Raclette

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raclette
Maklumat umum
JenisPressed uncooked cheese (en) Terjemahkeju susu lembuBergkäse (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
PensijilanGelaran asal dilindungiLabel Rouge (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Asalan
NegaraSwitzerland, Perancis
KawasanAlpen
Ciri-ciri
Sumber susuLembu
DipasteurkanYa
TeksturKeras
Kandungan lemak45%
Tempoh penuaan3 bulan[1]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Raclette adalah keju yang berasal dari Wallis di Switzerland dan Savoie di Perancis dan dibuat daripada susu lembu yang dipasteur.[1] [2] Nama keju ini berasal daripada perkataan "racler" yang dalam bahasa Perancis bermaksud "mengikis" atau "menggerik".[1] Pada zaman pertengahan, para gembala Switzerland gembira dengan keju Raclette yang pedas.[1] Mereka pun suka memanaskan setengah keju tersebut dengan api dan mengerik keju yang telah dipanaskan tersebut.[1] Keju tersebut sering dimakan bersama dengan kentang rebus.[2] Disebabkan boleh meleleh dengan baik maka keju Raclette boleh digunakan untuk roti bakar, souffle dan daging panggang.[1] Apabila keju ini dibakar maka keju tersebut menjadi rangup dan enak.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g (Inggeris) Iburg, Anne (2004). Dumont's Lexicon of Cheese. Rebo International b.v., Lisse, The Netherlands. ISBN 978-90-366-1689-8. Page 234-235.
  2. ^ a b (Inggeris) Harbutt, Juliet (2006). The World Encyclopedia of Cheese. Anness Publishing Ltd. ISBN 978-1-84309-960-4. Page 40.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]