Kecacatan kornea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kecacatan kornea
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Nama lain
Kekaburan kornea, kornea tidak telus, parit kornea
PengkhususanOftalmologi Sunting ini di Wikidata
GejalaKehilangan penglihatan
KerumitanKebutaan
Permulaan biasa
Kongenital atau diperoleh
RawatanPemindahan kornea
KekerapanPunca keempat kebutaan global (5.1%).[1]
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kecacatan kornea merupakan keadaan seseorang hilang ketelusan yang normal pada bahagian kornea mata. Kornea manusia yang normal mampu membolehkan cahaya menembusinya tetapi kornea yang cacat cahaya tidak dapat menembusinya. Kecacatan kornea kebiasaanya disebabkan oleh parutan. Ketelusan kornea seseorang bergantung pada diameter seragam, jarak dan susunan fibril kolagen yang tetap di dalam stroma. Perubahan jarak fibril kolagen dalam pelbagai keadaan seperti edema, parut, dan distrofi kornea makula secara klinikal dikaitkan dengan kecacatan kornea.[2]

Punca-punca[sunting | sunting sumber]

Kecacatan kornea boleh berlaku sejak lahir atau secara kongenital yang mungkin berlaku sebagai anomali perkembangan atau selepas trauma kelahiran. Punca kecataan kornea kongenital termasuk sklerokornea, trauma, ulser, mucopolysaccharidosis, anomali Peter, dan distrofi endotelium keturunan kongenital.[3] Selain itu juga, kecederaan pada bahagian kanta mata, ulser kornea, dan xeroftalmia yang disebabkan oleh kekurangan vitamin A juga merupakan punca bagi kecacatan kornea.[4] Kecacatan kornea juga berpunca daripada penyakit berjangkit bawaan bakteria dan parasit masing-masing dikenali sebagai trakoma dan onkoserkiasis (atau buta sungai).[5][6] Pemfigoid membran mukus mampu menyebabkan kornea menjadi gelap dan kehilangan penglihatan yang normal.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "WHO -Priority eye diseases". www.who.int. Diarkibkan daripada yang asal pada March 22, 2006.
  2. ^ J Alroy , M Haskins, D E Birk (2001). "Altered Corneal Stromal Matrix Organization Is Associated With Mucopolysaccharidosis I, III and VI". Experimental Eye Research. 68 (5): 523–30. doi:10.1006/exer.1998.0622. PMID 10328965.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Ramanjit Sihota; Radhika Tandon (15 July 2015). "The posterior segment". Parsons' diseases of the eye (ed. 22). m/s. 195, 221. ISBN 978-81-312-3818-9.
  4. ^ John P. Whitcher; M. Srinivasan; Madan P. Upadhyay. "Corneal blindness: a global perspective" (PDF). www.who.int.
  5. ^ "What is trachoma". Diarkibkan daripada yang asal pada September 22, 2016.
  6. ^ JHubert H Fam (2019-11-21). "Onchocerciasis (African River Blindness)". American Academy of Ophthalmology.
  7. ^ Schonberg, Stacy; Stokkermans, Thomas J. (2020). "Ocular Pemphigoid". StatPearls. StatPearls Publishing. PMID 30252356.