Akueduk Segovia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pekan Lama Segovia dan Akueduknya
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Maklumat am
Sebahagian dari
Old Town of Segovia and its Aqueduct Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1985 (sesi ke-9)
Maklumat lokasi
LokasiSegovia City, Segovia, Sepanyol Sunting ini di Wikidata
Koordinat40°56′53″N 4°07′04″W / 40.948°N 4.1177°W / 40.948; -4.1177
Akueduk Segovia is located in Bumi
Akueduk Segovia
Akueduk Segovia (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Akueduk Segovia (atau lebih tepat lagi, saluran air buatan yang ditinggikan untuk mengalirkan air) adalah saluran air Rom dan salah satu monumen purba yang paling penting dan paling terpelihara ditinggalkan di Semenanjung Iberia. Ia terletak di Sepanyol dan sebagai simbol terpenting bagi Segovia seperti yang dibuktikan melalui lambang yang dikenakan pada kot seragam bersenjata di kota ini.

1.Sejarah[sunting | sunting sumber]

Oleh sebab saluran air itu tidak mempunyai inskripsi yang boleh dibaca (satu nampaknya terletak di struktur loteng, atau bahagian atas), tarikh pembinaan tidak dapat ditentukan. Tarikh sebenar pembinaan akueduk sentiasa dianggap misteri walaupun ia dikatakan pada abad ke-1 Masihi, semasa pemerintahan Maharaja Domitian, Nerva, dan Trajan. Pada akhir abad ke-20, Géza Alföldy berjaya mentafsirkan teks pada plak dedikasi dengan mengkaji sauh, yang mengandungi huruf gangsa kini hilang di tempatnya. Dengan menggunakan kaedah ini, dia mampu untuk mengira tarikh sebenarnya iaitu dari zaman Maharaja Domitian (AD 81-96) yang mengarahkan pembinaannya.[1] Permulaan Segovia itu sendiri tidak pasti diketahui. Orang yang bergelar Vaccaei diketahui telah menghuni tempat atau kawasan itu sebelum orang-orang Rom menakluki bandar tersebut. Pasukan Rom dihantar untuk mengawal kawasan yang mundur untuk menetap di sana. Kawasan ini termasuk dalam bidang kuasa mahkamah wilayah Roman (Latin conventus giuridici, Sepanyol Convento Jurídico) yang terletak di Clunia.

Akueduk ketika malam
Pandangan akueduk dari udara

2.Huraian[sunting | sunting sumber]

Akueduk yang dilihat dari bawah

Akueduk ini pernah mengangkut air dari sungai Rio Frio, yang terletak di gunung berdekatan, kira-kira 17 km (11 batu) dari bandar di kawasan yang dikenali sebagai La Acebeda. Ia meneruskan lagi 15 km (9.3 bt) sebelum sampai ke bandar. Air mulanya dikumpulkan dalam tangki yang dikenali sebagai El Caseron (atau Big House), dan kemudian dibawa melalui saluran ke menara kedua yang dikenali sebagai Casa de Aguas (atau Waterhouse). Di sana ia secara semula jadi tertuang dan pasir mendap dengan sendiri sebelum air meneruskan laluannya. Seterusnya air bergerak 728 m (796 ela) pada tahap satu peratus sehingga melebihi ketinggian Postigo, sebuah singkapan berbatu iaitu pusat bandar lama di Segovia Alcázar dibina. Kemudian, di Plaza de Díaz Sanz (Díaz Sanz Plaza), struktur itu membuat pusingan mendadak dan menuju ke arah Plaza Azoguejo (Azoguejo Plaza). Di situlah terdapat monumen yang mula memaparkan kemegahannya. Pada puncak tertinggi itu, akueduk mencapai ketinggian 28.5 m (93 ft 6 in), termasuk hampir 6 m (19 ft 8 in) di dasar. Terdapat gerbang tunggal dan gerbang berkembar yang keduanya disokong oleh tiang. Dari sudut pandangan, akueduk memasuki bandar sehingga ia sampai ke Plaza de Díaz Sanz, yang termasuk 75 gerbang tunggal dan 44 tunggal berkembar (atau 88 tunggal apabila dikira secara individu), diikuti oleh empat tunggal, berjumlah 167 tunggal kesemuanya. Pembinaan akueduk mengikut prinsip-prinsip yang dibentangkan oleh Vitruvius kerana beliau menerangkan dalam bukunya De Architectura yang diterbitkan pada pertengahan abad pertama.

3.Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Bahagian akueduk yang dipulihkan

Bahagian pertama akueduk mengandungi 36 gerbang tunggal separuh bulat, yang dibina semula pada abad ke-15 untuk memulihkan bahagian yang dimusnahkan oleh Moors pada 1072. Barisan gerbang menganjur kepada dua peringkat yang dihiasi sederhana, di mana acuan kebanyakannya mudah memegang bingkai dan memberi sokongan kepada struktur. Di tingkat atas, gerbang mempunyai kelebaran berjumlah 5.1 meter (16.1 kaki). Dibina dalam dua peringkat, tiang bahagian atas kedua-duanya lebih pendek dan sempit daripada aras yang dibawah. Bahagian atas struktur mempunyai saluran di mana air bergerak, melalui salur berongga berukuran 0.55 sehingga 0.46 meter saiz diameter berbentuk-U. Bahagian atas tiang setiap satu mempunyai keratan rentas berukuran 1.8 sehingga 2.5 meter (5.9 sehingga 8.2 kaki), manakala pangkal keratan rentas berukuran sekitar 2.4 ke 3 meter (7.9 sehingga 9.8 kaki).

Akueduk dibina daripada kaedah unmortared, blok granit berbentuk bata. Semasa era Rom, setiap satu daripada tiga gerbang yang tertinggi dipamerkan tanda dalam huruf gangsa, menunjukkan nama pembina bersama-sama dengan tarikh pembinaan. Hari ini, dua sudut arca yang masih boleh dilihat satu di setiap sisi saluran air. Salah satu daripadanya dipercayai merupai imej Hercules, yang menurut legenda, merupakan pengasas kepada bandar ini. Sudut arca yang lain kini mempunyai imej-imej Virgen de la Fuencisla ( penaung Segovia) dan Saint Stephen.

4.Sejarah seterusnya[sunting | sunting sumber]

Pembinaan semula pertama akueduk itu berlaku semasa pemerintahan Raja Ferdinand dan Permaisuri Isabella, yang dikenali sebagai Los Reyes Católicos atau Monarki Katolik. Don Pedro Mesa, seorang pengasas awal biara Jerónimos del Parral yang berdekatan, membawa projek itu. Sebanyak 36 gerbang telah dibina semula dengan berhati-hati supaya tidak mengubah sebarang kerja asli atau gaya asal. Kemudian pada abad ke-16, sudut arca pusat dan patung-patung telah ditempatkan pada strukturnya. Pada 4 Disember yang merupakan hari Saint Barbara, mengisahkan seorang santo telah menaung pasukan meriam dari para kadet akademi tentera tempatan yang menggantung imej Virgin dalam bendera.

Akueduk adalah mercu tanda kepada seni binna yang paling penting di bandar ini. Ia telah berfungsi sepanjang abad dan dipelihara dalam keadaan baik. Ia menyediakan air untuk Segovia sehingga abad ke-19. Oleh kerana kerosakan pengkamiran blok batu, kebocoran air dari jejambat transit atas, dan pencemaran yang menyebabkan batu granit ashlar memburuk dan retak, tempat ini disenaraikan dalam World Monuments Watch 2006 oleh Tabung Monumen Dunia.

[citation needed] WMF Sepanyol menghimpunkan Kementerian Kebudayaan, kerajaan serantau Castilla y León, dan institusi tempatan yang lain untuk bekerjasama dalam melaksanakan projek ini dan menyediakan bantuan melalui khidmat kewangan syarikat global American Express.[2]

5.Rujukan[sunting | sunting sumber]

6.Pautan luar[sunting | sunting sumber]