Perang Amerika Syarikat–Sepanyol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perang Amerika-Sepanyol
Sebahagian daripada Revolusi Filipina, Perang Kemerdekaan Cuba

Charge of the Rough Riders at San Juan Hill, oleh Frederic Remington
Tarikh25 April – 12 Ogos, 1898
Lokasi
Keputusan Kemenangan Amerika Syarikat, Perjanjian Paris,
Perang Amerika-Filipina
Perubahan
wilayah
Sepanyol menyerahkan kedaulatan ke atas Cuba, menyerahkan Kepulauan Filipina, Puerto Rico, dan Guam kepada Amerika Syarikat dengan jumlah AS$ 20 juta.
Pihak yang terlibat
Amerika Syarikat Amerika Syarikat
Cuba Pemisah Cuba
Puerto Rico Pemisah Puerto Rico
Katipunan[1][2][3]
Sepanyol Kerajaan Sepanyol
Komandan dan pemimpin
Amerika Syarikat William McKinley
Amerika Syarikat Nelson A. Miles
Amerika Syarikat Theodore Roosevelt
Amerika Syarikat William R. Shafter
Amerika Syarikat George Dewey
Amerika Syarikat William T. Sampson
Cuba Máximo Gómez
Emilio Aguinaldo
Apolinario Mabini
Sepanyol Práxedes Mateo Sagasta
Sepanyol Patricio Montojo
Sepanyol Pascual Cervera
Sepanyol Arsenio Linares y Pombo
Sepanyol Manuel Macías y Casado
Sepanyol Ramón Blanco y Erenas
Kekuatan

Republik Cuba:

30,000 anggota bukan tetap[4]:19

Amerika Syarikat:

300,000 anggota tetap dan sukarelawan[4]:22

Tentera Darat Sepanyol:

278,447 anggota tetap dan militia[4]:20 (Cuba),
10,005 anggota tetap dan militia [4]:20 (Puerto Rico),
51,331 anggota tetap dan militia [4]:20 (Filipina)
Kerugian dan korban

Republik Cuba:

10,665 mati[4]:20

Tentera Darat Amerika Syarikat:

345 mati,
1,577 cedera,
2,565 penyakit[4]:67

Tentera Laut Amerika Syarikat:

16 mati,
68 cedera[4]:67

Tentera Laut Sepanyol:

560 mati,
300–400 cedera[4]:67

Tentera Darat Sepanyol:

3,000 mati atau cedera
6,700 ditawan,[5](Filipina)
13,000 penyakit[4] (Cuba)

Perang Amerika-Sepanyol adalah satu konflik yang berlaku pada tahun 1898 di antara Amerika Syarikat dengan Sepanyol.[6] Pemberontakkan telah merebak selama puluhan tahun di Cuba dan diawasi dengan ketat oleh Amerika; terdapat ketakutan akan perang sebelumnya, sepertimana di dalam Hubungan Virginius pada tahun 1873. Pada 1897–98, rakyat Amerika bertambah marah akan laporan tentang kekejaman Sepanyol, dan selepas penenggelaman misteri kapal perang Maine di pelabuhan Havana, menjadikan kerajaan yang diketuai oleh Presiden William McKinley, seorang anggota Republican, berperang. Mustahil untuk mencapai kompromi; Sepanyol mengistiharkan perang pada 23 April, 1898; Kongres Amerika Syarikat secara rasmi mengistiharkan pemulaan perang pada 21 April.

Meskipun isu utama adalah kemerdekaan Cuba, sepuluh minggu perang berlaku di kedua-dua Caribbean dan Pasifik. Hasilnya adalah kemenangan muktamad bagi Amerika, diikuti dengan penubuhan pihak berkuasa sementara di Cuba dan kuasa penjajahan tidak terbatas ke atas Puerto Rico, Guam dan Filipina diserahkan kepada Amerika Syarikat pada 10 Disember, 1898 melalui Perjanjian Paris.[7] Sepanyol, yang mana situasi politik adalah sangat tidak stabil, berjaya menyingkirkan sebuah empayar yang mahal dengan kehormatan (Amerika Syarikat membayar AS$ 20 juta kepada Sepanyol). Pemenang telah mendapat pegangan ke atas beberapa pulau di seluruh dunia dan menimbulkan perdebatan baru berkenaan kebijaksanaan penjajahan.

Latar belakang sejarah[sunting | sunting sumber]

Penjimatan penjajahan Sepanyol[sunting | sunting sumber]

Gabungan trauma dari Perang Kemerdekaan Sepanyol, akibat hilang kebanyakkan Empayar Amerika Sepanyol pada awal kurun ke-19, dan dua bencana dalam Perang Carlist memberi satu tafsiran baru kepada sisa empayar Sepanyol. Para elit liberal Sepanyol seperti Cánovas del Castillo dan Emilio Castelar cuba untuk membuat mentakrifkan semula "empayar" dengan lebih rapi dengan kemunculan konsep nasionalisme Sepanyol. Cánovas menjadikannya lebih jelas dalam pidato beliau kepada Ateneo pada tahun 1882, Discurso Sobre la Nación,[8] negara Sepanyol adalah satu konsep bahasa dan budaya yang mengikat koloni-koloni Sepanyol pada metropole walaupun lautan memisahkan mereka. Cánovas berpendapat Sepanyol adalah jelas berbeza dengan empayar-empayar pesaing lain seperti Britain dan Perancis. Tidak seperti empayar-empayar ini, penyebaran peradaban merupakan sumbangan unik Sepanyol kepada Dunia Baru.[9] Pengimejan semula empayar Sepanyol popular ini This popular reimagining of the Spanish empire had the effect of imbuing special significance to Cuba as an integral part of the Spanish nation. The new importance invested in maintaining the empire would have disastrous consequences for Spain’s sense of national identity in the aftermath of the war.

Kepentingan Amerika di Caribbean[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1823, Doktrin Monroe menyatakan bahawa usaha-usaha lebih lanjut oleh kerajaan-kerajaan Eropah untuk menjajah tanah atau mengganggu negara-negara di Amerika tidak akan diterima oleh Amerika Syarikat, kecuali bagi koloni Sepanyol di Cuba. Pada tahun 1890, Kapten Alfred Thayer Mahan menulis "Pengaruh Kuasa Laut Power dalam Sejarah," yang memberi pujian kepada kebangkitan Britain dari kuasa dunia kepada Tentera Laut Diraja. Idea Mahan dalam menjangka angkatan laut yang kuat akan memberi pengaruh yang kuat di seluruh dunia. Theodore Roosevelt, kemudian menjadi Pembantu Setiausaha Tentera Laut di bawah Presiden McKinley dan seorang penyokong agresif perang dengan Sepanyol berkenaan Cuba, dipengaruhi dengan kesimpulan yang dibuat oleh Mahan. Amerika telah lama menaruh minat terhadap Cuba (dan Hawaii), tapi terdapat hanya sedikit perhatian yang diberikan kepada Filipina, Guam atau Puerto Rico.

Sejarawan berdebat akan berapa tinggi minat Amerika dalam mendapatkan sebuah empayar, dan menyedari bahawa kekuatan Eropah sejak beberapa dekad terakhir telah memperluaskan empayar mereka secara dramatik, terutama di Afrika dan Asia.

Jalan untuk Perang[sunting | sunting sumber]

Perjuangan kemerdekaan Cuba Rencana utama: Perang Kemerdekaan Cuba

Tawaran serius pertama untuk kemerdekaan Cuba meletus pada tahun 1868. Sepuluh Tahun Perang, seperti yang disebut, akhirnya berjaya dilumpuhkan oleh kerajaan penjajah Sepanyol pada 1878. Sayangnya untuk Sepanyol, baik pertempuran brutal atau pelaksanaan reformasi dalam Pakatan Zanjón (Februari 1878) mampu memadamkan keinginan untuk kemerdekaan di beberapa revolusi. Satu revolusi seperti, José Martí, terus melakukan advokasi autonomi kewangan dan politik Cuba bahkan di pengasingan.

Pada awal 1895, setelah bertahun-tahun pengorganisasian, Martí melancarkan pencerobohan tiga cabang dari pulau itu. Rencana meminta satu kumpulan dari Santo Domingo dipimpin oleh Máximo Gómez, satu kumpulan dari Costa Rica yang dipimpin oleh Antonio Maceo, dan lain dari Amerika Syarikat (preemptively dipatahkan oleh para pegawai AS di Florida) mendarat di tempat yang berbeza di pulau itu dan merangsang adat revolusi. Sementara grito de Baire (sebagai panggilan mereka untuk revolusi terus disebut) berjaya, diharapkan revolusi bukanlah menunjukkan kekuatan grand Martí telah diantisipasi. Dengan kemenangan berkesan cepat hilang, kaum revolusioner untuk melawan menetap di kempen gerila berlarut-larut. [12]

Tanggapan Sepanyol dilakukan dengan cepat dan tegas. Cánovas del Castillo, arkitek perlembagaan Pemulihan Sepanyol dan perdana menteri pada waktu itu, mengumumkan bahawa "bangsa Sepanyol dibuang untuk mempersembahkan korban kepada peseta terakhir dari harta benda dan sampai tetes terakhir dari darah Sepanyol terakhir sebelum bersetuju bahawa setiap orang merebut dari bahkan satu bagian dari wilayah yang kudus. "[13] Ia memerintahkan Jeneral Arsenio Martínez de Campos, seorang veteran terkemuka dari perang melawan pemberontakan sebelumnya di Cuba, untuk menumpaskan pemberontakan. Campos keengganan untuk menerima tugas baru dan metodenya mengandungi pemberontakan ke wilayah Oriente membuatnya mendapatkan ejekan di media Sepanyol. Tekanan politik meningkat sehingga terpaksa Cánovas untuk menggantikan Jeneral Campos dengan Jeneral y Valeriano Weyler Nicolau, seorang askar yang telah membuktikan diri mampu meniadakan pemberontakan di koloni-koloni Sepanyol dan metropolis. Weyler strategi adalah untuk menghilangkan pemberontakan persenjataan, persediaan dan bantuan dengan menempah warga dari beberapa kabupaten Cuba untuk relokasi di dekat markas tentera di kem-kem reconcentration apa yang disebut. Sementara pelaksanaan strategi ini secara brutal berkesan melambatkan penyebaran pemberontakan, itu kesan tak diinginkan pengadukan kemarahan di Amerika Syarikat. [14] The reconcentrados Sepanyol menempatkan hampir semua penduduk asli Cuba ke dalam kem, menyebabkan McKinley dengan kenyataan itu ini "tidak beradab perang" tetapi "pemusnahan" [. 15] Dapat dikatakan bahawa, Senator Redfield Proctor's 17 Mac 1898 laporan kepada Senat AS pada reconcentrados, peribadi menyertai selama kunjungan carian fakta, adalah sebagai banyak menyebabkan untuk suatu kenyataan perang sebagai tenggelamnya USS Maine.

Respon AS[sunting | sunting sumber]

Letusan pemberontakan Cuba, taktik brutal Weyler, dan kemarahan Hangat kejadian ini melecut terbukti menjadi anugerah bagi industri surat khabar di New York City, di mana Joseph Pulitzer Dunia New York dan William Randolph Hearst dari New York Journal diakui potensi besar untuk judul dan cerita yang akan menjual salinan. Kedua-dua tindakan Sepanyol tertutup dan taktik Weyler dalam cara yang disahkan sikap meremehkan yang masih ada Hangat menuju Sepanyol di AS Dalam benak, sekolah, dan biasiswa dari awam Amerika Syarikat sebahagian besar Protestan, Katolik Sepanyol Empayar yang terbelakang, kesatuan bermoral dibina di atas belakang penduduk asli diperbudak dan dibiayai dengan emas dicuri. [16]

Orang benar marah-dikacau oleh bermusuhan surat khabar dan didasarkan pada prasangka Hangat melawan Sepanyol-tidak sendirian bergerak mendekati AS perang. Amerika Syarikat mempunyai kepentingan ekonomi yang penting yang sedang dianiaya oleh konflik yang berpanjangan. syarikat Pengiriman yang sangat bergantung pada perdagangan dengan Cuba mengalami kerugian besar sebagai konflik terus diselesaikan. [17] Syarikat-syarikat ini menekan Kongres dan McKinley untuk mencari menamatkan pemberontakan. badan usaha lain AS, khususnya mereka yang telah melabur di gula Cuba, memandang ke Sepanyol untuk memulihkan ketertiban untuk situasi [18] Stabilitas, bukan perang., adalah tujuan akhir dari kedua-dua kepentingan. Bagaimana kestabilan akan tercapai akan sangat bergantung pada kemampuan dari Sepanyol dan Amerika Syarikat untuk bekerja di luar masalah mereka diplomatis.

Presiden McKinley, sangat menyedari kompleksitas konflik politik sekitarnya, itu cenderung untuk menamatkan pemberontakan tersebut secara damai. Mengancam untuk mempertimbangkan pengiktirafan status berperang Cuba, dan dengan demikian membolehkan mempersenjatai kembali undang-undang pemberontak Cuba oleh syarikat AS, ia menghantar Stewart L. Woodford ke Madrid untuk menegosiasikan menamatkan konflik. Dengan Práxedes Sagasta, advokat terbuka autonomi Cuba, sekarang Perdana Menteri Sepanyol (yang keras lagi-line Cánovas del Castillo yang telah dibunuh sebelum Woodford tiba), perundingan berjalan cukup lancar. autonomi Cuba itu akan bermula pada 1 Januari 1898. [19] Maine USS Rencana utama: USS Maine (ACR-1)

Sebelas hari selepas kerajaan autonomi Cuba mengambil alih kuasa rusuhan kecil, dihidupkan oleh kakitangan Sepanyol tersinggung oleh kritik akhbar terus-menerus dari dasar umum Weyler's, meletus di Havana [20] McKinley. Menghantar Maine USS ke Havana untuk menjamin keselamatan warga negara Amerika dan kepentingan. Keperluan AS untuk menghantar Maine ke Havana telah diantisipasi selama berbulan-bulan. Pada bulan Oktober 1897, Presiden telah menetapkan McKinley untuk USS Maine akan dikerahkan ke Key West, Florida. [21] juga akan menghantar Maine ke Cuba sebuah manuver angkatan laut yang terpencil. Menyebarkan Maine ke Havana hanya salah satu bagian dari deployment, lebih besar kekuatan global AS angkatan laut. Sebagai Florida Maine kiri sebahagian besar dari armada Atlantik Utara dipindahkan ke Key West dan Teluk Mexico. Selain itu, yang lain dipindahkan hanya off shore Lisbon. Dan yang lain dipindahkan ke Hong Kong. [22]

Pukul 21:40 pada tanggal 15 Februari USS Maine tenggelam di pelabuhan selepas menderita letupan besar. Sementara McKinley mengajarkan kesabaran, berita tentang letupan dan kematian 266 pelaut Amerika pendapat Hangat diaduk menjadi garang menuntut respon segera. McKinley telah meminta agar Kongres tepat 50 juta dolar untuk pertahanan, dan suara bulat Kongres wajib. Kebanyakan para pemimpin Amerika mengambil posisi bahawa penyebab ledakan itu belum diketahui, tetapi perhatian awam sekarang terpaku pada situasi dan Sepanyol tidak mampu mencari penyelesaian diplomatik untuk mengelakkan perang. Ini menarik untuk kekuatan Eropah, yang semuanya menyarankan Sepanyol untuk berundur dan mengelakkan perang.

penyiasatan Tentera Laut AS, membuat awam pada tarikh 28 Mac, menyimpulkan bahawa majalah serbuk kapal itu dihidupkan ketika sebuah letupan luaran berangkat di bawah perut kapal. Laporan ini menuangkan bahan bakar di marah popular di Amerika Syarikat, membuat perang tak terelakkan. penyiasatan [23] Sepanyol sampai pada kesimpulan yang bertentangan: bahawa letupan itu berasal di dalam kapal. [24]

Mengisytiharkan Perang[sunting | sunting sumber]

Setelah penghancuran Maine, [25] penerbit surat khabar William Randolph Hearst dan Joseph Pulitzer sampai pada kesimpulan bahawa Sepanyol adalah untuk menyalahkan, dan mereka diterbitkan teori ini sebagai fakta di surat khabar mereka di New York City dengan menggunakan akaun sensasional dan menakjubkan daripada "kekejaman "yang dilakukan oleh Sepanyol di Cuba. Sebuah menyatakan mitos umum yang Hearst respons pendapat nya ilustrator Frederic Remington bahawa keadaan di Cuba tidak cukup buruk untuk memastikan permusuhan dengan: "anda memberikan gambar dan saya akan memberikan perang." [26] ini yang disebut " jurnalisme kuning "Namun, luar biasa di New York City, dan sejarawan tidak lagi menganggapnya sebagai kekuatan utama membentuk suasana kebangsaan. Opini awam kebangsaan melakukan tindakan permintaan langsung, sangat besar usaha Presiden McKinley, Ketua DPR Thomas Brackett Reed dan masyarakat perniagaan untuk mencari penyelesaian yang dirundingkan.

pidato Senator Redfield Proctor, disampaikan pada 17 Mac 1898 dianalisis situasi, menyimpulkan bahawa perang adalah satu-satunya jawapan. Banyak dalam perniagaan dan agama masyarakat, yang sampai sekarang menentang perang, beralih sisi, meninggalkan McKinley dan Speaker Reed hampir sendirian dalam perlawanan mereka terhadap perang [27] Pada 11 April., McKinley berakhir perlawanan dan meminta Kongres untuk kuasa untuk menghantar Amerika tentera ke Cuba untuk menamatkan perang saudara di sana, tahu bahawa Kongres akan memaksa perang.

Pada tarikh 19 Mei, sementara Kongres mempertimbangkan resolusi bersama menyokong kemerdekaan Cuba, Senator Henry M. Teller Colorado mencadangkan perubahan Teller untuk memastikan bahawa Amerika Syarikat tidak akan membina kawalan kekal atas Cuba selepas perang. Perubahan tersebut, disclaiming niat apapun untuk mencaplok Cuba, lulus Senat 42-35; DPR menyetujui hari yang sama, 311-6. Resolusi buat kali terakhir menuntut pengeluaran Sepanyol dan bidang kuasa kepada Presiden untuk digunakan sebagai kekuatan tentera sebanyak ia dianggap perlu untuk membantu Cuba mendapatkan kemerdekaan daripada Sepanyol. Presiden McKinley menandatangani resolusi bersama pada tarikh 20 April 1898, dan ultimatum itu diteruskan ke Sepanyol. Sebagai jawapan, Sepanyol memutuskan hubungan diplomatik dengan Amerika Syarikat dan menyatakan perang pada tarikh 23 April. Keesokan harinya, Kongres menyatakan bahawa keadaan perang antara Amerika Syarikat dan Sepanyol telah ada sejak 21 April. [28]

Tentera Laut sudah siap, tapi Tentera Darat tidak baik-sedia untuk peperangan dan membuat perubahan radikal dalam rencana dan bergegas pembelian persediaan. Pada musim bunga tahun 1898, kekuatan Angkatan Darat AS itu hanya 28,000 orang. Tentera ingin 50,000 orang anggota baru tapi diterima lebih dari 220,000, melalui relawan dan mobilisasi negara National Guard unit. [29]

Perbatasan Pasifik[sunting | sunting sumber]

Filipina[sunting | sunting sumber]

Pertempuran Teluk Manila.

Orang Sepanyol pertama kali mendarat di Filipina pada 17 Mac 1521, walaupun penjajahan tidak bermula sehingga 1565. Sejak itu, kepulauan ini telah menjadi kunci untuk Empayar Sepanyol. Semasa 300 tahun kekuasaan Sepanyol, negara membangun dari sebuah jajahan kecil seberang laut diperintah dari Viceroyalty Sepanyol Baru ke sebuah negara moden separa pemerintahan sendiri dengan dengan infrastruktur, sekolah, hospital dan universiti. Pertempuran Teluk Manila.

Kelas menengah yang berbahasa Sepanyol abad ke-19 kebanyakan dididik di idea-idea liberal yang datang dari Eropah. Di antara Ilustrado ialah seorang pahlawan nasional Filipina Jose Rizal, menuntut reformasi yang lebih besar dari pihak berkuasa Sepanyol. Gerakan ini akhirnya mengarah pada Pertempuran Teluk Manila, di mana pada 1 Mei, 1898 Komodor George Dewey, yang memerintah Skuadron Asiatik Tentera Laut Amerika Syarikat di atas kapal USS Olympia, dalam masa sejam telah mengalahkan satu skuadron Sepanyol di bawah Laksamana Patricio Montojo, dengan mengalami hanya sembilan kecederaan.[10][11]

Dengan rampasan Jerman Tsingtao tahun 1897, skuadron Dewey telah menjadi satu-satunya kekuatan angkatan laut di Timur Jauh tanpa dasar tempatan sendiri, dan biasanya penuh dengan arang batu dan masalah amunisi. [32] Walaupun ini masalah logistik, Skuadron Asia telah tidak hanya menghancurkan armada Sepanyol tetapi juga menangkap pelabuhan Manila. [32]

Selepas kemenangan Dewey, Manila Bay dipenuhi kapal-kapal perang United Kingdom, Jerman, Perancis, dan Jepun; semua yang outgunned kekuatan Dewey. [32] Armada Jerman lapan kapal, seolah-olah di perairan Filipina untuk melindungi kepentingan Bahasa Jerman (a import syarikat tunggal), bertindak provokatif-pemotongan di depan kapal Amerika, menolak untuk memberi hormat pada bendera Amerika Syarikat (sesuai dengan kebiasaan sopan santun laut), mengambil soundings pelabuhan, dan kelengkapan pendaratan untuk dikepung Sepanyol. Jerman, dengan kepentingan mereka sendiri, yang ingin mengambil keuntungan dari apa pun peluang konflik di pulau mungkin mampu. Amerika disebut tebing dari Jerman, mengancam konflik jika kegiatan agresif terus, dan Jerman berundur. [33] [34]

Commodore Dewey Emilio Aguinaldo diangkut ke Filipina dari pengasingan di Hong Kong untuk reli Filipina terhadap kerajaan penjajah Sepanyol. [35] Pada bulan Jun, pasukan AS dan Filipina telah menguasai sebahagian besar pulau-pulau, kecuali untuk kota yang bertembok dari Intramuros. Pada tarikh 12 Jun 1898, Aguinaldo mengisytiharkan kemerdekaan Filipina. [36] [37]

Pada tarikh 13 Ogos, dengan komander Amerika menyedari bahawa gencatan senjata sudah ditandatangani antara Sepanyol dan Amerika Syarikat pada hari sebelumnya, pasukan Amerika menduduki bandar Manila dari Sepanyol. [38] [39] Pertempuran ini menandakan akhir Filipina-Amerika kolaborasi, sebagai pasukan Filipina dicegah dari memasuki bandar ditangkap Manila, suatu tindakan yang sangat dibenci oleh Filipina dan yang kemudiannya menyebabkan Perang Filipina-Amerika. [40]

Guam

Pada tarikh 20 Jun, 1898 armada US diperintahkan oleh Kapten Henry Glass, yang terdiri dari kapal-kapal penjelajah USS Charleston dan tiga pengangkutan yang membawa pasukan ke Filipina masuk Guam's apra Harbor, Kapten Kaca mempunyai membuka dikurung tempahan mengarahkan kepadanya untuk melanjutkan ke Guam dan menangkapnya. The Charleston menembak peluru meriam beberapa di Fort Santa Cruz api tanpa menerima kembali. Dua tempatan pejabat, tidak tahu bahawa perang telah dinyatakan dan berada di bawah salah faham bahawa penembakan itu telah memberi hormat, keluar ke Charleston untuk meminta maaf atas ketidakmampuan mereka untuk kembali memberi hormat. Kaca memberitahu mereka bahawa Amerika Syarikat dan Sepanyol berada di perang. Keesokan harinya, Kaca dihantar Leftenan William Braunersruehter untuk memenuhi Gabenor Sepanyol untuk menetapkan penyerahan pulau dan pasukan Sepanyol di sana. Beberapa 54 infantri Sepanyol ditangkap dan diangkut ke Filipina sebagai tawanan perang. Tidak ada pasukan Amerika yang tersisa di Guam, tapi hanya warga negara Amerika Syarikat di pulau itu, Frank Portusach, kata Kapten Kaca bahawa dia akan merawat sesuatu sampai pasukan AS kembali. [41]

Caribbean Theater Cuba Sepanyol lapis baja cruiser Cristobal Colón. Hancur selama Pertempuran Santiago pada tarikh 3 Julai 1898. Detail dari kuasa dari Infantri 24 dan 25 berwarna dan Rescue dari Rough Riders di San Juan Hill, 2 Julai 1898 menggambarkan Pertempuran San Juan Hill.

Theodore Roosevelt mendorong campur tangan di Cuba dan, sementara Penolong Setiausaha Tentera Laut, Tentera Laut ditempatkan pada pijakan perang-bila masa dan siap Dewey's Asiatic Skuadron untuk berperang. Dia bekerja dengan Leonard Wood dalam meyakinkan Tentera Darat untuk meningkatkan rejimen semua sukarelawan, dengan 1 US Relawan kavalri. Kayu diberi perintah dari rejimen yang dengan cepat menjadi dikenali sebagai "Rough Penunggang". [42]

Amerika merancang untuk merebut bandar Santiago de Cuba untuk menghancurkan tentera Linares 'dan armada Cervera's. Untuk mencapai Santiago mereka harus melewati pertahanan Sepanyol tertumpu di San Juan Hills dan sebuah bandar kecil di El Caney. Pasukan Amerika di Cuba dibantu oleh pemberontak pro-kemerdekaan yang dipimpin oleh Jeneral Calixto García.

Tanah Kempen[sunting | sunting sumber]

Antara 22 Jun dan 24 Jun, AS V Corps di bawah Jeneral William R. Shafter mendarat di daiquiri dan Siboney, sebelah timur Santiago, dan mendirikan sebuah pangkalan Amerika operasi. Satu kontingen pasukan Sepanyol, selepas berjuang pertempuran dengan Amerika berhampiran Siboney pada tarikh 23 Jun, telah bersara pada kedudukan mereka ringan tertanam di Las Guasimas. Sebuah barisan depan pasukan AS di bawah bekas Umum Gabungan Joseph Wheeler diabaikan pihak kepramukaan Cuba dan arahan untuk meneruskan dengan berhati-hati. Mereka menyusul dan mengajak barisan belakang Sepanyol yang berkesan disergap mereka, dalam Pertempuran Las Guasimas pada tarikh 24 Jun. Pertempuran berakhir indecisively menyokong Sepanyol dan Sepanyol meninggalkan Las Guasimas pada mereka berundur ke Santiago dirancang.

Tentera AS dipekerjakan Perang Saudara Amerika Penyelinap-era di kepala medan maju. Semua empat tentera Amerika yang mengajukan diri untuk bertindak sebagai Penyelinap berjalan titik di kepala medan AS tewas, termasuk Ikan Hamilton, dari keluarga terkenal New York City bangsawan, dan Kapten Alyn Capron, siapa Theodore Roosevelt akan menggambarkan sebagai salah satu pemimpin alami terbaik dan tentera dia pernah bertemu. Pertempuran Las Guasimas menunjukkan bahawa Amerika Syarikat linier tua taktik Perang Saudara tidak berfungsi secara efektif terhadap pasukan Sepanyol yang telah belajar seni tudung dan penyembunyian daripada perjuangan mereka sendiri dengan pemberontak Cuba, dan tidak pernah membuat kesalahan mendedahkan kedudukan mereka saat pertahanan. Orang-orang Sepanyol juga dibantu oleh serbuk kemudian asap baru, yang juga membantu mereka untuk tetap tersembunyi tembak sementara. Tentera Amerika hanya boleh maju melawan Sepanyol dalam apa yang sekarang dipanggil "fireteam" kumbuh, empat hingga lima kumpulan lelaki maju sementara yang lain menyokong meletakkan api.

Pada tarikh 1 Julai, kekuatan gabungan daripada 15.000 tentera Amerika di infantri biasa, pasukan askar berkuda dan rejimen relawan, termasuk Roosevelt dan "nya Rough Penunggang," terutama New York 71, 1 North Carolina, 23 dan 24 Warna, dan pasukan pemberontak menyerang Cuba 1.270 Sepanyol mengakar kuat di serangan berbahaya Perang Sipil gaya frontal pada Pertempuran El Caney dan Pertempuran San Juan Hill luar Santiago [43] Lebih dari 200 tentera Amerika. terbunuh dan hampir 1,200 cedera dalam pertempuran itu. [44] Pendukung senjata api oleh Gatling sangat penting bagi kejayaan serangan. [45] [46] Cervera memutuskan untuk melarikan diri Santiago dua hari kemudian.

Pasukan Sepanyol di Guantanamo begitu terpencil oleh Marin dan pasukan Cuba bahawa mereka tidak tahu bahawa Santiago sedang dikepung, dan kekuatan mereka di bahagian utara wilayah tidak boleh menembusi garis Cuba. Ini tidak benar dari medan bantuan Escario dari Manzanillo, [47] yang berjuang melewati jalan perlawanan Cuba ditentukan tetapi mereka sudah terlambat untuk menyertai dalam pengepungan.

Setelah pertempuran San Juan Hill dan El Caney, muka tanah di Amerika untuk berhenti. pasukan Sepanyol berjaya mempertahankan Fort Canosa, yang membolehkan mereka untuk menstabilkan line mereka dan bar ke Santiago masuk. Amerika dan Cuba paksa memulakan pengepungan, berdarah mencekik bandar. [48] Pada malam-malam, pasukan Cuba menggali siri berturut-turut "parit" (mengangkat parapets), terhadap kedudukan Sepanyol. Setelah selesai, parapets ini diduduki oleh tentera AS dan satu set baru penggalian maju. Tentera Amerika, sementara menderita kerugian harian daripada kebakaran Sepanyol, menderita korban jauh lebih banyak dari kelelahan panas dan penyakit nyamuk. [49] Pada pendekatan barat ke bandar, Cuba umum Calixto Garcia bermula melanggar batas kota, menyebabkan kepanikan banyak dan takut balasan antara pasukan Sepanyol.

Operasi Tentera Laut[sunting | sunting sumber]

Pelabuhan utama di Santiago de Cuba adalah target utama operasi laut selama perang. Armada AS menyerang Santiago perlu berlindung dari badai musim panas. Jadi Guantánamo Bay dengan pelabuhan yang sangat baik dipilih untuk tujuan ini. Serangan Teluk Guantánamo 1898 berlaku 06-10 Jun, dengan serangan AS angkatan laut dan pendaratan pertama berjaya selanjutnya Marin AS dengan sokongan angkatan laut.

Pertempuran Santiago de Cuba pada tarikh 3 Julai 1898, adalah penglibatan angkatan laut yang terbesar dalam Perang Sepanyol-Amerika dan mengakibatkan kehancuran Sepanyol Caribbean Skuadron (juga dikenali sebagai Flota de Ultramar). Pada bulan Mei 1898, armada Sepanyol Laksamana y Pascual Cervera Topete telah dijumpai oleh pasukan Amerika di pelabuhan Santiago, tempat mereka berlindung untuk perlindungan dari serangan laut. Sebuah dua bulan berdiri-off antara angkatan laut Sepanyol dan Amerika diikuti. Ketika skuadron Sepanyol akhirnya cuba untuk meninggalkan pelabuhan pada tarikh 3 Julai, tentera Amerika hancur atau grounded lima daripada enam kapal. Hanya satu kapal Sepanyol, kapal penjelajah berlapis baja baru cepat Cristobal Colón, selamat, tapi kapten dia menariknya ke bawah bendera dan bergegas ketika Amerika akhirnya menyusulnya. Para 1.612 pelaut Sepanyol yang ditangkap, termasuk Laksamana Cervera, dihantar ke Seavey's Island di Portsmouth Naval Shipyard di Portsmouth, New Hampshire, di mana mereka dikurung di Camp Long sebagai tawanan perang dari 11 Julai hingga pertengahan September.

Selama-berdiri off, Pembantu Tentera Laut Amerika Syarikat Pembuat Richmond Pearson Hobson telah diperintahkan oleh Laksamana William T. Sampson ke wastafel kapal pengangkut arang batu USS Merrimac di pelabuhan untuk botol sampai armada Sepanyol. misi itu gagal, dan Hobson dan krunya ditangkap. Mereka dipertukarkan pada tarikh 6 Julai dan Hobson menjadi pahlawan nasional, dia menerima Pingat Kehormatan pada tahun 1933 dan menjadi ahli Kongres.

Pengeluaran AS[sunting | sunting sumber]

Pada tarikh 7 Ogos 1898, pasukan pencerobohan Amerika bermula meninggalkan Cuba. Masalahnya adalah Fiebre Amarilla, demam kuning, yang menyebar dengan cepat di antara pasukan pendudukan Amerika, melumpuhkan itu. Sekumpulan pegawai yang berkepentingan dari tentera Amerika Theodore Roosevelt memilih untuk merancang permintaan kepada Washington yang menarik Tentera Darat, permintaan yang sejajar antara satu sama dari Shafter Umum, yang menggambarkan pasukannya sebagai pasukan "dari convalescents". Pada saat suratnya, 75% daripada angkatan di Cuba adalah tidak layak untuk perkhidmatan. [50]

pengosongan itu tidak total. Tentera terus Kesembilan Rejimen Infantri hitam di Cuba untuk menyokong pendudukan. Logikanya adalah bahawa bangsa mereka dan fakta bahawa relawan hitam yang datang dari negara-negara selatan akan melindungi mereka; logik ini menyebabkan para prajurit yang digelar "Immunes". Namun, pada saat Kesembilan kiri, 73 dari 984 tentera yang telah mendapat penyakit itu. [50]

Puerto Rico[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Puerto Rico Kempen 1 US Kentucky Relawan di Puerto Rico, 1898.

Sejak bulan Mei 1898, Leftenan Henry H. Whitney Amerika Syarikat Artileri Keempat dihantar ke Puerto Rico pada misi pengintipan, yang ditaja oleh Tentera Darat Biro Perisikan Tentera. Ia memberikan peta dan maklumat tentang kekuatan tentera Sepanyol kepada kerajaan AS sebelum pencerobohan. Pada 10 Mei kapal perang Tentera Laut Amerika Syarikat kelihatan di lepas pantai Puerto Rico. Pada tarikh 12 Mei, Skuadron 12 kapal US diperintahkan oleh Laksamana William T. Sampson dibombardir San Juan. Selama pengeboman itu, banyak bangunan-bangunan kerajaan dikupas. Pada tarikh 25, Yosemite menyekat pelabuhan San Juan. Pada tarikh 25 Julai, Umum Nelson A. Miles, dengan 3.300 tentera, mendarat di Guánica, awal Kempen Puerto Rico. Pasukan dihadapi perlawanan awal pencerobohan. The pertempuran pertama antara pasukan Amerika dan Sepanyol terjadi di Guánica. Pihak pembangkang bersenjata pertama terjadi di Yauco terorganisasi dalam apa yang dikenali sebagai Pertempuran Yauco. [51] pertemuan ini diikuti oleh Pertempuran Fajardo, Guayama, Guamaní Jambatan Sungai, Coamo, Silva Heights dan akhirnya oleh Pertempuran Asomante. [ 51] [52] Pada tarikh 9 Ogos 1898, pasukan infantri dan pasukan askar berkuda yang dihadapi Sepanyol dan Puerto Rico bersenjata tentera dengan meriam di sebuah gunung yang dikenali sebagai Cerro del Gervasio Asomante, ketika cuba untuk memasuki Aibonito. [52] Para komander Amerika memutuskan untuk mundur dan berkumpul kembali, kembali pada tarikh 12 Ogos 1898, dengan unit meriam [52] Orang Sepanyol dan Puerto Rico unit. mula menyerang dengan tembakan meriam, yang dipimpin oleh Ricardo Hernáiz. Serangan tiba-tiba menyebabkan kebingungan di antara beberapa tentera, yang melaporkan melihat unit Sepanyol kedua di dekatnya. [52] Dalam baku tembak, empat tentera Amerika - Sargeant John Long, Leftenan Harris, Kapten ET Lee dan Koperal Oscar Sawanson - yang terluka parah. [52] Berdasarkan ini dan laporan bala bantuan akan datang, Landcaster Komander memerintahkan mundur. [52]

Damai

Dengan kekalahan di Cuba dan Filipina, dan kedua armada yang lumpuh, Sepanyol dituntut untuk keamanan.

Permusuhan dihentikan pada tarikh 12 Ogos 1898, dengan penandatanganan di Washington dari Protokol Damai antara Amerika Syarikat dan Sepanyol [53] Setelah lebih dari dua bulan rundingan sulit, perjanjian damai formal telah ditandatangani di Paris pada 10 Disember 1898. , [7] dan telah disahkan oleh Senat Amerika Syarikat pada tarikh 6 Februari 1899.

Amerika Syarikat mendapat hampir semua tanah jajahan Sepanyol dalam perjanjian itu, termasuk Filipina, Guam dan Puerto Rico. [7] Perjanjian itu berlaku di Cuba, 11 April 1899, dengan Cuba menyertai hanya sebagai pemerhati. Setelah diduduki pada 17 Julai 1898, sehingga di bawah bidang kuasa Kerajaan Tentera Amerika Syarikat (USMG), Cuba membentuk kerajaan awam sendiri dan mencapai kemerdekaan pada 20 Mei 1902, dengan mengumumkan akhir dari bidang kuasa USMG atas pulau . Namun, Amerika Syarikat dikenakan pelbagai sekatan kerajaan baru, termasuk melarang perikatan dengan negara-negara lain, dan pendiam hak untuk campur tangan. Amerika Syarikat juga membentuk sewa abadi Teluk Guantanamo.

Pada tarikh 14 Ogos 1899, Suruhanjaya Schurman mengesyorkan bahawa Amerika Syarikat mengekalkan kawalan Filipina, kemungkinan pemberian kemerdekaan di masa depan [54] AS menghantar sekitar 11.000 kekuatan tentera untuk menduduki tanah Filipina .. Ketika tentera AS mula mengambil tempat Sepanyol di kawalan negara, perang pecah antara pasukan AS dan Filipina yang dihasilkan dalam Perang Filipina-Amerika.

Selepas Perang[sunting | sunting sumber]

Dengan berakhirnya perang, Kolonel Theodore Roosevelt musters keluar dari Tentera Darat AS setelah masa yang di perlukan kuarantin 30 hari di Montauk, Long Island, pada 1898.

perang itu hanya berlangsung selama empat bulan. John Hay (Duta Besar Amerika Syarikat untuk United Kingdom), menulis dari London ke teman Theodore Roosevelt menyatakan bahawa dari awal sampai akhir itu telah "perang kecil bagus" [55] [56] Akhbar. Menunjukkan utara dan Selatan, kulit hitam dan kulit putih memerangi kutipan [musuh umum yang diperlukan], membantu meringankan bekas kiri dari Perang Saudara Amerika.

Perang ditandakan sebelum kemasukan Amerika ke dalam urusan dunia. Sejak saat itu, Amerika Syarikat telah memiliki tangan yang signifikan dalam berbagai konflik di seluruh dunia, dan mengadakan banyak perjanjian dan kesepakatan. Kepanikan pada 1893 telah berakhir pada titik ini, dan Amerika Syarikat memasuki masa yang panjang dan sejahtera inovasi ekonomi dan pertumbuhan penduduk, dan teknologi yang berlangsung melalui tahun 1920-an. [57]

perang ini juga secara berkesan menamatkan Empayar Sepanyol. Sepanyol telah menurun sebagai kekuatan imperialis sejak awal abad ke-19 sebagai akibat dari pencerobohan Napoleon. Hilangnya Cuba menyebabkan trauma kebangsaan kerana kedekatan Sepanyol semenanjung dengan Cuba, yang dipandang sebagai wilayah Sepanyol lain daripada sebagai sebuah tanah jajahan. Sepanyol hanya mempunyai sedikit saham di luar negeri: Sepanyol Afrika Barat, Sepanyol Guinea, Sepanyol Sahara, Sepanyol Maghribi dan Kepulauan Canary.

Askar Sepanyol Julio Cervera Baviera, yang bertugas di Puerto Rico Kempen, menerbitkan sebuah risalah di mana ia menyalahkan orang asli dari tanah jajahan untuk pekerjaan dengan orang Amerika, berkata: "Aku belum pernah melihat seperti hamba, iaitu negara [tahu berterima kasih, Puerto Rico] ... Dalam dua puluh empat jam, rakyat Puerto Rico menjadi sungguh-sungguh pergi dari Sepanyol ke Amerika ... Mereka antusias dipermalukan sendiri, menyerah kepada penjajah sebagai budak busur untuk penguasa kuat "[. 58] dia ditentang untuk duel oleh sekelompok Puerto Rico muda untuk menulis risalah ini. [59]

Budaya, sebuah gelombang baru yang disebut Angkatan '98 berasal sebagai respon terhadap trauma ini, menandakan kebangkitan semula dalam budaya Sepanyol. Secara ekonomi, perang manfaat Sepanyol, kerana selepas perang, sejumlah besar modal dipegang oleh orang Sepanyol tidak hanya di Cuba tetapi juga di seluruh Amerika dibawa kembali ke semenanjung dan pekerjanya di Sepanyol. Aliran modal besar (setara dengan 25% dari produk domestik kasar satu tahun) membantu mengembangkan syarikat moden besar di Sepanyol pada sektor industri (baja, kimia, mekanik, tekstil dan limbungan kapal antara lain), dalam industri tenaga elektrik dan di sektor kewangan. [60] Namun, akibat politik serius. Kekalahan dalam perang bermula melemahnya kestabilan politik yang rapuh yang telah ditetapkan sebelumnya oleh Peraturan Alfonso XII. Sampul Puck dari tarikh 6 April 1901. Caricaturizes sebuah topi Paskah diperbuat dari kapal perang yang menyinggung keuntungan dari Perang Sepanyol-Amerika.

Kongres telah berlalu Pindaan Teller sebelum perang, menjanjikan kemerdekaan Cuba. Namun, Senat Pindaan Platt lulus sebagai pengendara untuk sebuah bil peruntukan Tentera Darat, memaksa perjanjian damai di Cuba yang dilarang daripada penandatanganan perjanjian dengan bangsa lain atau mengontrak sebuah hutang awam. Pindaan Platt didorong oleh imperialis yang ingin projek kuasa AS di luar negeri (ini berbeza dengan Pindaan Teller yang didorong oleh anti-imperialis yang disebut untuk menahan diri pada hegemoni Amerika Syarikat). Laman tersebut diberikan Amerika Syarikat hak untuk menstabilkan Cuba tentera yang diperlukan. Pindaan Platt juga diberikan untuk pembentukan sebuah pangkalan angkatan laut Amerika di Cuba kekal. Teluk Guantánamo ditubuhkan selepas penandatanganan perjanjian di antara Cuba dan Amerika Syarikat awal tahun 1903.

Amerika Syarikat mengilhak bekas tanah jajahan Sepanyol Puerto Rico, Filipina dan Guam. Gagasan Amerika Syarikat sebagai kuasa imperialis, dengan tanah jajahan, yang hangat diperdebatkan dalam negeri dengan Presiden McKinley dan Pro-imperialis cara memenangi mereka atas vokal pembangkang yang dipimpin oleh Parti Demokrat William Jennings Bryan, yang menyokong perang. Awam Amerika umumnya disokong pemilikan tanah jajahan, tapi ada banyak pengkritik vokal seperti Mark Twain, yang menulis Doa Perang di protes.

Roosevelt kembali ke Amerika Syarikat seorang pahlawan perang, dan dia kemudian dipilih sebagai gabenor dan wakil presiden. Kempen 1900 poster.

Perang dilayani untuk lebih memperbaiki hubungan antara Amerika Utara dan Selatan. Perang memberi kedua-dua belah pihak musuh bersama untuk pertama kalinya sejak akhir Perang Saudara tahun 1865, dan banyak persahabatan terbentuk antara tentera dari negara-negara utara dan selatan selama tur mereka bertugas. Ini merupakan perkembangan penting, kerana banyak askar dalam perang ini adalah anak-anak veteran Perang Sipil di kedua-dua belah pihak. [61] Segregasi di Tentera U. S., 1898.

Komuniti Afrika-Amerika sangat menyokong pemberontak di Cuba, disokong masuk ke perang, dan mendapatkan prestise dari prestasi masa perang mereka di Angkatan Darat. Juru bicara mencatatkan bahawa 33 kelasi Afrika-Amerika telah tewas dalam letupan Maine. Pemimpin Black paling berpengaruh, Booker T. Washington, berpendapat bahawa bangsa sudah sedia untuk melawan. Perang menawarkan mereka peluang "untuk melayani negara kita bahawa tidak ada bangsa lain boleh," kerana, tidak seperti kulit putih, mereka "terbiasa" dengan iklim "aneh dan berbahaya" Cuba. Salah satu unit Black yang bertugas di perang adalah Rejimen kavalri 9. Pada bulan Mac 1898, Washington berjanji Setiausaha perang Tentera Laut yang akan dijawab oleh "sekurang-kurangnya sepuluh ribu setia, berani, kuat Hitam orang di selatan yang mendambakan kesempatan untuk menunjukkan kesetiaan mereka ke tanah kami, dan dengan senang hati akan mengambil kaedah ini menunjukkan rasa terima kasih mereka untuk meletakkan kehidupan, dan pengorbanan, bahawa Black mungkin mempunyai kebebasan dan hak-hak "[. 62]

Pada tahun 1904, Amerika Sepanyol Veteran Perang diciptakan dari kumpulan-kumpulan kecil dari para veteran dari Perang Sepanyol-Amerika.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Amerika Syarikat secara tidak rasmi bersekutu dengan pasukan Katipunan di bawah Emilio Aguinaldo sejak kepulangan Aguinaldo ke Manila pada 19 Mei, 1898 sehingga pasukan ini diserap ke dalam kerajaan yang diistiharkan oleh Aguinaldo pada 24 Mei, 1898, dan secara tidak rasmi terus bersekutu dengan tentera kerajaan sehingga tamat perang.
  2. ^ Guevara, Sulpico, penyunting (2005), "Philippine Declaration of Independence", The laws of the first Philippine Republic (the laws of Malolos) 1898–1899., Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Library (diterbitkan 1972), dicapai pada 2008-03-26. (English translation by Sulpicio Guevara)
  3. ^ Guevara, Sulpico, penyunting (2005), "Facsimile of the Proclamation of the Philippine Independence at Kawit, Cavite, June 12, 1898", The laws of the first Philippine Republic (the laws of Malolos) 1898–1899., Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Library (diterbitkan 1972), dicapai pada 2008-03-26. (Original handwritten Spanish)
  4. ^ a b c d e f g h i j Dyal, Carpenter & Thomas 1996 Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "cubarmy" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ Trask 1996, halaman 371.
  6. ^ Some recent historians prefer a broader title to encompass the fighting in Cuba and the Philippine Islands. Here "Spanish-American War" refers to the war between Spain and the U.S in 1898.
  7. ^ "Treaty of Paris, 1898". Dicapai pada 2009-12-31.
  8. ^ "Discurso Sobre la Nación, 1882". Dicapai pada 2010-01-01.
  9. ^ Schmidt-Nowara, The Conquest of History, p.34–42
  10. ^ Battle of Manila Bay, 1 May 1898, Department of the Navy — Naval Historical Center. Retrieved on October 10, 2007
  11. ^ The Battle of Manila Bay by Admiral George Dewey, The War Times Journal. Retrieved on October 10, 2007

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Diplomasi dan penyebab perang[sunting | sunting sumber]

  • Bradford, James C. ed., Crucible of Empire: The Spanish–American War and Its Aftermath (1993), essays on diplomacy, naval and military operations, and historiography.
  • Dobson, John M. Reticient Expansionism: The Foreign Policy of William McKinley. (1988).
  • Fry, Joseph A. "William McKinley and the Coming of the Spanish-American War: A Study of the Besmirching and Redemption of an Historical Image," Diplomatic History 3 (Winter 1979): 77–97
  • Gould, Lewis. The Spanish–American War and President McKinley (1980) excerpt and text search
  • Foner, Philip, The Spanish-Cuban-American War and the Birth of American Imperialism, 1895-1902 (1972)
  • Hamilton, Richard. President McKinley, War, and Empire (2006).
  • Harrington, Fred H. "The Anti-Imperialist Movement in the United States, 1898-1900," Mississippi Valley Historical Review, Vol. 22, No. 2 (Sep., 1935), pp. 211–230 in JSTOR
  • Herring, George C. From Colony to Superpower: U.S. Foreign Relations Since 1776 (2008), the latest survey
  • Hoganson, Kristin. Fighting For American Manhood: How Gender Politics Provoked the Spanish-American and Philippine-American Wars (1998)
  • Holbo, Paul S. "Presidential Leadership in Foreign Affairs: William McKinley and the Turpie-Foraker Amendment," The American Historical Review 1967 72 (4): 1321-1335. in JSTOR
  • LaFeber, Walter, The New Empire: An Interpretation of American Expansion, 1865-1898 (1963)
  • May, Ernest. Imperial Democracy: The Emergence of America as a Great Power (1961)
  • McCartney, Paul T. American National Identity, the War of 1898, and the Rise of American Imperialism (2006)
  • Maass, Matthias. "When Communication Fails: Spanish-American Crisis Diplomacy 1898," Amerikastudien, 2007, Vol. 52 Issue 4, pp 481–493
  • Mellander, Gustavo A.(1971) The United States in Panamanian Politics: The Intriguing Formative Years. Daville, Ill.: Interstate Publishers. OCLC 138568.
  • Mellander, Gustavo A.; Nelly Maldonado Mellander (1999). Charles Edward Magoon: The Panama Years. Río Piedras, Puerto Rico: Editorial Plaza Mayor. ISBN 1-56328-155-4. OCLC 42970390.
  • Richard H. Miller, ed., American Imperialism in 1898: The Quest for National Fulfillment (1970)
  • Millis, Walter. The Martial Spirit: A Study of Our War with Spain (1931)
  • Morgan, H. Wayne. , America's Road to Empire: The War with Spain and Overseas Expansion (1965)
  • Paterson. Thomas G. "United States Intervention in Cuba, 1898: Interpretations of the Spanish-American-Cuban-Filipino War," The History Teacher, Vol. 29, No. 3 (May, 1996), pp. 341–361 in JSTOR
  • Pratt, Julius W. The Expansionists of 1898 (1936)
  • Schoonover, Thomas. Uncle Sam's War of 1898 and the Origins of Globalization. (2003)
  • Tone, John Lawrence. War and Genocide in Cuba, 1895–1898 (2006)
  • Fareed Zakaria, From Wealth to Power: The Unusual Origins of America’s World Role (1998)

Perang[sunting | sunting sumber]

  • Cirillo, Vincent J. Bullets and Bacilli: The Spanish–American War and Military Medicine (2004)
  • Cosmas, Graham A. An Army for Empire: The United States Army and the Spanish–American War (1971), organizational issues
  • Feuer, A. B. The Spanish-American War at Sea: Naval Action in the Atlantic (1995) online edition
  • Freidel, Frank. The Splendid Little War (1958), well illustrated narrative by scholar
  • Keller, Allan. The Spanish–American War: A Compact History (1969)
  • Leeke, Jim. Manila and Santiago: The New Steel Navy in the Spanish-American War (2009)
  • Linderman, Gerald F. The Mirror of War: American Society and the Spanish–American War (1974), domestic aspects
  • Smith, Joseph. The Spanish–American War: Conflict in the Caribbean and the Pacific (1994)
  • O'Toole, G. J. A. The Spanish War: An American Epic—1898 (1984)
  • Trask, David F. The War with Spain in 1898 (1996), 654pp excerpt and text search, the most detailed scholarly coverage
  • Stewart, Richard W. "Emergence to World Power 1898-1902" Ch. 15, Diarkibkan 2010-06-08 di Wayback Machine, in "American Military History, Volume I: The United States Army and the Forging of a Nation, 1775-1917" Diarkibkan 2011-12-27 di Wayback Machine, Center of Military History, United States Army. (2004), official U.S. Army textbook

Sejarah[sunting | sunting sumber]

  • Barnes, Mar. The Spanish-American War and Philippine Insurrection, 1898-1902: An Annotated Bibliography (Routledge Research Guides to American Military Studies) (2010)
  • Corbitt, Duvon C. "Cuban Revisionist Interpretations of Cuba's Struggle for Independence," Hispanic American Historical Review 32 (August 1963): 395–404. in JSTOR
  • Crapol, Edward P. "Coming to Terms with Empire: The Historiography of Late-Nineteenth-Century American Foreign Relations," Diplomatic History 16 (Fall 1992): 573–97;
  • DeSantis, Hugh. "The Imperialist Impulse and American Innocence, 1865–1900," in Gerald K. Haines and J. Samuel Walker, eds., American Foreign Relations: A Historiographical Review (1981), pp. 65–90
  • Field, Jr., James A. "American Imperialism: The Worst Chapter in Almost Any Book," American Historical Review 83 (June 1978): 644–68, past of the "AHR Forum," with responses in JSTOR
  • Fry, Joseph A. "William McKinley and the Coming of the Spanish American War: A Study of the Besmirching and Redemption of an Historical Image," Diplomatic History 3 (Winter 1979): 77–97
  • Fry, Joseph A. "From Open Door to World Systems: Economic Interpretations of Late-Nineteenth-Century American Foreign Relations," Pacific Historical Review 65 (May 1996): 277–303
  • Paterson, Thomas G. "United States Intervention in Cuba, 1898: Interpretations of the Spanish-American-Cuban-Filipino War," History Teacher 29 (May 1996): 341–61
  • Pérez Jr. Louis A. "The Meaning of the Maine: Causation and the Historiography of the Spanish-American War," The Pacific Historical Review 1989 58 (3): 293–322.
  • Pérez Jr. Louis A. The War of 1898: The United States and Cuba in History and Historiography University of North Carolina Press, 1998
  • Smith, Ephraim K. "William McKinley's Enduring Legacy: The Historiographical Debate on the Taking of the Philippine Islands," in James C. Bradford, ed., Crucible of Empire: The Spanish–American War and Its Aftermath (1993), pp. 205–49

Peringatan[sunting | sunting sumber]

  • Funston, Frederick. Memoirs of Two Wars, Cuba and Philippine Experiences. New York: Charles Schribner's Sons, 1911 online edition
  • U.S. War Dept. Military Notes on Cuba. 2 vols. Washington, DC: GPO, 1898. online edition
  • Wheeler, Joseph. The Santiago Campaign, 1898. (1898}. online edition
  • Cull, N. J., Culbert, D., Welch, D. Propaganda and Mass Persuasion: A Historical Encyclopedia, 1500 to the Present. "Spanish–American War". (2003). 378–379.
  • Daley, L. (2000), "Canosa in the Cuba of 1898", dalam Aguirre, B. E.; Espina, E. (penyunting), Los últimos días del comienzo: Ensayos sobre la guerra, Santiago de Chile: RiL Editores, ISBN 9562841154

Media[sunting | sunting sumber]

  • Harrington, Peter, and Frederic A. Sharf. "A Splendid Little War." The Spanish–American War, 1898. The Artists' Perspective. London: Greenhill, 1998.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Cuba-United States relations