Ahmad Ammar Ahmad Azam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ahmad Ammar Ahmad Azam
Kelahiran(1993-02-15)15 Februari 1993
Meninggal dunia2 November 2013(2013-11-02) (umur 20)
Sebab kematianKemalangan jalan raya
DikebumikanPerkuburan Eyüp, Istanbul, Turki
Pusat pendidikanUniversiti Marmara
OrganisasiWorld Civilization Finder Group (GPTD)
Terkenal keranaPenglibatan dalam aktiviti Islam di pelbagai negara
AnugerahAnugerah Maulidur Rasul 2014
Anugerah Maulidur Rasul Selangor 2014 (Kategori Saidina Ali)

Ahmad Ammar Ahmad Azam (15 Februari 1993 - 2 November 2013), anak bekas Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) kelima, Ahmad Azam Ab Rahman dan Nur Azlina Abdul Aziz, ialah seorang aktivis Islam sederhana di Malaysia dan Turki semasa hidupnya.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Beliau memulakan pendidikan awal di Sekolah Rendah Islam (SERI) Al-Huda, Gombak sebelum menghadiri Sekolah Agama Menengah (SAM) Bestari, Subang Jaya, pada tahun 2006. Pada tahun 2009, beliau telah menghadiri Maktab Tentera Diraja dan ditauliahkan sebagai Pegawai Rendah Muda.[1] Pada tahun 2010, beliau mendapat markah 9 A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan dinamakan pelajar kedua terbaik di sana.

Mengikuti perancangan ibu bapanya, beliau melanjutkan pelajaran di Turki. Pada tahun 2011, beliau telah menghadiri satu program persediaan di Universiti Ankara sebelum menghadiri Universiti Marmara, memelajari sejarah, pada tahun berikutnya.

Aktiviti[sunting | sunting sumber]

Aktiviti sukarelawan[sunting | sunting sumber]

Semasa pengajian, beliau dilantik sebagai seorang wartawan Dunia Tamadun Finder Group (GPTD) di Turki. Lebih daripada itu, beliau terlibat secara aktif dalam pelbagai program khidmat masyarakat di pelbagai negara, termasuk Kemboja dan Indonesia. Ini termasuk sumbangan kepada pelarian Rohingya di Malaysia di bawah sokongan ibu tercinta yang terlibat secara aktif dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berasaskan kemanusiaan iaitu Future Global Network dan Global Peace Mission Malaysia.

Yayasan Hairat[sunting | sunting sumber]

Aktiviti beliau dengan Yayasan Hayrat bermula tepat selepas beliau lulus dari pendidikan sekolah menengah. Untuk melanjutkan pengajian di Turki, beliau tinggal dengan perwakilan organisasi di Malaysia di Madrasah Hayrat untuk menguasai bahasa Turki. Semasa menginap dengan mereka, beliau belajar asas Risale-i Nur dalam bahasa Turki. Selepas menguasai bahasa itu, ibu bapanya menghantar beliau ke Turki dan beliau tinggal bersama Yayasan Hayrat.

Dalam 8 bulan, beliau berjaya menamatkan pengajian Risale-i Nur dan telah diiktiraf oleh yayasan. Terdapat juga kesan beliau menulis semula Risale-i Nur dalam bahasa Turki Uthmaniyah menggunakan tulisan beliau sendiri bersama-sama dengan bantuan kawan-kawannya.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Pada 2 November 2013 sekitar jam 1.30 petang, selepas mendapat tauliah untuk mengajar Said Nursi Risalah an-Nur dari Yayasan Hayrat, beliau dijangka mengajarkannya kepada murid-muridnya di Istanbul.[2] Ammar dilanggar oleh ambulans ketika melintas jalan dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Pada keesokan harinya, beliau disembahyangkan di Masjid Eyüp Sultan dan dikebumikan di Perkuburan Eyüp sebagai penghormatan kepada beliau dan atas permintaan bapanya.[3] Beliau ialah orang asing pertama yang diberi penghormatan oleh Turki untuk dikebumikan di sana.

Berita kematian beliau dan kisahnya meluas di beberapa negara termasuk Malaysia, Turki dan Kemboja. Beribu-ribu orang menghantar takziah kepada keluarganya, termasuk Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoğlu.

Selepas kematiannya, keluarganya dengan kerjasama Kumpulan Penyelidikan Peradaban Dunia (GPTD) membuka halaman Facebook, Şehıdımız Ahmad Ammar, sebagai tanda ingatan buatnya.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Bagi mengenang jasa beliau terhadap Islam moderat di Malaysia dan Turki, beliau telah dianugerahkan 2 anugerah sempena Maulidur Rasul 1435. Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah menganugerahkan beliau Anugerah Maulidur Rasul Kebangsaan,[4][5] sementara Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj menganugerahkan beliau Anugerah Khas Saidina Ali.[6][7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Nur Azlina Aziz, 25 January 2013.
  2. ^ "Ahmad Ammar pemuda luar biasa". Kosmo. 2 Disember 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 27 Januari 2014.
  3. ^ Nurulfatiha Muah; Norawazni Yusof (3 December 2013). "Genap sebulan Ammar pergi". Sinar Harian. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-06. Dicapai pada 27 January 2014.
  4. ^ "Mohd. Daud tokoh Perdana Anugerah Maulidur Rasul". Utusan Malaysia. 15 January 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-01-27. Dicapai pada 27 January 2014.
  5. ^ "BNM Syariah adviser honoured". New Straits Times. 15 January 2014. Dicapai pada 27 January 2014.
  6. ^ "Wira Lahad Datu terima Anugerah Maulidur Rasul". Utusan Malaysia (dalam bahasa Malay). 15 January 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-01-18. Dicapai pada 27 January 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ "Special Maulidur Rasul award for Selangor-born heroes killed in Lahad Datu". New Straits Times. 14 January 2014. Dicapai pada 27 January 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]