Gallimimus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gallimimus
Julat zaman: Zaman Batu Kapur Akhir, 70 Ma
Rangka distruktur semula (berdasarkan holotip dewasa dan spesimen muda), Muzium Sejarah Alami, London
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Reptilia
Klad: Dinosauria
Order: Saurischia
Suborder: Theropoda
Klad: Ornithomimosauria
Keluarga: Ornithomimidae
Genus: Gallimimus
Osmólska et al., 1972
Spesies:
G. bullatus
Nama binomial
Gallimimus bullatus
Osmólska et al., 1972
Sinonim

Gallimimus ialah genus dinosaur teropod yang hidup di kawasan yang kini dikenali sebagai Mongolia semasa zaman Cretaceous Akhir, kira-kira tujuh puluh juta tahun dahulu (mya). Beberapa fosil dalam pelbagai peringkat pertumbuhan ditemui oleh ekspedisi Poland-Mongolia di Gurun Gobi Mongolia pada tahun 1960-an; rangka besar yang ditemui di rantau ini telah dijadikan spesimen holotaip genus dan spesies baharu Gallimimus bullatus pada tahun 1972. Nama generik bermaksud "mimik ayam", merujuk kepada persamaan antara vertebra lehernya dan vertebra Galliformes. Nama khusus itu berasal dari bulla, kapsul emas yang dipakai oleh pemuda Rom, merujuk kepada struktur bulbous di pangkal tengkorak Gallimimus. Pada masa ia dinamakan, fosil Gallimimus mewakili bahan ornithomimid ("dinosaurus burung unta") yang paling lengkap dan terpelihara yang paling baik yang ditemui, dan genus itu kekal sebagai salah satu ahli kumpulan yang paling terkenal.

Gallimimus ialah ornithomimid terbesar yang diketahui; dewasa adalah kira-kira 6 meter (20 kaki) panjang, 1.9 meter (6 kaki 3 in) tinggi di pinggul dan berat kira-kira 440–450 kilogram (970–990 lb). Seperti yang dibuktikan oleh saudaranya Ornithomimus, ia akan mempunyai bulu. Kepalanya kecil dan ringan dengan mata besar yang menghadap ke sisi.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.