Amnesia: The Bunker

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Amnesia: The Bunker
PembangunFrictional Games
PenerbitFrictional Games
Pengarah
  • Fredrik Olsson
  • Thomas Grip
PerekaMax Lidbeck
Pengatur cara
  • Edvin Grafe
  • Peter Wester
ArtisRasmus Gunnarsson
PenulisPhilip Gelatt
KomposerMikko Tarmia
SiriAmnesia Sunting ini di Wikidata
EnjinHPL Engine Sunting ini di Wikidata
Platform
Pelepasan6 Jun 2023
GenreSeram mandiri
ModPemain tunggal

Amnesia: The Bunker ialah permainan video seram mandiri yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Frictional Games. Sebagai ansuran keempat dalam siri Amnesia, permainan ini mengisahkan seorang askar Perancis yang terperangkap dalam bunker dengan raksasa dan mesti mencari jalan untuk melarikan diri. Permainan ini telah dikeluarkan untuk Windows PC, PlayStation 4, Xbox One dan Xbox Series X dan Series S pada 6 Jun 2023. Permainan ini menerima ulasan yang baik secara umumnya.

Tatamain[sunting | sunting sumber]

Amnesia: The Bunker, seperti pendahulunya, ialah permainan video seram mandiri diri pertama. Permainan ini berlatarkan Perang Dunia I, dan pemain mengambil alih kawalan tentera Perancis Henri Clement. Henri terperangkap dalam kubu bawah tanah dan diburu oleh raksasa misteri yang mempunyai fotosensitiviti bernama "The Beast". Untuk kekal bertahan di bunker, Henri mesti mengekalkan kuasa elektrik di pangkalan berkenaan sambil mengumpul sumber dan peluru, yang diletakkan secara rawak dalam peta permainan. Henri juga boleh menggunakan revolver dan barang-barang lain yang boleh dibaling seperti bom tangan dan suar untuk melawan musuh, tetapi peluru sangat terhad.[1] Pangkalan ini bercahaya malap, dan Henri dilengkapi dengan jam tangan yang menunjukkan bila penjana akan kehabisan bahan api. Jika bahan api kehabisan, pangkalan akan menjadi gelap sepenuhnya dan raksasa itu akan secara aktif memburu Henri. Untuk menyelesaikan masalah, pemain perlu mengisi minyak penjana, dan menggunakan lampu suluh dinamo untuk mencari jalan di dalam bunker.[2]

Tidak seperti permainan Amnesia sebelumnya, permainan ini menampilkan "dunia separuh terbuka", yang memberikan pemain lebih kebebasan untuk meneroka dan mendekati objektif mereka.[3] Permainan ini tidak menampilkan banyak momen skrip, dan Beast adalah ancaman yang sentiasa ada yang menghantui Henri sepanjang permainan. Permainan ini menampilkan elemen yang diilhamkan oleh sim yang mengasyikkan, dan dunia permainan akan bertindak balas terhadap tindakan pemain. Sebagai contoh, pemain boleh menuang petrol ke atas lantai dan menyalakannya, mencipta sumber cahaya sementara untuk menakutkan raksasa itu. Pemain akan memasuki bilik selamat dengan kerap, di mana mereka boleh menggunakan peti untuk menyimpan item, menyimpan kemajuan permainan dan membaca peta permainan untuk lebih memahami reka letaknya.[4]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada 1916, Perancis dan Jerman berada di tengah-tengah Perang Dunia I. Askar Perancis Henri Clement menuju ke medan perang untuk mencari rakannya Augustin Lambert, yang telah hilang semasa tugas rondaan. Henri mendapati Lambert terperangkap dalam kawah besar. Beliau menyuruh Lambert untuk minum air botol yang diisi dari mata air segar yang ditemuinya di dalam kawah untuk memulihkannya, dan cuba membawa Lambert ke tempat yang selamat. Bagaimanapun, mereka dikesan oleh tentera Jerman dan Henri tidak sedarkan diri akibat letupan dari letupan peluru artileri.

Henri bangun beberapa ketika kemudian di dalam kubu yang kelihatan terbiar tanpa ingatan bagaimana dia berakhir di sana. Setelah meneroka bunker dengan lebih jauh, dia akhirnya mengetahui bahawa beberapa Binatang yang tidak dikenali telah muncul entah dari mana dan telah mengganas bunker itu, menyembelih garrison Perancis. Pegawai kubu itu adalah orang pertama yang melarikan diri, serta menutup satu-satunya pintu keluar untuk menghalang "Beast" dari keluar, tetapi memerangkap askar-askar lain yang ditinggalkan. Henri menemui seorang askar yang masih hidup yang mengarahkannya untuk mencari dinamit dan peledak untuk membuka semula pintu keluar, tetapi askar itu dibunuh oleh "Beast" itu tidak lama kemudian. Tanpa pilihan lain, Henri mencari dinamit di kompleks bunker. Semasa pencariannya, beliau menemui lebih banyak petunjuk yang ditinggalkan oleh tentera dan beliau mula menyimpulkan peristiwa yang membawa kepada situasi ini.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Frictional Games menyifatkan The Bunker sebagai "titik penting" bagi francais, kerana ia menggabungkan unsur-unsur daripada permainan kotak pasir dan memfokuskan pada permainan 'emergent'.[3] Menurut pengarah permainan Fredrik Olsson, pasukan itu memberi tumpuan kepada kebolehmain semula permainan, dan setiap permainan akan membawa kepada detik unik untuk pemain. Dengan penjanaan prosedur permainan, pasukan itu ingin mengelakkan "kelinearan dan kebolehramalan" dan menawarkan pengalaman yang mencabar untuk pemain.[5] Beliau menambah bahawa pasukan itu mengutamakan membangunkan permainan berbanding mencipta naratif permainan, walaupun permainan itu masih menampilkan entri jurnal untuk pemain meneroka lebih lanjut dunia permainan dan tradisinya.[1]

Amnesia: The Bunker diumumkan pada Disember 2022.[6] Pada mulanya ditetapkan untuk dikeluarkan pada Mac 2023, pasukan pembangun itu menangguhkan pengeluaran permainan kepada Mei 2023 kerana pasukan itu "mengalami musim sejuk yang sukar dengan pelbagai penyakit yang telah menjejaskan pembangunan".[7] Ia kemudiannya ditangguhkan lagi selama dua minggu kerana "isu pensijilan yang tidak dijangka". Permainan ini telah dikeluarkan untuk Windows PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X dan Series S pada 6 Jun 2023.[8]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic(PC) 77/100[9]
(PS4) 74/100[10]
(XSXS) 77/100[11]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Eurogamer4/5 bintang[12]
GamesRadar4/5 bintang[14]
GameSpot8/10[13]
IGN8/10[15]
PC Gamer US93/100[16]

Amnesia: The Bunker menerima "ulasan umumnya menguntungkan", menurut agregator ulasan Metacritic.[9][10][11]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Filiari, Alessandro (30 Mac 2023). "Amnesia: The Bunker Feels Like A New Beginning For The Series". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  2. ^ Marshall, Cass (1 Disember 2022). "Amnesia: The Bunker gives the player a gun — but at what cost?". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  3. ^ a b Wales, Matt (1 Disember 2022). "Soma dev reveals "unscripted" WW1 horror Amnesia: The Bunker". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  4. ^ Ramée, Jordan (31 Mac 2023). "Amnesia: The Bunker Is Too Stressful For Me, But An Interesting Shift Away From The Series' Linear Roots". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  5. ^ Parijat, Shubhankar (28 Mac 2023). "Amnesia: The Bunker Interview – Semi-Open World, Structure, Stalker, and More". Gaming Bolt (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  6. ^ LeBlanc, Wesley (1 Disember 2022). "Frictional Games Announces Amnesia: The Bunker, A New Sandbox Open-World Horror Game". Game Informer. Dicapai pada 27 Mei 2023.
  7. ^ Prescott, Shaun (2 Februari 2023). "Amnesia: The Bunker delayed into May after a 'tough winter'". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  8. ^ Prescott, Shaun (2 Februari 2023). "Amnesia: The Bunker delayed into May after a 'tough winter'". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 27 Mei 2023.
  9. ^ a b "Amnesia: The Bunker for PC Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  10. ^ a b "Amnesia: The Bunker for PlayStation 4 Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  11. ^ a b "Amnesia: The Bunker for Xbox Series X Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  12. ^ Blake, Vikki (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker review - survival horror that's dark in all the right ways". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  13. ^ Delaney, Mark (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker Review - Shellshocked". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  14. ^ Cryer, Hirun (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker review: 'A bold new direction for the series'". GamesRadar+ (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  15. ^ Hafer, Leana (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker Review". IGN. Dicapai pada 5 Jun 2023.
  16. ^ Litchfield, Ted (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker review". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  17. ^ Croft, Liam (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker Review (PS4)". Push Square (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.
  18. ^ White, Lucas (5 Jun 2023). "Amnesia: The Bunker review: Old flashlight simulator". Shacknews (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Jun 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]