Coogee Selatan, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Coogee Selatan
SydneyNew South Wales
Jalur membeli-belah, Malabar Road
Map
Penduduk5,502 (2016)[1]
Poskod2034
Lokasi9 km (6 mi) tenggara Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanCity of Randwick
Kawasan pilihan raya negeriCoogee
Kawasan pilihan raya persekutuanKingsford Smith
Subbandar di sekitar Coogee Selatan:
Charing Cross Coogee
Randwick Coogee Selatan Laut Tasman
Maroubra Maroubra Malabar
Denning Street

Coogee Selatan adalah subbandar pantai di tenggara Sydney, di negeri New South Wales, Australia . Coogee Selatan terletak 9 kilometer tenggara selatan pusat perniagaan Sydney, di kawasan kerajaan tempatan di Bandar Randwick dan sebahagian dari wilayah Pinggiran Bandar Timur.

Coogee adalah pinggir bandar yang berasingan di utara. Coogee Selatan dikelilingi oleh pinggir bandar Coogee, Kingsford dan Maroubra.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Coogee dikatakan diambil dari perkataan koorau tempatan Aborigin yang bermaksud "tempat berbau", atau "bau rumput laut", sebutan bau pembusukan kelp yang dibasuh di pantai. Walaupun pada masa-masa tertentu banyak rumpai laut masih dibasahi, ia biasanya dikeluarkan sebelum mendapat peluang untuk berbau. [2]

Pelancong awal ke kawasan itu, dari tahun 1820-an dan seterusnya, tidak pernah dapat mengesahkan sama ada maksud "Coogee", atau jika ia sebenarnya berkaitan dengan Pantai Coogee. Nama lain, "Bobroi", juga dipanggil sebagai nama asli untuk wilayah tersebut. Sesetengah bukti mencadangkan bahawa perkataan "Coogee" sebenarnya boleh menjadi nama asli Aborigin asli untuk teluk seterusnya ke utara, yang kini dikenali sebagai Gordon's Bay. [3]

Coogee telah diwartakan sebagai sebuah kampung pada tahun 1838, berkembang perlahan-lahan sehingga ia dihubungkan ke bandar dengan trem elektrik pada tahun 1902.

Perkuburan Randwick[sunting | sunting sumber]

Sehingga tahun 1870-an, Perbandaran Randwick hanya mempunyai sebuah kuburan, yang terletak di Gereja St Jude, Avoca Street. Di samping itu, Perkuburan Rookwood juga digunakan, tetapi ini terlalu jauh. Penduduknya petisyen untuk mengadakan tanah perkuburan tempatan yang lain, dan pada tahun 1872, kebenaran diberikan kepada Majlis Randwick untuk memperoleh tanah untuk pemakaman kedua. Tanah telah dibeli di kawasan Coogee Selatan sekarang, dan tanah perkuburan baru telah sedia digunakan pada bulan Julai 1874. Simeon Henry Pearce, seorang Datuk Bandar yang awal, dilantik pengurus tanah perkuburan. Pengebumian terkenal termasuk:

  • Ernest Broughton, Datuk Bandar Ashfield dan Ahli Dewan Undangan Negeri New South Wales
  • keluarga Hannan, penerbit Randwick Coogee Weekly
  • Darby Munro, seorang joki yang terkenal
  • Sir John See, Datuk Bandar Randwick 1880-81 dan 1886
  • Charles Henry Streeton, bapa pelukis Sir Arthur Ernest Streeton
  • keluarga Veness orang perniagaan, termasuk Fred Veness, Randwick Postmaster 1864-78 [4]

Penduduk[sunting | sunting sumber]

Menurut Banci Penduduk 2016, terdapat 5,502 orang di Coogee Selatan.

  • Orang Asli dan Torres Strait Islander terdiri daripada 2.2% penduduk.
  • 61.3% orang dilahirkan di Australia. Negara kelahiran yang paling umum ialah England 5.1%, Afrika Selatan 2.0% dan China 1.9%.
  • 70.0% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang diucapkan di rumah termasuk bahasa Yunani 4.1%, bahasa Rusia 3.0% dan bahasa Mandarin 2.2%.
  • Tindak balas yang paling umum untuk agama adalah Katolik 29.2% dan Tidak Agama 25.8%.

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Coogee diwakili dalam satu pertandingan sukan paling popular di Australia, Liga Ragbi Kebangsaan, oleh kelab liga ragbi tempatan, South Sydney Rabbitohs. The Rabbitohs telah mewakili kawasan itu dalam liga sejak tahun 1908.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Ada bas-bas yang berjalan di sepanjang Malabar Rd dan itu satu-satunya pengangkutan di kawasan itu.

Laluan 353 - Utara ke Bondi Junction melalui Coogee, Southbound ke Eastgardens melalui Maroubra Jn

Laluan 376 & 377 - Utara ke Bandar melalui Randwick Jn, Southbound ke Pantai Maroubra.

Tanda tempat[sunting | sunting sumber]

Latham Park adalah kawasan rekreasi besar yang mempunyai padang bola sepak, padang kriket, gelanggang tenis dan mangkuk hijau. Ia terletak di sebelah Endeavour House, kemudahan Jabatan Pertahanan untuk Tentera Laut Diraja Australia . Jalur membeli-belah kecil terletak di Malabar Road, berhampiran sempadan Tanah Perkuburan Randwick. Satu lagi kedai yang terletak satu kilometer jauh di selatan sepanjang Jalan Malabar di sudut Torrington Road,

Lurline Bay adalah lembangan berbatu yang terletak di antara Coogee dan Pantai Maroubra di pinggir bandar Coogee Selatan. Terletak di antara dataran tinggi yang dipancarkan cuaca, teluk kecil hanya boleh diakses menerusi berjalan kaki pantai dari Paras Seaside ke utara atau Parade Marin jika datang dari Pantai Maroubra.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "South Coogee (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 19 March 2018. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ The Book of Sydney Suburbs, Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, ISBN 0-207-14495-8, p.70
  3. ^ ^Aboriginal Place Names Map Error in Webarchive template: Empty url.
  4. ^ Randwick Council Website:Retrieved 13 March 2009 Error in Webarchive template: Empty url.

Koordinat: 33°55′59″S 151°15′32″E / 33.933°S 151.259°E / -33.933; 151.259