Palm, Inc.

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Palm, Inc.
Nama asliPalm, Inc. Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahCap dagangan (sejak 2010)
IndustriPerkakasan dan perisian komputer
PendahuluHandspring Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1992; 32 tahun yang lalu (1992)
Amerika Syarikat
PengasasJeff Hawkins
DibubarkanJuly 1, 2010 (syarikat)
2011 (jenama)
NasibDibeli oleh HP, membersarakan jenama Palm
Ibu pejabatSunnyvale, California, A.S.
Tokoh pentingJon Rubinstein, Former Senior Vice President and General Manager
Jeff Hawkins, founder
Donna Dubinsky
Ed Colligan
KeluaranPalmPilot, Z22, Palm lllc, Tungsten E2, TX, Treo 650, Treo 700p, Treo 755p, Treo 680, Treo 700w, Treo 700wx, Treo 750, Centro, Treo Pro, Palm Pixi, Palm Pre, webOS, Palm App Catalog, HP TouchPad
Syarikat indukTCL Technology Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.palm.com Sunting ini di Wikidata
Twitter: palm Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Palm, Inc. ialah sebuah syarikat Amerika yang mengkhususkan dalam pembuatan pembantu digital peribadi (PDA) dan pelbagai elektronik lain. Mereka adalah pereka PalmPilot,[1] PDA pertama berjaya dipasarkan di seluruh dunia, serta Treo 600, salah satu telefon pintar pertama. Palm mengembangkan beberapa versi Palm OS untuk PDA dan telefon pintar. Syarikat itu juga bertanggungjawab untuk versi webOS pertama, sistem operasi multitasking pertama untuk telefon pintar,[2] dan enyo.js, rangka kerja untuk aplikasi HTML5.

Pada Julai 2010, Palm dibeli oleh Hewlett-Packard (HP) dan pada 2011 mengumumkan rangkaian produk webOS yang baru. Walau bagaimanapun, selepas jualan yang lemah, Ketua Pegawai Eksekutif HP Léo Apotheker mengumumkan pada bulan Ogos 2011 bahawa ia akan menamatkan pengeluaran dan sokongan peranti Palm dan webOS, menandakan berakhirnya jenama Palm selepas 19 tahun.

Pada Oktober 2014, HP menjual tanda dagangan Palm untuk perbadanan rak yang terikat dengan firma elektronik China TCL Corporation. Tidak lama selepas itu, TCL mengesahkan rancangannya untuk menghidupkan semula jenama Palm pada masa depan, telefon pintar yang ramai.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "La cuarta revolución". Dicapai pada 2015-01-10.
  2. ^ Krazit, Tom (2009-01-08). "Palm calls it a comeback with the Palm Pre | Mobile – CNET News". News.cnet.com. Dicapai pada 2012-01-05.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]