Palácio do Planalto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Istana Planalto
Palácio do Planalto (Portugis)
Palácio do Planalto is located in Bumi
Palácio do Planalto
Palácio do Planalto (Bumi)
Maklumat umum
Gaya seni bina
Moden
LokasiPraça dos Três Poderes, Brasília
NegaraBrazil
Ketinggian1,172 m (3,845 ka)
Penyewa terkini
Luis Inacio Lula da Silva, Presiden Brazil
Pembinaan bermula10 Julai 1958
Dirasmikan pada
21 April 1960
Diubah suai pada
2009–2010
Pelanggan/klienPemerintahan Brazil
PemilikPemerintahan Brazil
Tinggi65.65 ka (20.01 m)
Butiran teknikal
Bilangan tingkat
  • 4 (atas tanah)
  • 1 (bawah tanah)
Keluasan tingkat
36,000 m2 (390,000 ka2)
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekOscar Niemeyer
Maklumat lain
Letak kenderaan
500 kenderaan (bawah tanah)
Laman sesawang
www.planalto.gov.br Sunting ini di Wikidata
KriteriaBudaya: (i), (iv)
Ditetapkan1987 (sesi ke-11)
Sebahagian daripada
Brasilia
No. rujukan
445
KawasanAmerika Latin dan Caribbean

Palácio do Planalto (sebutan dalam bahasa Portugis: [paˈlasju du plaˈnawtu]) di Brasília ialah tempat kerja rasmi presiden Brazil.[1] Bangunan ini telah direka oleh arkitek Oscar Niemeyer pada 1958 dan dirasmikan pada 21 April 1960. Ia telah menjadi tempat kerja setiap presiden Brazil sejak Juscelino Kubitschek. Ia terletak di Praça dos Três Poderes (Plaza Tiga Kuasa), di sebelah timur Kongres Kebangsaan Brazil dan di seberang Mahkamah Persekutuan Agung.

Ia adalah salah satu istana-istana rasmi Presidensi, bersama-sama dengan Palácio da Alvorada, kediaman rasmi. Selain presiden, pegawai tinggi kerajaan lain juga bekerja dari Planalto, termasuk Naib Presiden dan Ketua Staf; bangunan kementerian kerajaan yang lain terletak di Esplanade Kementerian. Sebagai kerusi pemerintahan, istilah Planalto sering digunakan sebagai metonim bagi cabang eksekutif kerajaan persekutuan.

Bangunan itu, dibina dalam gaya moden, adalah sebahagian daripada Tapak Warisan Dunia Brasília, yang ditetapkan oleh UNESCO pada 1987.[2][3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Istana presiden ialah ciri utama rancangan untuk ibu kota persekutuan baharu, Brasília. Oscar Niemeyer telah dipilih sebagai arkitek Palácio do Planalto dan pembinaan bangunan itu, diketuai oleh Construtora Rabello SA, bermula pada 10 Julai 1958. Pejabat Eksekutif itu beribu pejabat buat sementara waktu di Catetinho, di pinggir Brasília, semasa pembinaan.

Istana ini dirasmikan secara rasmi pada 21 April 1960, oleh Presiden Juscelino Kubitschek. Ia merupakan salah satu bangunan pertama yang dirasmikan di ibu kota baharu, bersama-sama dengan Kongres Kebangsaan dan Mahkamah Persekutuan Tertinggi. Majlis perasmian itu dihadiri oleh beberapa pemimpin asing dan menarik ribuan penonton,[1] kerana ia melambangkan pemindahan ibu kota dari Rio de Janeiro ke pusat negara.

Pemulihan 2009–2010[sunting | sunting sumber]

Planalto dari hadapan.

Pada Mac 2009, Presiden Luiz Inácio Lula da Silva mengarahkan pemulihan istana secara meluas. [4] Penyelenggaraan yang lemah selama beberapa dekad telah menyebabkan kerosakan besar pada struktur yang dibina pada 1958.[5] Pemulihan telah siap pada 24 Ogos 2010, dengan kos R$111 juta.[6] Pemulihan tertumpu pada: memasang elektrik, air dan sistem penghawa dingin pusat baharu; pembongkaran lengkap ruang dalaman dan pembinaan bahagian dalaman baru; pemulihan marmar luaran dan fasad granit; pembinaan garaj tempat letak kereta bawah tanah untuk 500 kenderaan; penggantian penjana elektrik; pemulihan tingkap dan pintu; pembinaan tangga kecemasan; dan peningkatan teknologi.[5]

Semasa proses pemulihan, Pejabat Eksekutif telah dipindahkan buat sementara waktu ke Centro Cultural Banco do Brasil (Pusat Kebudayaan Bank Brazil) dan ke Istana Itamaraty.

Pada 8 Januari 2023, bangunan itu diserang oleh penyokong bekas presiden Jair Bolsonaro.

Akses awam dan keselamatan[sunting | sunting sumber]

Istana dibuka untuk lawatan orang ramai pada Ahad, dari jam 9:30 pagi hingga 2 petang. [7] Lawatan berpandu berlangsung selama 20 minit. Sepanjang minggu, akses ke bangunan adalah terhad kepada kakitangan terlibat. Penglihatan presiden adalah sukar kerana beliau sering diiringi masuk ke Istana melalui pintu masuk utara atau tiba dengan helikopter. Tanjakan di hadapan Istana hanya digunakan semasa upacara khas, seperti perasmian presiden dan lawatan negara oleh ketua negara atau kerajaan asing.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Palácio do Planalto Diarkibkan 1 Mac 2011 di Wayback Machine Presidency of Brazil. Retrieved 19 July 2009. (dalam bahasa Portugis).
  2. ^ Brasilia – UNESCO World Heritage Site. Retrieved 30 October 2020
  3. ^ Phillips, Tom (6 August 2020) Brazil's modernist palaces could soon be disfigured by anti-drone systems in The Guardian. Retrieved 30 October 2020
  4. ^ Custo da reforma do Planalto aumenta para R$ 103 milhões[pautan mati kekal] O Globo. Retrieved 19 July 2009. (dalam bahasa Portugis)
  5. ^ a b A restauração do Palácio do Planalto Presidency of Brazil. Retrieved 19 July 2009. (dalam bahasa Portugis)
  6. ^ Gabinete de Lula ganha vidro blindado na reforma do Palácio do Planalto G1.com. Retrieved 24 August 2010. (dalam bahasa Portugis)
  7. ^ Programa de visitação ao Palácio do Planalto Presidency of Brazil. Retrieved 27 March 2012. (dalam bahasa Portugis).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]