Lalu lintas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lalu lintas di Malaysia.
Lebuhraya Interstate 80 di Berkeley, California.

Lalu lintas atau trafik merupakan pergerakan di jalan raya yang terdiri daripada pengguna jalan raya termasuk pejalan kaki, binatang yang ditunggang, kenderaan, trem, kereta api, MRT (Transit Aliran Sederhana), bas, teksi dan pengangkutan awam yang lain, sama ada secara bersendirian atau bersama-sama orang lain, semasa menggunakan jalan awam untuk tujuan perjalanan.[1]

Undang-undang lalu lintas adalah undang-undang yang mengatur lalu lintas dan mengatur kendaraan, sementara peraturan jalan raya adalah undang-undang dan peraturan tidak rasmi yang mungkin telah berkembang dari masa ke masa untuk memudahkan aliran lalu lintas yang teratur dan tepat waktu.[2] Lalu lintas teratur umumnya mempunyai keutamaan, jalur, jalan kanan dan kawalan lalu lintas di persilangan.

Lalu lintas diatur secara formal di banyak negara, dengan lorong, persimpangan, persilangan, persimpangan bertingkat, lampu isyarat atau papan tanda lalu lintas. Lalu lintas sering diklasifikasikan mengikut jenis: kenderaan bermotor berat (misalnya; kereta, trak), kenderaan lain (misalnya; moped, basikal), dan pejalan kaki. Kelas yang berbeza mungkin berkongsi had kelajuan dan kelonggaran, atau boleh dipisahkan.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan trafik asalnya bermaksud "perdagangan",[3] dan berasal dari Bahasa Itali Kuno, yang dikategorikan di kata kerja trafficare dan kata traffico. Asal perkataan Itali tidak jelas. Cadangan termasuk Bahasa Catalan iaitu trafegar (bermaksud "menuangkan"),[4] yang dikategorikan sebagai kata kerja Vulgar Latin transfricare,[5] yang dianggap sebagai gabungan Vulgar Latin trans- dan facere.[5][6] Bahasa Arab, tafriq '(bermaksud; sebaran/pembahagian),[5] dan taraffaqa, yang boleh bermaksud 'mencari keuntungan'.[6]

Peraturan jalan raya[sunting | sunting sumber]

Polis sedang mengawal lalu lintas.

Peraturan jalan raya dan etika memandu adalah amalan dan prosedur umum yang wajib dipatuhi oleh pengguna jalan raya. Peraturan ini biasanya berlaku untuk semua pengguna jalan raya, walaupun sangat penting bagi pengguna kenderaan dan penunggang basikal.

Sebagai peraturan umum, pemandu diharapkan dapat mengelakkan perlanggaran/kemalangan dengan kenderaan lain dan pejalan kaki, tanpa mengira sama ada peraturan jalan raya yang berlaku membolehkan berada di tempat yang sepatutnya.[7]

Papan tanda pusingan-U dan lampu isyarat (kiri) dan papan tanda menuju ke Jawi di Lebuhraya Utara-Selatan. (Kanan)

Sebagai tambahan, papan tanda lalu lintas dan lampu isyarat mesti dipatuhi, dan arahan dapat diberikan oleh seorang polis, baik secara kerap (di persimpangan yang sibuk dan tiada lampu isyarat) atau sebagai kawalan lalu lintas jalan di sekitar zon pembinaan, kemalangan, atau gangguan jalan raya yang lain.

Menurut kajian yang telah dilakukan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia, punca kemalangan adalah berpunca dari melanggar lampu isyarat berwarna merah.[8] Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman turut mendedahkan sebanyak 301 penunggang motosikal maut, manakala 299 lagi cedera kerana disebabkan perbuatan melanggar lampu isyarat sepanjang enam bulan pertama pada tahun 2017.[8]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "lalu lintas - Pusat Rujukan Persuratan Melayu". prpm.dbp.gov.my. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 7 Januari 2021.
  2. ^ "Traffic definition and meaning | Collins English Dictionary". www.collinsdictionary.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-03.
  3. ^ "traffic - Pusat Rujukan Persuratan Melayu". prpm.dbp.gov.my. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 7 Januari 2021.
  4. ^ "traffic". American Heritage Dictionary (ed. Fifth). 2013. Dicapai pada 23 March 2014.
  5. ^ a b c Harper, Douglas (2001–2014). "traffic (n.)". Online Etymological Dictionary. Dicapai pada 23 March 2014.
  6. ^ a b "traffic, n.". OED Online. Oxford University Press. March 2014.
  7. ^ Davies v. Mann, 152 Eng. Rep. 588 (1842)
  8. ^ a b Suhaila Annuar (20 April 2019). "Ubah minda patuhi peraturan jalan raya". bhrain.com. Berita Harian. Dicapai pada 7 Januari 2021.