Crêpes Suzette

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Crêpes Suzette
JenisPencuci mulut Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianPencuci mulut
Tempat asalPerancis
Bahan utamaCrêpes, beurre Suzette (gula karamel dan mentega, tangerin atau oren jus, kulit oren, Grand Marnier, triple sec atau oren Curaçao liqueur)
Cara penyediaanFlambé Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Crêpes Suzette ( disebut: [kʁɛp syzɛt] ) ialah pencuci mulut Perancis yang terdiri daripada crêpes dengan beurre Suzette ( disebut: [bœʁ syzɛt] ), sos gula dan mentega karamel, jus tangerin atau oren, kulit oren, dan Grand Marnier, triple sec atau Curaçao liqueur oren di atas, flambéed tableside.[1]

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Asal usul hidangan dan nama crêpes Suzette dipertikaikan. Satu dakwaan ialah ia dicipta daripada kesilapan yang dibuat oleh pembantu pelayan berusia 14 tahun, Henri Charpentier, pada tahun 1895 di Maitre di Monte Carlo's Café de Paris. Dia sedang menyediakan pencuci mulut untuk Putera Wales, bakal Raja Edward VII dari United Kingdom, yang tetamunya termasuk seorang gadis Perancis yang cantik bernama Suzette. Kisah ini diceritakan oleh Charpentier sendiri dalam Life à la Henri, autobiografinya,[2] walaupun kemudiannya dicanggah oleh Larousse Gastronomique .

Ia secara tidak sengaja semasa saya bekerja di hadapan hidangan yang melecet sehingga kordial terbakar. Saya fikir ia telah rosak. Putera dan kawan-kawannya sedang menunggu. Bagaimana saya hendak mula semula semuanya dari awal? Saya merasainya. Ia, pada pandangan saya, campuran rasa manis yang paling lazat yang saya pernah rasa. Saya masih fikir sebegitu. Kemalangan itu adalah apa yang diperlukan untuk membawa kepelbagaian instrumen itu menjadi satu keharmonian rasa... Baginda makan penkek dengan garpu; tetapi baginda menggunakan sudu untuk menghirup sirap yang tinggal. Baginda bertanya kepada saya nama makanan yang telah dimakannya dengan penuh nikmat. Saya memberitahunya bahawa ia akan dipanggil Crêpes Princesse. Baginda menyedari bahawa ini adalah pujian yang direka untuknya; tetapi baginda membantah dengan keganasan olok-olok bahawa ada seorang wanita yang hadir. Dia berjaga-jaga dan bangkit berdiri dan memegang skirt dengan tangannya dan menunduk rendah. "Sudikah anda," titah Baginda, "menukar Crêpes Princesse kepada Crêpes Suzette?" Oleh itu lahir dan dibaptiskan kuih-muih ini, satu rasa yang, saya benar-benar percaya, akan mengubah seorang kanibal menjadi seorang lelaki yang bertamadun. Keesokan harinya saya menerima hadiah daripada Putera, cincin permata, topi panama dan rotan.

Crêpes Suzette

Walau begitu, sumber yang berbeza (seperti Larousse Gastronomique) meragukan bahawa Charpentier, dan bukan ketua pelayan, melayani pangeran, kerana dia terlalu muda ketika itu.[1] Versi yang lebih realistik muncul dari temu bual Elsie Lee dengannya pada tahun 1950-an. Di sana, Charpentier menjelaskan dengan panjang lebar bahawa "versi yang rumitnya bermula sebagai hidangan penkek dengan sos buah yang dibuat oleh ibunya dalam acara yang sangat istimewa".[3] Penambahan minuman keras adalah au courant di kalangan koki di Paris pada masa itu.[3]

Dakwaan lain menyatakan bahawa hidangan itu dinamakan sempena pelakon Perancis Suzanne Reichenberg (1853–1924),[4] yang bekerja secara profesional di bawah nama Suzette. Pada tahun 1897, Reichenberg muncul di Comédie-Française dalam peranan sebagai pembantu rumah, di mana dia menghidangkan crêpes di atas pentas. Tuan Joseph, pemilik Restoran Marivaux, menyediakan crêpes. Dia memutuskan untuk mencecah lempeng nipis untuk menarik perhatian penonton dan memastikan makanan kekal hangat untuk pelakon yang memakannya. Joseph kemudiannya adalah pengarah Restoran Paillard di Paris dan kemudiannya bersama Hotel Savoy di London.

Pada tahun 1896, Oscar Tschirky menerbitkan resipi ini, tanpa flambée terakhir, sebagai "Penkek, Gaya Kasino"[5] Escoffier menulis mengenai Crêpes Suzette dalam bukunya, Guide Culinairenya, versi Inggeris, pada tahun 1907 (Bahasa Perancis 1903) dengan cara yang sama, juga tanpa flambée terakhir.

Hidangan itu sudah pun menjadi keistimewaan restoran Perancis Marie pada tahun 1898.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Courtine, Robert J. (1984), Larousse gastronomique (French edition), Paris: Librairie Larousse.
  2. ^ Charpentier, Henri & Sparkes, Boyden (2001), Life À La Henri – Being The Memories of Henri Charpentier, New York: The Modern Library, Paperback Edition. Originally published by Simon & Schuster, Inc., 1934.
  3. ^ a b Lepard, Dan (6 July 2007). "How to Bake Crêpes Suzette Tour d'Argent". The Guardian. m/s. 61. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 October 2014.
  4. ^ Claiborne, Craig (1994) Craig Claiborne's The New York Times french Food Encyclopedia, Random House Value Publishing.
  5. ^ Oscar Tschirky, The Cook Book by "Oscar" of the Waldorf, p. 629
  6. ^ L. Daudet, Paris Vécu, 1929, p. 85

Pautan luar[sunting | sunting sumber]