Jabuticaba

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jabuticaba
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
P. cauliflora
Nama binomial
Plinia cauliflora
(Mart.) Kausel
Sinonim

Eugenia cauliflora (Mart.) DC.
Eugenia jaboticaba Kiaersk.
Myrcia jaboticaba Baill.
Myrciaria cauliflora (Mart.) O.Berg
Myrciaria jaboticaba (Vell.) O.Berg
Myrtus cauliflora Mart.
Myrtus jaboticaba Vell.[1]

Jabuticaba (sebutan dalam bahasa Portugis: [ʒabutiˈkabɐ atau ʒabutʃiˈkabɐ]) (Plinia cauliflora) adalah pokok buah dalam keluarga Myrtaceae berasal dari negeri Minas Gerais dan São Paulo di barat daya Brazil. Spesies yang berkaitan dengan genus Myrciaria, selalunya dipanggali dengan nama umum yang sama, yang berasal dari Brazil, Argentina, Paraguay, Peru dan Bolivia. Pokok ini ditanam untuk buah-buahannya yang berwarna ungu-hitam berisi putih; buah ini boleh dimakan mentah atau digunakan untuk membuat jeli dan minuman (jus biasa atau wain). Nama-nama biasa yang lain termasuk Pokok Anggur Brazil, Jaboticaba, Jabotica, Jabuticabeira, Guaperu, Guapuru, Hivapuru, Sabará dan Ybapuru (Guarani).

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Pokok[sunting | sunting sumber]

Pokok Jabuticaba
Pokok Jabuticaba

Pokok ini adalah malar hijau yang lambat berkembang. Pokok ini mempunyai daun yang berwarna salmon ketika masih dalam bentuk anak pokok, di mana daunnya akan berubah ke warna hijua jika ia matang. Pokok itu lebih suka lembap, kaya mineral, tanah sedikit berasid. Ia secara meluas menyesuaikan diri, bagaimanapun, dan tumbuh dengan baik walaupun pada alkali tanah jenis pantai-pasir, selagi mereka cenderung dan pengairan. Bunga yang berwarna putih dan tumbuh terus daripada yang batang dalam kauliflori kebiasaan. Dalam keadaan tidak diusahakan, pokok itu mungkin berbunga dan berbuah hanya sekali atau dua kali setahun, tetapi apabila ia berterusan diairi bunga dengan kerap, dan buah-buahan segar boleh didapati sepanjang tahun di kawasan tropika.

Buah[sunting | sunting sumber]

Buah ini berkulit tebal dan biasanya berukuran 3-4 cm diameter. Buah ini juga menyerupai anggur berkulit licin. Ia mempunyai kulit tebal, ungu, dan astringen yang melitupi isi lembut merah jambu, putih atau cerah. Terbenam dalam isi adalah 1-4 biji yang besar, yang berbeza-beza dalam bentuk bergantung kepada spesies.[2] Biasa di pasaran Brazil, sebahagian besar jabuticaba dimakan segar; populariti buah ini telah disamakan dengan yang anggur di Amerika Syarikat. Buah-buahan segar boleh mula menapai 3 hingga 4 hari selepas dituai, jadi buah ini sering digunakan untuk membuat jem, tart, wain yang kuat, dan likur. Oleh kerana amat hayat simpanan yang pendek, buah-buahan segar jabuticaba adalah sangat jarang berlaku di pasaran di luar kawasan penanaman. Secara tradisinya, jika merebuas kulit astringen yang dikeringkan oleh matahari telah digunakan sebagai rawatan untuk hemoptisis, asma, cirit-birit, dan ubat kumur untuk keradangan tonsil kronik.

Daun-daun Plinia cauliflora

Beberapa antioksida dan anti-radang sebatian anti-kanser telah diasingkan daripada buah.[3] Keunikan ini dipunyai oleh buah jaboticabin.

Di Brazil beberapa spesies buah yang berkaitan, iaitu Myrciaria tenella dan M. trunciflora, berkongsi nama biasa yang sama. Walaupun semua spesies jabuticaba adalah subtropika dan boleh bertolak ansur dengan ringan, pembekuan ringkas, beberapa spesies mungkin sedikit lebih tahan sejuk. Penanaman komersial buah-buahan di dalam Hemisfera Utara adalah lebih dihadkan oleh pertumbuhan yang amat perlahan dan hayat simpanan yang pendek daripada dengan keperluan suhu. Tumbuhan dicantumkan boleh membuahkan hasil dalam 5 tahun; benih yang ditanam pokok mungkin mengambil masa 10 hingga 20 tahun untuk membuahkan hasil, walaupun pertumbuhan perlahan dan saiz yang kecil apabila tidak matang menjadikan mereka popular sebagai bonsai atau tanaman hiasan dalam bekas yang di kawasan-kawasan beriklim sederhana. Jabuticaba agak menyesuaikan diri dengan pelbagai jenis keadaan yang semakin meningkat, bertolak ansur dengan pasir atau tanah yan penuh mineral. Pokok ini menyesuaikan diri di tanah masin atau semburan garam. Pokok ini juga toleran kemarau yang sederhana, walaupun pengeluaran buah-buahan boleh dikurangkan, dan pengairan akan diperlukan kemarau panjang atau teruk.

Aspek kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Nama jabuticaba, berasal dari perkataan Tupi Jabuti (kura-kura) + Caba (tempat), bermaksud tempat dimana kamu akan jumpa kura-kura. Nama pokok ini dalam bahasa Guarani adalah "Yvapuru", dimana yva bermaksud buah dan perkataan onomatopeik purũ bermaksud bunyi kerangupan buah itu apabila digigit.

Sebuah lagu tradisional dari rantau timur Bolivia merujuk kepada seorang wanita muda kerana mempunyai "mata seperti guapuru" (kerana kelembutan hitamnya) dan mulut "semanis achachairu."[4]

Pokok jabuticaba, yang muncul sebagai penjaga pada jata Contagem, Minas Gerais, Brazil,[5] telah menjadi satu spesies digunakan secara meluas dalam seni bonsai, terutamanya di Taiwan dan sebahagian di Caribbean.

Di Brazil, ia adalah perkara biasa untuk merujuk kepada sesuatu yang dikatakan unik untuk negara ini sebagai "jabuticaba" kerana kononnya pokok itu hanya tumbuh di Brazil. Ia biasanya ungkapan pejoratif.[6][7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Taxon: Plinia cauliflora (Mart.) Kausel". Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. 2012-12-18. Dicapai pada 2013-01-18.
  2. ^ Boning, Charles (2006). Florida's Best Fruiting Plants: Native and Exotic Trees, Shrubs and Vines. Sarasota, Florida: Pineapple Press, Inc. m/s. 104.
  3. ^ Reynertson KA, Wallace AM, Adachi S, Gil RR, Yang H, Basile MJ, D'Armiento J, Weinstein IB, Kennelly EJ. Bioactive depsides and anthocyanins from jaboticaba (Myrciaria cauliflora). J Nat Prod. 2006 Aug;69(8):1228-30 PMID 16933884 doi:10.1021/np0600999.
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-18. Dicapai pada 2014-08-25.
  5. ^ Brazilian Flags
  6. ^ "Gente que rega: Lula no país das jabuticabas". Folha de S.Paulo. 2003-09-07. A jabuticabeira e o seu fruto têm presença constante no conjunto de metáforas que assola o país. O que geralmente está em discussão quando alguém menciona o fruto negro da árvore da família Myrtaceae são as peculiaridades brasileiras. "Se só existe no Brasil e não é jabuticaba, desconfie", reza o ditado. Translation: The jabuticaba tree and its fruit has a constant presence in the set of metaphors which ravages the country. What is generally in debate when someone mentions the Myrtaceae family tree's black fruit are Brazilian peculiarities. 'If it just exists in Brazil and is not jabuticaba, suspect it', so goes the saying.
  7. ^ "A jabuticaba e os vira-latas nacionais". Valor Econômico. 2012-10-22. "Existe só no Brasil e não é jabuticaba? Não presta". Poucos ditados concentram tão bem, em mensagem tão convincente, uma ideia tão equivocada. Translation: "Does it exist only in Brazil and is it not a jabuticaba? It is no good." Too few sayings sum up so well, in as convicent a message, such a wrong idea.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]