Kingsford, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kingsford
SydneyNew South Wales
Souths Juniors, Anzac Parade
Map
Penduduk14,101 (2011)[1]
Poskod2032
Lokasi7 km (4 mi) south-east Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanCity of Randwick
Kawasan pilihan raya negeri
Kawasan pilihan raya persekutuanKingsford Smith
Subbandar di sekitar Kingsford:
Moore Park Randwick Randwick
Kensington Kingsford Randwick
Daceyville Eastgardens Maroubra
Anzac Parade, Kingsford
Churchill's Hotel, Anzac Parade
Charles Kingsford Smith Tribute, Gardeners Lane

Kingsford ialah pinggir bandar di Pinggir Timur Sydney, di negeri New South Wales, Australia. Kingsford terletak 7 kilometer tenggara daerah perniagaan pusat Sydney, di kawasan kerajaan tempatan City of Randwick. Kingsford adalah sebahagian daripada Wilayah Timur.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Kingsford ialah kawasan perumahan yang terletak di selatan University of New South Wales, yang terletak di Kensington. Kebanyakan penduduk adalah pelajar yang tinggal di perumahan berkepadatan sederhana dan tinggi. Depot besar Australia Angkatan Darat terletak di timur Kingsford.

Di pusat Kingsford, di Anzac Parade dan Gardeners Road, dahulu terdapat bulatan besar yang menghubungkan sistem pengangkutan awam ke sembilan destinasi yang mungkin dilalui sejumlah besar perkhidmatan bas dan kini ia digantikan dengan lampu isyarat. Oleh sebab itu, sebahagian daripada Kingsford ini kadang-kadang disebut sebagai "Nine Ways" (Sembilan Arah). Kingsford adalah kurang dari 5km dari Pantai Coogee.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kawasan ini pernah dikenali sebagai South Kensington. Ia dinamakan Kingsford untuk menghormati pelarian Australia Sir Charles Kingsford Smith (1897-1935), seperti Lapangan Terbang Sydney yang berhampiran. Kingsford tidak berkembang sehingga ledakan tanah pada tahun 1920-an. Pada tahun 1940-an, ramai orang Greece menetap di kawasan itu, terutamanya pendatang dari pulau Castellorizo (atau Kastellorizo). Banyak perniagaan dibuka di kawasan itu; dan, pada tahun 1973, mereka membina Kelab Castellorizian di Anzac Parade. Kingsford pada mulanya bertujuan untuk menjadi terminal kereta api Subbandar Timur; Tetapi, sebagai langkah pemotongan kos, garisan itu ditamatkan di Bondi Junction pada tahun 1979.[2]

Charles Kingsford Smith Tribute[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2010, penghormatan dibuat kepada Charles Kingsford Smith di Gardeners Lane, di luar Anzac Parade. Penghormatan itu terdiri daripada mosaik Smith, mosaik pesawatnya, Southern Cross, dan Mural Trans Pacific yang menggambarkan Southern Cross. Penghormatan tersebut telah diumumkan pada 11 Ogos 2010 oleh Datuk Bandar John Procopiadis. Ia direka oleh Masoud Nodous; artis itu ialah Tim Cole. Pada tahun 2014, lukisan mural yang menggambarkan Southern Cross telah ditambah. Artis itu adalah Annette Barlow.

Populasi[sunting | sunting sumber]

Pada banci 2011, jumlah penduduk kelahiran luar negara yang terbesar datang dari China, Indonesia, Malaysia, Greece dan England. Keturunan tertinggi adalah Cina (22%), Australia (13%), Inggeris (12.4%), Greek (8.2%), dan Ireland (5.5%).[3]

Politik[sunting | sunting sumber]

Di peringkat politik kerajaan persekutuan, Kingsford adalah sebahagian daripada Bahagian Kingsford Smith di Dewan Perwakilan Australia. Kingsford Smith sentiasa menjadi kubu buruh (ALP).

Gereja dan sekolah[sunting | sunting sumber]

  • St Spyridon ialah Gereja Ortodoks Greek di Road Gardeners.[4] St Spyridon College ialah sebuah sekolah swasta, bersebelahan dengan gereja.
  • Gereja Presbyterian Indonesia dan Gereja Kingsway terletak di 94 Jalan Houston Road.[5]
  • Holy Trinity Anglican Church, Sturt Street, Kingsford
  • Gereja Focus Indonesia ialah sebuah gereja pelajar Indonesia yang terletak di kampus UNSW[6]
  • Kingsford Church of Christ terletak di Anzac Parade[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (31 Oktober 2012). "Kingsford (State Suburb)". 2011 Census QuickStats. Dicapai pada 24 Oktober 2013.
  2. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, page 138
  3. ^ 2011 Census QuickStats: 2032 NSW
  4. ^ St Spyridon – Australia
  5. ^ Kingsway Church
  6. ^ Gereja Focus Indonesia
  7. ^ Church of Christ, Kingsford

Koordinat: 33°55′28″S 151°13′40″E / 33.92457°S 151.22765°E / -33.92457; 151.22765