Happy Asmara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Happy Asmara
Happy Asmara pada 2021.
Kelahiran
Heppy Rismanda Hendranata

(1999-07-10) 10 Julai 1999 (umur 24)
WarganegaraIndonesia
Nama lain
  • Happy Asmara
  • Happy Rism
Pekerjaan
IbuDwi Yusliati
BapaHendro Siswantoro
Kerjaya muzik
Genre
Instrumen
Tandatangan

Heppy Rismanda Hendranata, (lahir di Kediri, Jawa Timur, Indonesia, 10 Julai 1999; umur 24 tahun) atau lebih dikenali sebagai Happy Asmara[1][2] ialah penyanyi dan penulis lagu dangdut dan koplo kebangsaan Indonesia. Lagu berjudul "Tak Ikhlasno" menjadi salah satu karyanya yang paling popular.[3] Namanya menjadi terkenal kerana merilis lagu "Dalan Liyane".

Happy Asmara telah mencipta banyak lagu, ada yang diciptakan oleh Happy Asmara sendiri, ada yang diciptakan oleh Happy bersama rakan-rakannya, lagu-lagu itu ditulis dengan lirik berbahasa Jawa, lagu pertamanya berjudul "Salah", semua lagu yang ditulis dipersembahkan oleh Happy sendiri, tak butuh waktu lama lagu itu menjadi booming dan bahkan menjadi trending di YouTube.

Happy Asmara mempunyai kumpulan sokongan peminat dari bandar-bandar yang berbeza, bahkan dari luar negara, mereka menamainya "PASHATI" atau Pasukan Happy Asmara Sejati, yang dirasmikan pada 10 Julai 2016.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Ketika berumur 10 tahun, Happy Asmara terpilih untuk menjadi model majalah kanak-kanak. Seiring berjalannya waktu, bakat Happy Asmara lain dalam bidang nyanyian mula ditunjukkan. Dia mula melatih vokalnya sejak dia di Sekolah Menengah Pertama.

Happy Asmara menjalani kariernya sebagai vokalis band indie di Kediri. Penyertaan dalam band bermula ketika Happy Asmara masih di sekolah menengah pertama. Sebagai vokalis band, Happy Asmara sering mengambil bahagian dalam festival. Dia telah muncul dari pentas ke pentas. Sebenarnya, ketika dia masih menjadi vokalis, Happy Asmara menyanyi dari satu kampung ke kampung yang lain.

Pedangdut itu mengatakan bahawa jika dia sangat menyukai lagu-lagu bergenre pop, hanya kerana keperluan ekonominya, dia kemudian memilih untuk beralih dan menjadi pedangdut sampai kini. Impiannya selain menjadi penyanyi ia juga ingin menjadi guru, Happy Asmara tercatat sebagai mahasiswi jurusan PGSD (Pendidikan Guru Sekolah Dasar) di Universiti Terbuka di Kediri.

Gaya muzik[sunting | sunting sumber]

Sebahagian besar lagu yang dinyanyikan oleh Happy adalah lagu dengan lirik berbahasa jawa, tapi ada sebahagian lagu yang dinyanyikan dengan bahasa Indonesia, bahkan ada sedikit lagu Minang dan Melayu, contohnya Bukan Cinta Biasa milik Siti Nurhaliza, namun lagu itu diubah lalu dinyanyikan Happy Asmara dengan genre musik dangdut atau koplo.

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

Tajuk Tahun Pencipta Lagu Video
"Salah" 2019 Happy Rism Music Video
"Tak Ikhlasno" Happy Rism Music Video
"Balik Kanan Wae" Faudzi Ahmad Music Video
"Ojo Geton" Happy Rism X Desti Arindi Music Video
"Kebal Kelaran" 2020 Happy Rism X Desti Arindi Music Video
Lirik Video
"Sampun Lilo" Happy Rism Music Video
"Bahagiamu" Happy Rism X Ferry Pratama Music Video
"Iri Bilang Boss" Happy Rism X Bayu G2B Video Music
"Wes Tatas" Vicky Prasetyo X Happy Rism Music Video
"Purik" Heru Sonata Music Video
"Ojo Dadi Pecundang" 2021 Bayu G2B Music Video
"Tak Warahi Carane" Happy Rism Music Video

Anugerah & pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2020 Ambyar Awards 2020 Lagu Patah Hati Favorit Tercalon
Pendatang Baru Terambyar Tercalon
Penyanyi Cover Lagu Terambyar Tercalon
Penyanyi Wanita Favorit Terambyar Tercalon
Anugerah Dangdut Indonesia 2020 Penyanyi Dangdut Pendatang Baru Paling Di Hati Tercalon
Kolaborasi Dangdut Paling Di Hati (Bersama Gamma1) Tercalon
Lagu Dangdut Paling Di Hati (Sambel Terasi) Tercalon
Popdut Terpopuler (Apakah Itu Cinta) Menang
Popdut Terpopuler (Bukan Cinta Biasa, Hareudang) Tercalon
Tersosmed, Fanbase Tergaul (Pashati) Tercalon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "10 Potret Manis Happy Asmara Saat Kenakan Hijab Bikin Hati Adem". IDN Times (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 20 Februari 2020.
  2. ^ "4 Fakta Penyanyi Cantik Happy Asmara Pelantun 'Dalan Liyane'". merdeka.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 10 April 2020.
  3. ^ "Banyak Yang Cover Lagunya, Happy Asmara: Aku Senang Karyaku Dikenang". Jawapos.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 22 Oktober 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]