Pertempuran Kuala Lumpur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pertempuran Kuala Lumpur
Sebahagian daripada Perang Pasifik, Perang Dunia II

Tentera Jepun sedang mara melalui Kuala Lumpur.
Tarikh11 Januari 1942
Lokasi
Keputusan

Kemenangan Jepun

Pihak yang terlibat
 United Kingdom
 Negeri-negeri Melayu Bersekutu
Twenty-Fifth Army:
Empayar Jepun Imperial Guards
Empayar Jepun 5th Division
Empayar Jepun 18th Division
Empayar Jepun 3rd Air Division
Jepun 22nd Air Flotilla
Komandan dan pemimpin
Arthur Percival[1]
Lewis Heath
Henry Gordon Bennett
Merton Beckwith-Smith
Tomoyuki Yamashita
Takuma Nishimura
Takuro Matsui
Renya Mutaguchi
Kekuatan
Tidak diketahui Tidak diketahui
Kerugian dan korban
Tidak diketahui Tidak diketahui

Pertempuran Kuala Lumpur adalah peperangan antara pasukan pencerobohan Jepun dan pasukan British di Kuala Lumpur, kemudian ibu negara Negeri-negeri Melayu Bersekutu, sebuah negara perlindungan British.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pesawat tentera laut Jepun melancarkan serangan udara pertama ke atas Kuala Lumpur pada 21 dan 22 Disember 1941. Pesawat anti-pesawat British dan pesawat RAF memintas serangan itu dan menembak satu pesawat Jepun dan merosakkan pesawat lain.[2][3] Lebih serbuan diikuti pada 25 dan ke-27. Pengeboman terakhir adalah pada 10 Januari 1942, selepas Port Swettenham jatuh.

Pada 7 Januari, bahagian utara Tanah Melayu, termasuk Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu dan Selat Negeri Pulau Pinang telah jatuh ke tangan Jepun.

Selepas Pertempuran Slim River, objektif ketenteraan tentera Jepun seterusnya ialah Kuala Lumpur. Menjadi ibu negeri Negeri-negeri Melayu Bersekutu, ia amat penting bagi Jepun. Kuala Lumpur pada masa itu juga merupakan ibu negeri Negeri Selangor. Bandar ini juga menjadi rumah kepada RAF Kuala Lumpur.

Permulaan[sunting | sunting sumber]

Pada 7 Januari, ia telah memutuskan untuk meninggalkan Selangor dan Negeri Sembilan ke Jepun, dan pasukan British mula berundur dengan cepat ke Johor kemudian ke Singapura. Bandar ini, kini ditinggalkan, dengan cepat turun ke keadaan anarki dan kekacauan. Perebutan adalah meluas; kedai Robinsons dan Whiteaway dan Laidlaw di Jawa Street dipecat oleh KLites yang panik. Pawagam seperti Cathay dan Odeon di Batu Road ditutup, dan Mail Melayu menerbitkan isu pra-perang yang terakhir. Pentadbiran FMS tidak lagi tersedia.[4]Ketika orang Inggeris berundur, mereka meneruskan dasar bumi hangus yang mereka pakai di Perak - lombong timah, ladang getah dan amunisi hanya dibakar. Kebakaran terus membakar selama beberapa hari walaupun Jepun mengambil alih Kuala Lumpur.

Kemasukan Jepun[sunting | sunting sumber]

Pada 10 Januari, Jepun tiba di Serendah, kira-kira 26 km dari Kuala Lumpur.

Pada hari berikutnya orang Jepun memasuki Kuala Lumpur tanpa rintangan yang banyak, selain pertempuran kecil. Tentera British telah meninggalkan bandar itu. Tentera Jepun dengan cepat menguasai bangunan kerajaan dan institusi, seperti Bangunan Sultan Abdul Samad, stesen keretapi dan Penjara Pudu.

Selepas pertempuran, Jepun menggunakan Penjara Pudu sebagai pusat tahanan POW. Banyak POW yang bersekutu telah diseksa hingga mati.

Akibat[sunting | sunting sumber]

Kuala Lumpur, dengan selebihnya dari Semenanjung, kekal di bawah pendudukan Jepun sehingga September 1945, apabila pulau-pulau di Jepun menyerah tanpa syarat selepas pengeboman atom Hiroshima dan Nagasaki oleh pasukan Amerika pada bulan Ogos 1945. Pentadbiran Tentera British mengambil alih selepas itu.

Sedikit yang diketahui mengenai pertempuran, kerana ia tidak menimbulkan banyak makna jika dibandingkan dengan pertempuran yang lebih besar di British Malaya seperti Pertempuran Singapura. Sekeping sejarah ini perlahan dilupakan oleh orang ramai, memandangkan Kuala Lumpur maju menjadi sebuah metropolis global.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ L, Klemen (1999–2000). "Lieutenant-General Arthur Ernest Percival". Forgotten Campaign: The Dutch East Indies Campaign 1941-1942. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 September 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "22 Dec 1941 - KUALA LUMPUR ATTACKED". Trove. Dicapai pada 28 June 2013.
  3. ^ "Artist's impression of aerial battle over KL on 22 Dec 1941". Dicapai pada 28 June 2013.
  4. ^ Barber, Andrew (2012). Kuala Lumpur at War, 1939-1945. Karamoja Press. ISBN 9789834337247. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-01-02. Dicapai pada 2017-09-23.