Odading

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian

Odading merupakan sejenis roti yang dimasak goreng dan mempunyai rasa manis dalam bentuk licin juga seperti bantal yang terbuat dari tepung beras dan gula.[1] Odading adalah pastri yang terkenal di Jawa Barat, terutama di Bandung. [2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Odading salah satu makanan ringan tradisional yang berasal daripada Bandung, Jawa Barat dan ia adalah sejenis kuih yang digoreng. Odading adalah roti yang berbahan seperti yis, serbuk penaik, pemanis, gula, mentega dan tepung gandum.[3][4] Cukup enak dinikmati bersama dengan kopi dan teh. Rasanya manis dan teksturnya empuk. Cara pembuatannya ialah dengan digoreng. Ia dibuat dari tepung gandum, telur dan gula pasir[5]. Nama odading berasal dari cerita sebuah keluarga Belanda pada zaman dahulu. Pada suatu hari, anak dari tuan tanah Belanda meminta ibunya untuk membelikannya snek yang dibeli oleh seorang kanak-kanak kampung. Dia hanya menunjuk-nunjuk snek tersebut yang membuat ibu kebingungan dengan kemahuan si anak. Sang ibu pun ingin tahu kemudian dipanggilnya si penjaja tersebut dan menyuruh membuka dagangannya yang ditutupi daun pisang. Setelah dibuka, si ibu melihat kuih tersebut dengan berkata O, dat ding yang bermaksud “O, barang itu”. Dari situlah nama kuih yang digoreng tersebut dikenali dengan nama Odading.[6][7]

Nama lain[sunting | sunting sumber]

 Indonesia[sunting | sunting sumber]

Nama makanan Kawasan daerah[8]
Bolang-baling Semarang
Galundeng Yogyakarta
Gembukan Solo
Golang-galing Banyumas
Gondang-gandung Magelang
Kue bantal Jakarta
Kue bohong Medan
Kue untuk-untuk Banjarmasin
Odading Bandung
Roti goreng Malang

Antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Resep Roti Goreng Wijen". Suara Desa. Dicapai pada 25 April 2017.
  2. ^ "Resep Cara Membuat Kue Odading Khas Bandung". Resep Nasional. Dicapai pada 25 April 2017.
  3. ^ "Viral di Media Sosial, Inilah Asal-usul Nama Odading Ternyata Berasal Dari Bahasa Belanda". Batam Tribunnews (dalam bahasa Indonesia). 2020-09-18. Dicapai pada 2020-10-01.
  4. ^ "Inilah Resep Andalan Kue Odading". Tribunnews Wiki (dalam bahasa Indonesia). 2020-09-18. Dicapai pada 2020-10-03.
  5. ^ "Sejarah Kue Odading ketika Anak Belanda ingin Jajanan". Makanabis (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-10-03.
  6. ^ "Makin diburu Setelah Viral, Ini asal-usul Kue Odading". Urbanasia (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-10-03.
  7. ^ "Asal-usul Nama Kuih Odading Berawal dari Celetukan Orang Belanda". Kompas.com (dalam bahasa Indonesia). 2020-09-20. Dicapai pada 2020-10-03.
  8. ^ https://food.detik.com/info-kuliner/d-5178029/daftar-nama-lain-odading-di-indonesia-bolang-baling-hingga-kue-bohong (dalam bahasa Indonesia)