa di Xinjiang selatan dan utara, masing-masing, dan naungan China hilang lagi. Pada abad 6 yang Turki s mula muncul dalam Altay wilayah, tunduk kepada Rouran. Dalam abad mereka telah mengalahkan Rouran dan mendirikan luas Turki Empayar, membentang sepanjang sebahagian besar Asia Tengah terkini kedua-dua Laut Aral di barat dan Tasik Baikal di timur. Pada 583 para Gokturk s dipecah menjadi bahagian barat dan timur, dengan Xinjiang datang di bawah setengah bahagian barat. Pada 609, China di bawah Dinasti Sui mengalahkan Tuyuhun, memaksa dia untuk berlindung di Qilian gunung.

Dinasti Tang[sunting | sunting sumber]

Mulai dari 620 dan 630's, China Tang kerajaan melakukan beberapa siri ekspedisi melawan Turki. Xinjiang tenggara ditempatkan di bawah Anxi protektorat (安西 都 护 府; "protektorat mengamankan Barat") dalam 640 Hans J. Van de Ven, Warfare dalam Sejarah China, ISBN 90-04-11774-1 . Pada 657, pasukan Tang memaksa menyerah Gokturks barat dan menguasai kerajaan Cekungan Tarim. Dalam 662 pemberontakan pecah dan tentera Tang dihantar untuk mengendalikan situasi, tapi parah dikalahkan oleh orang Tibet di selatan Kashgar. Setelah mengalahkan Tang di 670, orang-orang Tibet menguasai seluruh daerah dan benar-benar menawan Kashgar di 676-8 dan mempertahankan pemilikan sampai 692, maka China kembali menguasai semua Xinjiang selatan, dan ditahan selama lima puluh tahun mendatang. 728, raja tempatan Kashgar dianugerahkan Brevet oleh Maharaja Tang. Selama Anshi Pemberontakan menghancurkan, Tibet menceroboh Tang China pada sebuah front luas dari Xinjiang untuk Yunnan, pemecatan ibukota Tang di 763, dan mengambil kendali Xinjiang selatan. Pada masa yang sama, Uyghur Empire mengambil alih Xinjiang utara, serta banyak dari seluruh Asia Tengah, termasuk Mongolia, di mana kerajaan mereka berasal.

Empayar Uighur[sunting | sunting sumber]

Asia pada 800 AD, menunjukkan Khanate Uighur dan tetangganya

.

Dengan 745 pada Uyghur Empire membentang dari Laut Kaspia ke Manchuria dan berlangsung 745-840 Templat:Rujukan?. Setelah Pertempuran Talas di 751, Uighur Khaganate mengambil alih Xinjiang utara, serta banyak dari seluruh Asia Tengah, termasuk Mongolia, di mana kerajaan mereka berasal. Itu juga selama waktu ini bahawa Tang China memulakan proses pengeluaran dari Asia Tengah. Bayanchur Khan bertindak cepat dan mengambil alih Tarim .

Kekalahan China pada Pertempuran Talas digabungkan dengan beberapa siri pemberontakan, yang terbesar adalah An Lushan, memaksa Maharaja China untuk beralih ke Bayanchur Khan untuk mendapatkan bantuan. Melihat ini sebagai kesempatan yang ideal untuk ikut campur dalam urusan China, Khagan setuju, memadamkan beberapa pemberontakan dan mengalahkan tentera Tibet menyerang dari selatan. Sebagai hasilnya, Uyghur menerima ufti dari Khan Cina dan Bayanchur diberi putri Maharaja China untuk berkahwin (putri Ningo).

Pada tahun 762, dalam perikatan dengan Tang, Tengri Bogu (transkripsi China Idigan) melancarkan kempen melawan Tibet. Dia merebut kembali untuk Maharaja Tang yang Luoyang modal barat. Khagan Tengri Bogu bertemu dengan imam Manichaean dari Iran semasa kempen, dan ditukar ke Manicheism, menerimanya sebagai agama rasmi Empayar Uighur.

Dalam 779 Tengri Bogu, dihasut oleh peniaga sogdian, tinggal di Ordu Baliq, merancang pencerobohan China untuk mengambil keuntungan dari aksesi maharaja baru. paman Tengri Bogu's, Tun Bagha Tarkhan menentang rencana ini, takut itu akan mengakibatkan asimilasi Uighur ke dalam budaya China Templat:Rujukan?.

Pada 840, suku Kyrgyz menyerbu dari utara dengan kekuatan sekitar 80.000 tentera berkuda. Mereka dipecat ibukota Uighur di Ordu Baliq, meratakan ke tanah. The Kyrgyz menangkap Khagan Uyghur, Kürebir (Hesa) dan akan memenggal kepalanya. The Kyrgyz meneruskan untuk menghancurkan kota-kota lain Uighur di seluruh kerajaan mereka, membakar mereka ke tanah. The Khagan sah terkini, Oge, dibunuh di 847, setelah menghabiskan masa pemerintahan 6 tahun di pertempuran Kirgiz dan para penyokong nya Ormïzt saingan, seorang saudara Kürebir. Pencerobohan Kyrgyz menghancurkan Empayar Uyghur, menyebabkan diaspora orang Uyghur di seluruh Asia Tengah.

Negara Uighur dan Khanate Kara-Khanid[sunting | sunting sumber]

Baik Tibet dan Uighur Khaganate menurun pada pertengahan abad ke-9. Setelah Khanate Uyghur di Mongolia telah dihancurkan oleh Kirgiz, cabang-cabang Uyghur ditubuhkan sendiri di daerah sekitar hari ini Turfan dan Urumchi di 840. Keadaan akan tetap Uighur di Xinjiang timur sampai abad ke-13, walaupun itu akan menjadi subjek pelbagai maharaja selama waktu itu.

The Kara-Khanid Khanate, yang berasal dari gabungan suku-suku Turki tersebar selepas pelupusan kerajaan Uighur. The Uygurs tinggal di bahagian selatan Khan Tengri, mendirikan Kerajaan Karakhanid Uygur di 840 dengan sokongan dari klan Turki yang lain seperti Karluks, Turgish dan Basmyl s, dengan Kashgar sebagai pusat. Kara-Khanids memerintah Turkistan termasuk Xinjiang barat moden dan sebahagian besar Asia Tengah. The Kara-Khanids adalah juga "Uighur," sebagai komponen dalam persekutuan Kara-Khanid yang juga dari marga penguasa kerajaan Uighur. The Kara-Khanids ditukar ke Islam, sedangkan negara Uyghur di Xinjiang timur tetap Manicheaean, sedangkan toleransi Buddhisme dan Kristian.

Eurasia menjelang pencerobohan Mongol, c. 1200

Kara-Khitan Khanate[sunting | sunting sumber]

Pada 1132, sisa-sisa dari Empayar Khitan dari Manchuria masuk Xinjiang, melarikan diri dari serangan dari Jurchen ke China utara. Mereka mendirikan sebuah rejim pengasingan, Kara-Khitan Khanate, yang menjadi tuan di atas kedua-dua bahagian Negara-digelar Kara-Khanid-diadakan dan Uighur di Cekungan Tarim untuk abad berikutnya.

Khanate Chagatai[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Chagatai Khanate

Setelah Genghis Khan telah bersatu barat Mongolia dan mula maju itu, negara Uighur di daerah Turfan-Urumchi bijaksana menawarkan kesetiaan kepada Mongol pada 1209, sumbangan cukai dan pasukan untuk usaha empayar Mongol. Sebagai imbalannya, para penguasa Uighur ditahan kawalan kerajaan mereka. Sebaliknya, Genghis Khan Mongol Empayar menakluk Kara-Khitan pada tahun 1218. Kerana Kara-Khitan telah menganiaya Islam, Mongol disambut sebagai pembebas di kawasan-kawasan Kashgar. Setelah pecahnya Empayar Mongol ke Khanate lebih kecil, Xinjiang, walaupun sebahagian besar dikuasai oleh Chagatai Khanate, salah satu daripada [negara pengganti []] s empayar, bahkan telah berjuang lebih oleh Yuan Dinasti, rejim pengganti yang berpusat di Mongolia dan di China.

Moghulistan[sunting | sunting sumber]

Setelah kematian Qazan Khan pada 1346, Khanate Chagatai, yang merangkul baik Timur dan Barat Turkestan, dibagi menjadi barat (Transoxiana) dan timur (Moghulistan) bahagian. Kuasa di bahagian barat diserahkan ke tangan para pemimpin beberapa suku, terutama Qara'unas. Khan dilantik oleh para penguasa suku itu boneka belaka. Di timur, Tughlugh Timur (1347-1363), seorang petualang Chaghataite jelas, memperoleh kuasa atas bangsa Mongol nomaden, dan diubah menjadi Islam. Selama mengendalikan (dan memerintah sampai 1363), yang moghuls yang masuk Islam dan perlahan-lahan turkizised. Tahun 1360, dan sekali lagi pada 1361, ia menyerbu bahagian barat dengan harapan bahawa ia boleh menyatukan kembali kerajaan tersebut. Pada ketinggian mereka, domain Chaghataite dilanjutkan dari Sungai Irtysh di Siberia ke Ghazni dalam Afghanistan, dan dari Transoxiana ke Tarim Basin.

Central Asia pada tahun sekitar 1450

Moghulistan memeluk menetap mendarat di Turkestan Timur dan juga sebagai tanah nomad utara Tangri Tagh. Tanah diselesaikan diketahui pada saat itu sebagai Manglai Sobe atau Mangalai Suyah, yang diterjemahkan sebagai Shiny Tanah, atau Advanced Lahan yang Dihadapi Matahari. Tanah tersebut termasuk barat dan pusat Tarim oasis-bandar, seperti Khotan, Yarkand, Yangihisar, Kashgar, Aksu, dan uch Turfan, dan hampir tidak terlibat timur Tangri Tagh oasis-bandar, seperti Kucha, Karashahr, Turfan dan Kumul, di mana tempatan Uyghur pentadbiran dan penduduk Buddha masih ada. Kawasan nomad terdiri masa kini Kyrghyzstan dan sebahagian daripada Kazakhstan, termasuk Jettisu, kawasan tujuh sungai.

Moghulistan ada sekitar 100 tahun, dan kemudian dibahagikan menjadi dua bahagian: Yarkand negara (mamlakati Yarkand), dengan ibukota di Yarkand, yang merangkumi semua tanah diselesaikan Turkestan Timur, dan pengembara Moghulistan, yang memeluk tanah nomad utara Tengri Tagh. Pengasas Yarkand adalah Mirza Abu-Bakar, yang berasal dari suku dughlat. Pada 1465, ia mengangkat pemberontakan, ditangkap Yarkand, Kashgar, dan Khotan, dan menyatakan dirinya sebagai seorang penguasa yang bebas, berjaya memukul mundur serangan oleh para penguasa Moghulistan Yunus Khan dan putranya Akhmad Khan, atau Ahmad Alaq, bernama Alach, "penyembelih", untuk perang melawan kalmyks.

Dughlat amir telah memerintah negara yang terletak di sebelah selatan Cekungan Tarim dari pertengahan abad ketiga belas, atas nama Chagatai Khan dan keturunan, seperti satelit mereka. Penguasa dughlat pertama, yang menerima tanah langsung dari tangan Chagatai, adalah amir Babdagan atau Tarkhan. Ibu kota amiriah itu Kashgar, dan negara ini dikenali sebagai Mamlakati Kashgar. Walaupun amiriah, mewakili tanah diselesaikan Turkestan Timur, secara rasmi di bawah pemerintahan khan Moghul, dughlat para amir sering cuba untuk menamatkan pergantungan itu, dan mengangkat pemberontakan sering, salah satu yang menyebabkan pemisahan dari Kashgar Moghulistan selama hampir 15 tahun (1416-1435) Mirza Abu-Bakar memerintah selama 48 tahun Yarkand Sebuah sejarah Moghuls dari Asia Tengah; .. menjadi Tarikh-i-Rashidi dari [[Mirza Muhammad Haidar Dughlat] ], diedit, dengan ulasan, nota, dan peta dengan N. Elias, diterjemahkan oleh E. Denison Ross (London: Curzon, 1898).

Yarkand Negara[sunting | sunting sumber]

Kuburan Yarkand Khan (berhampiran Altyn Masjid )

Pada bulan Mei, 1514, Sultan Said Khan, cucu dari Yunus Khan (penguasa Moghulistan antara 1462 dan 1487) dan anak ketiga Akhmad Khan, melakukan ekspedisi melawan Kashgar dari Andijan dengan hanya 5000 laki-laki, dan mempunyai menangkap Yangihisar benteng, yang membela Kashgar dari jalan selatan, merebut kota itu, Mirza dethroning Abu-Bakr. Segera setelah itu, bandar-bandar yang lain Turkestan Timur - [[Negara Yarkand |] Yarkand], Khotan, Aksu, dan uch Turfan - bergabung dengannya, dan diakui Sultan Said Khan sebagai penguasa, mencipta persatuan enam bandar, yang disebut Altishahr. sukses mendadak Sultan Said Khan dianggap dikontribusikan oleh ketidakpuasan penduduk dengan Peraturan kezaliman Mirza Abu-Bakar dan keengganan dari amir dughlat untuk melawan keturunan Chagatai Khan, memutuskan bukan untuk membawa kepala dibunuh penguasa untuk Sultan Said Khan. Langkah ini menamatkan hampir 300 tahun pemerintahan (ukuran dasar dan aktual) oleh amir Dughlat di bandar-bandar Barat Kashgaria (1219-1514). Dia membuat Yarkand ibu kota negara, "Mamlakati Yarkand" yang berlangsung hingga 1678.

Kerajaan Khojah[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Khoja (Turkestan)

Pada abad ke-17, Dzungars (Oirats, Kalmyks) mendirikan sebuah kerajaan atas sebahagian besar wilayah tersebut. Kalmyks menguasai daerah yang dikenali sebagai Grand Tartary atau Kalmyk Empayar untuk orang Barat, yang membentang dari Great Wall dari China ke Don Sungai, dan dari Himalaya ke Siberia. Seorang guru sufi Khoja AFAQ mengalahkan kerajaan Saidiye dan mengambil takhta di Kashgar dengan bantuan (Dzungar) Oirat Mongol. The Khoja dinasti Peraturan di kawasan-kawasan (Tarim Basin) Altishahr berlangsung hingga 1759.

puning Temple, dibina untuk memperingati kekalahan Dzungars

Empayar Qing[sunting | sunting sumber]

The Qing Empire, yang didirikan oleh s Manchu di China, meraih kawalan ke atas Xinjiang timur sebagai hasil dari sebuah perjuangan panjang dengan Dzungars yang bermula pada abad ketujuh belas. Pada 1755, Empayar Qing menyerang Ghulja, dan menangkap Khan Dzungar. Selama dua tahun berikutnya, tentera Manchu dan Mongol Qing menghancurkan sisa-sisa Khanate Dzungar, dan berusaha untuk membahagi wilayah Xinjiang menjadi empat-Khanate sub bawah empat kepala. Demikian pula, Qing membuat anggota klan dari sheikh sufi dikenali sebagai Khojas, penguasa di Cekungan Tarim barat, selatan Pergunungan Tianshan. Pada 1758-1759, bagaimanapun, pemberontakan terhadap tatacara ini pecah baik utara dan selatan Tian Shan pergunungan.

Fail:Peta Kawasan Barat (terjemahan Bahasa Inggeris) ditambah ke Hsi-yu-chih-tu, yang disusun atas perintah Maharaja-paru Chien di 1762.jpg
"Peta Orographical dari Kawasan Barat "Peta Daerah Barat ditambah ke Hsi-yu-chih-tu, yang disusun atas perintah Maharaja-paru Chien pada tahun 1762 .. Menurut Kerajaan India Penerbitan, "Peta membuat jelas bahawa Sinkiang dilanjutkan di selatan hanya upto Kuen Lun Range". Peta tersebut di atas adalah direproduksi di Kerajaan India Penerbitan, iaitu. Atlas dari Frontiers Utara India pada Pg.20.

Setelah melakukan amalan pembunuhan grosir, pada 1759, Qing akhirnya konsolidasi kuasa mereka dengan menetap pendatang China, bersama-sama dengan pasukan Qing Manchu. Qing menempatkan seluruh wilayah di bawah kekuasaan suatu Jeneral Ili (Bahasa Cina: 伊犁 将军, Yili Jiangjün), berpangkalan di benteng dari Huiyuan (yang disebut "Manchu Kuldja", atau Yili), 30 km barat Ghulja (Yining). Qing itu fikiran mendorong penaklukan mereka terhadap Turkestan barat dan Samarkand, para pemimpin yang dihantar untuk meminta bantuan dari raja Afghanistan Ahmed Shah. raja ini dihantar kedutaan untuk Peking untuk menuntut pengembalian dari Muslim negara Asia Tengah, tetapi kedutaan tidak diterima dengan baik, dan Ahmed Shah terlalu banyak terlibat dengan Sikh untuk mencuba untuk menegakkan nya tuntutan dengan senjata.

Pemberontakan Uighur dan penaklukan Qing[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: pemberontakan Dungan

Pada 1827, bahagian selatan Xinjiang direbut kembali oleh bekas penguasa keturunan Jihangir Khojah; Chang-paru, jeneral China Hi, kembali memiliki Kashgar dan bandar-bandar lain pada tahun 1828 memberontak Encyclopædia Britannica Eleventh Edition, rencana di Kashgar . Sebuah pemberontakan pada tahun 1829 di bawah AH Mohammed Khan dan Yusuf, saudara dari Jihangir Khojah, lebih sukses, dan mengakibatkan beberapa konsesi hak istimewa perdagangan penting dari daerah Alty Shahr (yang "enam bandar "). Sampai 1846 negara menikmati keamanan di bawah pemerintahan yang adil dan liberal dari Zahir-ud-din, gabenor Uighur, namun pada tahun itu sebuah segar Khojah pemberontakan di bawah Kath Tora menyebabkan ia membuat dirinya master bandar, dengan keadaan izin yang tak terkawal dan penindasan. kerajaan-Nya itu, bagaimanapun, singkat, kerana pada akhir tujuh puluh lima hari, pada pendekatan orang Cina, ia melarikan diri kembali ke Khokand di tengah ejekan penduduk. Yang terakhir dari pemberontakan Khojah (1857) adalah tempoh yang hampir sama dengan yang sebelumnya, dan berlangsung di bawah Wali-Khan. Yang besar Tungani pemberontakan, atau pemberontakan dari kaum Muslim China, yang meletus pada 1862 dalam Gansu, menyebar dengan cepat ke Zungaria dan melalui garis dari bandar-bandar di Tarim cekung. Pasukan Tungani di Yarkand naik, dan (10 Ogos 1863) dibantai beberapa tujuh ribu China, sedangkan penduduk Kashgar, meningkat pada gilirannya mereka melawan tuan mereka, memanggil bantuan Sadik Beg , sebuah Kyrgyz kepala, yang diperkuatkan oleh Buzurg Khan, pewaris Jahanghir, dan Yakub Beg, umum nya, ini yang dikirim atas permintaan Sadik's oleh penguasa Khokand untuk meningkatkan apa pasukan mereka boleh untuk membantu umat Islam di Kashgar. Sadik Beg akan bertaubat mempunyai meminta Khojah, dan akhirnya berbaris melawan Kashgar, yang pada saat ini telah menyerah pada Buzurg Khan dan Yakub Beg, namun dikalahkan dan digalakkan kembali ke Khokand. Buzurg Khan disampaikan dirinya kepada kemalasan dan pesta pora, tetapi Yakub Beg, dengan tenaga tunggal dan ketekunan, membuat dirinya master Yangi Shahr, Yangi-Hissar, Yarkand, dan bandar-bandar yang lain, dan akhirnya menyatakan dirinya sebagai Amir dari Kashgaria Shaw, Robert. Lawatan ke Tinggi, Yarkand Tartary dan Kashgar. John Murray, London. (1871). Mencetak semula dengan pengenalan baru (1984): Oxford University Press, hal 53-56. ISBN 0-19-583830-0 .

Yaakub Beg memerintah pada ketinggian The Great Game era ketika Inggeris, Russia , dan Manchu Qing kerajaan semua berlumba-lumba untuk Asia Tengah. Kashgaria dipanjangkan dari Kashgar modal di Xinjiang selatan-barat ke Urumqi, Turfan, dan Hami di pusat dan timur Xinjiang lebih dari seribu kilometer ke timur laut, termasuk sebahagian dari apa yang diketahui pada masa sebagai Turkestan Timur Demetrius Charles Boulger. Kehidupan Yakoob Beg; Athalik Ghazi, Dan Badaulet; Ameer dari Kashgar .

Kashgar dan bandar-bandar lain dari cekungan Tarim tetap berada di bawah kuasa Yakub Beg 'sampai dengan Disember 1877. Yaakub Peraturan Beg's berlangsung sehingga Jeneral Zuo Zongtang (juga dikenali sebagai General Tso) merampas kembali kawasan tersebut pada tahun 1877 untuk Qing China. Pada tahun 1881, Qing China pulih kawasan Gulja melalui perundingan diplomatik (Perjanjian Saint Petersburg (1881 )).

Beg dan Ya'qub nya Turki Uighur muslim juga mengumumkan jihad melawan Cina Muslim di Xinjiang. Yaqub pergi sejauh untuk mendaftar cina Han untuk membantu melawan pasukan muslim China

Pada tahun 1884, berganti nama China Qing menakluk wilayah, ditubuhkan Xinjiang ("frontier baru") sebagai wilayah, secara rasmi ke atasnya melaksanakan sistem politik Cina yang tepat. Untuk masa 1 nama "Xinjiang" diganti nama sejarah lama seperti "Kawasan Barat", "China Turkistan", "Timur Turkistan", "Uyghuristan", "Kashgaria", "Uyghuria", "Alter Sheher" dan "Sheher Yetti".

Abad ke-20 dan selepas Dinasti Qing[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1912 Dinasti Qing digantikan oleh Republik China. Yuan Dahua, gabenor Qing terkini Xinjiang, melarikan diri. Salah satu bawahannya Yang Zengxin (杨 增 新), menyetujui Republik China pada bulan Mac tahun yang sama, dan dipelihara kawalan Xinjiang sampai kematiannya pada 1928. Setelah pemberontakan terhadap Gabenor Jin Shuren (金树仁) pada awal 1930-an, pemberontakan di Kashgar menyebabkan pembentukan Pertama Republik Turkistan Timur berumur pendek (1 ETA) pada tahun 1933. ETR mendakwa pihak berkuasa atas wilayah yang membentang dari Aksu di sepanjang tepi utara Tarim Cekungan ke Khotan di selatan.

Xinjiang dibawa di bawah kawalan panglima perang China Sheng Shicai (盛世才), yang memerintah Xinjiang untuk dekad berikutnya dengan sokongan dekat dari Kesatuan Soviet, berikut beberapa dasar etnik dan keselamatan. Sheng mengundang sekumpulan Komunis China untuk Xinjiang, termasuk saudara Mao Zedong 'Mao Zemin, namun pada tahun 1943, takut konspirasi, Sheng membunuh semua komunis, termasuk Mao Zemin, di Xinjiang . Sebuah Kedua Republik Turkistan Timur (2nd ETA, yang juga dikenali sebagai Tiga Kecamatan Revolusi) ada 1.944-1.949 dengan [Soviet [Kesatuan | Soviet]] sokongan yang sekarang Ili Kazakh Wilayah Autonomi di Xinjiang utara.

The Kedua Republik Turkistan Timur pun berakhir ketika Tentera Pembebasan Rakyat (PLA) menandatangani Xinjiang di 1949. Menurut penafsiran PRC, ETA 2 adalah revolusi Xinjiang, bahagian positif dari revolusi komunis di China, ETA 2 menyetujui dan menyambut baik PLA ketika mereka memasuki Xinjiang, sebuah proses yang dikenali sebagai Pembebasan Damai Xinjiang. Namun penyokong kemerdekaan melihat ETA sebagai usaha untuk mendirikan sebuah negara merdeka, dan entri PLA seterusnya sebagai pencerobohan. Daerah autonomi China ditubuhkan pada tarikh 1 Oktober 1955, menggantikan wilayah.

Lanjutan ketegangan[sunting | sunting sumber]

Amnesty International dan Human Rights Watch spekulasi bahawa Uighur kebencian terhadap dugaan penindasan non-[Han [China # Budaya | Han China budaya]] mungkin menjelaskan beberapa rusuhan etnik yang berlaku di Xinjiang selama PRC tempoh.

Sebaliknya, Han China diperlakukan sebagai warga kelas dua oleh dasar PRC, di mana banyak dari dasar autonomi etnik bersifat diskriminasi terhadap mereka (lihat [entiti autonomi [China]]) dan dinasti China dahulu dimiliki sebelum Xinjiang Uyghur Empayar. Kemerdekaan penyokong melihat kerajaan China di Xinjiang, dan dasar seperti Xinjiang Pengeluaran dan Pembinaan Corps sebagai [era Imperial [sejarah China | imperialisme] China].

Pada tahun 1980-an ada yang berserakan demonstrasi mahasiswa dan kerusuhan terhadap tindakan polis yang mengambil pada aspek etnik, dan Baren Township rusuhan pada bulan April, 1990, pemberontakan gagal, menyebabkan lebih dari 50 kematian.

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • "The Tarim mummies", J.P. Mallory. ISBN 0-500-05101-1
  • Eurasian Crossroads: A History of Xinjiang. James A. Millward. (2007). Columbia University Press, New York. ISBN 978-0-231-13924-3.
  • "Les Saces", Iaroslav Lebedynsky, ISBN 2-87772-337-2
  • Hierman, Brent. "The Pacification of Xinjiang: Uighur Protest and the Chinese State, 1988-2002." Problems of Post-Communism, May/Jun2007, Vol. 54 Issue 3, pp 48–62
  • Watson, Burton. Trans. 1993. "Records of the Grand Historian of China: Han Dynasty II". Translated from the Shiji of Sima Qian. Columbia University Press. Revised Edition. ISBN 0-231-08166-9; ISBN 0-231-08167-7 (pbk.)
  • Mirza Muhammad Haidar. The Tarikh-i-Rashidi: A History of the Moghuls of Central Asia. Trans. Edward Denison Ross, ISBN 81-86787-02-X.
  • Shaw, Robert. Visits to High Tartary, Yarkand and Kashgar. John Murray, London. (1871). Reprint with new introduction. (1984). Oxford University Press, pp. 53–56. ISBN 0-19-583830-0.
  • Demetrius Charles Boulger. The Life of Yakoob Beg; Athalik Ghazi, And Badaulet; Ameer of Kashgar.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Xinjiang