Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fantastic Beasts:
The Crimes of Grindelwald
logo filem
PengarahDavid Yates
PenulisJ. K. Rowling
Berdasarkanwatak oleh
J. K. Rowling
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiPhilippe Rousselot
Disunting olehMark Day
Muzik olehJames Newton Howard
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 8 November 2018 (2018-11-08) (Paris)
  • 16 November 2018 (2018-11-16) (Amerika Syarikat dan United Kingdom)
Masa tayangan
134 minit[1]
Negara
  • Amerika Syarikat
  • United Kingdom
Bahasainggeris
Bajet$200 juta[1]
Pecah panggung$654.9 juta[1]

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald ialah sebuah filem fantasi 2018 yang diarahkan oleh David Yates dan ditulis oleh J. K. Rowling. Ia adalah sekuel kepada Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016), dan pemasangan kedua dalam siri filem Fantastic Beasts ,dan kesepuluh dalam keseluruhan francais Wizarding World. Filem ini menampilkan pelakon ensemble termasuk Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Alison Sudol, Ezra Miller, Zoë Kravitz, Callum Turner, Claudia Kim, William Nadylam, Kevin Guthrie, Jude Law dan Johnny Depp. Berlatarkan pada tahun 1927, ia mengikuti Newt Scamander dan Albus Dumbledore ketika mereka mencuba mengalahkan ahli sihir gelap Gellert Grindelwald sambil menghadapi ancaman baharu dalam dunia sihir yang lebih berpecah belah.

Filem kedua Fantastic Beasts diumumkan pada Oktober 2014, dan pada Julai 2016 Rowling mengesahkan dia telah menyiapkan skrip. Depp telah lakonkan untuk menjadi Gellert Grindelwald pada November 2016, menyebabkan beberapa kontroversi kerana tuduhan keganasan rumah tangga baru-baru ini padanya.kontrak ditandatangani pada April 2017. Fotografi utama bermula pada Julai 2017 di Warner Bros. Studios, Leavesden, di England. Penggambaran juga berlangsung di London, Switzerland, dan Paris, dan selesai pada Disember 2017.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald ditayangkan di Paris pada 8 November 2018 dan telah dikeluarkan di seluruh dunia pada 16 November 2018 dalam bentuk 2D, 3D, 4D, Dolby Cinema, IMAX dan format ScreenX, oleh Warner Bros. Pictures.[2] Ia mengaut lebih $654 juta di seluruh dunia, menjadikannya filem kutipan tertinggi kesepuluh pada 2018, tetapi filem francais Wizarding World dengan kutipan terendah. Ia menerima ulasan bercampur-campur, dengan pujian untuk nilai hiburan, arahan dan persembahannya, tetapi kritikan terhadap "plot yang tidak perlu rumit dan berisiko rendah", yang dirasakan oleh sesetengah pengkritik sebagai "terbebani" dengan perincian yang menyediakan sekuel masa hadapan.[3]

Filem ini telah dicalonkan untuk dua anugerah di Anugerah Filem Akademi British ke-72, dalam kategori Reka Bentuk Terbaik dan Kesan Visual.[4] Sekuel, Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore, dijadualkan untuk dikeluarkan pada 15 April 2022.[5]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1927, penyihir gelap berkuasa Gellert Grindelwald sedang ditahan oleh Kongres Sihir Amerika Syarikat (MACUSA). Apabila berlepas dari New York City untuk dipindahkan ke London, dia dibebaskan oleh pengikut dan pekerja MACUSA, Abernathy. Grindelwald membunuh pengawalnya dan melarikan diri menggunakan pengangkutan pemindahannya.

Tiga bulan kemudian, Newt Scamander mendesak Kementerian Sihir British untuk mengembalikan haknya untuk mengembara, setelah kehilangannya semasa lawatannya ke New York City. Dia bertemu dengan Leta Lestrange, sahabat lama dari Sekolah Hogwarts Witchcraft dan Wizardry, yang mempunyai perkaitan dengan saudara lelaki Theseus. Semasa rayuannya, Newt ditawarkan hak perjalanannya kembali jika dia bersetuju untuk bekerja dengan Kementerian Sihir, bersama abangnya, untuk menjejak "Obscurial Credence Barebone", yang baru muncul di Paris; Kredence dipercayai oleh ramai orang sebagai kakak Leta yang telah lama hilang, Corvus Lestrange, ahli sihir terakhir dari barisan ahli sihir berdarah suci Grindelwald dan satu-satunya orang yang boleh membunuhnya ialah Profesor Hogwarts Albus Dumbledore. Newt menolak tawaran tersebut kerana dia tidak mahu memihak kepada sesiapa, dan Auror Grimmson dihantar ke tempatnya. Selepas meninggalkan Kementerian, Newt dipanggil untuk bertemu dengan Dumbledore, yang juga meminta beliau untuk pergi ke Paris untuk mencari Kredence.

Newt kembali ke rumah untuk menemui rakan-rakan Amerikanya, Queenie Goldstein dan Jacob Kowalski, yang kemudian menyimpan kenangannya pada tahun 1926 kerana fakta bahawa Obliviation di seluruh bandar yang diperintahkan hanya memengaruhi kenangan buruk. Apabila Newt bertanya mengapa saudara perempuan Queenie itu tidak bersama mereka, Queenie mendedahkan bahawa mereka telah mengikutinya ke Eropah, dan Tina percaya bahawa Newt terlibat. Selepas pertarungan antara Jacob dan Queenie mengenai larangan pernikahan antara penyihir dan Muggles, Queenie meninggalkan sendirian untuk mencari Tina. Dengan harapan bersatu dengan kedua-duanya, Newt dan Jacob mengikutinya ke Paris.

Di Paris, Tina menghadiri pertunjukan aneh di Circus Arcanus di Paris, mencari Kredence. Kepercayaan dan tarikan sarkas Nagini melarikan diri semasa persembahan, melepaskan banyak haiwan sarkas. Kredence dan Nagini, mencari ibu kelahiran Kredence, mencari pelayan yang meletakkannya untuk diadopsi, tetapi Grimmson tiba dan membunuhnya, bekerja di bawah perintah Grindelwald. Sementara itu, Tina bertemu dengan Yusuf Kama, satu lagi pihak yang berminat mencari Kredence. Newt dan Yakub mengikuti Yusuf kepada Tina, dan Yusuf menjelaskan bahawa dia telah membuat Vow Unbreakable untuk membunuh Kredence, yang dia percaya sebagai tiri induk dan keluarga terakhir Lestrange.

Newt dan Tina menyusup Kementerian Kementerian Magic untuk dokumen untuk mengesahkan identiti Kredence dan ditemui oleh Leta dan Theseus. Newt meyakinkan Tina bahawa Thisus terlibat, bukan dia. Mereka mencari maklumat mengenai Kredence membawa dari Kementerian ke makam keluarga Lestrange, di mana Yusuf menjelaskan bahawa dia dan Leta mempunyai ibu yang sama, dan Leta mendedahkan bahawa dia secara tidak sengaja membunuh saudaranya sebagai bayi dan dengan itu dia tidak dapat menjadi Kredence. Laluan itu nampaknya dibuat untuk mengetuai Kredence ke makam, di mana Grindelwald mengadakan perhimpunan untuk pengikutnya, dengan Queenie hadir dan Yakob mencarinya.

Pada perhimpunan itu, Grindelwald mengajar "kebebasan" bagi para penyihir dari peraturan yang menghendaki mereka tetap tersembunyi dari Muggles, menggunakan imej masa depan Perang Dunia II untuk memanggil supremasi ahli sihir. Diketuai oleh Theseus, Aurors mengelilingi perhimpunan tersebut, dan Grindelwald memulangkan pengikutnya terhadap mereka, mengirim mereka untuk menyebarkan pesannya di seluruh Eropa. Grindelwald menarik bulatan api biru untuk membahagikan pengikut daripada musuh, dan Credence dan Queenie menyeberang untuk menyertai dia walaupun protes dari Nagini dan Jacob. Leta kelihatan bersumpah, tetapi sebaliknya menyerang Grindelwald untuk membolehkan Newt, Tina, Jacob, Yusuf, Nagini, dan Theseus melarikan diri, seolah-olah mengorbankan dirinya. Ketika Grindelwald melarikan diri, pahlawan yang tersisa bersatu untuk mengalahkan api biru yang meluas dan menyelamatkan Paris. Newt menyedari bahawa dia tidak boleh kekal neutral dan harus berjuang melawan Grindelwald.

Bersama-sama dengan yang lain, Newt bergerak ke Hogwarts untuk berjumpa dengan Dumbledore dan mempersembahkan satu botol yang diambilnya dari Grindelwald, mengandaikan bahawa pakatan darah itu mengandung alasan Dumbledore tidak dapat menghadapi Grindelwald sendiri. Di pangkalannya Nurmengard di Austria, Grindelwald mendedahkan identitas Credence sebagai Aurelius Dumbledore, yang Grindelwald percaya sebagai satu-satunya orang yang cukup kuat untuk membunuh saudaranya Albus. Kreden Burung Bayi telah dijelaskan untuk menjadi phoenix, burung yang dikaitkan dengan keluarga Dumbledore.

penerimaan[sunting | sunting sumber]

kritikan[sunting | sunting sumber]

Pada laman web ulasan filem Rotten Tomatoes, filem itu mempunyai penilaian kelulusan 36% berdasarkan 333 ulasan, dengan penilaian purata 5.3/10. Konsensus pengkritik laman web itu berbunyi:"Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald mempunyai cahaya sihir yang biasa bagi peminat 'Harry Potter, tetapi mantera cerita itu tidak sekuat ansuran sebelumnya."[6] Pada Metacritic, filem ini mempunyai skor purata wajar sebanyak 52 daripada 100 berdasarkan 48 pengkritik, menunjukkan "ulasan campuran atau purata".[7] Ini menjadikannya filem Wizarding World yang dinilai paling rendah di kedua-dua tapak web.[8][9] Khalayak yang ditinjau oleh CinemaScore memberikan filem itu gred purata "B+" pada A+ hingga F skala, yang terendah dalam francais, manakala PostTrak melaporkan penonton filem memberikannya skor positif 83% dan 69% "cadangan pasti". Pemantau media sosial RelishMix menyatakan respons dalam talian terhadap filem itu "bercampur-campur".[10]

[11] Pengkritik Peter Bradshaw dari The Guardian memberi rating filem itu 3/5 saat memuji persembahan Law dan Depp, tetapi mengkritik plott filem yang berlebihan, menulis: "Filem Fantastic Beasts ini boleh ditonton dan menghiburkan seperti yang dijangkakan [...] tetapi beberapa keajaiban, kebaharuan dan naratif semata-mata tergesa-gesa filem pertama telah dikelirukan dan memihak kepada fokus plot yang lebih meresap, tersebar di kalangan pelakon ensembel yang lebih besar."[12] Travers daripada Rolling Stone memberikannya 3 bintang daripada 5 dan mengkritik filem itu kerana terlalu panjang dan eksposisi yang terlalu berat, dengan mengatakan ia merasakan "seperti terlalu banyak kerja rumah"; dia mencadangkan ia terlalu banyak untuk Muggles dan sebaiknya diserahkan kepada peminat sahaja. Justin Chang dari Los Angeles Times[13] menulis: "Ia menawarkan prestasi sihir yang mempesonakan dan alam keajaiban [...] dan berjaya mencipta sangat bertentangan dengan sihir." Chang mendapati Newt "tidak menawan" dan plotnya "sangat rumit", walaupun dia mengalu-alukan pengenalan Jude Law sebagai Dumbledore.[14]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Anugerah Tarikh majlis kategori Penerima hasil Templat:Ref heading
Anugerah Masyarakat Kesan Visual 5 Februari 2019 Simulasi Kesan visual dalam Ciri Fotoreal Dominik Kirouac, Chloe Ostiguy, Christian Gaumond Tercalon [15]
British Academy Film Awards Februari 10, 2019 Desain Terbaik Stuart Craig and Anna Pinnock Tercalon [16]
kesan visual terbaik Tim Burke, Andy Kind, Christian Manz, and David Watkins Tercalon
Anugerah Saturn September 13, 2019 Filem Fantasi Terbaik Tercalon [17]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald di San Diego Comic-Con 2018. Dari kiri ke kanan: Eddie Redmayne, Claudia Kim, Zoë Kravitz, Callum Turner, Ezra Miller, Alison Sudol, Dan Fogler, Katherine Waterston dan Jude Law
Seorang pegawai Kementerian Sosial Magic di Bahagian Beasts Jabatan untuk Peraturan dan Kawalan Makhluk Ajaib, serta seorang magizoologis yang mengisytiharkan diri. Beliau memainkan peranan dalam memperbaiki peristiwa serangan ganas di Kota New York pada bulan Disember 1926 yang melibatkan penyihir gelap Gellert Grindelwald. Dia adalah kepercayaan Albus Dumbledore, walaupun menjadi buasir dari kalangan masyarakat British Wizarding tertentu kerana masa lampau. Joshua Shea menggambarkan Newt yang muda.[20]
Sebuah MACUSA yang dikenali (Kongres Magical Amerika Syarikat) Auror. Dia memainkan peranan untuk menggagalkan Gellert Grindelwald semasa kejadian Obscurus tahun 1926, yang mana dia dan Newt pada mulanya dipersalahkan.[22]
Seorang veteran No-Maj dari Perang Dunia I dan pemilik perniagaan semasa sebuah kedai roti, kawan Newt, dan minat cinta utama kepada Queenie sebelum memasuki memorinya setelah serangan Grindelwald ke New York.
Tina yang cantik dan bersemangat, yang bekerja bersama-sama dengannya di Biro Permit Wan Federal selepas Tina diturunkan. Dia adalah Legilimens semula jadi yang kuat, dan telah jatuh cinta dengan Jacob Kowalski, walaupun undang-undang sihir melarang hubungan..[22]
Anak angkat Mary-Lou Barebone yang terganggu, sangat disalahgunakan dan ditindas. Marah oleh pengobatan orang terhadapnya dan pengkhianatan Grindelwald, dia menaruh parasit Obscurusnya di Kota New York, menyebabkan kematian dan kehancuran yang meluas. Dia akhirnya "dimusnahkan" oleh pegawai MACUSA, walaupun serpihan kecil Obscurus melarikan diri. Kredence kini mempunyai kawalan penuh terhadap Obscurusnya.[22]
Seorang wanita muda yang rosak dan keliru yang masih banyak mengawal Newt, yang pada satu masa suka dengannya, dan mungkin masih ada. Meningkatkan kehidupan seorang pelajar di sekolah, dia bertanggungjawab untuk menyebarkan Newt dari beberapa kalangan masyarakat sihir Inggeris, setelah ia menyalahkan kesalahannya. Dia berasal dari keluarga yang kaya dan pureblood yang terkenal dengan Seni Gelap dan kini terlibat dengan Thisus Scamander, saudara Newt, dan kini bekerja di Kementerian Meteorologi Inggeris sebagai pembantu kepada Torquil Travers, Ketua Penguatkuasaan Undang-undang Magical.[25][22] Thea Lamb dan Ruby Woolfenden kedua-duanya menggambarkan versi muda Leta.
Adik beradik Newt Scamander, yang terlibat dalam Pejabat Auror Jabatan Penguatkuasaan Undang-undang Magical, berperang dalam Perang Dunia I, dan digambarkan sebagai "pahlawan perang". Kedua-dua adik beradik itu berkongsi hubungan yang hangat, agak teruk oleh fakta bahawa kedua-dua mereka tidak dapat saling memahami. Dia menghabiskan tahun sebelum memburu Grindelwald dengan pasukan Aurors British. Beliau kini terlibat dengan Leta Lestrange.[25]
Tarikan utama sarkas wizard dan pertunjukan aneh yang dipanggil Circus Arcanus dan Maledictus, yang membawa kutukan darah yang akan berubah menjadi ular secara kekal atau kemudian. Selagi dia dapat ingat, kuasa transformatifnya telah dieksploitasi oleh Skender. Nagini akhirnya menjumpai seorang kawan di salah seorang pekerja di sana, Kredence. Dia akhirnya akan menjadi sahabat Lord Voldemort, serta Horcrux terakhirnya.[28][29][22]
  • William Nadylam sebagai Yusuf Kama: Seorang ahli sihir Perancis-Senegal yang telah menghabiskan banyak tahun dengan teliti mencari Kredence dan akhirnya menjejaki dia di Paris di Circus Arcanus.[28][22] Isaac Domingos menggambarkan seorang Yusuf muda.
  • Kevin Guthrie sebagai Abernathy: Supervisor Tina dan Queenie yang sebelum ini pernah menjadi pengikut Grindelwald.[28]
  • Jude Law sebagai Albus Dumbledore:[30][21][31]
Seorang ahli sihir yang sangat berpengaruh dan berkuasa di British Wizarding Community, yang dikenali di Kementerian sihir British dan di seluruh dunia sihir yang lebih luas untuk kecemerlangan akademiknya, kini seorang profesor Pertahanan Terhadap Seni Gelap[22] di Hogwarts School of Witchcraft dan Wizardry. Beliau mempunyai hubungan misterius yang panas dan panas dengan Grindelwald, yang berakhir pada catatan yang tragis. Sekutu kuat Newt Scamander, dia dipanggil untuk menentang pemerintahan keganasan Grindelwald. Toby Regbo menegaskan peranannya dari Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1 sebagai Dumbledore muda.[32]
Seorang penyihir gelap yang terkenal yang menyebabkan keganasan, keganasan dan kekacauan besar-besaran di seluruh dunia, berusaha untuk memimpin Perintah Dunia Wizarding yang baru, dengan keyakinan yang kuat dalam mengasah keunggulan. Dia berkongsi hubungan musim panas-panjang, mendalam, dan misterius dengan Albus Dumbledore sebagai remaja, sehingga terjadinya tragedi. Dia menimbulkan kekacauan di seluruh Eropah sebelum ditangkap oleh MACUSA di New York.[22] Ia adalah idea Depp untuk heterochromia watak itu, mengatakan bahawa dia melihat Grindelwald sebagai "lebih dari satu ... hampir seolah-olah dia adalah dua orang."[35] Jamie Campbell Bower menegaskan peranannya dari Harry Potter and The Deathly Hallows Part-1]] sebagai anak muda Grindelwald.[36][32]

Carmen Ejogo menegaskan peranannya sebagai Seraphina Picquery, Presiden MACUSA, dari filem pertama.[37] Brontis Jodorowsky menggambarkan Nicolas Flamel, seorang penulis dan alkemis Paris berusia 60 tahun, yang dipercayai telah menemui Stone Philosopher, yang merupakan rakan dan rakan sekerja Dumbledore. Watak tersebut telah disebutkan sebelum ini di dalam Harry Potter and The Philosopher's Stone.[37][38] Fiona Glascott menggambarkan seorang muda Minerva McGonagall.

Poppy Corby-Tuech menggambarkan Vinda Rosier, pengikut kanan setia Grindelwald.[37] Ingvar Eggert Sigurðsson menggambarkan Grimmson, seorang pemburu limpah kurnia yang hebat. Ólafur Darri Ólafsson menggambarkan Skender, kepala kejam dan jurulatih cincin Circus Arcanus.[37] David Sakurai muncul sebagai Krall, peminat Grindelwald dan bercita-cita tinggi.[39] Victoria Yeates menggambarkan pembantu Bunty, Newt Scamander.[40] Isaura Barbé-Brown menggambarkan Laurena Kama, ibu Leta Lestrange.[41] Jessica Williams menggambarkan Eulalie "Lally" Hicks, seorang profesor Ilvermorny School of Witchcraft dan Wizardry. Derek Riddell, Wolf Roth dan Cornell John menggambarkan Torquil Travers, Spielman dan Arnold Guzman.[29]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald". Box Office Mojo. IMDb. Dicapai pada 3 March 2021.
  2. ^ stocks/warner-bros-pictures-fantastic-beasts-the-crimes-of-grindelwald-to-be-released-in-screenx-1027653272 "Warner Bros. Pictures' "Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald" akan Dikeluarkan dalam ScreenX" Check |url= value (bantuan). 25 Oktober 2018. Dicapai pada 16 November 2018. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  3. ^ Matgeaux Sippell (8 November 2018). "'Fantastic Beasts: The Crimes of Ulasan Grindelwald: Apa Yang Dikatakan Pengkritik". Dicapai pada 8 November 2018. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
       { {petikan web|url=https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/news/fantastic-beasts-2-reviews-round-up-crimes-grindelwald-review-critics-harry-potter- a8625136.html|title=The Crimes of Grindelwald menyemak pusingan: Apa yang dikatakan pengkritik tentang sekuel Fantastic Beasts baharu|author=Clémence Michallon|date=9 November 2018|laman web=The Independent|access-date= 15 November 2018}}
       Georgina Laud (12 November 2018). [https ://www.express.co.uk/entertainment/films/1044155/Fantastic-Beasts-The-Crimes-of-Grindelwald-reviews-critics-jk-rowling-jude-law-dumbledore "Fantastic Beasts 2 ulasan: Apakah yang dikatakan pengkritik tentang The Crimes of Grindelwald?"] Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 15 November 2018. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  4. ^ "Anugerah Filem Bafta 2019: Semua calon". BBC News. 9 Januari 2019. Dicapai pada 9 Januari 2019.
  5. ^ Rubin, Rebecca (6 November 2020). fantastic-beasts-3-release-date-delayed-1234824604/ "'Fantastic Beasts 3' Tarikh Tayangan Ditunda ke 2022" Check |url= value (bantuan). Variety. Dicapai pada 6 November 2020.
  6. ^ "Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)". Dicapai pada Templat:Data RT. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= (bantuan)
  7. ^ "Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald ulasan". Dicapai pada 24 Oktober 2020. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  8. ^ toes-score-worst-harry-potter-franchise/ "Fantastic Beasts 2 Rotten Tomatoes Score Terburuk dalam Francais Harry Potter" Check |url= value (bantuan). ScreenRant. 8 November 2018. Dicapai pada 9 November 2018.
  9. ^ Jason Dietz. "Setiap Francais Filem, Peringkat". Metacritic. Dicapai pada 10 November 2018. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan opening tidak disediakan
  11. ^ Barker, Andrew (8 November 2018). "Ulasan Filem: 'Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald'". Variety. Penske Media. /web/20181108235131/https://variety.com/2018/film/reviews/fantastic-beasts-crimes-of-grindelwald-review-1203023598/ Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada 8 November 2018. Dicapai pada 8 November 2018.
  12. ^ Petridis. "Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald ulasan – Dumbledore Jude Law bersinar dalam sekuel kendur". Diarkibkan daripada yang asal pada 8 November 2018. Dicapai pada 8 November 2018. Unknown parameter |lokasi= ignored (bantuan); Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  13. ^ Travers, Peter (15 November 2018). "'Fantastic Beasts: Crimes of Grindelwald' Review: Sequel's Strictly for the Pottermores". Rolling Stone.
  14. ^ Justin Chang (8 November 2018). "Review: 'Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald' is one great big Dumble-snore". Los Angeles Times.
  15. ^ Tapley, Kristopher (January 15, 2019). "Avengers,' 'Lost in Space,' 'Ready Player One' Lead Visual Effects Society Nominations". Variety. Dicapai pada January 17, 2019.
  16. ^ Pond, Steve (10 February 2019). "BAFTA Awards 2019: 'The Favourite' Dominates, But 'Roma' Wins the Big One". The Wrap. Dicapai pada 10 February 2019.
  17. ^ Mancuso, Vinnie (July 15, 2019). "'Avengers: Endgame', 'Game of Thrones' Lead the 2019 Saturn Awards Nominations". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada July 16, 2019. Dicapai pada July 16, 2019.
  18. ^ "Newt Scamander - Pottermore". Pottermore (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2017. Dicapai pada 14 Mac 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  19. ^ McNary, Dave; Khatchatourian, Maane (13 Oktober 2016). "'Fantastic Beasts and Where to Find Them' to Be Five-Film Franchise". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Oktober 2016. Dicapai pada 2 November 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  20. ^ Hibberd, James (12 Julai 2018). "First look at Young Newt in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 September 2018. Dicapai pada 26 September 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  21. ^ a b c d Lee, Ashley (12 April 2017). "Jude Law to Play Young Dumbledore in 'Fantastic Beasts' Sequel". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 April 2017. Dicapai pada 14 April 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  22. ^ a b c d e f g h Chitwood, Adam (23 Ogos 2018). "'Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald' Character Descriptions Reveal Plot Details". Collider (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Ogos 2018. Dicapai pada 31 Ogos 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  23. ^ Kroll, Justin (25 Januari 2017). "Joby Harold to Do Page-One Rewrite of 'The Flash' Script (EXCLUSIVE)". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Mei 2017. Dicapai pada 26 Januari 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  24. ^ Ford, Rebecca (10 Ogos 2016). "'Harry Potter' Spinoff 'Fantastic Beasts' Adds Zoe Kravitz (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Ogos 2016. Dicapai pada 2 November 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  25. ^ a b Whitbrook, James (16 November 2017). "Fantastic Beasts 2 Has a New Name and a First Look at the Cast". io9. Dicapai pada 16 November 2017.
  26. ^ "'Fantastic Beasts 2': Callum Turner to Play Eddie Redmayne's Brother (EXCLUSIVE)". Variety. 21 April 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Jun 2017. Dicapai pada 3 Julai 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  27. ^ "Fantastic Beasts actress Claudia Kim breaks silence on playing Nagini". Entertainment Weekly. 25 September 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2018. Dicapai pada 25 September 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  28. ^ a b c Tartaglione, Nancy (3 Julai 2017). "'Fantastic Beasts' Sequel Reveals Plot Details, Adds Cast As Shooting Starts". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Julai 2017. Dicapai pada 3 Julai 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  29. ^ a b "Everything we know about The Crimes of Grindelwald so far - Pottermore". Diarkibkan daripada yang asal pada 22 November 2017. Dicapai pada 19 November 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  30. ^ "Jude Law to Play Young Dumbledore in 'Fantastic Beasts' Sequel (EXCLUSIVE)". Variety. 12 April 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Jun 2018. Dicapai pada 12 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  31. ^ "Jude Law cast as Albus Dumbledore in next Fantastic Beasts film". Pottermore. 12 April 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 April 2017. Dicapai pada 12 April 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  32. ^ a b "11 intriguing moments from the third Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald trailer". Pottermore. 25 September 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2018. Dicapai pada 25 September 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  33. ^ Fleming Jr, Mike (1 November 2016). "Johnny Depp To Co-Star In J.K. Rowling's 'Fantastic Beasts' Sequel At Warner Bros". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2016. Dicapai pada 2 November 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  34. ^ "Davids Yates and Heyman Spill Fantastic Beasts Secrets: Paris, Dumbledore, Depp, Credence and more!". The Leaky Cauldron. 8 November 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 November 2016. Dicapai pada 9 November 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  35. ^ "Johnny Depp breaks silence on Fantastic Beasts sequel role". Entertainment Weekly. 11 Oktober 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Oktober 2018. Dicapai pada 12 Oktober 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  36. ^ "Fantastic Beasts fans are going crazy about the return of this Harry Potter star in The Crimes of Grindelwald". Digital Spy. 25 September 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2018. Dicapai pada 25 September 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  37. ^ a b c d McClusky, Megan (6 Oktober 2017). "Pottermore Just Dropped Important Fantastic Beasts and Where to Find Them News. One Name Stands Out". Time. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Oktober 2017. Dicapai pada 7 Oktober 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  38. ^ "The real Nicolas Flamel and the Philosopher's Stone - Pottermore". Diarkibkan daripada yang asal pada 6 September 2017. Dicapai pada 30 November 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  39. ^ N'Duka, Amanda (22 September 2017). "'Fantastic Beasts And Where To Find Them' Sequel Adds David Sakurai". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2017. Dicapai pada 22 September 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  40. ^ Lampert, Nicole (9 Mac 2018). "From babies to beasts: Call The Midwife actress Victoria Yeates on her magical new role". Daily Mail. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Mac 2018. Dicapai pada 23 Julai 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  41. ^ Japco, Sally (29 Mac 2018). "'Fantastic Beasts 2' Spoilers: 'Legends' Actress Cast As Laurena Kama". International Business Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Mac 2018. Dicapai pada 5 Mei 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]