Templat:Db-u12

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pendokumenan templat[lihat] [sunting] [sejarah] [nyahcache]

Templat-templat penghapusan segera

Templat ini digunakan untuk menteg laman untuk penghapusan segera di bawah kriteria untuk penghapusan segera, khususnya KPS U12. Terdapat templat berasingan untuk setiap kriteria – lihat jadual di sebelah kanan.

Templat ini meletakkan laman tersebut ke dalam kategori-kategori: Calon untuk penghapusan segera, dan Calon untuk penghapusan segera sebagai pelanggaran hak cipta.


Penggunaan

Templat ini hendak diletakkan di puncak laman untuk dihapuskan.

Parameter

{{Db-u12|url=sourceurl}}

di mana sourceurl ialah alamat web penuh untuk laman dari mana kandungannya telah diambil.

{{db-u12|bot=BotContoh|url=sourceurl}}

Akaun bot akan menggunakan parameter |bot= untuk memberitahu penyelia yang menyemak bahawa laman tersebut telah diteg oleh proses automatik.

Pemakluman pencipta

Jika anda mencalonkan sebuah laman untuk penghapusan di bawah kriteria ini, letakkan kod ini:

{{subst:db-copyvio-notice|PageName|header=1|url=URL}}

...pada laman perbincangan pengguna untuk penyumbang-penyumbang utama kepada laman tersebut, menggantikan PageName dengan laman yang telah ditandakan untuk penghapusan, dan URL dengan alamat web penuh dari mana bahan tersebut telah diciplakkan. Ini akan memaparkan templat amaran pengguna berikut:

== Pencalonan [[:{{{1}}}]] untuk penghapusan segera==

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Sebuah teg telah diletakkan pada [[:{{{1}}}]] yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Tindakan ini telah dibuat di bawah bahagian U12 kriteria untuk penghapusan segera, kerana rencana atau fail tersebut kelihatan sebagai sebuah pelanggaran hak cipta yang jelas. Atas sebab undang-undang, kami tidak boleh menerima teks atau fail (termasuk gambar, video dan audio) yang berhak cipta dipinjam dari tapak-tapak web atau bahan dicetak lain, dan akibatnya, tambahan yang anda masukkan kemungkinan besar akan dihapuskan. Anda boleh menggunakan laman sesawang luar sebagai sumber maklumat, tetapi bukan sebagai sumber ayat. Bahagian ini terpenting: tulis menggunakan perkataan anda sendiri. Wikipedia memandang pelanggaran hak cipta sebagai kesalahan yang sangat berat dan individu yang berterusan memuat naik kandungan berhak cipta akan disekat daripada menyunting.

Jika tapak web luar atau fail tersebut ialah milik anda dan anda mahu membolehkan Wikipedia untuk menggunakan teks atau fail itu — maksudnya anda membenarkan orang lain untuk mengubahkannya — anda mesti mengesahkan kebenaran tersebut secara luaran mengikut salah satu proses yang dijelaskan di en:Wikipedia:Donating copyrighted materials (Inggeris). Jika anda bukan pemilik tapak web atau fail tersebut tetapi mempunyai kebenaran daripada pemiliknya, lihat Wikipedia:Permohonan izin hak cipta. Anda mungkin mahu melihat dasar dan garis panduan Wikipedia untuk maklumat lanjut, atau bertanya soalan di sini.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan [[:{{{1}}}|melawati laman tersebut]] dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia.

Lihat juga