Bahasa Tatar Crimea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bahasa Tatar Krimea
Krimea
qırımtatar tili, къырымтатар тили
qırım tili, къырым тили
Asli kepadaUkraine, Turki, Uzbekistan, Romania, Rusia, Kyrgyzstan, Bulgaria, Lithuania, Poland, Belarus
KawasanEropah Timur
EtnikOrang Tatar Kirimiyah
Penutur bahasa
540,000 (2006–2011)e18
Turkik
Abjad Cyril dan Abjad Rumi; sebelum ini Arab (Abjad Tatar Crimea)
Status rasmi
Bahasa rasmi di
 Republic of Crimea (Rusia)
Templat:Country data Republik Autonomi Crimea (Ukraine)
Bahasa minoriti
dikenali di
Kod bahasa
ISO 639-2crh
ISO 639-3crh
Glottologcrim1257
ELPCrimean Tatar
Crimean Tatar-speaking world
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Bahasa Tatar Kirimiyah (abjad Arab: قرىم تاتار تيلي, Cyril: къырымтатар тили, Rumi: qırımtatar tili) atau juga dipanggil bahasa Kirimiyah (قرىم تيلي, къырым тили, qırım tili)[3] ialah bahasa Turkik Kipchak yang dituturkan masyarakat Tatar semenanjung Krimea (Qırım atau Kirim) dan diasporanya di Uzbekistan, Turki, Romania dan Bulgaria, serta komuniti kecil di Amerika Syarikat dan Kanada. Ia dibezakan dari bahasa Tatar sungguh dituturkan di Tatarstan dan kawasan bersebelahan di Rusia; kedua-dua bahasa ini berkaitan, tetapi tergolong dalam dua cabang berbeza kumpulan bahasa Kipchak dan oleh itu tidak boleh saling difahami. Ia telah banyak dipengaruhi oleh dialek Oghuz yang berdekatan.

Pengharaman jangka panjang terhadap kajian bahasa Tatar Crimea berikutan pengusiran Tatar Crimea oleh kerajaan Soviet telah membawa kepada fakta bahawa pada masa ini UNESCO meletakkan bahasa Tatar Crimean di antara bahasa di bawah ancaman kepupusan yang serius (sangat terancam).[4]

Bahasa Tatar Crimea

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Reservations and Declarations for Treaty No.148 - European Charter for Regional or Minority Languages". Council of Europe. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 December 2015. Dicapai pada 28 December 2016.
  2. ^ "To which languages does the Charter apply?". European Charter for Regional or Minority Languages. Council of Europe. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-12-27. Dicapai pada 2014-04-03.
  3. ^ Crimean Tatar at Ethnologue (18th ed., 2015) (subscription required)
  4. ^ "UNESCO Atlas of the World's Languages in danger". www.unesco.org. Diarkibkan daripada yang asal pada August 2, 2018. Dicapai pada Mar 3, 2021.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Berta, Árpád (1998). "West Kipchak Languages". Dalam Johanson, Lars; Csató, Éva Ágnes (penyunting). The Turkic Languages. Routledge. m/s. 301–317. ISBN 978-0-415-08200-6.
  • Kavitskaya, Darya (2010). Crimean Tatar. Munich: Lincom Europa.
  • Изидинова, С. Р. (1997). "Крымскотатарский язык". Языки мира. Тюркские языки (dalam bahasa Rusia).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]