Hubungan Norway-Palestin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Norway-Palestin

Norway

Palestin

Hubungan Norway–Palestin ialah hubungan dua hala antara Kerajaan Norway dan Negara Palestin . Palestin mempunyai misi diplomatik di Oslo, manakala Norway mempunyai pejabat perwakilan di Al-Ram . Norway masih belum memberikan pengiktirafan diplomatik rasmi kepada Palestin.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Parti Buruh, parti pemerintah pada masa itu, memegang jawatan pro-Israel. Bagi majoriti warga Norway yang bukan sosialis dan Kristian, negara Yahudi baharu mewakili realisasi Ramalan dalam Perjanjian Lama. Norway digambarkan pada masa itu sebagai negara yang paling pro-Israel daripada tiga negara Nordik.[1] Bagaimanapun, sokongan Buruh terhadap Israel tidak boleh dipertikaikan, kerana pada tahun 1945 parti itu menganggap penubuhan negara Yahudi sebagai "tidak mungkin dan tidak adil". Usul parti tersebut untuk permasalahan Yahudi adalah bersifat bukan Zionis, iaitu mengasimilasikan Yahudi ke negara Eropah masing-masing.[1]

Selepas Knut Frydenlund menjadi menteri luar negeri pada tahun 1973, beliau memainkan peranan penting dalam mempromosikan tuntutan Palestin pada awal kerjaya politiknya. Walau bagaimanapun, pada tahun 1974, Norway adalah antara lapan negeri yang mengundi menentang pemberian status pemerhati PPP dalam Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Norway membantu mengatur Perjanjian Oslo. Untuk menandatangani Perjanjian Oslo, Jawatankuasa Nobel Norway menganugerahkan Hadiah Keamanan Nobel 1994.

Untuk berkomunikasi dengan lebih baik dengan ibu pejabat PPP di Tunis, Norway juga menubuhkan kedutaan di ibu negara Tunisia.[2]

Pada Jun 2022, kerajaan Norway mengumumkan permulaan pelabelan produk dari penempatan mengikut pendekatan EU.[3]

Pada 27 Oktober 2023, Norway adalah salah satu daripada 121 negara yang mengundi menyokong resolusi Perhimpunan Agung yang menyeru gencatan senjata segera terhadap pertempuran antara Israel dan Gaza.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan auto tidak disediakan
  2. ^ "Flytter norsk ambassade fra Tunisia til Algerie". Bergens Tidende (dalam bahasa Norway). Norwegian News Agency. 19 January 2007. Dicapai pada 25 November 2021.
  3. ^ "Israel hardt ut mot Norge for merking av bosetterprodukter". 11 June 2022.
  4. ^ Wintour, Patrick (27 October 2023). "Israel-Gaza war: UN general assembly calls for 'immediate, durable humanitarian truce'". The Guardian.

Templat:Foreign relations of Norway