E-Rod

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
E-Rod
Berasal dariMalaysia Malaysia
GenreRock
PekerjaanVokal / Pemuzik
Pengkarya berkait
Berkumpulan
Ahli(tidak aktif lagi)
Bekas ahliAlex Zulkarnain Zulkarim @ LXZ (Vokal), Faraque Daud (Gitar Utama), Fairuz Waziruldin @ Erod (Gitar Kedua), Rasdee Abdullah @ Dee (Gitar Bass), dan Hikmal Talib @ Toi (Drums).


Kumpulan E-Rod merupakan sebuah kumpulan pemuzik dan penyanyi yang pernah aktif di Malaysia. Kumpulan ini menyampaikan lagu-lagu rock Melayu dan lagu-lagu rock barat.

Kumpulan E-Rod merupakan salah satu dari kumpulan rock yang mengambil bahagian dalam pertandingan peringkat nasional di Juara Rock Galactica pada tahun 1988 di Galactica Roller (Kotaraya, Kuala Lumpur), yang juga disertai oleh 130 kumpulan rock dari seluruh Malaysia termasuk 30 yang berjaya ke separuh akhir dan peringkat akhir iaitu E-Rod, Script, Suria, Heartbeat, Striker, Warisan Rockers, The Sphinx, Girls Pet, Crystal, Sampler, Pusaka, Bentara, Thunder, Reinforcement, Satria, Grasp, Nurse, Sphera, Kakara, Lips, Lipan Bara, Black Rose, Waris, Inspirasi, Ila's, Headline, Vivan, Melisa, Rattle, dan X-Q's.

Kumpulan E-Rod pernah menggegar pertandingan ini dengan lagu-lagu seperti Tiada Lagi Aku (Rusty Blade), Pelesit Kota (Search), I am a Viking (Malmsteen’s Rising Force), dan Shadows of War (Loudness).

Ahli-ahli[sunting | sunting sumber]

Alex Zulkarnain Zulkarim @ LXZ (Vokal), Faraque Daud (Gitar Utama), Fairuz Waziruldin @ Erod (Gitar Kedua), Rasdee Abdullah @ Dee (Gitar Bass), dan Hikmal Talib @ Toi (Drums).

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album[sunting | sunting sumber]

  • Kumpulan E-Rod bagaimanapun tidak merakamkan sebarang album dan kemudiannya kembali menyepi selepas menyertai Juara Rock Galactica.

Lagu-lagu[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]