Geoje

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bandaraya Geoje
بندراي ڬؤجئ
Pemandangan menghadap ke Gunung Okpo dan pelabuhan di Geoje pada tahun 2005
Lokasi Bandaraya Geoje
Peta Bandaraya Geoje
Transkripsi bahasa Korea
Nama Hangul거제시
Nama Hanja巨濟市
Nama Perumian SemakanGeoje-si
Nama McCune-ReischauerKŏje-shi
Nama lainGeoje (거세, 巨濟)
Maklumat pentadbiran
Negara Korea Selatan
KawasanYeongnam
Subpembahagian10 kejiranan, 9 perbandaran
Maklumat am
Luas402.3 km² (155.3 sq mi)
Populasi (Februari 2012)243,736
Koordinat34°54′00″N 128°40′00″E / 34.9°N 128.66666°E / 34.9; 128.66666Koordinat: 34°54′00″N 128°40′00″E / 34.9°N 128.66666°E / 34.9; 128.66666
LoghatGyeongsang
Laman sesawang
www.geoje.go.kr
Geoje is located in Bumi
Geoje
Geoje (Bumi)

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Geoje (Hangeul: 거제; Hanja: 巨濟市) merupakan sebuah bandar raya yang terletak di wilayah Gyeongsang Selatan, di luar pantai bandar pelabuhan Busan, Korea Selatan. Bandar ini terdiri daripada beberapa pulau, yang setakat ini yang terbesar ialah Pulau Geoje.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan Geoje ini diambil dari perkataan geo (거) dan je (제) bermaksud "penyelamat terbaik" dalam bahasa Korea.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Geoje mempunyai sejarah yang menjangkau beribu-ribu tahun dahulu. Pelbagai artifak sejak zaman Neolitik (Jeulmun) telah ditemui di penggalian arkeologi di Naedo, Sandaldo, dan Isudo. Walaupun tiada sejarah bertulis boleh ditemui dari era ini, penggalian menunjukkan bukti banyak pertubuhan kecil di sepanjang bandar. Bukti bertulis pertama Geoje muncul, menjadi salah satu daripada dua bahagian utama kerajaan Dokro, ahli konfederasi Byeonhan (sekitar 0-300 SM). Konfederasi Byeonhan perlahan-lahan memberi laluan kepada konfederasi Gaya (42-562 SM). Gaya akhirnya tunduk kepada kerajaan Silla.

Pada tahun 757, raja Gyeongdeok (Silla) mengklasifikasikan pulau itu sebagai "Geoje-gun" "거제군" (kaunti Geoje). Geoje Moden diklasifikasikan sebagai "si" (시) yang bermaksud bandar. Uijong (Goryeo) melarikan diri secara diam-diam ke Geoje apabila Jeong Jung-bu membangkitkan pemberontakan terhadapnya, menjadikan abangnya, Myeongjong sebagai raja. Geoje berfungsi sebagai lokasi strategik sebagai tempat persiapan pasukan tentera laut bagi Ekspedisi Timur Gihae (기해동정) pada tahun 1419 yang diketuai oleh jeneral Yi Jong-mu. Pada masa Perang Tujuh Tahun pada tahun 1592, laksamana Yi Sun-sin memperoleh kemenangan yang hebat terhadap penceroboh Jepun berhampiran bandar Okpo di Geoje. Sejak itu, Yi diberikan gelaran, "Chung Mu Gong," yang diterjemahkan ke bahasa Melayu dengan gelaran "Pendapat Penghormatan Negara Besar."

Dalam Perang Korea (1950–53), Jeneral Douglas MacArthur menjadikan Geoje sebagai tempat penempatan 170,000 tawanan perang, dan membina sebuah kem tawanan perang berukuran 11.8 kilometer persegi. Penjara itu penuh dengan pelanggaran hak asasi manusia, termasuk pelaksanaan ringkasan dan penggunaan penyeksaan yang meluas terhadap banduan oleh tentera Kanada dan Amerika. Wartawan British Alan Winnington dan wartawan Australia Wilfred Burchett menjalankan penyelidikan yang meluas untuk mendokumentasikan pelanggaran hak asasi manusia ini, dan bersama-sama menerbitkan penemuan mereka pada tahun 1952. Selepas perang, sebahagian tanah (23,000 m2) telah ditukar menjadi tarikan pelancong. [1]

Konvensyen Geneva 1949 gagal meramalkan perkembangan kumpulan banduan tegar dan tersusun di Geoje (1951-52) atau memberi perlindungan dalam menangani tentangan yang degil, terutamanya akibat layanan keras yang dilakukan oleh banduan.

Dalam beberapa dekad yang lalu Geoje telah muncul sebagai peneraju dalam industri pembinaan kapal. Disebabkan industri yang berterusan, Geoje terlepas daripada kesan negatif kejatuhan pasaran Asia pada tahun 1997.

Beberapa orang terkenal dari Geoje termasuk;

  1. Bekas presiden Korea, Kim Young-sam
  2. Penyair Yu Chi-hwan, lebih dikenali dengan nama Cheongma.
  3. Presiden Moon Jae-in

Demografi[sunting | sunting sumber]

Menurut sebuah buku yang diterbitkan oleh Geoje City pada Mei 2014, Geoje mempunyai populasi sebanyak 243,736. 12,240 daripadanya adalah warga asing (bukan warga Korea). Sebahagian besar penduduk bergantung kepada pembinaan kapal untuk menampung kehidupan mereka, dan ini dapat dibuktikan dengan fakta bahawa hampir 33% pekerja bekerja dalam industri pembinaan kapal.

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Geoje menawarkan pelbagai tarikan, termasuk pulau Haegeumgang di Oedo, taman botani gaya barat laut di taman negara Hallyeo-Haesang yang dibina oleh Lee Chang-ho dan isterinya apabila mereka menetap disana dari tahun 1969. Pelawat-pelawat melawat dengan menggunakan bot feri dari pelabuhan yang berdekatan dengan pulau-pulau itu.

Pelancong juga melawat Jisim untuk melakukan aktiviti trekking. Jisim terkenal dengan tumbuh-tumbuhan Camellia. Bagaimanapun, taufan Maemi (2003) telah menjejaskan tumbuhan tersebut. Satu lagi tarikan pelancong yang popular di Haegeumgang (terletak ditenggara Geoje) ialah Gua Sipja Donggul. Patung buddha dan shamanisme boleh didapati di dalam gua tersebut.

Geoje ialah pulau kedua terbesar di Korea, jadi penemuan lokasi ini paling mudah dilakukan menggunakan peta pelancongan.

Tapak Bersejarah dan Budaya[sunting | sunting sumber]

Kem POW Geoje[sunting | sunting sumber]

Kem POW Geoje (거제도포로수용소) merupakan sebuah kem tahanan tawanan perang warga Korea Utara yang ditangkap semasa perang Korea (1951). Ia adalah tapak rusuhan penjara pada 8 Mei 1952, yang menjadi topik fiksyen penulis Cina-Amerika, Ha Jin.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Geoje P.O.W. Camp 거제포로수용소". Visit Korea (sudah diarkib). 2005-4-11. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-04-11. Dicapai pada 2005-06-03. Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)