Malas utara (burung)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Malas utara
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Nyctibiiformes
Keluarga: Nyctibiidae
Genus: Nyctibius
Spesies:
N. jamaicensis
Nama binomial
Nyctibius jamaicensis
(Gmelin, JF, 1789)

Malas utara (Nyctibius jamaicensis) ialah burung nokturnal dalam keluarga Nyctibiidae. Ia ditemui dari Mexico selatan ke Costa Rica, dan di pulau-pulau Jamaica dan Hispaniola (di Republik Dominika dan Haiti). Ia dahulunya dikelaskan sebagai subspesies malas biasa (Nyctibius griseus) tetapi kini biasanya dianggap sebagai spesies berasingan berdasarkan perbezaan seruan.

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Malas utara rasminya diperihalkan pada tahun 1789 oleh naturalis Jerman Johann Friedrich Gmelin dalam edisi Systema Naturae Carl Linnaeus yang disemak dan dikembangkan. Beliau meletakkannya bersama spesies seperti burung tukang dalam genus Caprimulgus dan mencipta nama binomial Caprimulgus jamaicensis.[2] Gmelin mengasaskan pemerihalannya mengikut catatan awal burung tersebut di Jamaica, termasuk "Wood owle" karya Hans Sloane yang diterbitkan pada 1725 dan "Jamacan goatsucker" karya John Latham yang diterbitkan pada 1783.[3][4] Malas utara kini merupakan salah satu daripada tujuh malas yang diletakkan dalam genus Nyctibius yang diperkenalkan pada tahun 1816 oleh pakar ornitologi Perancis Louis Jean Pierre Vieillot.[5][6] Nama genusnya berasal dari nuktibios Yunani Purba yang bermaksud "kehidupan malam", dari nux "malam" dan bios "kehidupan". Epitet khususnya adalah daripada toponim, Jamaica, lokaliti jenis.[7]

Malas utara dahulunya dikelaskan sebagai subspesies malas biasa (Nyctibius griseus),[8] tetapi sejak tahun 1995, ia biasanya dianggap sebagai spesies berasingan berdasarkan perbezaan seruan.[9]

Subspesies[sunting | sunting sumber]

Lima subspesies diiktiraf:[6]

  • Nyctibius jamaicensis lambi (Davis, J, 1959) – barat Mexico
  • Nyctibius jamaicensis mexicanus (Nelson, 1900) – timur, selatan Mexico ke Honduras
  • Nyctibius jamaicensis costaricensis (Ridgway, 1912) – Costa Rica
  • Nyctibius jamaicensis jamaicensis (Gmelin, JF, 1789)subspesies penama - Jamaica
  • Nyctibius jamaicensis abbotti (Richmond, 1917) – Hispaniola dan Pulau Gonâve

Pemerihalan[sunting | sunting sumber]

Malas utara

Ia merupakan burung yang agak besar dengan panjang 38-46 sentimeter. Ia mempunyai ekor panjang, sayap runcing panjang, kepala besar, kaki yang sangat pendek, dan paruh kecil dengan nganga yang besar. Ia sering dilihat bertengger tidak bergerak dalam kedudukan tegak pada dahan atau tiang. Buluannya berwarna kelabu-perang dengan corak rumit berwarna hitam, kelabu, dan krim. Pipinya pucat dengan jalur malar gelap di bawahnya. Mata besarnya mempunyai iris kuning yang boleh bersinar merah dalam cahaya pada waktu malam. Seruannya parau dan garau. Malas biasa mempunyai rupa yang mirip, tetapi mempunyai suara yang sangat berbeza berdasarkan siulannya yang seperti meratap dan meraung. Malas besar lebih besar dan lebih pucat, tanpa jalur malar gelap.

Seruannya ialah "kwaaah, kwa-kwa-kwa yang kasar". Ia juga membuat "rrah! yang tiba-tiba dan tegas" dan "seruan gera menyalak".[10]

Taburan dan habitat[sunting | sunting sumber]

Taburan lima subspesies tersebut adalah di seluruh Amerika Tengah dan Karibia. Ia terutamanya wujud di kawasan tanah rendah di mana ia mendiami hutan kayu dan hutan belukar dengan kawasan lapang dan tanah ladang dengan pokok bertaburan. Ia kadangkala dilihat di sekitar padang golf dan kawasan bandar. Ia merupakan pelawat sekali-sekala ke Puerto Rico dan kehadirannya di Cuba tidak dapat disahkan.

Tingkah laku dan ekologi[sunting | sunting sumber]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebiji telur dihasilkan di atas dahan yang patah tanpa menggunakan bahan sarang. Kedua-dua induk terlibat dalam mengeram telur dan memberi makan kepada anaknya.

Makanan dan pemakanan[sunting | sunting sumber]

Ia memakan serangga besar seperti rama-rama atau kumbang. Ia memburu dari tenggerannya, dengan cara menduduk dan menunggu mangsa lalu dan kemudian menghelang keluar untuk menangkapnya dalam penerbangan.

Status[sunting | sunting sumber]

IUCN telah menilai malas utara sebagai Kurang Membimbangkan. Ia mempunyai julat yang besar dan populasi melebihi 50,000 individu matang, walaupun jumlah tersebut dipercayai semakin berkurangan [1]

Orang Mopan percaya bahawa jika malas utara terbang di atas rumah seseorang berulang kali pada waktu malam, salah seorang ahli keluarganya akan mati. Untuk mengelakkan ia berlaku, mereka menghalau burung tersebut dengan kayu bernyala, kerana baranya dikatakan dapat menghalau burung tersebut.[11]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b BirdLife International (2020). "Northern Potoo Nyctibius jamaicensis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2020. Dicapai pada 19 October 2021. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "IUCN" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ Gmelin, Johann Friedrich (1789). Systema naturae per regna tria naturae : secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis (dalam bahasa Latin). 1, Part 2 (ed. 13th). Lipsiae [Leipzig]: Georg. Emanuel. Beer. m/s. 1029.
  3. ^ Sloane, Hans (1725). A Voyage to the Islands Madera, Barbados, Nieves, S. Christophers and Jamaica : with the natural history of the herbs and trees, four-footed beasts, fishes, birds, insects, reptiles, &c. of the last of those islands. 2. London: Printed for the author. m/s. 295.
  4. ^ Latham, John (1783). A General Synopsis of Birds. 2, Part 2. London: Printed for Leigh and Sotheby. m/s. 591, No. 2, Plate 57.
  5. ^ Vieillot, Louis Jean Pierre (1816). Analyse d'une Nouvelle Ornithologie Élémentaire (dalam bahasa French). Paris: Deterville/self. m/s. 38.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ a b Gill, Frank; Donsker, David; Rasmussen, Pamela, penyunting (January 2022). "Frogmouths, Oilbird, potoos, nightjars". IOC World Bird List Version 12.1. International Ornithologists' Union. Dicapai pada 9 July 2022.
  7. ^ Jobling, James A. (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. m/s. 277, 210. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  8. ^ Peters, James Lee, penyunting (1940). Check-List of Birds of the World. 4. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. m/s. 181.
  9. ^ Monroe, B.L.; Banks, R.C.; Fitzpatrick, J.W.; Howell, T.R.; Johnson, N.K.; Ouellet, H.; Remsen, J.V.; Storer, R.W. (1995). "Fortieth Supplement to the American Ornithologists' Union Check-List of North American Birds". The Auk. 112 (3): 819–830.
  10. ^ Gu, D.; Behrstock, R.A.; Schulenberg, T.S. (2020). Schulenberg, T.S. (penyunting). "Northern Potoo (Nyctibius jamaicensis), version 1.0". Birds of the World. Ithaca, NY, USA: Cornell Lab of Ornithology. doi:10.2173/bow.norpot1.01. Dicapai pada 8 July 2022.
  11. ^ Hull, Kerry; Fergus, Rob (June 2009). "An ethnoornithological approach to human-bird relations among the Mopan Maya of Belize" (PDF). Conference Proceedings of the 8th Annual Hawaii International Conference on Social Science: 17–31. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-04-25.
  • Clements, James F. (2007) The Clements Checklist of Birds of the World, 6th ed., Cornell University Press, Ithaca, New York.
  • Downer, Audrey & Sutton, Robert (1990) Birds of Jamaica: A Photographic Field Guide, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Garrigues, Richard & Dean, Robert (2007) Birds of Costa Rica, Christopher Helm, London.
  • Raffaele, Herbert; Wiley, James; Garrido, Orlando; Keith, Allan & Raffaele, Janis (2003) Birds of the West Indies, Christopher Helm, London.