Raja maharaja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tandatangan Raja-Maharaja George V, Raja United Kingdom dan Jajahan Takluk British, serta Maharaja India (1910–1936).
Perkataan 'R' dan 'I' selepas nama baginda menandakan 'Raja' dan 'Maharaja' dalam bahasa Latin ('Rex' dan 'Imperator').

Seorang raja-maharaja (ratu-maharani bagi raja wanita) ialah seorang penguasa berdaulat yang memegang gelaran raja dan maharaja serentak. Gelaran ini biasanya wujud daripada penggabungan mahkota diraja dan mahkota empayar yang menandakan kuasa pemerintah ke atas dua wilayah berbeza yang berlainan dari segi politik, budaya, dan status. Penamaan maharaja menandakan pangkat yang lebih tinggi daripada raja yang menekankan status empayar pemerintah yang diperoleh melalui pemerolehan empayar atau sebaliknya.

Gelaran ini mewakili seorang penguasa yang mempunyai dua peranan yang menandakan kuasa mereka sebagai raja dan maharaja. Gelaran ini kadang-kadang dicipta untuk meningkatkan prestij penguasa. Dalam kedua-dua kes, ia menunjukkan bahawa penyatuan kuasa bukan hanya masalah satu negara yang diserap oleh yang lain tetapi sebaliknya proses penyatuan di mana kedua-dua entiti memegang status yang hampir sama. Dalam konteks monarki British, pendapat bahawa seorang maharaja memegang pangkat yang lebih tinggi daripada seorang raja telah diketepikan dengan menggunakan gelaran "raja-maharaja" atau "ratu-maharani" dan bukannya "maharaja-raja" atau "maharani-ratu".

Dalam Empayar British[sunting | sunting sumber]

Plak pada Dewan Perbandaran Manchester merekodkan gelaran George VI semasa baginda merupakan Maharaja India
Syiling India semasa Raj British menampilkan gelaran "Raja Maharaja", seperti syiling George V ini

Pada tahun 1858, Mahkota British mengambil alih pemerintahan India British dari Syarikat Hindia Timur selepas Pemberontakan India. Sejak itu, India diperintah secara langsung oleh kerajaan British melalui Pejabat India. Pada tahun 1876, Ratu Victoria diisytiharkan sebagai Maharani India oleh kerajaan British melalui Akta Gelaran Diraja. Gelaran ini secara rasmi diisytiharkan di India semasa Durbar Delhi pada tahun 1877. Oleh itu, Victoria dikenali sebagai Ratu-Maharani, dan penggantinya (daripada Edward VII sehingga George VI) dikenali sebagai Raja-Maharaja.

Raja-Maharaja atau Ratu-Maharani yang memerintah menggunakan inisial R I (Rex Imperator atau Regina Imperatrix) atau singkatan Ind. Imp. (Indiae Imperator/Imperatrix) selepas nama mereka (manakala Ratu Maharani yang memerintah, Victoria, menggunakan inisial R I, tiga permaisuri atau isteri Raja-Maharaja yang sudah berkahwin hanya menggunakan R).

Duit syiling British, serta penguasaan Empayar British dan Komanwel, biasanya menampilkan variasi gelaran Rex Ind. Imp.. Walau bagaimanapun, di India sendiri, duit syiling itu berkata "Maharani" dan kemudian "Raja Maharaja". Apabila India mencapai kemerdekaan pada bulan Ogos 1947, semua duit syiling terpaksa diubah untuk mengeluarkan dua singkatan terakhir itu, yang mengambil masa kira-kira setahun untuk disiapkan. Di United Kingdom, duit syiling yang membawa gelaran Raja Maharaja digunakan sehingga tahun 1948 semasa pemerintahan George VI.

Dalam Empayar Jerman[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1871, Konfederasi Jerman Utara dan negeri-negeri Jerman Selatan bersatu untuk membentuk Empayar Jerman. Perlembagaan menyatakan bahawa Raja Wilhelm I dari Prusia akan dimahkotakan sebagai Maharaja Jerman. Walau bagaimanapun, Wilhelm mahu diisytiharkan sebagai Maharaja Jerman sebaliknya, yang akan menyebabkan masalah dengan putera-putera Jerman selatan dan Austria.

Selepas kekalahan teruk Jerman dalam Perang Dunia Pertama dan Revolusi Jerman, Maharaja Wilhelm II cuba melepaskan takhta Jerman sambil mengekalkan kedudukannya sebagai Raja Prusia, mempercayai bahawa kedua-duanya berada dalam kesatuan peribadi. Namun begitu, baginda dimaklumkan bahawa baginda tidak dapat melepaskan satu takhta tanpa yang lain. Oleh itu, baginda dipaksa untuk melepaskan kedua-duanya dan menghabiskan sepanjang hayatnya dalam buangan di Belanda.

Dalam Austria-Hungary[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1867, Empayar Austria, yang diperintah oleh orang Jerman dan menghadapi nasionalisme yang semakin membara, membuat pembaharuan untuk menenangkan golongan bangsawan Hungary. Pembaharuan ini membawa kepada kebangkitan semula Kerajaan Hungary yang diilhakkan Austria dan penciptaan negara kesatuan dwi-monarki yang dipanggil Austria-Hungary. Raja-raja kerabat Habsburg memegang gelaran Maharaja Austria untuk bahagian barat dan utara empayar dan gelaran Raja Hungary untuk Kerajaan Hungary dan sebahagian besar Transleithania.

Hungary mempunyai beberapa pemerintahan sendiri dan perwakilan dalam hal-hal bersama seperti hubungan luar negeri dan pertahanan. Persekutuan ini secara rasmi dikenali sebagai "Kerajaan-kerajaan dan Tanah-tanah yang Diwakili dalam Majlis Imperial dan Tanah Mahkota St. Stephen".

Dalam empayar penjajah Itali[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1936, Itali menduduki Ethiopia dan Raja Vittorio Emanuele III diisytiharkan sebagai Maharaja Ethiopia. Ini menjadikan baginda Raja Maharaja, memerintah kedua-dua Kerajaan Itali dan Empayar Ethiopia.

Pihak yang mewakili Raja Maharaja ialah Wizurai, yang juga dilantik sebagai Gabenor Jeneral Afrika Timur Itali. Ibu kota di mana Wizurai dan Gabenor Jeneral tinggal ialah Addis Ababa.

Gelaran[sunting | sunting sumber]

  • Stefan Dušan ialah seorang maharaja Serbia yang memerintah dari tahun 1346 hingga 1355. Baginda pada mulanya menjadi raja pada tahun 1331 dan kemudian mengambil gelaran "Maharaja Greece dan Raja Semua Tanah Serb dan Maritim" dalam dokumen antara tahun 1347 dan 1356.[1][2]
  • Maharaja Rom Suci, sebahagian besarnya, memegang pelbagai gelaran termasuk Raja Itali, Bohemia, Jerman, dan Burgundy semasa kewujudan Empayar Rom Suci.
  • Napoleon Bonaparte menjadi Maharaja Perancis dan Raja Itali pada masa yang sama. Gelaran rasmi baginda ialah "Maharaja-Raja" (Empereur-Roi atau l'Empereur et Roi), dan ia disingkatkan sedemikian, menekankan tugas utama baginda sebagai maharaja.
  • John VI dari Portugal telah diisytiharkan sebagai Maharaja Brazil sementara juga menjadi Raja Portugal. Baginda memegang gelaran Raja-Maharaja sehingga kemangkatannya. Selepas kemangkatan John VI, anaknya Pedro I secara ringkas menjadi Raja Portugal semasa memerintah sebagai Maharaja Brazil.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Miklosich, Franz (1858). Monumenta serbica spectantia historiam Serbiae, Bosnae, Ragusii ed: Fr. apud Guilelmum Braumüller. m/s. 154.
  2. ^ James Evans (30 July 2008). Great Britain and the Creation of Yugoslavia: Negotiating Balkan Nationality and Identity. I.B.Tauris. m/s. 81. ISBN 978-0-85771-307-0.