Pengguna:Muhammad Aliff1999/Kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penyatuan Jerman (Bahasa Jerman: Deutsche Einigung, disebut [ˈdɔɪ̯t͡ʃə ˈaɪ̯nɪɡʊŋ] (dengar)) ke dalam Empayar Jerman, sebuah negara bangsa yang didominasi Prusia dengan ciri persekutuan,[1] secara rasmi berlaku pada 18 Januari 1871 di Istana Versailles di Perancis. Putera-putera kebanyakan negeri berbahasa Jerman berkumpul di sana untuk mengisytiharkan Raja Wilhelm I dari Prusia sebagai Maharaja Jerman semasa Perang Perancis-Prusia.

kerajaan gabungan kerajaan Jerman, bersama-sama dengan beberapa tanah bersebelahan, telah wujud selama lebih seribu tahun, sejak Perjanjian Verdun pada tahun 843. Walau bagaimanapun, tiada identiti kebangsaan Jerman dalam pembangunan selewat-lewatnya pada tahun 1800, terutamanya disebabkan oleh sifat autonomi negara-negara putera; kebanyakan penduduk Empayar Suci Rom, di luar mereka yang diperintah oleh maharaja secara langsung, mengenal pasti diri mereka terutamanya dengan putera mereka, dan bukan dengan Empayar secara keseluruhan. Ini dikenali sebagai amalan Kleinstaaterei, atau "keadaan kecil". Menjelang abad ke-19, penambahbaikan pengangkutan dan komunikasi membawa wilayah ini lebih rapat. Empayar Suci Rom telah dibubarkan pada 1806 dengan penyingkiran Maharaja Francis II semasa Perang Napoleon. Walaupun terdapat gangguan undang-undang, pentadbiran dan politik yang disebabkan oleh pembubaran itu, orang-orang Empayar lama yang berbahasa Jerman mempunyai tradisi linguistik, budaya dan undang-undang yang sama. Liberalisme Eropah menawarkan asas intelektual untuk penyatuan dengan mencabar model dinasti dan mutlak organisasi sosial dan politik; manifestasi Jermannya menekankan kepentingan tradisi, pendidikan, dan perpaduan linguistik. Dari segi ekonomi, penciptaan Zollverein Prusia (kesatuan kastam) pada tahun 1818, dan pengembangan seterusnya untuk memasukkan negeri-negeri lain dalam Konfederasi Jerman, mengurangkan persaingan antara dan dalam negeri. Mod pengangkutan yang baru muncul memudahkan perjalanan perniagaan dan rekreasi, yang membawa kepada hubungan dan kadangkala konflik antara dan dalam kalangan penutur bahasa Jerman dari seluruh Eropah Tengah.

Model lingkungan pengaruh diplomatik yang terhasil daripada Kongres Vienna pada 1814–15 selepas Perang Napoleon menyokong penguasaan Austria di Eropah Tengah melalui kepimpinan Habsburg Konfederasi Jerman, yang direka untuk menggantikan Empayar Rom Suci. Perunding di Vienna tidak mengambil kira kekuatan Prusia yang semakin meningkat di dalam dan menolak untuk mewujudkan gabungan kedua negara-negara Jerman di bawah pengaruh Prusia, dan dengan itu gagal meramalkan bahawa Prusia akan bangkit mencabar Austria untuk kepimpinan rakyat Jerman. Dualisme Jerman ini mengemukakan dua penyelesaian kepada masalah penyatuan: Kleindeutsche Lösung, penyelesaian Jerman kecil (Jerman tanpa Austria), atau Großdeutsche Lösung, penyelesaian Jerman yang lebih besar (Jerman bersama Austria).

Ahli sejarah berdebat sama ada Otto von Bismarck, Ketua Menteri Prusia, mempunyai rancangan induk untuk mengembangkan Konfederasi Jerman Utara pada 1866 untuk memasukkan negara-negara Jerman merdeka yang tinggal menjadi satu entiti atau semata-mata untuk mengembangkan kuasa Kerajaan Prusia. Mereka menyimpulkan bahawa faktor sebagai tambahan kepada kekuatan Realpolitik Bismarck telah memimpin himpunan politik moden awal untuk menyusun semula hubungan politik, ekonomi, ketenteraan dan diplomatik pada abad ke-19. Reaksi terhadap nasionalisme Denmark dan Perancis memberikan tumpuan untuk ekspresi perpaduan Jerman. Kejayaan ketenteraan-terutamanya Prusia-dalam tiga perang serantau menjana semangat dan kebanggaan yang boleh dimanfaatkan oleh ahli politik untuk menggalakkan penyatuan. Pengalaman ini menggemakan ingatan pencapaian bersama dalam Perang Napoleon, terutamanya dalam Perang Pembebasan 1813–14. Dengan menubuhkan Jerman tanpa Austria, penyatuan politik dan pentadbiran pada tahun 1871 sekurang-kurangnya menyelesaikan sementara masalah dualisme. Para sejarawan membahaskan sama ada Otto von Bismarck, Ketua Menteri Prusia, mempunyai rancangan induk untuk mengembangkan Konfederasi Jerman Utara 1866 untuk memasukkan mengekalkan negara-negara Jerman yang merdeka menjadi satu entiti atau semata-mata untuk meluaskan kuasa Kerajaan Prusia. Mereka menyimpulkan bahawa faktor sebagai tambahan kepada kekuatan Realpolitik Bismarck telah memimpin himpunan politik moden awal untuk menyusun semula hubungan politik, ekonomi, ketenteraan dan diplomatik pada abad ke-19. Reaksi terhadap nasionalisme Denmark dan Perancis memberikan tumpuan untuk ekspresi perpaduan Jerman. Kejayaan ketenteraan-terutamanya Prusia-dalam tiga perang serantau menjana semangat dan kebanggaan yang boleh dimanfaatkan oleh ahli politik untuk menggalakkan penyatuan. Pengalaman ini menggemakan ingatan pencapaian bersama dalam Perang Napoleon, terutamanya dalam Perang Pembebasan 1813–14. Dengan menubuhkan Jerman tanpa Austria, penyatuan politik dan pentadbiran pada 1871 sekurang-kurangnya menyelesaikan sementara masalah dualisme.