Diskografi Linkin Park

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Diskografi Linkin Park
Linkin Park di konsert Sonisphere Festival pada 2010
Album studio6
Album secara langsung5
Album kompilasi5
Album video12
Video muzik56
EP25
Single32
Album runut bunyi3
Single promosi16
Album adunan semula2
Album demo15

Kumpulan rock Amerika Linkin Park telah mengeluarkan enam album studio, lima album secara langsung, dua album kompilasi, dua album adunan semula, tiga album runut bunyi, dua belas album video, dua puluh satu EP, tiga puluh satu single, enam belas single promosi, dan tiga puluh enam video muzik. Linkin Park telah ditubuhkan di Agoura Hills, California pada tahun 1996 oleh Mike Shinoda (vokal dan gitar), Brad Delson (gitar), dan Rob Bourdon (drum). Joe Hahn (turntables) dan Dave Farrell (bass) kemudiannya diambil, dan pada tahun 1999, Chester Bennington (vokal) menjadi ahli.

Linkin Park meningkat kepada kemasyhuran antarabangsa pada tahun 2000 dengan album pertama mereka Hybrid Theory, yang memuncak pada nombor dua di Carta US Billboard 200. Ia adalah album paling laris ketujuh daripada 2000-an, dan disahkan berlian di Amerika Syarikat dan platinum quadruple di Eropah. Single keempat dari album, "In the End", memuncak pada tempat kedua di Billboard Hot 100 (tertinggi dalam kerjaya Linkin Park), dan tinggal di carta selama 38 minggu. Dengan jualan pertama minggu pada 810,000, album kedua Linkin Park Meteora (2003) memasuki Billboard 200 di nombor satu, menjadi album yang ketiga paling laris tahun.

Pada tahun 2007, album studio ketiga mereka, Minutes to Midnight, juga memulakan kerjaya di nombor satu di Billboard 200, menjual 623,000 salinan dalam minggu pertama. A Thousand Suns (2010) menjadi album studio ketiga Linkin Park untuk debut di bahagian atas Billboard 200, tetapi jualan minggu pertama yang kurang daripada separuh daripada salinan pendahulu-240,000. Living Things (2012), menjual 223,000 salinan dalam minggu pertama dan menjadi album studio keempat kumpulan itu untuk debut di nombor satu.

Linkin Park telah menjual lebih 70 juta album dan 30 juta single di seluruh dunia, dan 27.800.000 album dan 23.100.000 single di Amerika Syarikat pada Jun 2014. Band ini telah menghasilkan sebelas nombor satu single di carta Lagu Alternatif Billboard, dan adalah yang kali kedua untuk mempunyai sekurang-kurangnya sepuluh minggu dengan tiga atau lebih trek pada carta itu. Dua daripada single ini, "Crawling" dan "Numb/Encore", memperoleh band dua Anugerah Grammy. Linkin Park Underground, kelab peminat rasmi kumpulan itu, setiap tahun mengeluarkan EP dengan trek jarang, demo, rakaman langsung dan adunan semula.

Album[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

Lagu carta lain[sunting | sunting sumber]

Penampilan lain[sunting | sunting sumber]

Album video[sunting | sunting sumber]

Muzik video[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]