Ismail ibn Musa Menk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mufti Ismail ibn Musa Menk (lahir 27 Jun 1975) ialah seorang sarjana Islam Zimbabwe yang berasal dari India. Beliau ialah Mufti Besar masyarakat Islam Zimbabwe, yang membentuk kira-kira 1% daripada jumlah penduduk negara itu, dan ketua jabatan fatwa untuk Majlis Ulama Islam Zimbabwe.

Mufti Menk berucap di persidangan Anugerah Kecemerlangan Perniagaan Negeri Kerala, India pada tahun 2015.

Mufti Menk dinobatkan sebagai salah satu daripada 500 Muslim Paling Berpengaruh di dunia oleh Institut Pemikiran Islam Diraja Aal al-Bayt di Jordan pada 2013, 2014 dan 2017 [1].

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Menk dilahirkan pada 27 Jun 1975 di Salisbury kepada ibu bapa India Gujarati daripada komuniti Bharuchi Vohra Patel, iaitu anak kepada Maulana Musa Ibrahim Menk, seorang pendakwah Islam di Zimbabwe. Mufti Menk boleh bertutur dalam Gujarati dan Urdu kerana ibu bapanya adalah pendatang dari India. Mengikut kebiasaan dengan masyarakat Bharachi Vohra, beliau menjalani pengajian awal dengan bapanya, Moulana Musa dalam menghafal al-Quran dan belajar bahasa Arab. Beliau menghadiri Kolej St. John (Harare) untuk sekolah menengah. Beliau kemudiannya menamatkan pendidikan agama dan kursus Mufti dari Kantharia Darul Uloom yang terletak di Gujarat, India[2]. Menk telah dikenal pasti sebagai Deobandi serta Salafi oleh sumber yang berbeza, walaupun beliau tidak secara terbuka mengakui penglibatannya dalam mana-mana gerakan.

Pandangan[sunting | sunting sumber]

Mufti Menk menentang keganasan dan telah berjanji untuk membantu dalam mengekang ekstremisme agama di Maldives. Pada 31 Mac 2018, beliau menggesa orang Islam Liberia untuk mengelakkan keganasan Muslim-Kristian, dengan alasan bahawa orang Islam dan Kristian adalah adik-beradik daripada satu bapa, iaitu nabi Adam. Beliau menyatakan media barat telah menyebabkan kekeliruan pada seluruh dunia dalam menyampaikan mesej bahawa umat Islam adalah pengganas. Menurut Gulf News, Menk berkata bahawa setiap orang di bumi ini adalah sebahagian daripada sebuah keluarga dan mempunyai satu Pencipta. Oleh itu, tiada sesiapa pun berhak untuk memaksa apa-apa kepercayaan atau kepercayaan kepada orang lain.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About". Mufti Menk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-08-16.
  2. ^ "Mufti Menk Official". Mufti Menk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-08-16.