Putera Andrew, Duke York

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Prince Andrew
Keputeraan (1960-02-19) 19 Februari 1960 (umur 64)
Buckingham Palace, London, England
Nama penuh
Andrew Albert Christian Edward[a]
KerabatWindsor
AyahandaPutera Philip, Duke Edinburgh
BondaRatu Elizabeth II

Putera Andrew, Duke of York, KG, GCVO, CD, ADC (P) (Andrew Albert Christian Edward, lahir 19 Februari 1960) ialah ahli keluarga diraja Britain. Beliau ialah anak ketiga dan anak lelaki kedua Ratu Elizabeth II dan Putera Philip, Duke of Edinburgh. Pada masa kelahirannya, baginda menjadi yang kedua dalam Pewarisan takhta British; Setakat Mei 2019, baginda ialah kelapan dalam pertalian.

Beliau memegang pangkat komander dan pangkat kehormatan naib laksamana (sehingga Februari 2015) di Angkatan Laut Diraja, di mana beliau berkhidmat sebagai juruterbang dan pengajar helikopter yang bertugas dan sebagai kapten kapal perang. Dia melihat perkhidmatan aktif semasa Perang Falklands, terbang di pelbagai misi termasuk peperangan anti-permukaan, peluru berpandu Exocet, dan pemindahan mangsa.

Pada tahun 1986, Putera Andrew berkahwin dengan Sarah Ferguson; perkahwinan pasangan, perpisahan dan perceraian akhirnya pada tahun 1996 telah menarik liputan media yang tinggi. Di samping menjalankan pelbagai perjumpaan rasmi, beliau berkhidmat sebagai Wakil Khas Britain untuk Perdagangan dan Pelaburan Antarabangsa sehingga Julai 2011.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Andrew jarang menggunakan nama keluarganya, bagaimanapun apabila ia diperlukan beliau akan menggunakan namaMountbatten-Windsor.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Royal Family name". Official website of the British monarchy. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 February 2009. Dicapai pada 3 February 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]