Clovelly, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Clovelly
SydneyNew South Wales
Pantai Clovelly
Map
Penduduk4,736 (2016)[1]
Poskod2031
Lokasi8 km (5 mi) tenggara Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanBandar Randwick
Kawasan pilihan raya negeriCoogee
Kawasan pilihan raya persekutuanWentworth
Subbandar di sekitar Clovelly:
Taman Queens Bronte
Randwick Clovelly Laut Tasman
Coogee Coogee

Clovelly ialah tepi pantai kecil subbandar di Sydney pinggir bandar timur, di negeri New South Wales, Australia . Clovelly terletak 8 kilometer di tenggara daerah perniagaan pusat Sydney, di kawasan kerajaan tempatan di Bandar Randwick, di dalam Bahagian Persekutuan Wentworth .

Clovelly adalah subbandar yang paling kediaman di Clovelly Bay. Clovelly Beach adalah pantai kecil yang terletak di hujung teluk sempit. Teluk ini popular dengan perenang. Teluk ini adalah rumah kepada salah satu kelab menyelamatkan nyawa menyelamat pertama di dunia, Clovelly Surf Life Saving Club, yang ditubuhkan pada tahun 1906. [2] Clovelly dikelilingi oleh pinggir kota Bronte di utara, Randwick di barat dan Coogee di selatan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pantai Clovelly Cove.

Awalnya dikenali sebagai Little Coogee, nama itu diubah menjadi Clovelly pada tahun 1913. Apabila mencari nama baru bermula, bandar pinggir Inggeris Eastbourne, telah dicadangkan. Presiden persatuan kemajuan setempat, Encik FH Howe, mencadangkan Clovelly, nama sebuah kawasan setempat yang dimiliki oleh Sir John Robertson, yang dinamakan sempena kampung Clovelly di pantai utara Devon, England.[3]

William C. Greville membeli 8 hektar (20 ekar), yang meliputi keseluruhan kawasan teluk, untuk 40 paun pada tahun 1834. Kawasan ini dikuasai pada abad kesembilan belas oleh harta pusaka Mundarrah Towers. Menara Mundarrah dibina untuk Dr Dickson pada tahun 1860-an. Samuel Bennett, yang memiliki Surat [./https://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Town_and_Country_Journal Australian Town and Country Journal], salah satu akhbar yang paling berpengaruh pada hari itu, membeli harta itu dan menambah tambahan. The Towers telah dirobohkan pada tahun 1926, untuk membuat jalan untuk pembangunan pinggir bandar. Estet Mundarrah Menara menduduki tanah di sekitar Jalan Burnie yang menghadap ke barat Teluk Clovelly. Jalan Mundarrah menghormati sebahagian besar sekali warisan Clovelly ini. Antara Coogee dan Clovelly, di tepi Teluk Gordon, berdiri Cliffbrook, rumah yang dibina untuk John Thompson. Pada awal abad ke-20, gabenor pertama Bank Commonwealth memiliki rumah besar ini yang telah banyak dibongkar pada tahun 1976. Sebahagian daripada bangunan estet Cliffbrook bertahan hari ini di sudut jalan Pantai dan Bateri. Sekarang dikawal oleh Universiti New South Wales, bangunan-bangunan ini adalah sehingga tahun 2000-an yang diduduki oleh Suruhanjaya Tenaga Atom Australia.

Clovelly Hotel
Clovelly Surf Life Saving Club

Antara 1871 dan 1874, tebing-tebing utara Clovelly Beach, yang dikenali sebagai Shark Point, adalah tapak kemudahan pertahanan pesisir yang digali dari batu pasir untuk memasukkan barak, majalah serbuk dan akhirnya pada tahun 1893, 9.2 inci Mark VI British Armstrong "menghilang" senjata. Barak bawah tanah dan penempatan senjata api secara beransur-ansur dihancurkan pada tahun 1960-an. Pengosongan ini membentuk sebahagian daripada tiga empangan pistol yang asalnya direka untuk melindungi Sydney Harbour dari serangan pantai Rusia yang sepatutnya. < https://en.wikipedia.org/wiki/Steel_Point_Battery >

Sekolah bayi awam beroperasi di Little Coogee seawal tahun 1897, di Hall Mission of the Church of England di Jalan Varna. Eliza McDonnell adalah guru dengan kehadiran purata 76 murid. Sekolah Awam Clovelly secara rasmi bermula dari 1913 apabila Jabatan Pendidikan menyediakan penginapan tetap untuk sekolah awam di Arden Street, Clovelly.

Subdivisi utama untuk perumahan domestik bermula dengan bersungguh-sungguh di Clovelly pada tahun 1909. Persatuan kemajuan tempatan berpendapat bahawa terdapat 717 buah rumah yang dibina dalam meter dari laluan trem yang dicadangkan yang belum selesai. Disebabkan usaha-usaha lobi ini, jalur trem ke Clovelly telah siap antara 1912-1913. Ini membenarkan Clovelly untuk terus berkembang sepanjang tahun 1920-an. Semasa Majlis Kemunduran Zaman Meleset, Randwick Majlis telah melancarkan skim untuk menahan orang-orang yang menganggur yang bekerja dengan membina cawangan konkrit untuk Clovelly dalam cubaan untuk membuat akses ke pantai teluk lebih mudah untuk mandi. Majlis menggesa kolam renang saiz Olimpik di teluk itu, sebuah kemudahan yang juga akan menahan orang tempatan yang bekerja dalam masa yang terburuk. Ia juga dirancang untuk membina jalan raya / jalan yang indah di pintu masuk ke Teluk tetapi ribut liar pada tahun 1938 menghancurkan harapan ini. Sisa-sisa tambak masih terlihat pada air pasang, membentuk terumbu pelindung. Rancangan itu kontroversi; merit kerja ini masih dibahaskan hari ini.

Pada tahun 1907, sebuah briged menyelamat menyelamatkan nyawa telah dibentuk di Clovelly, yang merasmikan tradisi menyelamatkan nyawa menyelam di pinggir bandar ini yang menyaksikan banyak penyelamatan heroik, termasuk "penyelamatan Schnapper" atau "penyelamatan besar" pada hari Minggu 4 Disember 1927. Surf Life Saving merupakan bahagian utama dari budaya dan warisan di pinggir pantai yang indah ini. Berenang bersaing juga merupakan bahagian kehidupan yang dominan di lokasi pantai yang indah ini.

Hari ini, pinggir bandar dipanggil sebagai "Cloey" oleh ramai penduduk dan penduduk tempatan.

Trem[sunting | sunting sumber]

Garis trem Clovelly bermula di Alison Road ke persimpangan Clovelly dan Carrington Roads pada tahun 1912, kemudian memperluas ke Clovelly pada tahun 1913 yang membantu mempopulerkan kawasan tersebut. Barisan ini bercabang dari Anzac Parade di Alison Road, dan berlari dengan tempahan tramnya sendiri di samping Taman Centennial sejauh Darley Road. Di sini ia menyimpang dari perkhidmatan ke Coogee, untuk berjalan di utara sepanjang Darley Road, kemudian berpaling ke Clovelly Road untuk berjalan ke terminalnya di Clovelly Beach. Walaupun perkhidmatan berlari dari Circular Quay dan dari Dataran Keretapi (dari tahun 1923). barisan itu ditutup pada tahun 1957. [4] Laluan trem mengikuti laluan semasa bas 339 .

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Clovelly mempunyai empat kawasan membeli-belah kecil di semua atau berhampiran Clovelly Road. Yang terbesar adalah di sudut Fern St dan Clovelly di mana terdapat (di kalangan perniagaan lain) sebuah pejabat pos, bank komuniti, ahli kimia, tukang berita dan kedai botol. Di sudut Arden St dan Clovelly Road adalah satu lagi presint kecil termasuk newsagent lain. Di sudut Carrington dan Clovelly Road terdapat segelintir kedai. Dekat dengan Pantai Clovelly terdapat kedai-kedai di kawasan kecil di mana Burnie St memenuhi Clovelly Road.

Terdapat satu hotel di tepi pantai, Hotel Clovelly dibina di beberapa tanah yang pernah diduduki oleh estet Mundarrah Towers dan Clovelly Bowling Club, dengan pemandangan pantai dan terletak di atas tanah awam yang dipajak bersempadan dengan Perkuburan Waverley.

Sekolah[sunting | sunting sumber]

  • Sekolah Awam Clovelly
  • Sekolah Rendah Katolik Systemic St Anthony, Clovelly

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Pada musim panas, Clovelly Beach adalah pusat kegiatan komuniti yang dipatuhi oleh lifeguard majlis pada hari kerja dan ahli Kelab Hidup Luncur Clovelly pada hujung minggu / cuti umum. Pada tahun 2006 terdapat lebih daripada 200 ahli kelab yang mahir yang telah menjadi 13 rondaan aktif.[5]

Clovelly diwakili dalam pertandingan Liga Ragbi Kebangsaan, oleh pasukan tempatan Sydney Roosters, secara rasminya Kelab Bola Sepak Liga Rugby Daerah Subbandar Timur (ESDRLFC). Di musim sejuk, bidang Clovelly Crocodiles lebih daripada 20 liga ragbi junior di pertandingan Sydney Roosters Juniors dan tempat mereka adalah Burrows Park. The Clovelly Eagles pada tahun 2006 memasuki 18 pasukan kesatuan ragbi junior di bahagian Junior Randwick / Easts.

Kelab Renang Musim Sejuk Clovelly Eskimos bersaing dengan Klub Renang Musim Sejuk Bondi Icebergs, Kelab Renang Musim Sejuk Dolphins Maroubra, Kelab Kolam Renang Cronulla Polar Bears Winter, Kelab Renang Musim Sejuk Maroubra, Kelab Penyelamat Menyelam Coolangatta, Coogee Penguins Winter Swimming Club, Bronte Splashers, Wollongong Paus dan Kepiting Cottesloe di Persatuan Renang Musim Sejuk Kejohanan Australia [6]

Mangkuk rumput boleh dimainkan di Clovelly Bowling Club, yang terletak di lereng bukit dengan latar belakang yang indah.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Dalam banci 2016, Clovelly mempunyai penduduk seramai 4,736 orang. 67.3% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling biasa ialah England 8.2% dan New Zealand 2.5%. 83.2% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah. Respons yang paling umum untuk agama ialah Agama Tidak Ada 38.5%, Katolik 25.3% dan Anglikan 12.7%. Perumahan Clovelly adalah ketumpatan yang lebih tinggi daripada kebanyakan Australia dengan 73.4% daripada kediaman adalah unit, rumah pangsa, separa berkembar, rumah teres atau rumah bandar. Purata kebangsaan untuk jenis perumahan ini adalah 25.8%.

Penduduk yang terkenal[sunting | sunting sumber]

Bekas penduduk[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Clovelly (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 16 January 2018. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ Clovelly Surf Life Saving Club> Home
  3. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, page 64
  4. ^ Randwick Pictorial, Lawrence J, Buku Kingsclear, Alexandria, 2001, ms.36-39
  5. ^ http://www.clovellysurfclub.com.au/ Clovelly Surf Club
  6. ^ http://www.wsaainc.com/
  7. ^ Seorang lelaki di atas permainannya - Liga - Sukan - smh.com.au
  8. ^ Chancellor, Jonathan. "Newcastle Knight Willie Mason sells Clovelly investment property". www.propertyobserver.com.au. Dicapai pada 2016-03-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Clovelly, New South Wales di Wikimedia Commons

Koordinat: 33°54′44″S 151°15′46″E / 33.9121°S 151.2629°E / -33.9121; 151.2629