Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance
PembangunSquare Enix 1st Production Department
PenerbitSquare Enix
PengarahTetsuya Nomura
Tai Yasue
PengeluarRie Nishi
Pengatur cara
  • Tamotsu Goto
  • Masashi Nakamichi
Artis
  • Tetsuya Nomura
  • Gen Kobayashi
  • Takeshi Fujimoto
PenulisMasaru Oka
Tetsuya Nomura
Komposer
SiriKingdom Hearts
PlatformNintendo 3DS
Pelepasan
  • JP: March 29, 2012
  • EU: July 20, 2012
  • AU: July 26, 2012
  • NA: July 31, 2012
GenreAction role-playing
ModSingle-player, multiplayer

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ialah permainan video aksi yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Square Enix untuk Nintendo 3DS. Ia diumumkan pada E3 2010. Permainan ini merupakan ansuran ketujuh dalam siri Kingdom Hearts dan telah dikeluarkan di Jepun pada 29 Mac 2012. Ia kemudiannya dikeluarkan di Eropah pada 20 Julai 2012, di Australasia pada 26 Julai 2012, dan di Amerika Utara pada 31 Julai 2012.

Permainan ini berlaku selepas peristiwa Kingdom Hearts Re:coded, menumpukan kepada ujian Mark of Mastery Sora dan Riku. Mereka perlu melindungi dunia serentak sebagai persediaan untuk kembalinya Master Xehanort. Selain mengawal dua watak yang boleh dimainkan dalam satu senario, pemain boleh merekrut makhluk yang dikenali sebagai Dream Eaters untuk membantu mereka dalam pertempuran.

Kakitangan Square Enix telah memutuskan untuk membangunkan Dream Drop Distance selepas terkesan dengan kualiti Nintendo 3DS. Dengan memanfaatkan ciri-ciri konsol tersebut, mereka meningkatkan unsur tindakan dari siri ini berdasarkan sistem yang sebelumnya terdapat dalam Kingdom Hearts Birth by Sleep. Selain itu, kedua-dua permainan dan plot bertujuan untuk memberikan gambaran tentang tajuk berikut dalam siri ini, iaitu Kingdom Hearts III, akan menjadi seperti. Permainan ini telah diterima dengan baik di Jepun dan Amerika Syarikat, masing-masing menjual lebih daripada 250,000 dan 180,000 unit pada pelancaran pertama. Para pengkritik umumnya memberikan pujian kepada permainan dan grafik, sambil mengkritik aspek plot.

Pembangunan semula permainan bertajuk Kingdom Hearts Dream Drop Distance HD dalam definisi tinggi telah dikeluarkan sebagai sebahagian daripada kompilasi Prolog Bab Akhir Kingdom Hearts HD 2.8 untuk PlayStation 4, Xbox One, Windows, dan Nintendo Switch.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini, yang sebahagian besarnya mengikuti aksi RPG dan permainan hack dan slash siri sebelumnya, menyaksikan pemain berganti-ganti antara peranan Sora dan Riku melalui sistem 'Drop'. Semasa permainan, Tolok Jatuh secara beransur-ansur habis dari semasa ke semasa, walaupun ia boleh diisi semula dengan item. Apabila tolok kosong sepenuhnya, kawalan akan bertukar kepada watak lain, walaupun pemain juga boleh memilih untuk menurunkan secara manual pada bila-bila masa. Mata Tolak, yang diperolehi dengan mengalahkan musuh dan menyelesaikan objektif pilihan, boleh dibelanjakan untuk bonus yang boleh digunakan sehingga masa berikutnya watak jatuh, seperti Tolak Meter yang bergerak lebih perlahan atau peningkatan serangan atau pertahanan.[1] Permainan ini menggunakan semula sistem Command Deck dari Birth by Sleep, di mana pemain boleh menyesuaikan dek dengan pelbagai aksi, mantra, dan item yang boleh dipilih dengan cepat. Terdapat juga beberapa elemen baharu yang ditambahkan pada permainan. Aliran Gerakan membolehkan pemain bergerak dengan cepat melalui tindakan seperti melantun dinding, mengisar pada rel, dan berputar mengelilingi tiang.[2] Pindah Realiti adalah sistem yang pemain boleh gunakan pada objek tertentu atau lawan yang lemah. Ia melibatkan permainan kecil skrin sentuh yang unik untuk setiap dunia, termasuk menyeret skrin untuk melontarkan sasaran seperti lastik, menyentuh perkataan tersembunyi untuk mengawal musuh, dan memainkan permainan kecil berasaskan irama untuk menyebabkan bunga api muncul.[3] [4]

Fail:Kingdom Hearts Dream Drop Distance gameplay.jpg
Pertempuran dalam permainan, menampilkan arahan Command Deck di sebelah kiri skrin, dan dua Spirit yang dipilih dan meter Drop di sebelah kanan. Sora ialah watak yang digunakan, dengan meter kesihatan dan potret wataknya di bahagian bawah sebelah kanan.

Salah satu unsur utama dalam Dream Drop Distance adalah kemasukan Dream Eaters. Walaupun mereka umumnya berperanan sebagai musuh utama dalam permainan, tiga Pemakan Impian yang baik, yang dikenali sebagai Spirits, boleh direkrut oleh setiap watak untuk membantu dalam pertempuran. Spirits boleh dicipta dengan menggabungkan Fragmen Mimpi dengan item atau mantra, sama ada melalui percubaan dan gabungan atau dengan menggunakan resipi yang terdapat sepanjang permainan. Watak juga boleh dihubungkan dengan Spirits untuk melaksanakan serangan unik. Sepanjang perjalanan, pemain dapat menjaga Spirits dengan membelai mereka, memberi makanan, atau bermain permainan mini bersama mereka, yang boleh membuka kunci kepada kebolehan baru.[5]

Permainan ini melibatkan perjalanan melintasi pelbagai dunia yang terinspirasi daripada Pinocchio, The Hunchback of Notre Dame, Tron: Legacy, Fantasia, dan Mickey, Donald, Goofy: The Three Musketeers, dengan setiap dunia mempunyai dua plot berbeza yang diceritakan dari perspektif Sora dan Riku. Sora dan Riku perlu menyelesaikan setiap dunia untuk membuka kunci dunia baru dan meneruskan permainan. Apabila melawat setiap dunia untuk kali pertama, setiap watak perlu melalui bahagian Dive, di mana mereka terjun bebas ke dalam tiub dan harus mencapai matlamat tertentu, seperti memperoleh sejumlah mata, mengalahkan musuh dalam masa yang ditetapkan, atau mengalahkan watak bos. Dalam mod ini, Sora dan Riku boleh menyerang musuh, memperlambat laju penurunan mereka, atau mengelak serangan. Mereka juga boleh menggunakan mantra sihir yang memberikan mereka bekalan serangan ajaib terhad untuk digunakan melawan musuh.[6]

Di luar permainan utama, pemain boleh memainkan mod tambahan yang dipanggil Flick Rush, yang boleh dimainkan secara solo atau bersama pemain lain melalui permainan berbilang pemain tanpa wayar. Dalam mod ini, pemain berlawan dengan pasukan tiga Roh dan mengadu mereka sesama sendiri. Pemain bertarung dengan lawan mereka dengan menggeser kad dari skrin sentuh. Setiap kad mempunyai nilai nombor yang menentukan kekuatan serangannya, dengan jumlah kad bergabung untuk meningkatkan nilai keseluruhan. Pemain yang nilai serangannya lebih tinggi daripada lawannya boleh menyerang dengan Semangat mereka. Meter yang diisi semula secara perlahan menentukan bilangan kad yang boleh dihantar oleh pemain pada satu masa, dan setiap Roh mempunyai bilangan kad terhad yang boleh diisi semula dengan menukarnya dengan Roh yang lain. Pemain pertama yang menghapuskan semua Spirits lawan mereka akan memenangi permainan.

Plot[sunting | sunting sumber]

Tetapan[sunting | sunting sumber]

Dream Drop Distance mengikuti peristiwa Kingdom Hearts II dan Kingdom Hearts Coded, walaupun kebanyakan plotnya ditetapkan serentak dengan permainan asal melalui perjalanan masa. Terdapat sejumlah tujuh dunia yang boleh dimainkan, kebanyakannya berdasarkan pelbagai sifat Disney, walaupun dalam "dunia yang tenggelam dalam tidur" kerana dimusnahkan oleh Heartless.[7] Kebanyakan dunia Disney yang diperkenalkan adalah baru sepenuhnya, termasuk: La Cité des Cloches (The Hunchback of Notre Dame); Grid (Tron: Legacy); Prankster's Paradise (Pinocchio), yang juga termasuk bahagian dalam perut Monstro daripada permainan sebelumnya; Negara Musketeers (Mickey, Donald, Goofy: The Three Musketeers); dan Simfoni Sihir (Fantasia). Dua dunia lain, Traverse Town dan World That Never Was, adalah asli kepada siri ini dan telah dipaparkan dalam permainan sebelumnya. Di samping itu, tutorial pembukaan permainan ditetapkan di Destiny Islands, satu lagi dunia asal.

Watak[sunting | sunting sumber]

Permainan ini menampilkan Sora dan Riku sebagai dua watak utama, yang mengambil bahagian dalam ujian untuk meningkatkan kemahiran mereka dengan senjata mereka, Keyblade. Untuk kebanyakan bahagian permainan, kedua-duanya digambarkan seperti yang muncul dalam permainan asal, sambil turut diberikan pakaian baharu. Diri mereka yang lebih tua daripada Kingdom Hearts II muncul semasa cutscenes, manakala Sora boleh dimainkan secara ringkas dalam penjelmaan ini semasa kredit akhir. Penjelmaan muda Xehanort, yang pertama kali diperkenalkan sebagai bos "Tokoh Misterius" dalam versi Kingdom Hearts Birth by Sleep di Amerika Utara dan Eropah, bertindak sebagai antagonis utama permainan dengan dua alter egonya yang dihidupkan semula: Heartless, Ansem, dan wataknya yang lain, Xemnas. Beberapa bekas ahli Organization XIII yang diketuai oleh Xemnas, termasuk Lea dan pembantu Ansem the Wise, kembali selepas dipulihkan kepada bentuk manusia mereka.

Seperti permainan sebelumnya, Dream Drop Distance menampilkan pelbagai watak Disney, termasuk Mickey Mouse, yang dilihat dalam permainan dalam tiga penjelmaan berbeza: pencirian asalnya dalam siri Kingdom Hearts sebagai raja Disney Castle; musketeer seperti yang dipaparkan dalam Mickey, Donald, Goofy: The Three Musketeers; dan perantis muda Yen Sid yang ditunjukkan dalam Fantasia. Donald Duck dan Goofy membuat penampilan yang serupa juga. Watak yang berasal dari dunia masing-masing memainkan peranan kecil dalam cerita utama, manakala Maleficent dan Pete memainkan semula peranan mereka sebagai antagonis, dan Yen Sid sebagai watak sokongan. Tidak seperti ansuran utama lain, yang menampilkan pelakon watak Final Fantasy yang banyak, hanya Moogle yang muncul. Dream Drop Distance menampilkan penampilan Neku Sakuraba dari The World Ends with You, satu lagi permainan yang dimiliki oleh Square Enix dengan watak yang direka oleh Tetsuya Nomura, menandakan kali pertama watak selain daripada Disney dan Final Fantasy telah muncul dalam siri ini.[8]

Permainan ini memperkenalkan sejenis makhluk baharu yang dipanggil Dream Eaters, yang terdapat dalam dua jenis—"Mimpi Buruk", yang memakan mimpi yang baik dan mencipta mimpi ngeri, dan bertindak sebagai musuh yang serupa dengan Heartless, Nobodies, dan Unversed dari permainan sebelumnya; dan "Spirits", yang memakan mimpi buruk dan mencipta mimpi yang baik, dan juga bertindak sebagai ahli parti Sora dan Riku.[9]

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini dihasilkan oleh pasukan pembangunan yang sama yang terlibat dalam Kingdom Hearts Birth by Sleep,[10] selepas itu sebagai sebahagian daripada Jabatan Pengeluaran Pertama Square Enix.[11] Kerana mengandungi ahli yang terlibat dalam The World Ends with You, kumpulan tersebut memutuskan untuk menggunakan watak daripada permainan tersebut sebagai ganti watak Final Fantasy. Keputusan untuk mencipta permainan Kingdom Hearts untuk Nintendo 3DS diambil berdasarkan sambutan positif daripada kakitangan Square Enix terhadap kualiti konsol tersebut.[12] Konsol tersebut memberi inspirasi kepada Nomura untuk mencipta fungsi Mod Menyelam di mana watak dapat berpindah ke dunia berbeza tanpa menggunakan kenderaan, manakala Flowmotion telah difikirkan sebelum keputusan penggunaan konsol diambil.[13] Tajuk permainan digunakan untuk merujuk kepada pelbagai tema, dengan "Mimpi" merujuk kepada jalan cerita, "Jatuhkan" merujuk kepada gaya permainan, dan "Jarak" merujuk kepada interaksi watak utama, dan, walaupun secara tidak sengaja, kesan sistem 3D autostereoskopik. Walaupun Tetsuya Nomura mengakui bahawa penggunaan bahasa Inggeris mungkin tidak tepat dari segi tatabahasa, pasukan tersebut masih memutuskan untuk menggunakannya berdasarkan bunyi yang dihasilkannya. Pembangunan permainan ini lebih ringkas berbanding permainan Kingdom Hearts sebelumnya.[14] Bagaimanapun, pengarah bersama Tai Yasue menekankan bahawa produk yang siap menyerupai Kingdom Hearts II dan Birth by Sleep, tetapi dengan peningkatan yang lebih baik.[15]

Pasukan berharap permainan ini menyajikan lebih banyak aksi berbanding permainan sebelumnya. Nomura mencatat persamaan dengan Final Fantasy Versus XIII hasil dari gaya yang serupa. Manuver baru yang diperkenalkan dalam Dream Drop Distance juga bertujuan memberikan gambaran tentang bagaimana permainan seterusnya dalam siri ini, Kingdom Hearts III, akan dirancang. Penambahan dunia baru dalam permainan ini dilakukan atas permintaan peminat. Pertukaran watak antara Sora dan Riku yang melibatkan permainan bertujuan untuk membezakan gaya daripada Kingdom Hearts Birth By Sleep, yang membenarkan pemain menggunakan tiga watak dalam kempen mereka sendiri, serta menjelaskan perkataan "Jarak" dalam tajuk kerana kedua-dua watak itu tidak pernah berinteraksi merentasi cerita mereka.[16] Sistem Aliran Percuma telah dibuat menggunakan data daripada Birth by Sleep, yang mengambil masa hampir dua minggu untuk mendapatkan bentuk yang serupa dengan bentuk daripada permainan tersebut. Permainan pada mulanya dijadikan untuk menggunakan Heartless dan Nobodies yang kembali sebagai musuh generik. Walau bagaimanapun, latar belakang itu memberikan kakitangan idea untuk memperkenalkan makhluk baharu, Dream Eaters, yang turut menyertai pemain dalam pertempuran. Inspirasi sebahagiannya datang dari Nintendogs + Cats —Nomura berharap anjing mayanya dapat bertarung dengan haiwan peliharaan lain yang ditemui melalui Streetpass dan mencipta Dream Eaters berdasarkan konsep ini.[17] Idea ini digunakan dalam permainan mini Flick Rush yang pada asalnya bertujuan membolehkan pemain menggunakan gambar. Nomura tidak menyetujui idea ini.

Dengan Kingdom Hearts Re:coded, pasukan pembangunan mendedahkan bahawa Dream Drop Distance akan berpusat pada peperiksaan "Mark of Mastery" Sora dan Riku, tetapi mereka bimbang tentang cara untuk melaksanakannya. Idea Sora melalui mimpi diilhamkan oleh sari kata Kingdom Hearts: Birth by Sleep dan diambil sebagai asas untuk permainan ini.[18] Sora dan Riku dipilih sebagai watak yang boleh dimainkan untuk menyimpulkan francais "Xehanort arc" dan juga mewakili tema "the light and the dark sides of hearts" yang diwakili oleh kedua-dua watak tersebut. Kemasukan bekas watak juga dilakukan kerana populariti mereka di Jepun. Nomura menyatakan bahawa tema permainan adalah kepercayaan dan persahabatan, dan seperti Birth by Sleep, cerita ini setanding dengan tajuk bernombor. Akibat plot permainan, kedua-dua Sora dan Riku muncul dalam bentuk yang lebih muda daripada permainan Kingdom Hearts yang pertama. Walau bagaimanapun, untuk mengelakkan kesilapan persepsi bahawa Dream Drop Distance ialah pembuatan semula permainan asal, Nomura memutuskan untuk menukar pakaian Sora dan Riku sepanjang kebanyakan permainan.[19] Walaupun menggunakan dua protagonis, permainan ini memberi tumpuan utama kepada pertumbuhan Riku dalam siri ini. Semasa memulakan produksi, pasukan memutuskan untuk membuat cerita sekompleks mungkin, yang membawa kepada kemasukan beberapa adegan potong yang boleh dilihat oleh pemain pada bila-bila masa yang mereka inginkan. Untuk memudahkan pemahaman, penulis skenario Masaru Oka bertanggungjawab untuk ciri Chronicles, yang menerangkan peristiwa dari permainan sebelumnya. Kisah permainan ini juga bertujuan untuk bersambung dengan Kingdom Hearts III,[20] walaupun penghujung asalnya tidak diluluskan oleh pasukan dan telah dibatalkan. Seperti judul-judul sebelumnya, Dream Drop Distance mempunyai penghujung rahsia yang menghubungkan ke Kingdom Hearts III, walaupun pasukan mendapati ia tidak konvensional berbanding sebelum ini.[21]

Promosi dan pelepasan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini diumumkan di Electronic Entertainment Expo 2010 sebagai "Demo 3D Kingdom Hearts" untuk Nintendo 3DS.[22] Ia telah diumumkan secara rasmi pada acara Perdana Jabatan Pengeluaran Pertama Square Enix di Toho Cinemas di Tokyo, Jepun pada 18 Januari 2011, bersama dengan treler pertamanya dan nama rasminya.[23] Semasa pembangunan permainan, Nomura menjelaskan bahawa tema permainan adalah kepercayaan, khususnya cara mempercayai orang lain.[24] Pada Julai 2011, artikel Famitsu termasuk wawancara dengan Nomura di mana dia mendedahkan bahawa permainan itu akan mempunyai filem rahsia yang boleh dibuka kunci. Demo boleh dimainkan yang dikeluarkan pada bulan yang sama juga pertama kali menampilkan Dream Eaters sebagai rakan kongsi watak pemain dan musuh generik permainan.[25] Isu Dengeki memaparkan satu lagi wawancara dengan Nomura, di mana dia mengesahkan bahawa dia akan mempertimbangkan apa yang dipanggilnya "Ujian Teknikal HD" untuk memperingati ulang tahun kesepuluh siri itu dan untuk menarik pemain baharu ke siri ini. Ini berlaku pada 3 Mac 2012, dalam bentuk acara perdana di mana rakaman daripada permainan, termasuk urutan pengenalan CGI penuhnya, dipamerkan untuk meraikan keluaran permainan.[26]

Permainan ini pertama kali dikeluarkan di Jepun pada 29 Mac 2012, di Amerika Utara pada 31 Julai 2012, dan di Eropah pada 20 Julai 2012.[27] [28] Di Australasia, ia dikeluarkan pada 26 Julai 2012.[29] Edisi terhad bertajuk "Mark of Mastery" juga dikeluarkan di Amerika Utara, yang mengandungi dua belas kad seni, kad AR untuk membuka kunci Dream Eaters baharu, dan sarung pelindung untuk konsol 3DS.[30] Walaupun ini merupakan jurang terpendek antara keluaran Jepun dan Inggeris dalam siri Kingdom Hearts, versi kedua tidak mempunyai ciri baharu yang tidak terdapat dalam versi terdahulu. Walau bagaimanapun, edisi terhad Mark of Mastery dibuat untuk membolehkan pemain Inggeris mendapatkan bahan bonus yang sebelumnya hanya tersedia dalam versi Jepun. Permainan ini juga disertakan dalam pakej "Kotak Ulang Tahun Ke-10 Kerajaan Hati" sempena memperingati ulang tahun ke-10 franais tersebut. Kotak tersebut juga mengandungi permainan Nintendo DS Kingdom Hearts 358/2 Days dan Kingdom Hearts Re:coded.[31] Tidak seperti Kingdom Hearts, Kingdom Hearts II, dan Birth by Sleep, tidak akan ada versi terkini permainan ini menurut Tetsuya Nomura.[32]

Buku panduan, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance Ultimania (キングダム ハーツ 3D [ドリーム ドロップ ディスタンス] アルティマニア), diterbitkan oleh Square Enix pada 1 Mei 2012.[33] Square Enix juga menerbitkan sebuah novel ringan oleh Tomoko Kanemaki berdasarkan permainan pada 28 Jun 2012, yang bertajuk "Side Sora".[34] Jilid kedua, bertajuk "Side Riku", dikeluarkan di Jepun pada 27 September 2012.[35]

Pengimbas semula HD permainan untuk PlayStation 4, yang diberi tajuk Kingdom Hearts Dream Drop Distance HD, telah diumumkan pada September 2015 di Tokyo Game Show sebagai sebahagian daripada koleksi Prolog Bab Akhir Kingdom Hearts HD 2.8. Koleksi ini kemudian dikeluarkan pada Januari 2017. Semasa acara X019 di London, Square Enix mengumumkan bahawa semua koleksi Kingdom Hearts HD akan dikeluarkan pada Xbox One pada tahun 2020.

Muzik[sunting | sunting sumber]

Seperti dalam Kingdom Hearts Birth by Sleep, muzik untuk Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance adalah hasil kerjasama Yoko Shimomura, Takeharu Ishimoto, dan Tsuyoshi Sekito, yang menyumbangkan komposisi muzik dari kesemua mereka. Beberapa lagu termasuk di dalamnya adalah daripada The World Ends with You, yang asalnya dihasilkan oleh Ishimoto dan diadaptasi semula untuk Dream Drop Distance.[36] Susunan orkestra disediakan oleh Kaoru Wada. Album asal Kingdom Hearts Dream Drop Distance telah dikeluarkan di Jepun pada 18 April 2012.[37]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Persembahan Tokyo Game Show menampilkan demo yang boleh dimainkan yang memenangi penghormatan sebagai "RPG 3DS Terbaik" dalam Anugerah Tokyo RPG Land,[38] berdasarkan laporan langsung yang memuji pergaduhan bos.[39] Tapak RPG juga memberi pujian kepada permainan pada tanggapan awalnya, menyifatkannya sebagai "menyegarkan".[40] Penerimaan terhadap treler, demo, dan maklumat umum permainan secara umumnya positif, dan permainan ini disenaraikan dalam senarai 25 "paling dikehendaki" Famitsu pada Oktober 2011.[41] Majalah Rasmi Nintendo menyenaraikannya di tempat kedelapan dalam ciri "Permainan 2012" mereka.[42] Dalam tinjauan pendapat IGN, ia dianggap sebagai permainan Nintendo 3DS yang paling dinantikan untuk musim panas 2012. Permainan ini juga memenangi "Anugerah Permainan Paling Bernilai" daripada majalah Nintendo Power.[43]

Dalam ulasan pertamanya, Famitsu memberikan penarafan 10/9/10/9 kepada Dream Drop Distance, dengan jumlah keseluruhan 38/40, dalam keluaran mereka pada 22 Mac 2012, menjadikan Dream Drop Distance sebagai permainan kedua tertinggi dinilai dalam siri ini bagi mereka, selepas Kingdom Hearts II.[44] Permainan ini memulakan kariernya di bahagian teratas carta jualan Media Create, dengan penjualan 213,579 salinan pada minggu pertamanya. Keluaran tersebut juga diakui telah membantu meningkatkan penjualan konsol Nintendo 3DS.[45] Walaupun bilangan prapesanan melebihi jumlah tempahan Kingdom Hearts 358/2 Days untuk Nintendo DS, jualan minggu pertama adalah lebih rendah. Namun begitu, Media Create menyatakan bahawa ini disebabkan oleh perbandingan antara bilangan unit yang dijual antara Nintendo DS dan Nintendo 3DS semasa permainan itu dikeluarkan, dengan yang pertama telah menjual lebih banyak salinan daripada yang kedua.[46] Permainan ini terus muncul dalam tinjauan pendapat Media Create untuk beberapa minggu akan datang, menjual sejumlah 311,688 unit pada Mei 2012.[47] [48] Di Amerika Utara, permainan ini terjual sebanyak 200,000 unit pada Ogos 2012, dengan 180,000 salinan untuk edisi biasa dan 20,000 salinan untuk edisi Mark of Mastery.[49]

Penerbitan bahasa Inggeris memberikan ulasan positif secara umum untuk Kingdom Hearts 3D, dengan markah yang lebih rendah daripada ulasan Jepun, dan secara umum memuji permainan sambil mengkritik plot. Permainan menerima skor agregat 75/100 di Metacritic. Bryan Vore dari Game Informer memuji elemen permainan baru dan menyatakan bahawa cerita permainan ini, terutamanya kerana ia berlaku selepas Kingdom Hearts II, berbeza dengan kebanyakan tajuk baru dalam siri ini. Audrey Drake dari IGN memberikan komen yang serupa tentang permainan, walaupun beliau merasa cerita itu kadang-kadang kurang menarik. Mark Walton dari GameSpot memuji sistem pertempuran dan reka bentuk persekitaran, meskipun berharap permainan tidak terlalu linear dan menolak plot sebagai "seperti labirin" dengan dialog yang buruk dan motivasi yang mengelirukan. Bob Mackey dari 1UP.com memberikan kritikan yang lebih tajam kepada permainan, merasa bahawa banyak mekanik permainan digabungkan untuk membentuk sistem yang mengelirukan dan mengecewakan, serta mendapati plot sulit difahami. Pengulas untuk GameTrailers mempunyai pandangan yang berbeza, menyifatkan gabungan mekanik sebagai "sistem pertempuran terbaik dalam siri setakat ini" dan tidak terlalu mengkritik plot, walaupun mereka mengakui bahawa pengetahuan tentang permainan sebelumnya dalam siri ini mungkin diperlukan. Leah Jackson dari G4 memberikan salah satu ulasan tertinggi untuk permainan dari outlet ulasan bahasa Inggeris utama; walaupun dia mempunyai pujian dan kritikan yang sama seperti pengulas lain, dia merasakan bahawa permainan dan grafik lebih menebus plot yang kadang-kadang membingungkan.

HD 2.8 Prolog Bab Akhir[sunting | sunting sumber]

Dalam kredit Kingdom Hearts HD 2.5 Remix, klip Dream Drop Distance telah ditunjukkan bersama dengan kemasukan pengakhiran rahsia yang berkaitan dengan permainan, menunjukkan kemungkinan adanya koleksi tambahan.[50] Pada September 2015, Square Enix mengumumkan Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue. Koleksi ini memaparkan remaster HD Dream Drop Distance serta Kingdom Hearts χ Back Cover, sinematik semula Kingdom Hearts χ yang mendedahkan bahagian baru dalam sejarah siri ini, dan Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage, sebuah permainan baru yang berlaku selepas peristiwa Birth by Sleep yang asal, diceritakan dari perspektif Aqua.[51] Ia dikeluarkan pada 12 Januari 2017, di Jepun dan 24 Januari 2017, untuk negara-negara lain.[52]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gantayat, Anoop (January 26, 2011). "Tetsuya Nomura Discusses Kingdom Hearts 3DS". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada January 30, 2011. Dicapai pada January 27, 2011.
  2. ^ Yip, Spencer (September 19, 2011). "The Biggest Game Changer In Kingdom Hearts 3D Is The Y Button". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2013. Dicapai pada November 3, 2011.
  3. ^ Sahdev, Ishaan (July 31, 2011). "Kingdom Hearts: Dream Drop Distance To Have Controllable Event Scenes, Too". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2013. Dicapai pada November 3, 2011.
  4. ^ Ashcraft, Brian (September 13, 2011). "Metal Gear Solid, Resident Evil and Kingdom Hearts for 3DS Also Use Nintendo's New Slide Pad Expansion". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada October 31, 2014. Dicapai pada March 29, 2012.
  5. ^ Ashcraft, Brian (September 20, 2011). "Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance Sure Looks Dreamy". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2012. Dicapai pada March 29, 2012.
  6. ^ Sahdev, Ishaan (April 4, 2012). "Kingdom Hearts 3D Starts In Traverse Town". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2013. Dicapai pada May 20, 2012.
  7. ^ "Behind the Game Interview". Game Trailers. May 22, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2013. Dicapai pada May 24, 2012.
  8. ^ "Kingdom Hearts 3D Features Characters From The World Ends With You". Siliconera (dalam bahasa Inggeris). 2011-09-14. Dicapai pada 2023-08-28.
  9. ^ Parish, Jeremy (September 14, 2011). "TGS: Kingdom Hearts 3D Brings The World Ends With You Into the Family". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 20, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  10. ^ Alice Liang (June 16, 2010). "E3 2010: Kingdom Hearts 3 is Not in Development...Yet". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2012. Dicapai pada June 16, 2010.
  11. ^ "「Final Fantasy XIII-2」が2011年発売予定,「Agito」は「Final Fantasy 零式」と名称変更して2011年夏発売。「Square Enix 1st Production Department Premiere」をTwitterで実況". 4Gamer.net (dalam bahasa Jepun). Aetas, Inc. January 18, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada January 20, 2011. Dicapai pada January 19, 2011.
  12. ^ "Kingdom Builder". Nintendo Power. No. 276. Nintendo of America. March 2012. m/s. 40–41. ISSN 1041-9551.
  13. ^ Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance Ultimania. Square Enix. May 2012. m/s. 426–430. ISBN 978-4757536159.
  14. ^ "Iwata asks". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada June 19, 2018. Dicapai pada May 12, 2020.
  15. ^ Drake, Audrey (July 3, 2012). "The Making of Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2013. Dicapai pada July 6, 2012.
  16. ^ Gantayat, Anoop (January 19, 2011). "Kingdom Hearts 3DS Named, Trailered and Discussed". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada April 7, 2012.
  17. ^ "Iwata Asks". iwataasks.nintendo.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 13, 2018. Dicapai pada August 27, 2017.
  18. ^ "Nomura Explains Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance's Title". Siliconera. March 23, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada October 1, 2013. Dicapai pada April 12, 2012.
  19. ^ Gantayat, Anoop (January 30, 2011). "Kingdom Hearts 3D: Sora and Riku to See Clothing Changes". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada April 12, 2012.
  20. ^ Anoop Gantayat (November 17, 2010). "Tetsuya Nomura Talks Kingdom Hearts 3DS". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 20, 2010. Dicapai pada November 20, 2010.
  21. ^ Gantayat, Anoop (January 18, 2012). "Tetsuya Nomura on Versus XIII, Final Fantasy X HD and Kingdom Hearts 3D's Secret Ending". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada January 19, 2012. Dicapai pada April 19, 2012.
  22. ^ Newton, James (June 15, 2010). "E3 2010: Kingdom Hearts 3DS". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2017. Dicapai pada April 23, 2020.
  23. ^ Anoop Gantayat (January 18, 2011). "Square Enix Opens Teaser Sites for New Games". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2011. Dicapai pada January 17, 2011.
  24. ^ Siliconera Staff (August 3, 2010). "Chủ đề niềm tin". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada November 20, 2020. Dicapai pada April 23, 2020.
  25. ^ Gantayat, Anoop (July 13, 2011). "Kingdom Hearts 3D, Final Fantasy XI, Dissidia and More in Famitsu". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  26. ^ "Kingdom Hearts 3D Game's Premiere Light Show Streamed". Anime News Network. March 23, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada March 25, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  27. ^ Long, Neil (April 21, 2012). "Kingdom Hearts: Dream Drop Distance release date set". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada April 27, 2012. Dicapai pada April 21, 2012.
  28. ^ "Kingdom Hearts 3D, Theatrhythm Slated for July in N. America". Anime News Network. April 5, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada April 9, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  29. ^ "Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance Related Games". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada June 24, 2012. Dicapai pada May 29, 2012.
  30. ^ "Kingdom Hearts 3D Limited Edition Gives Fans A "Mark Of Mastery"". Siliconera. May 16, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2013. Dicapai pada May 17, 2012.
  31. ^ Gantayat, Anoop (June 18, 2010). "Kingdom Hearts Anniversary Box Includes Three Kingdom Hearts Games". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada April 1, 2014. Dicapai pada January 27, 2012.
  32. ^ Gantayat, Anoop (April 30, 2012). "Tetsuya Nomura Expects New Kingdom Hearts Announcement Soon". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2013. Dicapai pada May 1, 2012.
  33. ^ "キングダム ハーツ 3D [ドリーム ドロップ ディスタンス] アルティマニア" (dalam bahasa Jepun). Square Enix. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2014. Dicapai pada April 15, 2012.
  34. ^ "キングダム ハーツ 3D [ドリーム ドロップ ディスタンス] Side Sora" (dalam bahasa Jepun). Square Enix. Diarkibkan daripada yang asal pada July 6, 2013. Dicapai pada May 7, 2012.
  35. ^ "キングダム ハーツ 3D [ドリーム ドロップ ディスタンス] Side Riku" (dalam bahasa Jepun). Square Enix. Diarkibkan daripada yang asal pada June 18, 2013. Dicapai pada August 11, 2012.
  36. ^ Eisenbeis, Richard (April 10, 2012). "Jamming to The World Ends With You Remixes in Kingdom Hearts 3D". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2012. Dicapai pada April 12, 2012.
  37. ^ "KINGDOM HEARTS Dream Drop Distance オリジナル・サウンドトラック" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada September 4, 2013. Dicapai pada April 14, 2012.
  38. ^ "Best RPGs of the Tokyo Game Show". RPG Land. October 3, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  39. ^ "Kingdom Hearts Dream Drop Distance hands-on (TGS)". RPG Land. September 16, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  40. ^ Van Duine, Erren (September 18, 2011). "Kingdom Hearts 3D: Tokyo Game Show Hands-On". RPG Site. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2011. Dicapai pada April 6, 2012.
  41. ^ "Famitsu's Most Wanted (Oct 16)". RPG Land. October 16, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2012. Dicapai pada April 6, 2012.
  42. ^ Scullion, Chris (December 31, 2011). "Games of 2012: 8. Kingdom Hearts Dream Drop Distance". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada June 2, 2013. Dicapai pada April 22, 2012.
  43. ^ "SQUARE ENIX E3 LINE-UP RECOGNIZED WITH TOP GAME INDUSTRY MEDIA AWARDS" (Siaran akhbar). Square Enix. Diarkibkan daripada yang asal pada July 5, 2012. Dicapai pada July 3, 2012.
  44. ^ "Kingdom Hearts, Baseball with Normal Sized Heads Get 10s in Famitsu". Adriasang. March 21, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2013. Dicapai pada April 4, 2012.
  45. ^ "Bảng xếp hạng". Adriasang. April 4, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2013. Dicapai pada April 4, 2012.
  46. ^ "Kingdom Hearts 3D Sells 64% of Stock". Adriasang. April 6, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada April 7, 2012.
  47. ^ "PSP Super Robot Wars Tops the Charts; Vita Drops to Four Digits". Adriasang. April 12, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada April 12, 2012.
  48. ^ "Mario Party Leads Slow Post Golden Week Sales Period". Andrisang. May 16, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada May 16, 2012.
  49. ^ "Actually, Kingdom Hearts 3D Sold Over 200,000 Copies In The U.S." Siliconera. September 7, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada August 15, 2013. Dicapai pada September 7, 2012.
  50. ^ Dunsmore, Kevin (January 14, 2015). "Get Ready to Play a New Kingdom Hearts Game in 2015". Hardcore Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2015. Dicapai pada September 15, 2015.
  51. ^ Wallace, Kimberly (September 15, 2015). "[Update] Kingdom Hearts 2.8 Final Chapter Prologue Revealed For PS4". Game Informer. GameStop. Diarkibkan daripada yang asal pada September 17, 2015. Dicapai pada September 15, 2015.
  52. ^ Donaldson, Alex (September 13, 2016). "Kingdom Hearts 2.8 to miss December, now out January 24th". VG247. Diarkibkan daripada yang asal pada September 14, 2016. Dicapai pada September 13, 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]