Malaysia: Through The Decades

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Malaysia: Through The Decades
GenreDokumentari
Ditulis olehChris Hale
PengarahLara Ariffin
Harun Rahman
Pencerita suara latar
Deborah Priya Henry
Negara asalMalaysia
BahasaInggeris
Penerbitan
PenerbitLara Ariffin
Ikhwan Rivai
PenyuntingLara Ariffin
Tempoh siaran45 minit
Syarikat penerbitan
Wildman Pitcures
Novista
Penyiaran
Saluran asalNational Geographic Channel
Format gambarDefinisi tinggi
Siaran asal16 September 2013

Malaysia: Through The Decades (bahasa Melayu: Malaysia: Sepanjang Dekad) ialah sebuah rancangan televisyen dokumentari Malaysia yang bersiaran pada 16 September 2013 di National Geographic Channel sempena ulang tahun penubuhan Malaysia ke-50. Dokumentari ini menyingkap arus kemajuan yang dikecapi oleh Malaysia sepanjang 50 tahun dan ia turut menampilkan temuramah daripada tokoh ternama negara.[1]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Malaysia: Through The Decades diterbitkan oleh Novista Sdn. Bhd. (syarikat yang menerbitkan dokumentari seperti The Malayan Emergency dan The Highland Towers Disaster) dan Wildman Pictures Sdn. Bhd. dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dengan skrip ditulis oleh Christopher Hale dan pasangan suami isteri Harun Rahman dan Lara Ariffin sebagai pengarahnya. Model fesyen dan pemenang peraduan ratu cantik Miss Malaysia World 2007 dan Miss Universe Malaysia 2011, Deborah Priya Henry menyumbangkan suaranya untuk dokumentari ini. Dokumentari selama sejam ini menceritakan arus pembangunan dan pemodenan yang dicapai oleh Malaysia sejak pembentukannya pada 16 September 1963 dan pencapaian yang diraih oleh rakyat Malaysia sepanjang 50 tahun.

Temubual[sunting | sunting sumber]

Antara tokoh-tokoh negara yang ditemuramah dalam dokumentari ini ialah:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ A reflection of Malaysia! (Refleksi Malaysia!) Diarkibkan 2013-09-29 di Wayback Machine MSN Entertainment Malaysia Staff (12 September 2013). MSN Entertainment Malaysia Diarkibkan 2014-09-25 di Wayback Machine Diperoleh pada 27 September 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]