Timothy McVeigh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Timothy McVeigh
FBI mugshot of McVeigh
Kelahiran(1968-04-23)23 April 1968
Buffalo, New York, U.S.
Meninggal duniaJun 11, 2001(2001-06-11) (umur 33)
Sebab kematianExecution by lethal injection
WarganegaraAmerican
Nama lainTim Tuttle[1]
Darel Bridges[2]
Robert Kling
PendidikanHigh school diploma[1]
Bryant & Stratton College (dropped out)[3] (dropped out)
PekerjaanU.S. Army soldier, security guard
Status jenayahExecuted
Ibu bapaWilliam McVeigh
Mildred Noreen Hill[1]
MotifRetaliation for the Waco Siege, Ruby Ridge, other government raids, the Turner Diaries, as well as general U.S. foreign policy
SabitanUse of a weapon of mass destruction
Conspiracy to use a weapon of mass destruction
Destruction with the use of explosives
8 counts of first-degree murder
Hukuman jenayahDeath by lethal injection

Timothy James McVeigh (April 23, 1968 - June 11, 2001) merupakan tentera veteran Amerika Syarikat dan pengawal keselamatan yang menjadi terkenal setelah meletupkan bom trak di hadapan Bangunan Alfred P. Murrah di Oklahoma City pada 19 April 1995. Kes ini disebut sebagai Bom Oklahoma City , membunuh 168 orang dan 680 cedera . Serangan ganas di Amerika Syarikat ini sebelum Serangan 11 September 2001. McVeigh merupakan militia pergerakan Hkakabo cuba membalas dendam terhadap kerajaan persekutuan Amerika Syarikat yang mengendalikan kes Waco Siege yang berakhir dengan kematian 76 orangpada 1993. Beliau berharap akan memberi inspirasi kepada pemberontakan terhadap kerajaan persekutuan yang zalim. Beliau disabitkan atas 11 kesalahan persekutuan dan dihukum mati. Pada Jun 11, 2001 di Kompleks tahanan Persekutuan, Terre Haute . Terry Nichols dan Michael Fortier juga disabitkan sebagai konspirator dalam plot tersebut.

Kanak-kanak[sunting | sunting sumber]

McVeigh dilahirkan di Lockport, New York anak kepada William dan Mildred "Mickey" McVeigh. Ibu bapanya bercerai ketika dia berusia 10 tahun dan dia dibesarkan oleh bapanya di Pendleton, New York .

McVeigh mendakwa selalu dibuli semasa di sekolah dan selalu fantasi bersama dengan pembuli. dia percaya bahawa kerajaan Amerika Syarikat adalah pembuli sebenar. Ketika di sekolah menengah, McVeigh berminat dengan komputer dan menggodam sistem komputer kerajaan menggunakan komputer Commodore 64 dengan nama "Wanderer" - yang dipinjam dari lagu penyanyi Dion DiMucci. Kemudian ketika bersekolah di Starpoint Central High School dia menjadi programmer pada 1986. McVeigh diperkenalkan kepada senjata api oleh datuknya. Dia selalu membaca majalah seperti Soldier of Fortune . Beliau juga menghadiri Bryant & Stratton College

kehidupan Tentera[sunting | sunting sumber]

Ketika berusia 20 tahun pada Mei 1988, McVeigh mendaftar diri dalam Tentera Darat Amerika Syarikat. Masa lapang digunakan untuk membaca tentang senjata api, taktik sniper , dan bahan letupan. McVeigh telah ditegur oleh tentera kerana membeli baju T Ku Klux Klan sebagai bantahan terhadap askar berkulit hitam yang dianggap sebagai " Black Power ".

McVeigh dianugerahkan Bintang Gangsa kerana jasanya dalam Perang Teluk I . Beliau menggunakan meriam 25mm Kenderaan Fighting Bradley yang digunakan oleh Bahagian Infantri AS 1. Beliau pernah berkhidmat di Fort Riley, Kansas , sebelum Operasi Desert Storm. McVeigh menystakan bahawa Angkatan Tentera mengajarnya bagaimana untuk mematikan emosinya. Dia berjaya menyelamatkan hidup seorang rakan yang luka serpihan-mengancam nyawa.

McVeigh bercita-cita untuk menyertai Angkatan Tentera Khas (SF ) Amerika Syarikat . Selepas pulang dari Perang Teluk, beliau memasuki program pemilihan untuk menjadi seorang askar SF tetapi dia dikategori sebagai sebagai sangat tidak sesuai untuk SF. Tidak lama selepas itu, McVeigh memutuskan untuk meninggalkan tentera. Beliau dilepaskan pada 31 Disember, 1991. McVeigh diberi pelepasan mulia dari Reserve Tentera Mei 1992.

Kehidupan selepas tentera[sunting | sunting sumber]

Selepas bersara dari tentera pada 1992, dia bekerja sebentar berhampiran kampung halaman di Pendleton sebagai pengawal keselamatan . Kemudian memandu di seluruh Amerika, mencari teman-teman lama dari Angkatan Tentera.

McVeigh menulis surat kepada akhbar-akhbar tempatan tentang cukai.Cukai adalah jenaka. Cukai telah sampai ke tahap bencana. Apakah Perang Sivil pasti akan berlaku? Adakah kita perlu menumpahkan darah untuk reformasi sistem semasa.Saya berharap itu tidak akan berlaku.

McVeigh juga menulis kepada ahli Kongres ,John J. LaFalce , mengadu tentang penangkapan seorang wanita yang membawa cokmar .

Semasa melawat rakan- rakan di Decker , Michigan, McVeigh mengadu bahawa Angkatan Tentera telah diimplan dengan mikrocip di punggung supaya kerajaan boleh mengikuti perkembangan beliau.

Dia kecewa kerana tidak mempunyai rumah dan gagal berhubung dengan sebarang wanita.Dia mencari cinta, tetapi telah ditolak .Dia sukar mencari teman wanita.Dia tidak dapat membayar balik hutang berjudi, dia telah mengambil pendahuluan tunai dan kemudian ingkar pada pembayaran balik itu. Kemudian mula mencari sebuah negara tanpa peraturan kerajaan yang berat atau cukai yang tinggi. Dia menjadi marah apabila kerajaan telah memberitahu bahawa dia telah terlebih bayar $ 1.058 semasa menjadi tentera dan beliau terpaka membayar balik wang tersebut.


McVeigh memperkenalkan kesusasteraan anti-kerajaan kepada kakaknya. Beliau berpindah keluar dari rumah bapanya dan ke sebuah apartmen yang tidak mempunyai telefon.

Pengepungan Waco 1993[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1993, dia memandu ke Waco, Texas untuk menunjukkan sokongan kepada Siege Waco. Dia melekatkan pelekat kereta "Apabila senjata api diharamkan, saya akan menjadi mengharamkan."

Baginya kerajaan takut orang ramai memiliki senjata api kerana terpaksa mengawal mereka. Sebaik sahaja anda mengambil senjata api, anda boleh berbuat apa sahaja kepada rakyat. Anda memberi mereka inci dan mereka mengambil batu. Saya percaya kita secara perlahan-lahan bertukar menjadi kerajaan sosialis. Rakyat perlu bersedia untuk mempertahankan diri daripada kawalan kerajaan.

Lima bulan selepas Pengepungan di Waco, McVeigh bekerja di pameran senjata api dan menyerahkan kad cetak gratis dengan nama Lon Horiuchi. (Horiuchi adalah berkaitan konroversi sniper FBI).

McVeigh berminat dengan impian "Republik Sosialis Rakyat California.Dia selalu bercakap dengan orang ramai di sana mengenai Pertubunan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) , kerajaan persekutuan dan ancaman kebebasan Amerika.

Arizona dengan Fortiers[sunting | sunting sumber]

McVeigh mempunyai peta untuk serangan nuklear dan lokasi seperti Seligman , Arizona an mahukan "Zon bebas nuklear" .McVeigh tinggal bersama Michael Fortier di Kingman, Arizona dan sibuk menguruskan perkahwinan Fortier . McVeigh mula mencuba ganja dan methamphetamine

McVeigh mempertahankan amalan memiliki senjata api. Senapang patah untuk memburu ayam ; Senapang 0,22 berkaliber untuk mengasah kemahiran menembak .Beliau merasakan senjata api sebagai alat kebebasan yang pertama, yang perlu untuk melindungi Amerika daripada huru-hara.

Pengepungan Waco[sunting | sunting sumber]

Pada bulan April 1993, McVeigh pergi ke ladang di mana Terry Nichols hidup . Menurut McVeigh, beliau mempunyai hubungan sulit selama dua minggu dengan Marife Nichols. Dia menonton liputan pengepungan Waco di TV. Nichols dan saudaranya mula mengajar McVeigh bagaimana membuat letupan daripada bahan-bahan yang sedia ada menggunakan bahan kimia di rumah dan plastik.

Beliau mula menjual topi ATF dan satu pistol suar. Katanya boleh menembak helikopter ATF. Beliau menghasilkan video yang memperincikan tindakan kerajaan di Waco dan mengeluarkan risalah bertajuk "Perang Terbuka terhadap kerajaan Amerika" dan "Shootout Waco - Memori Warsaw '43 . " Dia juga menukar mesin menjawab telefon dengan jawapan "Berikan saya kebebasan atau berikan saya kematian."

Beliau mula bereksperimen dengan bom paip dan lain-lain bahan letupan yang kecil.Sekatan baru senjata api oleh kerajaan pada tahun 1994 menyebabkan rezekinya terancam.


Rancangan menyerang bangunan persekutuan atau individu[sunting | sunting sumber]

McVeigh memberitahu Fortier tentang rancangannya untuk meletupkan sebuah bangunan persekutuan, tetapi Fortier enggan menyertai. Fortier juga memberitahu isterinya tentang rancangan itu. McVeigh menulis dua surat kepada Biro Alkohol, Tembakau dan Senjata Api yang bertajuk "Pembela Perlembagaan" dan kedua bertajuk "Read ATF. " Beliau mengecam agen kerajaan sebagai "zalim fasis" . ATF merupakan tindakan khianat terhadap Perlembagaan Amerika Syarikat. Ingatlah tentang Perbicaraan Perang Nuremberg .

McVeigh mula mengumumkan bahawa dia telah berkembang dari fasa "propaganda" kepada fasa "tindakan". Beliau menulis kepada rakannya Michigan Gwenda Strider, "Saya mempunyai bakat militan yang amat dituntut.

McVeigh mula membicarakan "Kempen pembunuhan individu," dengan sasaran "Layak" termasuk Peguam Negara Amerika Syarikat Janet Reno , Hakim Mahkamah Persekutuan Walter S. Smith Jr dan dan Lon Horiuchi . Beliau mahu Reno bertanggungjawab sepenuhnya dan bukan sekadar kata-kata. ".

Akhirnya dia memutuskan untuk mengebom sebuah bangunan persekutuan. Selepas pengeboman dan mahu melakukan satu siri pembunuhan terhadap polis dan pegawai- pegawai kerajaan.

Pengeboman Oklahoma City[sunting | sunting sumber]

Pada 19 April 1995, McVeigh memandu trak ke hadapan Bangunan Persekutuan Alfred P. Murrah .Sebelum tiba, dia berhenti untuk menyalakan fius 5 minit. Pada 09:02 pagi , letupan besar memusnahkan separuh utara bangunan. Ledakan itu begitu kuat . Letupan itu membunuh 168 orang, termasuk 19 kanak-kanak di pusat jagaan harian di tingkat dua, dan mencederakan 450 yang lain.

McVeigh berkata bahawa dia tidak tahu tentang pejabat persekutuan mempunyai pusat jagaan harian .Jika dia tahu, sasaran akan ditukar.

Menurut Memorial Institut Pencegahan Keganasan Oklahoma City (MIPT), lebih 300 bangunan rosak. Lebih daripada 12,000 orang sukarelawan dan pekerja penyelamat mengambil bahagian dalam operasi menyelamat, pemulihan dan sokongan berikutan pengeboman.

Usaha Penangkapan dan Hukuman[sunting | sunting sumber]

Polis mengesan Nombor Pengenalan Kenderaan pada gandar belakang yang ditemui dalam bangkai . FBI mengenal pasti trak itu yang disewa daripada Junction City , Kansas. Pekerja-pekerja di situ mula melakar wajah penyewa traik dengan nama samaran "Robert Kling". Lea McGown, pengurus Hotel Dreamland , mengenal pasti lakaran wajah itu sebagai Timothy McVeigh .

Selepas kejadian pengeboman tersebut, semasa memandu di I- 35 di County Mulia, berhampiran Perry, Oklahoma, McVeigh dihentikan oleh polis trooper Oklahoma , Hanger J. Charles dari Pawnee, Oklahoma . Hanger menyedari bahawa trak itu tidak mempunyai plat lesen. McVeigh mengaku bahawa dia mempunyai senapang .McVeigh kemudiannya ditangkap kerana pemilikan senjata api yang menyalahi undang-undang; permit senjata api McVeigh tersembunyi . McVeigh memakai T-shirt pada masa itu dengan gambar Abraham Lincoln dan motto: Sic Semper Tyrannis ('Oleh itu sentiasa zalim'), moto negeri Virginia dan juga perkataan menjerit oleh John Wilkes Booth selepas dia menembak Lincoln. Pada bahagian belakang, terlukis pokok dengan gambar tiga titisan darah dan quote Thomas Jefferson , "Pokok kebebasan mesti segar dari semasa ke semasa dengan darah para prajurit dan zalim." Tiga hari kemudian, ketika masih di dalam penjara, McVeigh telah dikenal pasti sebagai subjek pemburuan .

Pada 10 Ogos 1995, McVeigh didakwa terhadap 11 tuduhan , termasuk berkomplot untuk menggunakan senjata pemusnah besar-besaran, kemusnahan menggunakan bahan letupan dan lapan tuduhan pembunuhan darjah pertama.

Pada 20 Februari 1996, Mahkamah mengarakan kes itu dipindahkan dari Oklahoma City ke Denver , Colorado dan dipengerusikan oleh Hakim Daerah AS Richard Paul Matsch .

Pada 2 Jun 1997, McVeigh telah didapati bersalah atas semua 11 tuduhan .McVeigh cuba menenangkan ibunya dengan berkata, "Semasa saya menjadi Tentera Darat, ibu tidak melihat saya selama bertahun-tahun. Anggaplah ini sebagai tugasan untuk tentera. "

Pada 13 Jun 1997, juri mengesyorkan bahawa McVeigh layak menerima hukuman mati kerana membunuh lapan orang pegawai persekutuan. Manakala baki 160 pembunuhan tidak difailkan.

Dalam masa di penjara, McVeigh menulis pelbagai esei.Dia menulis tentangKerajaan AS yang hipokrit dan mewajarkan serangan ke atas Iraq . Katanya Iraq tidak harus dibenarkan untuk mengumpul stok senjata pemusnah besar-besaran .Hiroshima dan Nagasaki sebagai contoh Amerika Syarikat menggunakan senjata nuklear pada masa lalu . Pada 26 April 2001, beliau menulis surat kepada Fox News. Dia menerangkan sebab-sebab dia mengebom Bangunan Persekutuan Murrah di Oklahoma City.Buku Diaries Turner adalah panduan saya.

Dipenjara[sunting | sunting sumber]

Sewaktu dipenjarakan ,Timothy McVeigh mempunyai fail Federal Bureau of Penjara # 12076-064.Hukuman mati McVeigh ditangguhkan sementara menunggu rayuan . Rayuan dinafikan pada 8 Mac 1999 . Permintaan McVeigh bagi pelaksanaan televisyen nasional itu juga menafikan. Sebuah syarikat internet juga didakwa terhadap hak-hak untuk menyiarkan.Di ADX Florence , McVeigh telah ditempatkan di sel sama seperti Ted Kaczynski , Luis Felipe dan Ramzi Yousef . Ramzi berusaha menukar McVeigh mnejadi Islam tetapi gagal.

NPI memindahkan McVeigh dari ADX Florence untuk hukuman mati di Penitentiary , United Terre Haute pada tahun 1999.

Pada 16 Januari 2001 , merupakan tarikh pelaksanaan hukuman mati McVeigh.Kemudian tarikh pelaksanaan ditetapkan pada 11 Jun 2001. Beliau dikenakan suntikan maut pada 07:14 pagi 11 Jun 2001, di Penitentiary Persekutuan AS di Terre Haute, Indiana

McVeigh adalah orang pertama disabitkan kesalahan jenayah yang dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan Amerika Syarikat sejak Victor Feguer di Iowa pada 15 Mac, 1963 .

Pada 21 November 1997, Presiden AS Bill Clinton menandatangani undang-undang khas yang diperkenalkan oleh Senator Arlen Specter bahawa mayatnya tidak dikebumikan di tanah perkuburan mana-mana tentera. Mayatnya dibakar di Mattox Home Funeral Ryan di Terre Haute . Abu mayat ditabur di lokasi yang tidak didedahkan.

Pandangan politik dan kepercayaan agama[sunting | sunting sumber]

McVeigh berdaftar sebagai ahli Republikan apabila dia menetap di Buffalo, New York pada tahun 1980-an, dan mempunyai keahlian dalam Persatuan Rifle semasa dalam tentera.

McVeigh menganut agama Roman Katolik .Semasa zaman kanak-kanaknya, dia dan bapanya kerap menghadiri gereja. McVeigh disahkan hadir di Gereja Good Shepherd di Pendleton, New York, pada tahun 1985.Semasa temu bual dengan majalah Time , McVeigh mengaku percaya kepada Allah tetapi hilang sentuhan agama Katolik.Dalam buku Pengganas Amerika 2001 , McVeigh menyatakan bahawa dia tidak percaya wujudnya Neraka dan bahawa Sains adalah agamanya.


Motivasi untuk pengeboman[sunting | sunting sumber]

McVeigh mendakwa bahawa pengeboman itu sebagai membalas dendam terhadap kerajaan Amerika Syarikat yang berlaku kejam di Waco and Ruby Ridge .McVeigh melawat Waco selepas bersara tentera. Salinan muka surat 61 dan 62 Diaries Turner ditemui dalam satu sampul surat di dalam kereta McVeigh. Muka surat ini menggambarkan serangan mortar ke atas bangunan Capitol AS di Washington.

McVeigh menulis bahawa dia menembak askar Iraq dengan tembakan meriam pada hari pertama dalam perang. Kemudian dia terkejut melihat pembunuhan beramai-ramai di jalan raya meninggalkan Kuwait City selepas tentera AS dihalakan tentera Iraq. Pada mulanya dia menyembunyikan perasaan anti-kerajaan semasa Perang Teluk . Pada tahun 1998, semasa berada di dalam penjara, McVeigh menulis esei yang mengkritik dasar luar AS terhadap Iraq .Kononya pentadbiran Amerika Syarikat tidak mahu Iraq mempunyai stok senjata kimia atau biologi tetapi As sendiri menggunakannya pada masa lalu.

Amerika selama lebih 40 tahun mengumpul pelbagai senjata. Amerika Syarikat mendakwa bahawa ini bertujuan menghalang "Perang Dingin" dengan Kesatuan Soviet . Oleh itu Iraq mempunyai alasan yang sama juga.

Jika Saddam adalah iblis ....

Sebenarnya, Amerika Syarikat telah menetapkan standard dalam hal stok simpanan senjata dan penggunaan senjata pemusnah besar-besaran .


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Russakoff, Dale (July 2, 1995). "An Ordinary Boy's Extraordinary Rage". The Washington Post. m/s. A01. Dicapai pada April 12, 2010. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan trutv7 tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan a mind tidak disediakan