Persona non grata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam diplomasi, seorang persona non grata (Latin: "orang yang tidak dialu alukan", majmuk: personae non gratae) ialah orang asing yang memasuki atau berada di dalam sebuah negara tertentu yang dilarang oleh kerajaan negara itu. Gelaran sedemikian adalah bentuk kecaman yang paling serius yang sesebuah negara boleh digunakan untuk diplomat asing, yang biasanya dilindungi oleh kekebalan diplomatik dari penangkapan dan jenis pendakwaan normal lain.

Diplomasi[sunting | sunting sumber]

Di bawah Artikel 9 Konvensyen Vienna mengenai Hubungan Diplomatik, sebuah negara yang menerima boleh "pada bila-bila masa dan tanpa perlu menjelaskan keputusannya" mengisytiharkan mana-mana anggota kakitangan diplomatik persona non grata. Seseorang yang diisytiharkan sedemikian adalah dianggap tidak boleh diterima dan biasanya dipanggil semula ke negaranya. Jika tidak dipanggil semula, negara penerima "boleh enggan mengiktiraf orang yang berkenaan sebagai anggota misi".[1]

Dengan perlindungan kakitangan misi daripada pendakwaan kerana melanggar undang-undang jenayah dan sivil, bergantung kepada pangkat, di bawah Perkara 41 dan 42 Konvensyen Vienna, mereka terikat untuk menghormati undang-undang dan peraturan negara tersebut. Pelanggaran artikel-artikel ini boleh membawa kepada pengisytiharan persona non grata yang digunakan untuk menghukum kakitangan yang bersalah. Ia juga digunakan untuk mengusir diplomat yang disyaki menjalankan aktiviti perisikan (digambarkan sebagai "tidak sesuai dengan status diplomatik") atau apa-apa perbuatan jenayah terang-terangan seperti pengedaran dadah. Deklarasi itu juga boleh menjadi petunjuk simbolik tidak berpuas hati. Apa yang dipanggil pertukaran "tit for tat" telah berlaku, terutamanya semasa Perang Dingin. Satu kejadian yang ketara ialah pertukaran antara Amerika Syarikat dan Ecuador pada 2011. Kerajaan Ecuador mengusir duta Amerika Syarikat, akibat kabel diplomatik yang bocor (WikiLeaks). Amerika Syarikat bertindak balas dengan membuang duta Ecuador.[2] Kes yang sama juga berlaku di antara Malaysia dan Korea Utara apabila berlaku perselisihan tentang kematian Kim Jong-nam pada Februari 2017.

Penggunaan bukan diplomatik[sunting | sunting sumber]

Dalam penggunaan bukan diplomatik, merujuk seseorang sebagai persona non grata untuk mengatakan bahawa dia dipulaukan. Orang seperti itu adalah untuk dijauhi, untuk menjadi kiasan yang dia tidak wujud.

Dalam bulatan polis Amerika Syarikat, istilah ini sering digunakan untuk seseorang pegawai yang menkhianati rakan sekerja dengan memaklumkan terhadap pegawai. Contohnya termasuk Frank Serpico NYPD, yang pada tahun 1971 terkenal memberi keterangan terhadap pegawai rakan rasuah, dan Ted Briseno, yang memberi keterangan terhadap rakan-rakan pegawai LAPD selepas kejadian Rodney King lebih 20 tahun kemudian.

Dalam satu penggunaan tentera tertentu, Pegawai Berkuda James Hewitt telah diisytiharkan persona non grata di bekas berek selepas dia mendedahkan bahawa dia telah tidur dengan Diana, Puteri Wales.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Vienna Convention on Diplomatic Relations". eDiplomat. Article 9. Dicapai pada 18 February 2014.
  2. ^ "US Expels Ecuadorian ambassador". CNN.com. 8 April 2011. Dicapai pada 8 April 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]