Waode Heni Andraini

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Waode Heni Andraini
Kelahiran
Waode Heni Andraini

(1997-05-02) 2 Mei 1997 (umur 26)
WarganegaraIndonesia
Nama lain
  • Waode POPA
  • Waode TVI
Pusat pendidikanUniversiti Negeri Jakarta
Pekerjaan
Tahun aktif2018–kini
Kerjaya muzik
Genre
Instrumen
Syarikat rakaman
Trinity Optima Production

Waode Heni Andraini (lahir di Bau-Bau, 2 Mei 1997; umur 26 tahun) merupakan penyanyi dan pelakon Indonesia. Beliau merupakan finalis The Voice Indonesia musim ketiga[1][2], pemenang Pop Academy musim pertama,[3][4][5] dan juara kedua Big Stage musim kelima di Malaysia.[6][7]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2017, beliau mengambil bahagian dalam rancangan permainan muzik misteri I Can See Your Voice Indonesia musim kedua yang disiarkan di MNCTV. Dalam episod dengan bintang jemputan Bebi Romeo, dia memainkan "Purple Love". Dia tersingkir dalam pusingan lipsync sebagai good voice ketika itu.[8]

Pada 2018 hingga 2019, Waode menyertai The Voice Indonesia musim ketiga yang disiarkan di GTV. Vokal Waode yang mantap bernuansa pop ketika menyanyikan lagu “Bukan Cinta Biasa” oleh Siti Nurhaliza berjaya membuatkan salah seorang jurulatih iaitu Titi DJ memusingkan kerusi. Seorang lagi coach, Anggun C. Sasmi, menilai suara Waode mempunyai ciri yang mengingatkannya kepada beberapa penyanyi lama. Tidak mahu kalah kepada Anggun, Titi DJ turut memberikan penilaiannya terhadap Waode yang mencairkan hati Waode memilih jurulatih Titi DJ.[9]

Dalam Live Round, dia menyanyikan lagu "I'll Never Love Again" oleh Lady Gaga, di mana persembahan pentas Waode mendapat standing ovation daripada lima coach.[2]

Waode mempamerkan aksi terbaiknya ketika berada di pentas Grand Final The Voice Indonesia. Pada kesempatan ini, wanita berusia 21 tahun ini mempersembahkan lagu bertajuk "Cinta Sejati" yang dipopularkan oleh Bunga Citra Lestari. Dengan ciri suaranya yang kuat dan tinggi, Waode berjaya menarik perhatian coach. Malangnya, dia juga terpaksa disingkirkan dalam pusingan yang sama.[1]

Dia turut mencuba nasib dalam muzik dangdut dengan mengambil bahagian dalam acara pencarian bakat Liga Dangdut Indonesia 2020 yang disiarkan Indosiar, namun kemajuannya hanya mencapai pusingan uji bakat awal pada peringkat terakhir sebelum uji bakat bersama juri utama.[10]

Pada tahun 2020 hingga 2021, Waode sekali lagi mengambil bahagian dalam acara pencarian bakat Pop Academy musim pertama yang turut disiarkan oleh Indosiar. Langkah pertama Waode sebelum menyandang gelaran juara Pop Academy secara rasmi bermula dari peringkat uji bakat. Mempersembahkan dua buah lagu iaitu "Hurt" oleh Christina Aguilera dan "Berharap Tak Berpisah" oleh Reza Artamevia. Waode berjaya memenangi platinum ticket dan layak ke 40 teratas. Memasuki kumpulan 3, Waode berjaya mendapat keputusan polling tertinggi selepas mempersembahkan "Bahasa Kalbu" daripada Titi DJ, yang merupakan bekas coach-nya di The Voice Indonesia.

Sosok Waode mula menarik perhatian terutama daripada juri Pop Academy. Memasuki 30 teratas, Waode yang terkenal dengan suara lembut dan suara garau yang tersendiri turut mendapat sokongan Titi DJ ketika bertanding di Pop Academy.[4]

Dalam 20 teratas, Waode sekali lagi menerima pujian daripada juri selepas menyanyikan lagu "Kaulah Segalanya" oleh Ruth Sahanaya dalam 2 bahasa. Tidak terbawa-bawa dengan pilihan lagu irama perlahan, Waode tampil menghentak-hentak di konsert Big 15 Final dengan lagu "Hikayat Cinta" oleh Dewi Perssik dan Allahyarham Glenn Fredly. Biarpun mendapat tepukan gemuruh daripada semua juri, perjalanannya hampir terhenti kerana keputusan polling-nya berada di tangga kedua terendah dan bergelut pada pusingan second chance untuk memasuki Top 12 Pop Academy.

Teknik vokal yang matang dan persembahan penuh jiwa adalah aset utama Waode untuk meneruskannya. Setelah menerima keputusan undian terendah, Waode sekali lagi terpaksa bertarung pada pusingan peluang kedua, sebelum berjaya memastikan kedudukannya dalam kelompok 4 Terbaik bersama Agnes (Malang), Shandy (Jambi) dan Jessica (Jakarta).

Detik duetnya bersama Ruth Sahanaya dalam lagu "Andaikan Kau Datang Kembali" mendapat pujian ramai. Begitu juga, apabila Waode berkolaborasi dengan Ariel Noah dalam "Hidup Untukmu Mati Tanpamu" dan menyanyikan "Kini Hanya Tentangmu" oleh salah seorang penyampai Pop Academy, Rizky Billar, yang membawanya ke Grand Final Pop Academy.

Perjuangan Waode akhirnya membuahkan hasil apabila dia berjaya mencapai keputusan undian terakhir tertinggi di Winner Concert, yang disiarkan pada 17 Januari 2021. Waode juga tampil sepenuhnya apabila berduet dengan Agnes Cefira dalam lagu "Cinta" oleh Krisdayanti dan Melly Goeslaw, berkolaborasi dengan Iwan Fals dalam lagu "Kumenanti Seorang Kekasih", dan menyanyikan lagu pemenang bertajuk "Cinta Tiada Tapi" yang digubah oleh Melly Goeslaw.[11]

Disaksikan terus oleh ibu bapanya, Waode berjaya membawa pulang trofi Pop Academy dan wang tunai bernilai Rp 350 juta.[12] Beliau kini berada di bawah pengurusan Stream Entertainment dan label Trinity Optima Production, dan sering muncul dalam beberapa program di Indosiar dan telah mengeluarkan single "Cinta Tanpa Tapi" sejak 16 Februari 2021.[13]

Pada 2023, Waode sekali lagi akan mengambil bahagian dalam acara pencarian bakat nyanyian, tetapi kali ini pada skala antarabangsa. Beliau mengambil bahagian dalam pertandingan Big Stage musim kelima di stesen televisyen Malaysia Astro Ria sebagai satu-satunya wakil Indonesia pada acara itu.[6] Beliau berjaya memenangi tempat kedua dalam pertandingan itu selepas ditewaskan penyanyi tempatan, Nadeera Zaini. Sebagai pemenang tempat kedua, Waode layak menerima trofi dan wang tunai berjumlah RM30,000.[7]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

  • Cinta Tanpa Tapi (2021) (Lagu Kemenangan)
  • Cinta Tiada Batas (2022)
  • Aku Anak Indonesia (2022) (bersama Martha Fakdawer & Morde Sawaki)
  • Duniaku Semestamu (2022) (bersama Gunawan)
  • Bisa Tanpamu (2024)

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Model video klip[sunting | sunting sumber]

  • Dahulu - Rieka Roslan (2022)

Rancangan televisyen[sunting | sunting sumber]

  • Hot Issue Pagi (Indosiar, 2021) sebagai presenter

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Tampil di Grand Final The Voice, Waode Diprediksi Jadi Diva Masa Depan". Okezone.com (dalam bahasa Indonesia). 28 Mac 2019. Dicapai pada 10 Mac 2024.
  2. ^ a b Priambodo, Adiyoga (8 Mac 2019). "Nyanyikan Lagu Lady Gaga di The Voice Indonesia, Waode Bikin Titi DJ Nangis". Okezone.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  3. ^ Berita, Bagikan (7 Oktober 2020). "Hasil Final Audition Pop Academy Indosiar : Waode Penjual Thai Tea Mendapat Triple Yes Dari Juri - Bagikan Berita". bagikanberita.pikiran-rakyat.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  4. ^ a b Rusmitantri, Telni (30 Oktober 2020). Rusmitantri, Telni (penyunting). "Waode Baubau Dapat Dukungan dari Titi DJ di Pop Academy Top 30 Group 2". Liputan6.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  5. ^ Purnomo, Sapto (18 Januari 2021). Rusmitantri, Telni (penyunting). "Waode Baubau Berhasil Menjadi Juara Pop Academy Indosiar". Liputan6.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  6. ^ a b "Beri Kejutan! 8 Potret Waode POPA yang Nyanyikan Lagu 'Sial' Mahalini Versi Koplo di Panggung Big Stage 2023 Malaysia". KapanLagi.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  7. ^ a b Mohd., Wawann (10 Julai 2023). "Nadeera juara Big Stage 2023, bawa pulang RM100,000". Sinar Harian. Dicapai pada 10 Mac 2024.
  8. ^ "Unbelieveable!! Purple Love Buat Bebi Romeo Kembali Menyesal!! - I Can See Your Voice (6/2) - YouTube". www.youtube.com. Dicapai pada 10 Mac 2024.
  9. ^ Rantung, Revi C. (29 November 2018). "Titi DJ dan Anggun Terpesona Nuansa Pop Kontestan The Voice Asal Baubau Ini". Okezone.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  10. ^ "Pengen Banget Jadi Keluarga Indosiar!! Waode Popa Pernah Ikut Audisi LIDA - YouTube". www.youtube.com. Dicapai pada 10 Mac 2024.
  11. ^ Rachmawati, Arie Noer. "Lirik Lagu 'Cinta Tiada Tapi' Ciptaan Melly Goeslaw, Hadiah Buat Waode, Juara Pop Academy Indosiar". Tribunnews.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  12. ^ Marhendri, Denny. "Raih Juara Pertama, Ini Kilas Balik Perjuangan Waode di Pop Academy Indosiar 2020". Merdeka.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.
  13. ^ Sari, Asri Muspita (9 Mac 2021). Anggie, Hernowo (penyunting). "Cinta Tanpa Tapi, Single Perdana Waode POPA Ciptaan Melly Goeslaw". Liputan6.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 Mac 2024.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]