Gari (halia)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gari

Gari (Jepun: ガリ) ialah sejenis tsukemono (sayur-sayuran jeruk). Ia halia yang dihiris muda halus yang manis yang telah diperam dalam larutan gula dan cuka. Halia muda biasanya disukai untuk gari kerana isi lembut dan rasa manisnya. Gari sering dihidangkan dan dimakan selepas sushi, dan kadangkala dipanggil halia sushi. Ia dianggap penting dalam pembentangan sushi. Ia digunakan untuk membersihkan lelangit setelah memakan kepingan sushi yang berlainan, atau secara alternatif sebelum atau selepas makan.

Apabila disediakan secara tradisional, gari biasanya mempunyai warna kuning pucat hingga warna merah jambu akibat proses penjerukan. Hanya halia yang sangat muda akan menampilkan sedikit warna merah jambu.[1] Banyak jenama gari yang dihasilkan secara komersil berwarna merah jambu (biasanya akibat E124 atau jus bit), sama ada untuk meningkatkan warna atau kerana halia yang digunakan terlalu matang untuk bertukar menjadi merah jambu semasa penjerukan.

Sebagai satu bentuk halia, gari mempunyai ciri-ciri anti-mikrob kecil, yang mungkin berguna apabila memakan makanan mentah.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Setsuko Yoshizuka. "Pickled Ginger". About.com. Dicapai pada 2012-10-18..
  2. ^ "Detailed Frequently Asked Questions — Beyond The Basics, Making Sushi at Home, and Where to Find Sushi Grade Fish". Dicapai pada 2013-02-24.