Enggang Palawan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Enggang Palawan
CITES Appendix II (CITES)[2]
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Anthracoceros
Spesies:
A. marchei
Nama binomial
Anthracoceros marchei
Oustalet, 1885

Enggang Palawan (Anthracoceros marchei) ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Ia endemik Filipina. Ia adalah salah satu daripada 11 enggang endemik di negara tersebut. Ia hanya ditemui di Palawan dan pulau berdekatan Balabak, Busuanga, Kalauit, Kulion, dan Koron. Ia dikenali secara tempatan sebagai 'talusi' dalam bahasa Kuyo, Ia diancam oleh kehilangan habitat, pemburuan, dan pemerangkapan untuk perdagangan burung sangkar.

Pemerihalan dan tingkah laku[sunting | sunting sumber]

Panjangnya kira-kira 70 cm (28 in) dan beratnya 750 gram (26 oz). Ia mendiami hutan tanah pamah dan kaki bukit di Palawan dan pulau-pulau jiran. Buluannya hitam sepenuhnya kecuali ekor putih dan paruh serta cula santan pucat yang panjang dan tebal. Ia mempunyai kulit terdedah keputihan di sekeliling mata dan bahagian tekaknya biru. Betina mempunyai paruh dan cula yang lebih kecil. Ia merupakan satu-satunya enggang dalam lingkungannya. Suaranya ialah tawa riuh yang boleh ditranskripsikan sebagai kaaww dan kreik-kreik."[3]

Ia mempamerkan dwibentuk jantina, iaitu jantan mempunyai cula dan paruh yang lebih menonjol dan saiz keseluruhan yang lebih besar daripada betina.

Dalam kalangan enggang-enggang di Filipina, ia paling rapat dengan enggang Sulu tetapi dibezakan oleh paruh putih dan muka berbanding ciri-ciri hitam legam enggang Sulu.

Ia kebanyakannya memakan buah-buahan, tetapi juga kadang-kadang serangga dan vertebrata. Oleh kerana saiznya yang besar dan julat kediamannya, ia merupakan penyebar benih yang penting untuk pokok berbiji besar. Banyak mamalia pemakan benih yang tinggal di tanah tinggal di bawah pokok sedemikian, dan di kawasan di mana enggang telah menjadi jarang, mamalia tersebut memakan peratusan besar biji yang jatuh sehingga mengancam kelangsungan hidup pokok tersebut.[4][5]

Ia biasanya dilihat secara berpasangan atau dalam kumpulan keluarga kecil bising, dan ia mempunyai tapak bertengger komun. Ia biasanya diperhatikan di pokok berbuah di pinggir hutan, tetapi juga memakan serangga dan reptilia kecil.

Habitat dan status pemuliharaan[sunting | sunting sumber]

Ia mendiami hutan dipterokarpa primer dan sekunder, paya bakau, dan pinggir hutan sehingga 900 meter dari paras laut. Ia juga kadang-kadang dirakamkan melawat tanah ladang dan penanaman. Ia memerlukan pokok besar untuk bersarang. Walaupun ia boleh bertahan dengan hutan sekunder, ia mempunyai kepadatan populasi dan kesihatan tertinggi di hutan primer (hutan dara).[6]

Ia rasminya dikelaskan sebagai Terjejas dengan populasi dianggarkan 2,500 hingga 9,999 individu matang yang tinggal dengan bilangannya berkurang sekurang-kurangnya 20% dalam tempoh 10 tahun yang lalu disebabkan oleh kemusnahan habitat, pemburuan makanan, dan perdagangan burung hidup. Ia diancam oleh kemusnahan habitat melalui pembalakan, penukaran kepada tanah pertanian atau pembangunan bandar, dan perlombongan.

Kebanyakan pemerhati burung yang melawat ke Taman Negara St Paul, Palawan, untuk melihat burung tersebut, tetapi kini ia jarang ditemui. Ia bertindak sebagai bio-penunjuk kerana kepekaannya terhadap perubahan persekitaran.

Ia terdapat di kawasan pemuliharaan - keseluruhan Palawan telah ditetapkan sebagai rizab biosfera tetapi perlindungan dan penguatkuasaan sebenar terhadap pembalakan dan pemburuan adalah sukar. Terdapat populasi di beberapa kawasan perlindungan lain seperti Taman Negara Sungai Bawah Tanah Puerto Princesa, Rizab Marin El Nido, dan lain-lain. Ia disenaraikan dalam CITES sebagai Lampiran II.

Tindakan pemuliharaan yang diusulkan termasuklah tinjauan di baki hutan tanah pamah di seluruh kawasannya; dapatkan kawalan yang lebih besar terhadap perdagangan burung sangkar dan menilai kesannya; menyelidik keperluan ekologinya dan menjalankan skim perlindungan sarang; sokong usulan pelanjutan Taman Negara Sungai Bawah Tanah Puerto Princesa dan rasminya melindungi hutan di Penjara Iwahig dan Ladang Hukuman; menjalankan kempen kesedaran mengenai status perlindungan spesies tersebut; memperuntukkan sumber yang lebih besar ke arah kawalan pemburuan yang lebih berkesan di hutan Palawan dan mulakan kempen kesedaran pemuliharaan di kalangan pengumpul hasil hutan.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2016). "Anthracoceros marchei". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2016: e.T22682444A92946182. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-3.RLTS.T22682444A92946182.en. Dicapai pada 12 November 2021.
  2. ^ "Appendices | CITES". cites.org. Dicapai pada 2022-01-14.
  3. ^ "Palawan Hornbill". Ebird.
  4. ^ SEKERCIOGLU, C (August 2006). "Increasing awareness of avian ecological function". Trends in Ecology & Evolution. 21 (8): 464–471. doi:10.1016/j.tree.2006.05.007. PMID 16762448.
  5. ^ Hamann, Andreas; Curio, Eberhard (August 1999). "Interactions among Frugivores and Fleshy Fruit Trees in a Philippine Submontane Rainforest". Conservation Biology. 13 (4): 766–773. doi:10.1046/j.1523-1739.1999.97420.x.
  6. ^ Allen, Desmond (2020). Birds of the Philippines. Barcelona: Lynx and Birdlife International Field Guides. m/s. 200–201.
  7. ^ International), BirdLife International (BirdLife (2016-10-01). "IUCN Red List of Threatened Species: Anthracoceros marchei". IUCN Red List of Threatened Species. Dicapai pada 2021-09-17.