Penyakit gaya hidup

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penyakit gaya hidup (bahasa Inggeris: lifestyle diseases) ialah penyakit yang berkaitan dengan cara seseorang menjalani kehidupannya. Penyakit-penyakit ini termasuk penyakit tidak menular, yang umumnya disebabkan oleh kekurangan aktiviti fizikal, pemakanan tidak sihat, alkohol, dadah, dan merokok. Penyakit yang paling dipengaruhi oleh gaya hidup iaitu penyakit jantung, angin ahmar, obesiti, dan diabetis melitus jenis 2.[1] Penyakit-penyakit yang semakin meningkat ketika negara-negara berkembang maju dan orang-orang hidup lebih lama dapat menghidap penyakit Alzheimer, radang sendi, aterosklerosis, asma, kanser, penyakit hati kronik atau sirosis, penyakit paru-paru obstruktif kronik, diabetis jenis 2, penyakit jantung, darah tinggi, sindrom metabolisme, kegagalan ginjal kronik, osteoporosis, sindrom ovari polisistik, angin ahmar, kemurungan, obesiti, dan dimensia vaskular.

Beberapa pendapat mempertahankan perbezaan antara penyakit panjang umur dengan penyakit peradaban atau penyakit kemakmuran.[2] Penyakit tertentu, seperti diabetis, karies gigi, dan asma, lebih banyak muncul pada populasi muda yang hidup dengan cara "barat"; peningkatan insidensinya tidak berkaitan dengan usia, sehingga istilah tersebut tidak dapat digunakan secara bergantian secara tempat untuk semua penyakit.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Lifestyle disease". MedicineNet. Dicapai pada 2016-05-12.
  2. ^ Bitar, Adrienne Rose (January 2018). Diet and the Disease of Civilization. Rutgers University Press. ISBN 978-0-8135-8964-0.
  3. ^ Pollan, Michael (2008). In Defense of Food: An Eater's Manifesto. Penguin Press HC, The. ISBN 978-1-59420-145-5.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]