Stesen Televisyen Bandar Ho Chi Minh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Đài Truyền hình
Thành phố Hồ Chí Minh
JenisĐài truyền hình
Truyền thông đại chúng
PenjenamaanHTV
Negara
KetersediaanToàn quốc
Ditubuhkan22 Januari 1966; 58 tahun yang lalu (1966-01-22)
SloganĐiểm hẹn truyền hình mỗi ngày của bạn
Ibu pejabat14 Đinh Tiên Hoàng, Quận 1, TP.HCM
Kawasan siaran
Đông Nam Á
PemilikỦy ban nhân dân Thành phố Hồ Chí Minh
Orang penting
Cao Anh Minh
Tổng Giám đốc

Diệp Bửu Chi, Thái Thành Chung
Phó Tổng Giám đốc
Tarikh pelancaran
22 Januari 1966; 58 tahun yang lalu (1966-01-22)
Nama lama
Đài Truyền hình Việt Nam (1965 -1975)
Đài Truyền hình Sài Gòn Giải phóng (1975 – 1976)
Format gambar
1080p HDTV
Truyền hình cáp, streaming
Trung tâm Truyền hình cáp (HTVC)
Sản xuất phim
Hãng phim Truyền hình Thành phố Hồ Chí Minh
Công ty con
Laman sesawang
htv.com.vn
DigantikanĐài Truyền hình Việt Nam (Việt Nam Cộng hòa) (1966 – 1975)

Ho Chi Minh City Television ialah sebuah stesen televisyen secara langsung di bawah Jawatankuasa Rakyat Ho Chi Minh City. Ini adalah stesen televisyen terbesar kedua di Vietnam (selepas VTV) dan berperanan penting dalam industri penyiaran negara ini.

Stesen ini ditubuhkan di bawah nama Liberation Saigon Television - Suara Rakyat Saigon - Gia Dinh, dan ia menyampaikan siaran pertamanya pada 7:00 malam pada 1 Mei 1975.[1][2][3] Sebelumnya, stesen ini dikenali sebagai Televisyen Vietnam dan berada di bawah kawalan Kementerian Mobilisasi Massa Republik Vietnam. Ia memulakan siaran pada tahun 1965 dan menghentikan operasinya pada 29 April 1975. Pada tahun 1976, stesen ini mengambil nama Ho Chi Minh City Television dan terus berfungsi sehingga sekarang.

HTV kini merupakan syarikat multimedia utama dan paling penting dalam sistem penyiaran televisyen Vietnam, dan ia memimpin dalam jumlah penonton di wilayah selatan. Dengan banyak kejayaan dan pertumbuhan yang pesat, HTV telah menjadi stesen televisyen yang mempengaruhi bukan hanya di Vietnam tetapi juga di rantau ini, menyediakan maklumat untuk keperluan dalam dan luar negara. Pada masa ini, stesen ini menyediakan 8 saluran promosi: HTV1, HTV2, HTV3, HTV7, HTV9, HTV Key, HTV Sports, dan HTV Co.op. Selain itu, terdapat 8 saluran berbayar, iaitu HTVC Thuan Viet, HTVC Family, HTVC Women, HTVC Movies, HTVC Travel and Life, HTVC+, HTVC Music, dan HTVC Shopping.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tempoh kelahiran televisyen di Vietnam, 1965–1966[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1965, Televisyen Vietnam, yang merupakan stesen televisyen pertama di Vietnam, ditubuhkan. Stesen ini dikelola oleh Jabatan Am Radio, Televisyen, dan Pawagam di bawah Kementerian Mobilisasi Massa, Republik Vietnam. Pengarah pertama THVN adalah Leftenan Kolonel Do Viet, manakala Encik Le Hoang Hoa menjadi Timbalan Pengarah. Ibu pejabat stesen dan lokasi rakaman asalnya adalah sebuah studio kecil di Pusat Pawagam Nasional, yang terletak di 15 Thi Sach, Saigon.

Pada masa yang sama dengan penubuhan THVN, sistem penyiaran radio dan televisyen Tentera Amerika Syarikat (AS) juga telah dibentuk. Stesen ini pada mulanya dipanggil AFRTS, dan pada tahun 1967 ia telah ditukar kepada AFVN. Stesen ini menyiarkan dalam bahasa Inggeris, dengan sasaran utama adalah tentera Amerika yang berkhidmat di Selatan. Ibu pejabat AFVN terletak di 9 Palang Merah.

Tempoh pembangunan semasa Republik Vietnam, 1967–1975[sunting | sunting sumber]

Program televisyen THVN9 bermula pada pukul 6:00 petang dengan lagu tema: "Hei rakyat, berdiri dan jawab gunung dan sungai..." dan imej landskap Vietnam. Beberapa program yang popular dengan banyak penonton termasuk "Generation Flower," "Green Youth Children's Committee" oleh Cik Kieu Hanh, program kanak-kanak "Xuan Phat" oleh artis Xuan Phat, "Lily of the Valley" program kanak-kanak oleh Vietnamese Scout Association. "Nam," program muzik kanak-kanak oleh pemuzik Nguyen Duc, kumpulan kanak-kanak Gio Khoi yang mahir dalam persembahan konsert mandolin dan persembahan tarian pulang, serta kuiz untuk program pembelajaran yang diarahkan oleh Vu Khac Khoan dan bertanggungjawab oleh Dinh Ngoc Mo. Selain itu, terdapat bahagian berita dan perkara semasa. Pada masa itu, Vietnam berada dalam zaman perang, jadi THVN9 sering menyiarkan berita perang di empat kawasan taktikal. Laporan berita ini dimasukkan ke dalam program hiburan, termasuk dalam genre seperti Cai Luong dengan rombongan seperti Thanh Minh, Thanh Nga, Da Ly Huong, Minh To, Huynh Long; muzik dan tarian dengan artis seperti Hoang Thi Tho, rancangan pelbagai Tung Lam, dan drama yang mempunyai kumpulan pelakon seperti Kim Cuong, Tham Thuy Hang, Tuy Hong, Vu Duc Duy, dan banyak lagi.

Pemuzik Hoang Trong dan kumpulan Tieng To Dong dalam program muzik di THVN9 pada tahun 1968

Apa yang sangat memeranjatkan dan mungkin juga mengejutkan ramai orang ialah selepas lebih setahun beroperasi, THVN9 menganjurkan peraduan Miss Television. Perincian ini menunjukkan dinamisme dan kreativiti, dengan tujuan untuk menyumbang kepada fleksibiliti program siaran mingguan stesen dan cepat menyerap perkara baru, seperti yang sering dilakukan oleh stesen asing. Pertandingan ini berlangsung selama 4 bulan, bermula dari Jun hingga September 1967.[4]

Tempoh selepas penyatuan, 1975–1985[sunting | sunting sumber]

Menurut jurutera elektrik dan pemuzik Vinh Lai, selepas jatuhnya Buon Ma Thuot pada 12 April 1975, Jabatan Propaganda Pusat memutuskan untuk menubuhkan delegasi 12 orang yang bekerja di Jabatan Teknologi Penyiaran Suara Vietnam. Pada jam 3:45 petang pada 30 April 1975, kumpulan ini memasuki dan menduduki THVN9. Pada malam itu, pasukan pengambil alih terpaksa tidur di lorong-lorong, tidak berani memasuki pusat televisyen kerana takut serangan bom.


Pada pagi 1 Mei, selepas memeriksa semua peralatan dan jentera stesen yang masih utuh, pasukan pengambilalihan melaporkan kepada Lembaga Pengurusan Tentera dan pimpinan stesen, dan diperintahkan: "Cuba jalankan program siaran" pada malam 1 Mei 1975. Walau bagaimanapun, pasukan teknikal kumpulan tersebut pada masa itu masih tidak biasa dengan jentera dan peralatan moden THVN9. Nasib baik, pagi itu beberapa orang bekas pekerja muncul. Krew mengambil alih dengan bantuan kakitangan lama untuk mengendalikan mesin, bersiap sedia untuk malam pertama penyiaran.[5] [6] .

Tempoh inovasi, 1986 – 1993[sunting | sunting sumber]

Keadaan di City Television menjadi semakin teruk, sehingga pada malam 23 Ogos 1987, kebakaran besar telah berlaku dan memusnahkan seluruh pusat televisyen disebabkan oleh ketiadaan wang untuk mengubah suai sistem elektrik yang sudah lapuk. Hanya stesen penyiaran dan jabatan dokumentari yang selamat dari kebakaran tersebut. Bagaimanapun, malam berikutnya, THTP (Ho Chi Minh City Television) bertukar kepada penyiaran berwarna dan menamatkan sistem hitam putih.

Tempoh pembangunan yang kukuh, 1990 - 2007[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1990, THTP (Ho Chi Minh City Television) menunjukkan transformasi yang paling kukuh dalam sejarahnya. Mereka melancarkan logo HTV pertama dan meningkatkan masa siaran secara mendadak kepada 18 jam sehari untuk kedua-dua saluran 7 dan 9. Ini menandakan kali pertama Vietnam dapat menonton siaran televisyen dari awal pagi hingga lewat malam, bukannya hanya dari tengah hari seperti sebelumnya. Tahun 1990 juga merupakan tahun pertama HTV mencapai keuntungan, dengan nilai hampir 72 bilion Dong, terutamanya diperoleh daripada jualan pengiklanan dan hak cipta program. Stesen ini juga menjadi unit pertama dalam bidang radio dan televisyen di Vietnam yang menghapuskan subsidi sepenuhnya. Jumlah hasil dari 1994 hingga 2004 adalah lebih daripada 3,000 bilion VND, membayar cukai hampir 1,500 bilion tembaga. Keuntungan yang meningkat membolehkan stesen untuk meningkatkan pelaburan dalam mesin, peralatan, dan kandungan untuk meningkatkan kualiti program.

Sistem secara automatik memainkan saluran HTV9 (kiri) dan HTV7 (kanan). Gambar diambil dari dokumentari HTV.

Pada tahun 2000, HTV menjadi perintis dengan penggunaan teknologi studio maya pertama di Vietnam. Kemudian, untuk menunjukkan komitmennya dalam mengadopsi teknologi rakaman dan penyiaran digital, pada awal September 2003, stesen ini menguji DVB-T pada saluran 30 UHF, termasuk saluran penyiaran HTV7 dan HTV9, serta beberapa saluran lain. Tidak lama selepas itu, pada 1 Oktober 2003, saluran ini secara rasmi disiarkan, dan saluran HTV1, HTV2, HTV3, dan HTV4 juga dilancarkan pada masa yang sama.[7]

Pada tahun 2004, stesen ini mula memasang sistem pelayan siaran automatik yang disegerakkan dengan Pusat Modulasi dan Penghantaran - Pusat Penyiaran. Secara keseluruhan, dari tahun 1997 hingga 2004, stesen ini menghabiskan lebih daripada 400 bilion tembaga untuk menggantikan 100% peralatan lama yang tidak disegerakkan, sehingga menyempurnakan sistem mereka agar setanding dengan negara-negara lain di rantau ini dan mencapai keupayaan untuk bekerjasama dalam pengeluaran program dengan dunia.[8] .

Dengan pelaburan yang kukuh dalam teknologi dan kandungan, terutamanya dalam siri TV dan dokumentari, TFS (TFS Corporation) mengarahkan banyak sumber kepada bidang ini. Selepas pada mulanya hanya menghasilkan beberapa episod, pada tahun 1996, syarikat itu melancarkan siri televisyen pertama Vietnam yang berjaya, "Tay Do Beauty" (15 episod). Filem ini mencipta buzz besar, dan penonton masih menggunakan namanya untuk memanggil peneraju wanita Viet Trinh, dan mengingati peranannya sebelum ini. Beberapa siri filem selepas itu terus membawa nama TFS dan pelakon yang mengambil bahagian dalam filem itu ke tahap yang tinggi, termasuk "Black Water Hamlet," "Dat Phuong Nam," "Farewell to the Past,"[9] "Blood Money," "Weak Woman," "Light Royal Candles," "Keluarga Miskin," "Angin Sempadan dan Kabus," "Blaus Putih," "Hutang Nyawa," [10] "Kaleidoskop," dan banyak lagi. Selain itu, TFS juga menghasilkan filem individu dan siri pendek seperti "Mr. Ho ikan," "Burung Dikeluarkan," "Petang," "Ibu dan Anak Kacang," "Kisah Persimpangan Ketujuh," "Tanah Putih," "Saya Hidup,"[11] dan banyak lagi. TFS juga menjadi unit pertama di Vietnam yang bekerjasama dengan Korea untuk membuat sitkom "Love Flower Basket" menggunakan teknologi rakaman berbilang kamera, rakaman audio segerak, dan pengeluaran skrip kumpulan.

Pada tahun 2000, HTV memulakan penyiaran siri memoir Cina pertama, "Journey to China" (23 episod), yang dengan cepat menarik perhatian penonton. Selepas itu, siri memoir "Roads of China" (9 episod) juga terus mendapat perhatian dan sokongan daripada penonton. Namun, kemuncak populariti siri memoir adalah dengan "Mekong"[12] (92 episod). Filem ini mencipta "jenama" memoir untuk TFS, dan selepas kejayaan besar siri ini, TFS terus menghasilkan beberapa siri memoir lain seperti "Train memoir - a transcontinental journey" (75 episod), "Mystery of the Ganges River" (70 episod), "Chronicles of the New Island" (50 episod), "Mencari Jejak Tiga Raja" (70 episod), dan banyak lagi. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa filem-filem yang dihasilkan kemudian tidak mengikut gaya "memoir Mekong", tetapi lebih realistik dan dikemas kini dengan maklumat terkini.[13]

Bangunan Pusat Televisyen HTV terletak di sudut jalan Nguyen Thi Minh Khai - Dinh Tien Hoang. Ia merupakan rekaan arkitek Nguyen Truong Luu, yang telah memenangi Hadiah Pertama dalam Anugerah Seni Bina Bandar Ho Chi Minh pada tahun 2006. Bangunan ini kini menjadi salah satu ciri seni bina yang mencirikan Bandar Ho Chi Minh. Foto tersebut diambil pada 8 Ogos 2020 oleh Dinh Dung/HTV.

Pada tahun 2002, buat pertama kalinya sejak 1975, HTV memulakan langkah " sosialisasi " seterusnya dengan bekerjasama dengan syarikat media swasta untuk menghasilkan filem. Ini bermakna, daripada hanya bergantung kepada sumber filem daripada TFS, HTV hanya mengarahkan kandungan, kemudian menjemput studio filem swasta dan syarikat media untuk menghasilkan, dan akhirnya, Lembaga Editorial HTV akan meluluskan kandungan filem itu terlebih dahulu. di siaran. Lingkaran cinta membuka filem Vietnam Golden Hour dengan cara itu, serta-merta mencatatkan rekod Rekod penonton ialah 60%. Pada tahun 2006, filem kolaborasi Vietnam-Korea Mui Ngo Gai menjadi filem Vietnam paling popular pada masa tayangan perdana dengan purata rating 28% [14] walaupun ditayangkan pada sebelah petang di HTV9 dan terpaksa bersaing secara langsung. dengan filem asing di HTV7 pada masa siaran yang sama - sehingga HTV terpaksa memutuskan untuk mengalihkan filem itu ke slot masa utama HTV7 untuk menarik lebih ramai penonton. Setahun kemudian, filem pelajar Call the Dream Back sekali lagi mencipta berbilion-bilion Kadar tontonan yang menggalakkan untuk HTV7 dan terus "menyapu" saluran TV lain selama bertahun-tahun. Secara umumnya, Vietnam Movie Golden Hour telah mencipta banyak kontroversi mengenai kandungan dan kaedah HTV [15], tetapi membuka pintu untuk kerjasama pembikinan filem swasta telah memecahkan monopoli TFS terhadap drama televisyen, mewujudkan persekitaran yang kompetitif dengan lebih pelbagai produk, cukup untuk menarik penonton daripada gelombang filem Korea dan Cina [16] . Di samping itu, ini merupakan faktor untuk HTV melengkapkan matlamat 50% jam filem Vietnam dan menghapuskan sepenuhnya filem asing daripada waktu siaran petang.

Pada tahun 2002, HTV memulakan langkah "sosialisasi" yang bererti kerjasama dengan syarikat media swasta untuk menghasilkan filem. Ini bermakna bahawa HTV tidak hanya bergantung kepada sumber filem daripada TFS, tetapi mereka hanya mengarahkan kandungan, kemudian menjemput studio filem swasta dan syarikat media untuk menghasilkan filem, dan akhirnya, Lembaga Editorial HTV akan meluluskan kandungan filem itu terlebih dahulu sebelum ia disiarkan. Ini membuka pintu untuk kolaborasi dan membawa banyak perubahan kepada industri media Vietnam. Siri "Lingkaran Cinta" adalah salah satu contoh yang memulakan langkah ini dan mendapat sambutan yang luar biasa dengan rekod penonton mencapai 60%. Pada tahun 2006, filem kolaborasi antara Vietnam dan Korea, "Mui Ngo Gai," menjadi filem Vietnam yang paling popular pada masa tayangan perdana dengan purata rating 28%, walaupun ditayangkan pada waktu petang di HTV9. Filem ini juga terpaksa bersaing secara langsung dengan filem asing di HTV7 pada masa siaran yang sama. Akibatnya, HTV terpaksa memutuskan untuk mengalihkan filem tersebut ke slot masa utama HTV7 untuk menarik lebih banyak penonton. Setahun kemudian, filem pelajar "Call the Dream Back" sekali lagi mencipta berbilion-bilion kadar tontonan yang menggalakkan untuk HTV7 dan terus "menguasai" saluran TV lain selama bertahun-tahun. Secara umumnya, inisiatif "Vietnam Movie Golden Hour" mencipta banyak kontroversi mengenai kandungan dan kaedah HTV, tetapi ia membuka pintu untuk kerjasama pembikinan filem swasta, yang telah memecahkan monopoli TFS dalam drama televisyen. Ini mewujudkan persekitaran yang lebih kompetitif dengan lebih banyak produk, cukup untuk menarik penonton daripada gelombang filem Korea dan Cina. Selain itu, inisiatif ini juga membantu HTV untuk mencapai matlamat 50% jam tayangan filem Vietnam dan menghapuskan sepenuhnya filem asing daripada waktu siaran petang.

Selari dengan kejayaan dalam segmen filem, genre program hiburan lain, terutamanya rancangan permainan,[17] turut menarik perhatian dengan purata penonton melebihi 40%. Rancangan seperti "Lupakan Diri Anda," "Naga Emas," "Berseronoklah Bersama Hugo,"[18] dan banyak lagi adalah beberapa contoh yang menunjukkan kejayaan pendekatan "sosialisasi" dalam televisyen. Kaedah ini kemudiannya diterapkan di stesen televisyen di seluruh negara. Pada 7 Mei 2005, semasa ulang tahun ke-30 HTV, stesen ini dengan bangganya dianugerahkan gelaran "Wira Buruh dalam Zaman Reformasi" oleh Presiden, sebagai pengiktirafan terhadap peranannya dalam perubahan dan perkembangan dalam era reformasi.

Tempoh krisis, 2008–2015[sunting | sunting sumber]

Menara antena baharu setinggi 254 meter ini dirasmikan pada 18 Januari 2010 dan menggantikan menara antena lama dari era Republik Vietnam. Menara antena ini adalah yang tertinggi di Vietnam setakat ini. Foto ini diambil oleh Dinh Dung/HTV.

Kedudukan dominan HTV di dunia televisyen Vietnam mula goyah sejak awal Jun 2008, apabila Jawatankuasa Rakyat Kota Ho Chi Minh menghantar kiriman rasmi meminta HTV untuk menangguhkan penganjuran Vietnam Idol musim ke-2.[19] Keputusan ini agak mengejutkan, terutamanya kerana Vietnam Idol musim pertama mempunyai jumlah penonton yang tinggi dan tiada masalah kandungan yang serius. Peraduan itu kemudiannya tidak lagi disiarkan di HTV dan berpindah ke VTV pada tahun 2010. Peralihan ini disertai dengan beberapa siri skandal yang meragukan kualiti pertandingan, yang mungkin mempengaruhi keputusan untuk berpindah. Peralihan ini mungkin mencerminkan dinamika persaingan dalam industri penyiaran Vietnam dan hubungan politik di dalamnya. [20] .

Tempoh pemulihan, dari 2016 hingga sekarang[sunting | sunting sumber]

Sejurus selepas Kota Ho Chi Minh (TP. HCM) mengalami pertukaran kepimpinan, HTV juga melantik Ketua Pengarah baharu pada April 2016, iaitu Encik Duong Thanh Tung.[21] Kemudian, pada Disember 2016, Encik Thai Thanh Chung dilantik sebagai Ketua Jabatan Program dan Cik Diep Buu Chi sebagai Ketua Jabatan Muzik, kedua-duanya memegang jawatan Timbalan Ketua Pengarah HTV.[22] Selepas perubahan kepemimpinan ini, HTV memasuki fasa pemulihan, dengan banyak inovasi dalam struktur program dan kandungan di saluran HTV. Satu siri rancangan dan program permainan yang popular muncul, yang menarik penonton kembali ke HTV. Kebanyakan program ini difokuskan kepada penonton muda, dengan pendekatan yang dinamik dan segar, berbeza sama sekali daripada gaya HTV generasi sebelumnya. Perubahan-perubahan ini mungkin adalah sebahagian daripada usaha untuk memenuhi keperluan dan citarasa penonton yang semakin berubah dalam industri penyiaran yang sentiasa bergerak.

Tahun 2018 adalah tahun penting bagi HTV dalam usaha untuk memulihkan bahagian pasaran dan mendapatkan semula kedudukan utama di kawasan Selatan Vietnam. Salah satu perkara penting yang dilakukan adalah memberikan lebih banyak pelaburan dalam segmen sukan selepas tempoh genangan yang lama. Untuk pertama kalinya selepas bertahun-tahun tidak menyertai kejohanan sukan utama, terutamanya bola sepak, HTV memutuskan untuk menyiarkan secara langsung Piala Dunia 2018. Keputusan ini adalah langkah positif dalam upaya untuk menarik penonton dan kembali relevan dalam lanskap penyiaran sukan. [23] [24] [24] [25] .

Kereta berwarna dan pemancar satelit menyajikan Piala Televisyen

Struktur organisasi[sunting | sunting sumber]

pemimpin Taiwan[sunting | sunting sumber]

  • Ketua Pengarah: Cao Anh Minh
  • Timbalan Pengurus Besar:
    1. Diep Buu Chi
    2. Thai Thanh Chung
  • Ketua Pengarah melalui tempoh
    1. Huynh Van Tieng (1976–1989)
    2. Dang Trung Hieu (1993–2006)
    3. Artis Rakyat, Wira Buruh Pham Khac (1996–2002)
    4. Huynh Van Nam [26] (2002–2011)
    5. Nguyen Quy Hoa (2011–2016)
    6. Duong Thanh Tung (2016–Mac 2022) [27] [28] [29]
    7. Cao Anh Minh (Disember 2022–sekarang)

Berhujah[sunting | sunting sumber]

MC mengucapkan "pengebumian negara banyak kegembiraan"[sunting | sunting sumber]

Dalam program Keselamatan Trafik Bandar yang disiarkan secara langsung pada 12 Oktober 2013 di HTV1, selepas memberikan maklumat tentang keadaan lalu lintas pada hari perkabungan kebangsaan untuk Jeneral Vo Nguyen Giap, MC Le Minh Ngoc secara tidak sengaja berkata: "...jadi bahawa kita boleh mempunyai hari berkabung nasional yang penuh dengan kegembiraan dan keselamatan." Kenyataan ini telah menimbulkan kemarahan dan kekecewaan di kalangan orang awam. Sehari kemudian, Encik Le Quang Trung, yang merupakan Timbalan Setiausaha Jawatankuasa Parti HTV dan Ketua lembaga eksekutif saluran HTV1, memohon maaf kepada penonton di seluruh negara sebagai respons kepada kontroversi ini.[30] [31] .

"Pengajaran" tentang makan daging anjing di televisyen[sunting | sunting sumber]

Dalam episod 16 program "Vietnam, Negara yang Saya Cintai," yang disiarkan pada petang 30 Januari 2018 di HTV3, dua lelaki muda Vietnam dengan penuh semangat membimbing warga Korea tentang "makan daging anjing dengan betul"[32] semasa masyarakat sedang bergelut. Perkara ini menimbulkan perbahasan yang sengit, dan terdapat tuntutan untuk menghapuskan amalan makan daging anjing. Menghadapi reaksi yang kuat daripada penonton, wakil saluran HTV3 memohon maaf dan menegaskan bahawa pihak stesen akan menapis kandungan program dengan lebih teliti. Kontroversi ini mencerminkan bagaimana isu sensitif seperti ini boleh menjadi sumber ketegangan dan perbalahan di kalangan masyarakat.[33]

saluran TV[sunting | sunting sumber]

Wartawan, editor dan pembentang yang cemerlang[sunting | sunting sumber]

Di bawah ialah senarai wartawan, editor dan hos televisyen Ho Chi Minh City. HCM.

  • Phan To Ny (HTV9)
  • Tran Thien Vu (HTV9)
  • Yen Thanh (HTV9)
  • Viet Toan (HTV9)
  • Dat Nguyen (HTV9)
  • Viet Hung (HTV9)
  • Thuy Lan (HTV9)
  • Nguyen Mai Lan (HTV9)
  • Phuong Linh (HTV9)
  • Do Van Buu Dien (HTV9, HTV7, Dien Quan Media & Hiburan)
  • Le Thanh Hung (HTV9)
  • Phan Trung Hau (HTV9)
  • Vo Huynh Tan Tai (HTV9)
  • Le Phuoc Lap (HTV7, HTV9)
  • Phuong Thanh (HTV9)
  • Ngoc Phu (HTV9)
  • Nguyen Thanh Long (HTV9)
  • Nhu Quynh (HTV9)
  • Nguyen Ngoc Thanh Thao (HTV7, HTV9)
  • Phung Manh Linh (HTV9, HTV7)
  • Thuy Hoa (HTV9)
  • Tran Thi Ngoc Huong (HTV9, HTV7)
  • Khai Hoan (HTV9)
  • Dang Thanh Nhan (HTV9)
  • Do Thuy (HTV9)
  • Tran Hung (Pemastautin tetap di Ho Chi Minh City - dipindahkan dari HTV9)
  • Le Do Quynh Huong (HTV9, HTV7)
  1. ^ "Buổi phát hình đầu tiên của Đài Truyền hình Giải phóng (*)". Nld.com.vn.
  2. ^ ""Đây là Đài Truyền hình Sài Gòn giải phóng..."". Báo Thanh Niên. 2005.
  3. ^ ONLINE, TUOI TRE (19 Januari 2005). "'Đây là Đài truyền hình Sài Gòn giải phóng!'..." Tuổi Trẻ Online.
  4. ^ "Thi hoa hậu trên Đài truyền hình Sài Gòn".
  5. ^ "Tiếp quản Đài Truyền hình Sài Gòn trong giờ phút lịch sử". Báo Nhân Dân (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-15.
  6. ^ "Đài truyền hình TP.HCM (HTV): 40 năm và những dấu ấn".
  7. ^ "HTV phát sóng DVB-T".
  8. ^ "HTV và hành trình 30 năm". SGGP.
  9. ^ danviet.vn. "Trương Ngọc Ánh "đổi đời" sau thành công của "Giã từ dĩ vãng"". danviet.vn (dalam bahasa Vietnam). Dicapai pada 2022-06-16.
  10. ^ "Nợ đời: chuyện xưa mang âm hưởng hiện đại". Tuổi Trẻ Online (dalam bahasa Vietnam). 2004-06-22. Dicapai pada 2022-06-16.
  11. ^ "Phim Việt trên HTV qua năm tháng". Đài Truyền hình TP.HCM (dalam bahasa Vietnam). Dicapai pada 2022-06-16.
  12. ^ "Huyền thoại Mekong ký sự". Đài Truyền hình TP.HCM (dalam bahasa Vietnam). Dicapai pada 2022-06-16.
  13. ^ ""Mốt" làm phim ký sự truyền hình". Báo Sài Gòn Giải Phóng. 2009-06-28. Dicapai pada 2022-06-16.
  14. ^ "Phim truyền hình Việt: Đông khán giả, nhiều quảng cáo".
  15. ^ "Ông Huỳnh Văn Nam - Giám đốc Đài Truyền hình TP.HCM: "HTV không hề bán sóng"".
  16. ^ "Phim Việt giờ vàng đủ sức giành lại người xem".
  17. ^ "Gameshow trên HTV". Tuổi Trẻ Online (dalam bahasa Vietnam). 2004-12-04. Dicapai pada 2022-06-16.
  18. ^ "Vui cùng Hugo: trên 20.000 cuộc gọi/lần". Tuổi Trẻ Online (dalam bahasa Vietnam). 2004-06-10. Dicapai pada 2022-06-16.
  19. ^ "Vietnam Idol lần 2 tạm ngưng tổ chức".
  20. ^ "Vietnam Idol không thích ứng".
  21. ^ "Đài Truyền hình TP.HCM có Tổng Giám đốc mới".
  22. ^ "TP.HCM bổ nhiệm nhiều nhân sự mới".
  23. ^ "Bản quyền truyền hình World Cup: Xin đừng gọi là phục vụ".
  24. ^ a b "VTV chính thức có bản quyền truyền hình World Cup 2018". Tuổi Trẻ Online (dalam bahasa Vietnam). 2018-06-08. Dicapai pada 2021-07-28.
  25. ^ "VTV chia sẻ bản quyền sóng sạch World Cup 2018". laodong.vn (dalam bahasa Vietnam). Dicapai pada 2021-07-28.
  26. ^ Con trai của thi tướng Huỳnh Văn Nghệ
  27. ^ qua đời lúc đương nhiệm
  28. ^ "Ông Dương Thanh Tùng làm Tổng Giám đốc Đài Truyền hình TP.HCM".
  29. ^ "Tổng giám đốc Đài truyền hình TP.HCM đột ngột qua đời do nhồi máu cơ tim".
  30. ^ "MC lỡ lời "chúc Quốc tang vui vẻ": Chỉ mong mọi người tha thứ". Giáo dục Việt Nam. 2013-10-14.
  31. ^ "HTV xin lỗi sự cố người dẫn chương trình lỡ lời". TTO.
  32. ^ "Phẫn nộ với chương trình dạy ăn thịt chó phát sóng trên truyền hình". VTC News.
  33. ^ "Chương trình dạy ăn thịt chó phát sóng trên truyền hình khiến dân mạng phẫn nộ". ĐSPL Online.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]