Wilhelm I, Maharaja Jerman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wilhelm I
Wilhelm I pada tahun 1884
Maharaja Jerman
Pemerintahan18 Januari 1871-9 Mac 1888
Pengisytiharan18 Januari 1871
Didahului olehMonarki Diwujudkan
Diikuti olehFrederick III
Raja Prusia
Pemerintahan2 Januari 1861-18 Januari 1871
Kemahkotaan18 Oktober 1861
Didahului oleh Frederick William IV
Diikuti olehFrederick III
Keputeraan22 Mac 1797
Berlin,Kerajaan Prusia,Empayar Rom Suci
Kemangkatan9 Mac 1888(umur 90)
Berlin,Empayar Jerman
Pemakaman16 Mac 1888
Istana Charlottenburg
PasanganAugusta dari Saxe-Weimar
AnakandaFrederick III, Maharaja Jerman
Louise, Grand Duchess dari Baden
Nama penuh
Wilhelm Friedrich Ludwig
KerabatHohenzollern
AyahandaFrederick William III dari Prusia
BondaLouise dari Mecklenburg-Strelitz
TandatanganTandatangan Wilhelm I

Wilhelm I (Bahasa Jerman: Wilhelm Friedrich Ludwig; 22 Mac 1797 – 9 Mac 1888) ialah Raja Prussia dari 2 Januari 1861 dan Maharaja Jerman dari 18 Januari 1871 sehingga kematiannya pada 1888. Ahli Dewan Rakyat Hohenzollern, beliau adalah ketua negara pertama Jerman bersatu. Beliau adalah ketua negara Prusia secara de facto dari 1858, apabila beliau menjadi pemangku raja untuk abangnya Frederick William IV, Raja Prusia dan beliau menjadi raja apabila abangnya meninggal dunia tiga tahun kemudian.

Di bawah pimpinan William dan presiden menterinya Otto von Bismarck, Prusia mencapai penyatuan Jerman dan penubuhan Empayar Jerman. Di sebalik sokongan lamanya terhadap Bismarck sebagai Presiden Menteri, William mempunyai keraguan yang kuat tentang beberapa dasar Bismarck yang lebih reaksioner, termasuk anti-Katoliknya dan pengendalian keras terhadap orang bawahan. Berbeza dengan Bismarck yang mendominasi, William digambarkan sebagai seorang yang bersopan santun, lemah lembut dan, walaupun konservatif, lebih terbuka kepada idea-idea liberal klasik tertentu daripada cucunya Wilhelm II, yang semasa pemerintahannya beliau dikenali sebagai Wilhelm the Great (Bahasa Jerman: der Große).

Kehidupan Awal dan Kerjaya Tentera[sunting | sunting sumber]

Raja dan maharaja masa depan dilahirkan William Frederick Louis dari Prusia (Wilhelm Friedrich Ludwig von Preußen) di Kronprinzenpalais di Berlin pada 22 Mac 1797. Sebagai anak kedua Louise dari Mecklenburg-Strelitz dan Putera Frederick William, sendiri anak kepada Raja Frederick William II, William tidak dijangka akan naik takhta. Datuknya meninggal dunia pada tahun dia dilahirkan, pada usia 53 tahun, pada tahun 1797, dan bapanya Frederick William III menjadi raja. Dia dididik dari 1801 hingga 1809 oleh Johann Friedrich Gottlieb Delbrück [de], yang juga bertanggungjawab ke atas pendidikan abang William, Putera Mahkota Frederick William. Pada usia dua belas tahun, bapanya melantiknya sebagai pegawai dalam tentera Prusia. Tahun 1806 menyaksikan kekalahan Prusia oleh Perancis dan berakhirnya Empayar Rom Suci.

William berkhidmat dalam tentera dari tahun 1814 dan seterusnya. Seperti bapanya, dia berperang menentang Napoleon I dari Perancis semasa bahagian Perang Napoleon yang dikenali di Jerman sebagai Befreiungskriege ("Perang Pembebasan", atau dikenali sebagai Perang Gabungan Keenam), dan dilaporkan sebagai ("Perang Pembebasan", atau dikenali sebagai Perang Gabungan Keenam), dan dilaporkan seorang askar yang sangat berani. Dia dilantik sebagai kapten (Hauptmann) dan memenangi Palang Besi untuk tindakannya di Bar-sur-Aube. Peperangan dan perjuangan menentang Perancis meninggalkan kesan seumur hidup kepadanya, dan dia mempunyai sikap antipati yang berpanjangan terhadap Perancis.

Pada tahun 1815, William telah dinaikkan pangkat menjadi major dan memerintah satu batalion 1. Garderegiment. Dia bertempur di bawah Gebhard Leberecht von Blücher di Pertempuran Ligny dan Waterloo. Dia menjadi diplomat, terlibat dalam misi diplomatik selepas 1815. [perlu rujukan] William ialah abang kepada Permaisuri Alexandra Feodorovna dari Rusia (née Charlotte of Prussia). Pada tahun 1817 dia menemani kakaknya ke Saint Petersburg apabila dia berkahwin dengan Maharaja Nicholas I dari Rusia.

Pada tahun 1816, William menjadi komander Stettiner Gardelandwehrbataillon dan pada tahun 1818 dinaikkan pangkat ke Generalmajor. Pada tahun berikutnya, William dilantik sebagai inspektor VII. dan VIII. Kor Tentera. Ini menjadikan beliau seorang jurucakap Tentera Prusia dalam Dewan Hohenzollern. Dia berhujah memihak kepada tentera yang kuat, terlatih dan lengkap. Pada tahun 1820, William menjadi komander 1. Gardedivision dan pada tahun 1825 dinaikkan pangkat menjadi komandan jeneral III. Kor Tentera.

Pada tahun 1826 William terpaksa meninggalkan hubungan dengan wanita bangsawan Poland Elisa Radziwill, sepupunya yang telah tertarik kepadanya, apabila ia dianggap sebagai jodoh yang tidak sesuai oleh bapanya. Didakwa bahawa Elisa mempunyai anak perempuan tidak sah taraf oleh William yang dibesarkan oleh Joseph dan Caroline Kroll, pemilik Rumah Opera Kroll di Berlin, dan diberi nama Agnes Kroll. Dia berkahwin dengan Carl Friedrich Ludwig Dettman (dikenali sebagai "Louis") dan berhijrah ke Sydney, Australia, pada tahun 1849. Mereka mempunyai keluarga tiga anak lelaki dan dua anak perempuan. Agnes meninggal dunia pada tahun 1904.

Pada tahun 1829, William berkahwin dengan Puteri Augusta, anak perempuan Grand Duke Karl Friedrich dari Saxe-Weimar-Eisenach dan Maria Pavlovna, adik kepada Nicholas I. Perkahwinan mereka secara lahiriah stabil, tetapi tidak begitu bahagia.

Pada tahun 1840 abangnya menjadi Raja Prusia. Oleh kerana dia tidak mempunyai anak, William adalah yang pertama dalam barisan untuk menggantikannya ke takhta dan dengan itu diberi gelaran Prinz von Preußen.Menentang sabitannya tetapi kerana kesetiaan terhadap abangnya, William menandatangani rang undang-undang yang menubuhkan parlimen Prusia (Vereinigter Landtag) pada tahun 1847 dan mengambil tempat di dewan atas, Herrenhaus.

Semasa Revolusi 1848, William berjaya menumpaskan pemberontakan di Berlin yang ditujukan kepada Frederick William IV. Penggunaan meriam menyebabkan dia tidak popular pada masa itu dan mendapat gelaran Kartätschenprinz (Putera Grapeshot). Memang dia terpaksa melarikan diri ke England buat seketika, menyamar sebagai saudagar. Dia kembali dan membantu menumpaskan pemberontakan di Baden, di mana dia memerintah tentera Prusia. Pada Oktober 1849, beliau menjadi gabenor jeneral Rhineland dan Westfalia, dengan kerusi di Istana Pilihan Raya di Koblenz.

Semasa mereka di Koblenz, William dan isterinya menghiburkan sarjana liberal seperti ahli sejarah Maximilian Wolfgang Duncker, August von Bethmann-Hollweg dan Clemens Theodor Perthes Penentangan William terhadap idea liberal secara beransur-ansur menjadi lembut.

Pada tahun 1854, putera raja itu dinaikkan ke pangkat marshal medan dan dilantik sebagai gabenor kubu persekutuan Mainz. Pada tahun 1857 Frederick William IV diserang angin ahmar dan menjadi cacat mental sepanjang hayatnya. Pada Januari 1858, William menjadi Putera Regent untuk abangnya, pada mulanya hanya sementara tetapi selepas Oktober secara tetap. Menentang nasihat abangnya, William mengangkat sumpah jawatan pada perlembagaan Prusia dan berjanji untuk mengekalkannya "teguh dan tidak boleh dilanggar". William melantik seorang liberal, Karl Anton von Hohenzollern-Sigmaringen, sebagai Presiden Menteri dan dengan itu memulakan apa yang dikenali sebagai "Era Baru" di Prusia, walaupun terdapat konflik antara William dan majoriti liberal di Landtag mengenai perkara-perkara reformasi angkatan tentera.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • De Graaf, Beatrice. "Second-tier Diplomacy: Hans von Gagern and William I in their Quest for an Alternative European Order, 1813–1818." Journal of Modern European History 12.4 (2014): 546–566.
  • Forbes, Archibald. William of Germany: A Succinct Biography of William I., German Emperor and King of Prussia. (Cassell, 1888) online.
  • Hughes, Michael L. "Splendid Demonstrations: The Political Funerals of Kaiser Wilhelm I and Wilhelm Liebknecht." Central European History 41.2 (2008): 229–253.
  • Röhl John C. G. Young Wilhelm: The Kaiser's Early Life, 1859–1888 (1998) online
  • Scully, Richard. "The Other Kaiser: Wilhelm I and British Cartoonists, 1861–1914." Victorian Periodicals Review 44.1 (2011): 69–98. online
  • Sterkenburgh, Frederik Frank. "William I and monarchical rule in Imperial Germany". Diss. University of Warwick, 2017. online
  • Steinberg, Jonathan. Bismarck: A Life (2011)
  • Christian Schwochert: Kaiser Wilhelm I, Berlin 2015, ISBN 978-1-5118-8283-5

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wilhelm I, Maharaja Jerman
Tarikh keputeraan: 22 Mac 1797 Tarikh kemangkatan: 9 Mac 1888
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Frederick William IV
Raja Prusia
2 Januari 1861 – 9 Mac 1888
Diikuti oleh:
Frederick III
Ciptaan baharu
Maharaja Jerman
18 Januari 1871 – 9 Mac 1888
Didahului oleh
Christian IX dari Denmark
Duke Saxe-Lauenburg
1864–1876
Digabungkan kedalam
Mahkota Prusia
Kosong
Persetiaan Vienna

  Gelaran dipegang dahulu oleh  
Frederick VII dari Denmark
Duke Schleswig dan Holstein
1864–1888
Didahului oleh
Adolphe dari Luxembourg
Putera Nassau
1866–1888
Didahului oleh
Frederick William dari Hesse
Landgrave of Hesse
Putera Fulda

1866–1888
Didahului oleh
Karl Fellner
Lord Frankfurt
1866–1888
Didahului oleh
George V dari Hanover
Putera Friesland Timur, Osnabrück,
Hildesheim dan Verden
Count Lingen dan Tecklenburg

1866–1888
Jawatan politik
Didahului oleh
Francis Joseph I dari Austria
Penaung Bundespräsidium Konfederasi Jerman Utara
1 Julai 1867 – 18 Januari 1871
Konfederasi dibubarkan

Templat:Rulers of Prussia Templat:German Confederations 1806-1871 Templat:GermanUnification