Epic Games Store

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Epic Games Store
PembangunEpic Games
Pelancaran pertama6 Disember 2018; 5 tahun yang lalu (2018-12-06)
Pelantar
Terdapat dalam15 bahasa
Senarai bahasa
Arab, Cina (Ringkas), Cina (Tradisional), Perancis, Inggeris, Jerman, Itali, Jepun, Korea, Poland, Portugis (Brazil), Rusia, Sepanyol (Amerika Latin), Sepanyol (Sepanyol), Thai, Turki
Jenis
LesenPerisian proprietari
Tapak webepicgames.com/store

Epic Games Store ialah etalase permainan video digital untuk Microsoft Windows dan macOS, dikendalikan oleh Epic Games.

Ia dilancarkan pada Disember 2018 sebagai tapak web dan pelancar kendiri, yang mana yang kedua diperlukan untuk memuat turun dan bermain permainan. Etalase menyediakan katalog asas, pengurusan senarai rakan, mencari jodoh dan ciri lain. Epic Games mempunyai rancangan selanjutnya untuk mengembangkan set ciri hadapan kedai tetapi ia tidak bercadang untuk menambah banyak ciri seperti platform pengedaran digital lain, seperti papan perbincangan atau ulasan pengguna, sebaliknya menggunakan platform media sosial sedia ada untuk menyokongnya. Epic memasuki pasaran pengedaran selepas kejayaan Fortnite, yang Epic diedarkan oleh saluran mereka sendiri kepada pengguna pada sistem Windows dan macOS dan bukannya etalase lain. Tim Sweeney, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Epic Games, telah menyatakan pendapatnya bahawa pemotongan hasil Steam, etalase permainan dominan yang dikendalikan oleh Valve, terlalu tinggi pada 30%, dan mencadangkan bahawa mereka boleh menjalankan kedai dengan potongan serendah 8% sambil kekal menguntungkan.

Menjelang pelancaran, Epic Games telah menyelesaikan pemotongan hasil sebanyak 12% untuk tajuk yang diterbitkan melalui kedai, serta menggugurkan yuran pelesenan untuk permainan yang dibina pada Unreal Engine mereka, biasanya 5% daripada hasil. Epic Games menarik pembangun dan penerbit untuk menggunakan perkhidmatan tersebut dengan menawarkan mereka perjanjian eksklusif masa untuk menerbitkan di etalase, sebagai pertukaran untuk hasil minimum yang terjamin, walaupun jika Epic mengalami kerugian pada permainan yang kurang berprestasi. Epic juga menawarkan pengguna satu atau dua permainan percuma setiap minggu untuk dua tahun pertama operasinya untuk membantu menarik pengguna. Walaupun etalase telah dianggap berjaya, kritikan daripada pengguna telah diberikan kepada Epic Games dan pembangun dan penerbit yang memilih tawaran eksklusif, dengan menegaskan bahawa ini membahagikan pasaran.

Rujukan[sunting | sunting sumber]