Syarikat Hindia Timur Inggeris: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
Baris 114: Baris 114:
[[sv:Brittiska Ostindiska Kompaniet]]
[[sv:Brittiska Ostindiska Kompaniet]]
[[tl:East India Company]]
[[tl:East India Company]]
[[ta:பிரித்தானிய கிழக்கிந்திய நிறுவனம்]]
[[ta:பிரித்தானியக் கிழக்கிந்தியக் கம்பனி]]
[[th:บริษัทอินเดียตะวันออก]]
[[th:บริษัทอินเดียตะวันออก]]
[[uk:Британська Ост-Індська компанія]]
[[uk:Британська Ост-Індська компанія]]

Semakan pada 00:24, 26 Februari 2011

Syarikat Hindia Timur Inggeris
Nama asliBritish East India Company Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahPerniagaan, perusahaan, colonial society, East India Company Sunting ini di Wikidata
IndustriPerdagangan antarabangsa, slave trade Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1600
PengasasGeorge White
John Watts Sunting ini di Wikidata
Dibubarkan1 Jun 1874 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatLondon
KeluaranKapas, Sutera, Pewarna nila, gula, garam, spesies, saltpeter, teh, slave trade, candu Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Bendera syarikat dengan Salib St. George di penjurunya

Syarikat Hindia Timur Inggeris (bahasa Inggeris: British East India Company), kadang-kala dikenali dengan nama "John Company" adalah sebuah syarikat perdagangan yang telah dianugerahkan piagam diraja oleh Ratu Elizabeth I pada 31 December 1600. Syarikat ini, dengan panggilan Honourable East India Company, diberi kemudahan untuk menguasai perdagangan di Hindia Timur. Syarikat ini berubah dari syarikat perdagangan kepada sebuah badan yang memerintah India apabila ia mula mempunyai kuasa tentera dan kerajaan tempatan. Syarikat ini ditutup pada 1858. Syarikat Hindia Timur Inggeris ditubuhkan di England pada tahun 1600.Kerajaan British telah memberi kuasa kepada SHTI untuk menjalankan perdagangan antarabangsa dan meluaskan tanah jajahan

Bendera-bendera

Syarikat ini telah mempunyai lima bendera yang berbeza sepanjang hayatnya. Dari 1600 ke 1707, (sebelum Akta Kesatuan yang menyatukan England dan Scotland), corak bendara syarikat terdiri daripada palang St George dikantonnya dengan belang merah dan putih memenuhi kawasan di luar kanton. Selepas 1707, kantonnya diisi dengan Bendera Kesatuan yang terbentuk daripada penyatuan palang St George dengan St Andrew. Pada 1800, Akta Kesatuab menyaksikan Ireland menyertai United Kingdom. Dengan kemasukan Ireland, Bendera Kesatuan berubah dan ini menyebabkan kanton bendara syarikat digubah untuk diisi dengan palang St Patrick. Terdapat ketidakpastian tentang jumlah jalur yang terdapat di dalam bendara syarikat. Laporan-laporan dan lukisan-lukisan sejarah mencadangkan terdapat di antara sembilan dan 13 jalur. Ada di antara dokumen-dokumen ini menyatakan bawah jalur teratas berwarna merah dan ada pula yang mengatakan sebaliknya.

Semasa Revolusi Amerika, bendera syarikat menyerupai bendara Grand Union. Bendara Amerika Syarikat mungkin berasal daripada bendara syarikat ini. Sir Charles Fawcett telah mencadangkan kemungkinan itu pada tahun 1937.[1]

Perbandingan di antara bintang dan jalur dengan bendara syarikat dari rekod sejarah memberikan bukti-bukit yang kukuh. Bendera syarikat yang diberi nama bendera Syarikat John mula digunapakai pada 1600-an. Amerika Syarikat pula hanya mula mengibarkan Bintang dan Jalur pada tahun 1777.

Lihat juga

Rujukan

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.